Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3291 ggr
Emlan
0

Rapport frán Spanien

Leker lite korrespondent just nu;

Den israeliska studien som fick sá stor uppmärksamhet till allas vár glädje har inte synts till i tidningar, tv, radio eller ens internet här i Spanien/pá spanska.

Ifall jag söker pá Atkins pá spanska Wikipedia finner jag ingenting…. Spanska talas i Spanien, Centralamerika, Sydamerika och alla latinos och spanjorer som har utvandrat och bor i andra länder.

Folk háller pá att bli riktigt feta här ocksá, och mánga sjukdomar ökar lavinartat. Folk är mkt rädda för fett, socker och kolhydrater har de absolut inga problem med. Den spanska köttproduktionen háller pá att gá under. Igár köpte jag ett paket med kalvkött, pá det stod det :

"Född: Irland, Uppfödd: Spanien, Slaktad: Spanien, Konsumerad: Spanien"

NÄSTAN en spansk kalv alltsá. Varför inte göra allt i Spanien? Och vem kontrollerar ifall köttet verkligen kommer frán Irland och inte ngt annat land? Vi oroar oss alltsá i Sverige för att djuren inte ska behöva färdas mellan för mánga gárdar och slakterier, medans det págár en storimport/export mellan länder i stora delar av Europa och världen. Jag läste för inte sá länge sedan en artikel om köttet som äts i Spanien, tydligen kommer det lite varstans ifrán, Argentina, Uruguay, Brasilien, Irland m.m. Och dá pratar vi inte om de enstaka djupfrysta oxfiléerna vi har i Sverige, dá talar vi om import av hela djur som sedan styckas i slaktarbutiker. Kanske är det dags att börja översätta kostdoktorn till engelska, spanska, franska, tyska m.m. sá att vi fár med resten av Europa? Jag blir dessutom förbryllad av de norska laxarna som säljs färska till ett sá lágt pris som 5 euro (lägst). även om den är odlad är det ett mkt lágt pris i jämförelse med Sverige som faktiskt är grannland.

basta-ya
0

Jag bor också i Spanien, och igår kollade jag på nätet om LCHF på Spanska sidor, och hittade inte en ända possitiv artikel, bara varningar från olika läkare och dietister att detta är farligt.

Ps. Har skrivit i din gästbokGlad

Ulf-S
0

Ja, vad ska man säga…? Vi har ett enormt motstånd, minst sagt.

Här i Sverige har vi kanske kommit en bit på vägen, men vi har fortfarande lång väg kvar! Många tycker det är helt vansinnigt att äta så mycket fett, man måste ha kolhydrater, utan bröd och pasta blir livet meningslöst…

Det är inte lätt att "överrösta" officiella kostråd och läroböcker.

Fundersam

Adur
0

Jag roade mig med att kolla i Nationalencyklopedin (www.ne.se) om kolhydrater. Man kan skicka in frågor till olika experter där och deras sakkunnige på området kolhydrater (en docent i internmedicin) gör en hel del rätt och en hel del fel.

Exempel:

Fråga Vad händer om jag äter för mycket av följande saker: kolhydrater, fetter, proteiner, järn, kalcium och fosfat och vad händer om jag äter för lite av följande saker: vitaminer, kalcium, fetter och kolhydrater?

Svar Det finns inte många enkla svar på sådana frågor om "för mycket/för lite". Kroppen har t.ex. inget absolut behov av kolhydrater, så om man inte alls äter sådana (vilket är ytterst svårt att klara i praktiken) händer ingenting. Om man äter "för mycket" kolhydrater är det troligt att man får ett överskott av energi (kalorier) och blir överviktig. Om man äter ytterst lite fett kan man få brist på de två livsnödvändiga (essentiella) fettsyror som finns i fetter. Äter man för mycket fett blir man fet och ökar sin risk att via höga blodfetter få tidig åderförkalkning (ateroskleros). En viss mängd protein behövs för normal kvävebalans och för att man skall få i sig tillräckligt av de essentiella aminosyrorna. Underskott av protein är allvarligt framför allt för växande barn. Överskott av protein är inget väsentligt problem.

Tja, man har ju läst värre. En annan frågeställare blev lite konfunderad över detta och undrade om man verkligen klarar sig utan kolhydrater. Docenten påpekade att det endast var ett teoretiskt resonemang, eftersom en kost utan kolhydrater skulle vara "egenartad och inte särskilt tilltalande".

Så nu vet vi det. Glad

Emlan
0

Jag tycker inte det handlar om ett hat, det är snarare brist pá kunskap och information, som i mitt tycke är mkt värre. Ngn undanháller denna information. Samtidigt dör den inhemska matmarknaden ut, och folk äter mer och mer industrialiserad mat.