Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 840 ggr
sarag
0

Grädde och ost!

Angående olika diskutioner om fettet. Hur mycket  eller lite för att gå ner i vikt. Är säker mycket olika mellan olika individer. Jag kan berätta att jag gick inte ner någonting alls så länge jag åt eller drack grädde (i te),
eller åt fet ost. Men efter tips från Sten Sture så slutade jag med det och då satte lite fart. Vissa kan vara mycket känsliga för det lilla mjölksockret som visst finns i alla mjölkprodukter (inte smör). Och nu när jag lärt mig hur jag skall äta så det passar mig går jag, visserligen rätt sakta men stadigt ner i vikt. (7 kg vid detta laget). Numer kan jag äta fet hård ost, försöker att inte äta på kvällen och dricker massor av vatten.

Jag läste också här nånstans att Skaldeman drack två glas vin varje kväll. Tror det blev lite fel. Vad jag fick till svar av honom när jag mailat var: Man kan dricka vin, men INTE varje kväll och som mest två glas.

Mervi
0

Det är väldigt olika vad man tål, det gäller att prova själv och komma i underfund vad man skall undvika.

Han drack vin men hur mycket det vet inte jag. Jag dricker väldigt sällan, pga att jag tål inte det, får liksom hösnuva.

Skönt att du minskar i lagom takt.

Glad

Gittan-Xyz
0

Jag åt 125 gr (skrev felaktigt 225 gr på ett ställe här i går…) brie april-juni som lunchmat. Trots liten övervikt gick jag ner 2½ kg, som jag nu tyvärr gått upp p g a fruktätande i två veckor. Eftersom jag tröttnade på brien (smakade till slut stall) äter jag ingen brie nu, men jag går inte ner i vikt lika lätt nu som när jag åt brie. Kanske det var bra för liten övervikt med så mycket protein? Vi är alla olika och har olika många kilon.

Margareta
0

Min man var rar igår och kom upp till mig (vid datorn) med ett glas rödvin och lite ostrullar med smör. Jag vaknade med halsbränna idag och det var inte mer än ett ½ glas. Jag blir lätt onykter på vin numer…

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Jag tror inte att man behöver akta sig för att äta sent på kvällen när man äter LC.

Verkar inte som om det stör sömnen alls som det normalt gör med HC-kost.

Det mesta av kroppens reparationer sker under djupsömnen (både av muskler och hjärna) så en god tillgång på proteiner och animaliskt omega3 är nog nyttigt.

Om kroppen går in i svält/hunger så utsöndras kortisol som förutom att den stör sömnen, bryter ner både kropp och hjärna.

Tror ni inte att urtidsmänniskan gärna tog sig ett rejält skrovmål innan läggdags? Jag tror det eftersom det är då det smakar som bäst!

Margareta
0

Jag klarar att äta sen utan att det står viktminskning och välmående, men viss mat ger min halsbränna och det kan bli så även på dagen.

Pasi
0

Jag syftade inte på dina ostrullar :D utan på att sarag skrev att hon försöker att inte äta på kvällen. :)

Mervi
0

Jag har inte heller märkt att jag inte skulle kunna äta på kvällen, tar en bit ost. Men jag äter middag ca 19.00 och är inte hungrig sen.

Tilda-T
0

Jag kan mycket väl hoppa över frukosten och bara ta enkopp te. Till lunchen har jag blivit riktigt hungrig och sedan blir det ett mål till på e.m.  Jag tror man måste försöka hitta sin egen måltidsordning för vi är ju  alla olika med olika rutiner och behov.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

#8 Jag äter ofta som Du Tilda, fast med kaffe och vispgrädde på morgonen.

Tilda-T
0

På tal om inge annat  har du margareta sett att psson har blive pappa tillen liten Agnes och hon ä så söt!

Tilda-T
0

På tal om inge annat  har du margareta sett att psson har blive pappa tillen liten Agnes och hon ä så söt!

Margareta
0

nej redan… det har jag missat… skall kolla genast!!!