Svullen mage?
Hej allihop 
Jag är nybliven LCHF:are och det funkar bra. Börjar redan bli piggare och min oroliga mage har redan lugnat ner sig.
Men när jag har ätit känns min mage helt uppsvullen? Jag har inte ont, utan den bara känns som en ballong liksom. Nån annan som upplevt detta?
Jag har hittills minskat 3 kg i vikt och 4 cm i midjemått så allt är egentligen frid och fröjd. *S* Jag är bara lite fundersam kring den här känslan efter måltiderna.

Kan det kanske vara någon eller några mjölkprodukt/er!? Jag tycker i alla fall att jag blir lite uppsvälld om buken och att den dessutom låter lite, i alla fall när jag tagit en del grädde…

Tja, jag använder ju lite mjölkprodukter som t ex grädde ibland. Men det har jag ju gjort förut åxå. Är laktosintolerant så det är bara låglaktosprodukter jag använder. Och magen reagerar liksom lika dant varje gång jag har käkat oavsett vad,,,

Har iofs funderat på om jag äter för mkt på en gång s a s? Kanske borde dela upp matintaget på fler mindre mål?
Vore himla bra att höra om nån annan upplevt samma sak faktiskt!

För mig är det helt tvärt om! Förr i tiden (eh) såg jag gravid ut när jag hade ätit, men sedan jag började med lchf har jag sluppit det..

Ja, jag hade hoppats på det åxå mja0,,,
Jag hade uppblåst mage de tre första veckorna ( har just gjort min fjärde vecka och känner mig bättre ) och jag hoppas att det inte kommer tillbaka. Det är obehagligt och ser hemskt ut…
Jag har inte gjort några förändringar att tala om, så det löste sig nog av sig självt för min del tror jag.
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!
Jag kan känna mig svullen om jag dricker för mycket kaffe.

Är du säker på att det kaffet, Mervi, så det inte är all grädde som gör'et!?
Jag använder inte grädde i kaffet utan dricker det svart. Och grädde använder jag ytterst lite annars också.

Mervi: Och jag dricker inte kaffe alls! *S*
buschiq: tack, det låter betryggande, jag avvaktar och ser vad som händer ett tag till då. *L*
Har märkt att på morgonen, när jag inte ätit på så pass många timmar, är min mage platt och fin dock. *L*
Kolhydratsakerna brukar ju ta rätt stor plats. Sallad, bröd osv. Fettrika saker skall ju bli mindre volym.
När jag läser ditt inlägg tänker jag att du kanske äter dig lika proppmätt med dessa mer kompakta HF-livsmedel.
Om man äter tills man är mätt med lchf så torde magsäcken krympa lite efter ett tag pga av mindre mängd helt enkelt.

Nipp: ja, mina funderingar har gått i dom banorna också. *L* Jag kanske helt enkelt äter för stor mängd liksom, men samtidigt tycker jag inte jag äter jättemycket.
Nåja, jag fortsätter att prova mig fram får vi se. *L*
Jag läste nånstans att man ska sluta äta innan man är helt mätt p g a att när man äter mycket fett kommer mättnadskänslan först en stund efter att man slutat äta. Nån som vet mer om detta stämmer?
#12 Jag tycker det verkar stämma. Efter fyra månader med LCHF känns det dessutom som om magsäcken krympt, och jag blir mätt snabbare/lättare.
Kan dock fortfarande bli svullen i magen om jag t.ex. druckit för mycket kaffe, ätit för lite, stressat, druckit för mycket alkohol, ätit nötter mm.
#12 Ohungrig är ett bättre uttryck än mätt. Äter man tills man är mätt äter man oftast för mycket. Mättnadskänslan kommer alltid efter en stund oavsett vad man äter, det är så kroppen funkar.

Ok,,, då testar jag att lyssna mer till när kroppen vill att jag ska sluta äta då! *S*
Inte för att det är nån större fara, men "ballongmage" känns inte kul, liksom,,,
I början åt jag alldesles för mycket. Efter min vegetarian-period så var det svårt att hitta mängderna. och jag fick riktigt ont i magen av all mat jag stoppade i mig. Idag, tre år senare, har mina portioner minskat rejält men fortfarande kan jag överäta om jag inte passar mig.
Ohungrig, det använde faktiskt Litsfeldt i sin bok Fettskrämd. Det är jättebra beskrivning på hur man skall äta. 
Det var någon som sa att man skulle hålla en paus i ätandet och sen känna efter om man verkligen behöver äta upp resten. Det är också ett bra tips.

Tack mervi, det låter som att jag gör samma sak ungefär. *S*
Har nog kvar lite av det där att det är "fult" att lämna mat också och att man ska äta upp allt man har på tallriken. Ska börja äta på assietter istället för mattallrikar, tror jag! 

Åh,, fiffigt! *S*

Min taktik att äta på en assiett istället för en mattallrik verkar funka bra! *S*
Nu känns magen inte längre svullen när jag äter! *L*
Så bra att magen har gett sig.

Ja, antagligen stoppade jag nog i mig för mkt på en gång! *S*

Spork, vad fränt! Sett sådana men inte fattat att det var kombinationsbestick.
En svullen mage, det får jag också då och då. Inte bara att det känns så utan det syns ju också. Tycker iofs den är konstant bullig, men ibland ännu mer. Förr var den ju platt, ja insjunken till och med.
Vet inte vad det beror på när den bullar upp plötsligt. Antagligen relaterat till matintag. Jo, så är det vid närmare eftertanke. Ibland blir det så, ibland inte. Men reflekterar inte så noga på vilka typer av mat det gäller. Man borde väl vara mer uppmärksam på sig själv, borde lära sig att göra kopplingar, genom att medvetandegöra mera för sig själv antagligen. Det spontana intresset tycks inte finnas där hos mig. Nu drack jag mjölk - vad händer då birma? Och så vidare.