Saffransköttfärs
Älskar köttfärs och kokade/stekte
ihop detta skitgoda och enkla recept:
- blandfärs
- saffran
- creme fraice
- smör
- riven ost (använde Arlas Gratäng)
- svartpeppar och mexikans grillkrydda
Bryn blandfärsen i smöret. Krydda med kryddorna och saffran. Ha i creme fraice och blanda. Låt koka på medelvärme en stund.
Servera och häll på rivna osten och blanda runt så den smälter. Yummie!
Låter verkligen gott! Ska nog testa i veckan, får se vad min lillasyster tycker.. Hon är inte såååå förtjust i nya saker :P
Gah, syns inte vad som skrivits, en fet reklambanner i vägen.
Tips: riv hellre egen ost, färdigriven ost innehåller gärna potatisstärkelse och annat som inte hör till ost.
Fick riven ost-tipset från Airams blogg, hrm.. tänkte inte på det.
Såklart bäst att riva själv.
Skulle aldrig kommit på tanken att tillsätta saffran till köttfärs… (ingen expert i köket måste jag erkänna - associerar saffran mer till ris och fiskrätter, förutom bakverk då så klart).
Spännande detta måste jag testa! 
Nackdelen är ju att det kostar, men hade lite skrap kvar från i julas.

Miyu, Kan du inte skriva hur många gram/mililiter av varje du använde på ett ungefär? Jag uppskattar mer precisa recept och detta lät så gott att jag gärna vill prova. Tack.
Låter spännande med saffran, men undrar hur det är med grillkrydda vad innehåller den ??
#3 och råkar man välja fel i ostdisken kan man få något som kallas analog ost och som inte alls är ost. Får man verkligen luras så här ? Länk till DN
Haha analog ost?
Grillkryddan jag har hemma i glasburk innehåller bara div. kryddor t.ex. cayennepeppar, svartpeppar, chili osv. Inga tillsatser. Hade den på färsen först tills man fått krydda över hela.
Strödde mest över lite saffran så det blev fin färg när man rörde ihop. Ca ett halvt saffranspaket på de ca 140-150 g köttfärs jag hade.
En rågad matsked creme fraice. Rivna osten strödde jag bara över också.
#10 Hur mkt av detta till:
Vi tar till 500 gram köttfärs
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#11 Som sagt drygt ett halvt saffranspaket till 140-150g färs.
Resten höftade jag bara på, ha i lite som du vill, men inte för mycket creme fraice, då blir det för svagt.
Synd att man inte vet hur mkt det blir till 500 gram färs.. Jag kan ej räkna ut då det är höftat..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Men argh. 150 x 3 = 450. 0,5 pkt till 140 g = 1,5 kpt till 450 g färs.
Detta verkar mums, Miyu! Jag gick igenom kryddskåpet igår och hittade två paket saffran…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Man kan också steka köttfärs och blanda i kokosmjölk och curry. Det är jättegott. Tomater och morot om man vill eller andra grönsaker.
Brukar alltid ha i curry.
Skulle säkert smaka gott men tyvärr dyrt. Mina kryddor som jag ofta använder till köttfärsrätter är curry, kummin, chilipeppar och gurkmeja. Super gott, och ännu godare om man har till hackad lök och koriander/persilja.
#8, Dom flesta grillkryddor är tyvärr mest salt, och innehåller oftast smakförstärkare och andra diverse dåliga tillsatser.
Ta och läs på förpackningen vad en burk grillkrydda innehåller, sedan köper du dom kryddorna separat och blandat själv i lämpliga mängder. Inga tillsatser, du betalar inte dyrt för en massa salt, och dessutom är det kul att experimentera med olika blandningar. Brukar bli riktigt gott också.

Tror att du räddade dagens middag, Miyu. :) Satt precis och funderade på vad jag behövde handla. :D
Nice Puhlo! Dyr favoriträtt bara ^_^