Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4360 ggr
Anettis
0

Katt LCHF?

Är man knäpp om man tror att katten också mår bättre av LCHF? Fundersam 

Mina katter älskar tonfisk, köttfärs, smör och grädde. Funderar på att sluta med det kolhydratsstinna, dyra torrfodret jag brukar ge dem. En gillar det (fast han gillar ALLT), den andra äter det bara "i nödfall". Någon som har erfarenhet?

undrar

Anette

Mymlan
0

Katter måste få i sig Taurin, detta kan katten inte producera själv. Låt han ha torrfodret,

Tänk på t ex räkor innehåller mkt magnesium *för katt* ger du 5 st räkor så har du gett katten en hel veckas ranson. Samma med tonfisk den ska man oxå vara försiktig med ej ge för mkt o ofta av pga magnesium.

Får katter i sig för mkt magnseium så ökar riskerna för njur/urin sten. Magnesium halten i maten ska ej överstiga 0.09%

Jag vet ej vad för foder du ger men kvalitets foder som Royal canin, hills etc är dyra att köpa men billigare i längden då katten äter mindre av det då de innehåller mer kött.

Foder på konsum innehåller mer spannmål vilket katten ej kan tillgodogöra sig och äter då mer än den behöver. Katter är köttätare ej vegetarianer.

Mina katter äter RC men får råköttfärs, rå gris hjärta alt lammhjärta. Fisk utesluter jag då jag har en katt med misstanke på foderallergi.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Anettis
0

Tack för ditt svar!

Torrföder från Konsum och likande får de ALDRIG. Här duger det bara med RC och liknande. Skrattande Men jag ska definitivt tänka på att inte ge dem tonfisk för ofta då.

Lycka till med ditt eget LCHF:ande. Har läst lite i andra trådar - håll ut, du kommer att märka att det är värt all "avhållsamhet" från före detta favoriter. Har jag lyckats kan VEM SOM HELST, lovar! :-)

Anette

Mymlan
0

#2 Strikt kan jag ju ej bli på studs utan allt måste trappas ner sedan måste vissa saker lugna ner sig runt omkring.

Det är svårt bryta flera beroende på en gång..

Wildrat
0

#0 Det har diskuterats katt och hundmat väldigt mycket tidigare. Använd sökfunktionen och leta.

#1 Det finns minst lika mycket myter om djurmat som människomat. Råttor tex dör ju om de får mycket kött och fett. Mina vill inte äta annat och mår mycket bättre på LCHF än de nånsin gjort tidigare…

Mymlan
0

#4 Mina råttor äter denna geggamojja:

lamm/grishjärta, kyckling, nötfärs, Lax, Grönsaker, Äggula *endast gulan*, Klick osaltat smör, kokt ris, kikärtor eller andra bönor ej red kidney som ej ska vara bra bönorna ska vara förvällda o kokta.

Allt detta *utom riset* mixas i en mixer. Allt ges rått om annat ej nämts..

Mina har då ej dött.. Inte andras råttor heller av de uppfödare jag känner..

Wildrat
0

#5 Mina råttor skulle bli gröna av avund om de kunde läsa… Kan du skicka ett recept så jag kan testa?

Mymlan
0

#6 Ta det jag skrev jag har inga mått på hur mkt, man kan frysa in om det blir över.

Ja rådisarna äter mer nyttig mat än jag gör *suck*

Wenn
0

Annette !

Har du kollat på Fler sajter här ovan. Under djur där finns det kanske något för dig

Emlan
0

Jag började med LCHF när jag läste att mánga blivit av med sin akne pá acne.org, mánga där överdoserade Taurin, zink, magnesium och fiskolja, och blev mkt bättre. För mig känns de naturligare att äta köttet direkt (taurin finns i kött)…. En tjej fick inte köpa taurin pá apoteket, men när hon sa att det var till sin katt fick hon det direkt…. JAg tycker det verkar som att vi ska äta som katter, och dá ska väl katter äta som oss?

Det verkar dock ganska logiskt att inte ge katten för mkt fisk- och skaldjur, de brukar inte gilla att simma….. Jag tror att skeppskatten var med pá skeppen för att äta ráttorna, inte fisken, eller hur var det?

Mymlan
0

#9 Skeppskatt är bara ett namn på katt med defekt en dominat gen som ger extra klor.

Jag ger mina torrisar men de får även rå nöttfärs, rå hjärta emellanåt..

Anettis
0

Tack Wenn, ska kolla mer där.

