Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4596 ggr
[Karro]
0

Castello Färskost

Kärlek vid första ögonkasten!

Ni som inte redan känner till den här är den! hehe

den ultimata färskosten i mina ögon i alla fall!

www.mataffaren.se/Archive/productimages/opv/small/5740200023564.jpg " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Castello Färskost med vitlök

Kolla innehållsförteckningen!

Pastöriserad mjölk och grädde (DK), vitlök (olika länder), salt, kryddörter(EU), mjölksyrekultur(EU), fri från konserveringsmedel.

MiaP
0

Åh, vill ha. Jag hittar den aldrig när jag vill ha, och däremellan glömmer jag att leta efter den. Vad bra att du påminner om att jag ska fortsätta att leta efter den.

[Karro]
0

MiaP Coop brukar ha den eftersom den är ekologisk och även Vi butikerna!

Ulf-S
0

Den är god, synd att den är pastöriserad bara…

MiaP
0

Den finns inte på min Vi butik. Och om Coop har så måste jag nog åka till Södertälje för Coop i Strängnäs har inte heller.

Took
0

Där jag bor finns den både på Coop och ICA.

Margareta
0

Hos oss finns den också - både på ICA och Coop

Numer pensionär i Nynäshamn

Wenn
0

Måste kolla i mina butiker

Inkanyezi
0

Färskost är helt enkelt syrad mjölk där vasslan har fått rinna av. Man kan göra den själv av filmjölk eller yoghurt allt efter tycke och smak. Man häller filmjölken i ett kaffefilter och låter den rinna av över natten, och det som blir kvar i filtret är "färskost" av samma typ som den som säljs i affärerna under olika varumärken, Boursin, Philadelphia osv…

Sedan kan man krydda efter smak, vitlök eller gräslök eller annat.

bluesea
0

Jag köpte en burk på ICA, bredde på osten på rostbiffskivor och rullade ihop! Hur gott som helst!

Margareta
0

Det är kul med glasen - alldeles riktiga utan reklam - om man tar bort alla lappar. Det går lätt innan man diskar - svårare efter.

Mona-Stina
0

Helt underbart god! Jag köper alltid på mig fyra fem burkar och använder till det mesta.

magma
0

Hmm, att stoppa in i en kycklingfilé kanske och linda om med bacon???

Neeelia
0

Det låter som en kanonide Magma. Jag brukar göra det med mozzarella eller creme cheese. Så det borde gå Skrattande

Bamze77
0

Ett annat tips är att ta en 3 dl gräddfil och lägga i kokande vatten och låta koka ett tag, minns inte hur länge men en kvart kanske! Alltså HELA paketet ska kokas, ska inte öppnas!

Sen låter man den svalna, öppnar och låter osten rinna av i ett filter eller en sil! Underbart god färskost!

Inkanyezi
0

Jo, den blir ju fetare än den man gör på filmjölk.

Knepet att värma upp funkar på vanlig filmjölk också, den skär sig direkt och vasslan rinner lättare av, men den får lite grynig konsistens. Den blir slätare om man låter vasslan rinna av utan att värma. 

Riktig ost, som görs genom ystning är en helt annan process. Det finns färskost som är löpnad under varumärket Keso. Man utgår ifrån färskmjölk som inte pastöriseras, för att enzymerna ska finnas kvar, och tillsätter löpe. Det får mjölken att löpna och osten samlas till gryn så att vasslan kan rinna av. Den kan förädlas vidare genom pressning och lagring. 

Jag är lite skeptisk till pastöriserad mjölk, eftersom enzymerna förstörs när man hettar upp den. Det går till exempel inte att sätta filbunke på pastöriserad mjölk, även om man kan syra den med tillsats av mjölksyrakultur.

De som har tillgång till färskmjölk kan säkert få fram en bättre produkt än "färskosten" som finns att köpa.

elocinave
0

glaset är alldeles perfekt i storlek för små barnhänder ;-)

Margareta
0

Vi ger bort glas numer - dussinvis - det har blivit många trots att vi använder dem till allt möjligt. Föutom att dricka ur passar de bra till värmeljus.

Took
0

Jag har börjat bli tvungen att slänga glasen, har redan köksskåpet fullt… :)

Halvdansken
0

Helt fantastiskt god, den finns i Danmark också. Brukar smeta ut ett tjockt lager över kokt skinka. Mums.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

magma
0

#14: Tack för gräddfilstipset Bamze77!

Took
0

#19 Inte så konstigt eftersom den tillverkas i Danmark (och tidigare gjordes av Tholstrup Mejeri). ;)

Halvdansken
0

#21. Pinsamt….jag trodde att den var svensk. Man lär sig varje dag.  Generad

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Karro]
0

och eftersom Tholstrup nu tillhör koncernen Arla Foods AB, ihopslagning av Arla i Sverige MD Foods (Tholstrups mejeri) så aa :-) därav finns den i Sverige! Enda jag tackar danskarna för *mummel mummel*

Took
0

Haha, tack Arla för det! ^^

Fast den fanns i Sverige när den gjordes av Tholstrup också. Iallafall här i Skåne. Jag har nog ätit den osten i femton år eller nåt.

birma
0

Inte sett den castello osten. Får börja leta. Trevligt med dricksglasen också. Finemang idéer om egenhändigt gjord ost på fil, yoghurt eller gräddfil.

Miyu
0

Castello mögelost smakar vidrigt.

Ankah
0

Den är ju det godaste som finns!!!!!!!

Miyu
0

Nej, jag spottade och fräste.

Johannika
0

Nu har jag äntligen hittat Castellon. Jag köpte tre burkar på en gång för säkerhets skull. När jag kom hem från affären smetade jag på litet Castello på tre tunna skivor prosciutto och rullade i hop dem tilll små rullar. Åh jösses vad gott det var! Supersmaskigt!!!  Tack för tipset!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Margareta
0

Jag har redan gett bort 2 dussin glas…

basta-ya
0

Ibland känns det lite tråkigt att inte bo i Sverige, där alla varorna finns som ni alla skriver om, SUCK.Ledsen

I agusti åker vi till Stockholm, finns det varor som inte behöver hållas kylda som jag kan ta med mej hem hit i väskan?

Vet ni något gott och nyttigt så säj…