Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2078 ggr
Shawy
0

Vilken grönsak gillar ni bäst?

Jag börjar..

Jag äter mest broccoli om jag vill ha grönsaker, sen ibland isbergsallad och gurka.

Det jag verkligen suktar mest efter och som smakar så otroligt mycket bättre än det gjorde förr tillbaks….är lök, tomater!!! och paprika.

Jag äter det inte ofta, men har just precis tryckt ner en hel tomat till min köttfärssås Oskyldig….o jag säger bara…Jösses vad gott! Så gott smakade det aldrig förr…ujujuj. 

Lök använder jag till mina pannbiffar och köttfärssås, men har minskat ner mängden.

Just nu ligger tomat på 1:a plats! Räcka ut tungan Fast den inte ligger på min "tillåtningslista".

DaMum
0

Rättika!

MiaKia
0

Lätt: Broccoli. ah, denna ljuva grönsak. Broccoli med smör, broccoli med grädde, broccoli med grädde och ost! MMMM

Som nummer 2 gul paprika och 3 gurka. Det är nog de jag äter om jag ska ha någon grönsak.

Zepp
0

Lök.. vitlök, rödlök, scharlottenlök, gul lök, gräslök.. kommer inte på några mer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nobban7
0

Broccoli är favorit här också. Helst smörstekt. Stekt lök blir väldigt sött, men gott. Paprika har jag aldrig kunnat äta rå men gillar en fortfarande stekt. Är svamp grönsaker?

Wildrat
0

Gröna ärtor. Enda grönsaken jag verkligen gillar och kan äta varje dag. Innehåller en hel del kolhydrater men man får ta en lite mindre mängd bara.

MissGaladriel
0

Lök, salladslök, vitlök, gurka, broccoli, blomkål, zucchini, aubergine, paprika, champinjoner. Kan tänka mig kål, morötter, tomater, harricot verts och gröna ärtor, i alla fall ibland.

Johanna-Soderlund
0

avocado

men det mesta är ju smaskens

FruFilur
0

Hmmmm…. Jag är inte, och har aldrig varit, någon grönsaksätare av rang, men har fått börja lära om nu… Har svårt att utse någon riktig favorit, men smakmässigt får det nog bli paprika trots allt.

Jag har i vuxen ålder (30+) nu börjat äta

• Blomkål (första gången som mer än bara dekoration på en plankstek för en dryg vecka sedan)

• Broccoli

• Zucchini

• Aubergine

• Avacado

• Palsternacka

• Morot

Innan dess har jag ätit väldigt sparsamt (dvs inte ens varje vecka) av

• gurka

• vitkål

• tomat

• sallad (men helst bara vanlig isberssallad, de andra smakar beskt och jord i salig blandning)

Som ingredienser i matlagning har jag använt

• lök av olika de slag

• paprika

• svamp (=champinjoner )

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

MissGaladriel
0

Jaa, avokado!!! Och fänkål är jag nyfiken på.

lenmor
0

Blomkålsmos med smör och grädde.

Ulf-S
0

Sparris, fänkål, gurka och broccoli. Och tomat är bra till allt!

kickelina66
0

Det finns så många grönsaker som är goda. broccoli är en favorit men även squash är god. tomater med mosarella och basilika är jättegott till grillat kött. som sagt det finns mycket att välja på.

Pasi
0

Förut var den absolut vidrigaste och avsjyvärda grönsaken jag visste - blomkål….vilket numera är min absoluta favorit. Lustigt!Räcka ut tungan

MissGaladriel
0

Och selleri!!

dahlith
0

I alla år har tomaten varit min favoritgrönsak. Men jag har omvärderat den lite nu i och med lchf. Visst jag älskar den fortfarande men numera föredrar jag sparris, spenat och pumpa.

Zuccini är också något som ofta finns i hushållet.

Henrik70
0

Blomkål, vitkål och en och annan färsk morot slinker ner ibland. Vitkål med gräddfil, grädde, finstrimlad paprika och en rå äggula är mums.

britt-maria
0

lök och squasch är absoluta favoriterna

Mumrikshumla
0

Jag äter alla grönsaker utan att urskilja så mycket hur mycket kolhydrater de har. Favoriterna är tomat, zucchini, blomkål och broccoli. Skulle kunna leva på dessa stekta i smör eller grillade :)

papope
0

Åh, får värsta grönsaksbegäret. Älskar de flesta grönsaker men en "ny" favorit är spetskål (dvs spetsig vitkål). Upptäckte den på Bondens egen marknad förra året och odlar egen i år. Mild och god och perfekt ihop med en rejäl klatt egengjord majonnäsRäcka ut tungan

MegN
0

Lök av alla sorter, och så tomat - gärna i kombination! Blev häromdagen bjuden på en delikat tomatsallad: tomatklyftor i vinägrette med gräslök.

Halvdansken
0

En mumsig kombination är rädisor med en klick smör på, och lite salt om man vill. Jag älskade det när jag var liten och min pappa gjorde sådanan till mig (nä, vi var inte särskilt fettskrämda i vår familj!), och nu kan jag äta dem med gott samvete igen. Tydligen nån dansk sak, min man sa "urrk, så åt min pappa alltid rädisor" när han såg mig smaska i mig.

PS Min man är alltså dansk….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Medlem
0

Alla grönsakerna.

Jennix
0

Olika sortser lök är nog favoriterna, sen är smörkokt (sauterad?) brysselkål så gott så jag nästan dör - men får ont i magen av för mycket.

Broccoli o blomkål är gott också. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Karin20
0

Zucchini och sparris, mmmmmmmmmmm

//Karin

Maia
0

Kronärtskocka…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

JohanBaltic
0

Kapris i leverstuvningen!

Vitlök i vitlökssmöret!

Chili i chilismöret!

Och förstås vanlig gul lök….

ernies
0

Som jag älskar broccoli! Och majs…. det ena bättre än det andra ur kolhydratssynpunkt ;-).

bluesea
0

Heja sparris!!!!! Färsk…kokas i några få minuter..med smör och lite flingsalt…mums…

Pasi
0

bluesea - Bara ett tips till alla sparrisälskare!
Man vinner på att koka sparris i smör istället för vatten eftersom sparrisen har många vattenlösliga smakämnen som försvinner ut i vattnet.Glad

Elka
0

Aubergin!

ovkyhn
0

Jag brukar steka sparrisen i mycke smör o när den är klar strö lite flingsalt över, detta äter min man oxå med stor förtjusning han som vägra äta sparris fö.re tiden med lchf

bluesea
0

Kokar eller steker gärna min sparris i smöööööööööööööööör….:)

Aniara4
0

Jag är allergisk mot de flesta grönsaker, tack och lov kan jag äta blomkålsmos! Räcka ut tungan Lite kruksallad brukar det också bli, helst sån där röd&grön. Och några ruccolablad ibland, men det tycker jag man tröttnar på om man äter det för ofts.

Och så spenat förstås!

birma
0

Rädisor.

sandrina
0

Gröna bönor äter vi ofta. Bra till det mesta. Gillar alla grönsaker. Kan bli riktigt sugen på gurka ibland…