Var bara lite nyfiken på om nån mer har testat på just katter, men ska leta i gamla trådar med…

blodtopp
0

Orijen kattfoder (och hundfoder finns också för den delen) är helt utan spannmålsprodukter. Rekommenderas å det varmaste! Våra katter mår superbra på det fodret =)

Mymlan
0

#12 Min ena katt fungerade ej på det fodret.. Annars var det okej..

Gronstedt
0

Kissen här i huset har gått från veterinärrekomenderat svindyrt specialfoder med över 40 % kolhydrater, som han "måste" ha för att överleva till 1 kg lättare, gladare och friskare efter ett halvår på Orijen. Men katter är som människor, de har olika behov. Taurin måste dock alla ha, som Mymlan säger, och det är tillsatt i kattfoder man köper, så jag tror det är klokt att ge dem en del köpmat i alla fall.

För många fungerar faktiskt Mjau burkmat väldigt bra, det beror på vad de har för problem. Katten här är allergisk mot vissa proteiner, därför fungerar Orijen, för det innehåller inga proteiner som inte kommer från kyckling eller fisk. Mjau innehåller lite vad som man fick tag i vid tillverkningen.

Zepp
0

Lite om kattmat finns här;

http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Annars så Googla På BARF!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Fråga: Vilda kattor, vad får de i sig Taurin ifrån??

Min katt får numera ett dyrare spannmålsfritt (men innehåller istället ris) torrfoder och det är SANT att han äter mycket mindre mängd nu. Är smalare också.

birma
0

#15. Ja, hon är jätteduktig på allt vad kattmat heter. Har läst igenom alltihopa där på sidan för lite längre sedan. Samt läst vad hon skriver ute på olika kattforum. Litar på hennes information.  Hon är väldigt påläst och låter sig inte påverkas av kattfodertillverkare eller -säljare hur som helst.

Är inte ute på kattforumen lika ofta nu. Blivit mest att hålla till här på Kif på sistone. Men katter är annars det bästa jag vet. Roligt att hoppa runt på olika kattforum och läsa och diskutera.

#0. Beträffande LCHF och kattmat. Ja, det har man reflekterat över många gånger, likheterna. Nej, jag tror inte man är knäpp om man tror att det är bra för katter också, med LCHF-aktig mat. Tvärtom. Kolhydrater det är bla-ha, bla-ha det i båda fallen.

Zepp
0

"(taurin finns i animaliskt protein men måste tillsättas när kosten innehåller vegetabiliskt protein), den kommersiella processningen (upphettning minskar taurinets biotillgänglighet), mängden svavelinnehållande aminosyror i kosten (taurin syntetiseras från svavelinnehållande aminosyror [metionin och cystein], även om katten inte kan tillgodose sitt behov på detta sätt) och mängden kostfiber i maten (fiberrik kost kräver mer taurin)."

http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Som sagt vad, Matilda verkar ha koll på kattmat!

birma
0

#16. Från sina byten får dom det. Det finns i det råa köttet. Särskilt ska hjärtan ha gott om taurin i sig. Men det vanliga muskelköttet också.

kaisakavat
0

Tack för era svar!

Så då får de i sig taurin om man ger dem rått kött, alltså. Jag har brukat ge katten av mitt tillagade, men det kan jag alltså sluta med..

Har för mig att det är nåt med råa ägg, som inte är bra för kattisar.. Vet nån av er vad det kan vara?

Zepp
0

Har för mig att både katt och hund skall ha rått kött för att vissa ämnen förstörs vid upphettning!

Googla på BARF…

LCHF för mäniskor, BARF för katter o hundar!

Betänk att mäniskan förmodligen är det enda djur som är beroende av tillagad mat!

birma
0

#20. Ja, det är äggvitan. Den hindrar kroppen att ta upp ett vitamin. Tror det är ett av b-vitaminerna.

Men äggvitan är det i alla fall som ställer till det. Det är jag säker på.

Återkommer ifall jag minns fel ang det med vitaminet och kommer på "den annars rätta" anledningen.

birma
0

Forts #22. Återkommer trots att minnet inte :o) svek. Kollat upp det närmare nu. Jo, det är ett av b-vitaminerna som förhindras att tas upp - biotin. Så det stämmer som du säger om råa ägg, kaisakavat (#20). Gulan kan de äta rå. Nyttigt.

kaisakavat
0

Aha! Man får utveckla kokkonsten vad gäller katten. 

Tack för hjälpen, vill ju int ha ihjäl lilla kisse (som f ö är skitsur på mig just nu efter att vi nyss kammat den långa rufsiga pälsen..).