Vilken kyckling väljer ni?
När man ska köpa kycklign och läser lite nogranare på pakenten inser man snabbt att man får rätt mycket annat med på köpet (ofta salt och vatten men ibland även E-medel samt socker.
Vilken kyckling köper ni? Och vilken undviker ni till varje pris?
Bara färsk kyckling. Vägrar äta grillad kyckling fullproppad med MSG och skräp.
jag väljer numera hel kyckling sen jag har gått med lchf klubben, därför att till kycklingdelarna använder man druvsocker vilket jag blivit uppmärksam på coh tycker är onödigt.
om vi alla gjorde så blev det kanske slut på denna tillsats, konsumentmakt ni vet.
Färsk kyckling innehåller ingen "marinad", så vitt jag vet gäller det alla sorter.
Frusen är marinerad och som värst innehåller de bara 80% kyckling, resten är tillsatser.

färska kycklinglår
Jag hoppas att man kan lita på paket frusen kyckling som det står 0 kh på också?

Jag köper ekologisk Bosarpskyckling.
Färska kycklinglår, dock utan skinnet eftersom jag bara ryyyser av att äta det. Jätteläskigt!
Jag brukar dessutom hälla bort fettet, eftersom jag tycker kycklingfett smakar konstigt. Ersätter det med smör, baconfett eller talg. Mycket godare.
Bosarpskycklingen . De är stora, typ 2.5-3.5 kg och de är inte billiga. Nästan 70 spänn kilot tror jag. Men de är så köttiga så jag tror inte det blir så dyrt som det låter i slutändan. Bröstköttet kan trancheras som på en kalkon och det är saftigt! Inte torrt och trådigt som man blivit van. Jag har helt slutat köpa vanlig kyckling utom nåt enstaka paket med lår. Smakskillnaden är så stor så jag vill inte ha fabrikskyckling längre. Äter hellre kyckling mer sällan och kostar på mig den här då.
Det finns en lista på sajten över återförsäjare. Många Coop har, men här de tar slut samma dag de får hem, så man får ta reda på vilken dag de får levereras.
dock utan skinnet eftersom jag bara ryyyser av att äta det. Jätteläskigt!
Fnyfiken det måste vara något väldigt fel med dig?! 
Jag köper gårdskyckling, har bara en mil att köra för att inhandla den, den är på ca 2 kg och mycket köttig och fin. Steker den hel i ugnen och delar sedan upp den i lagom portionsbitar och fryser in.
Jag brukar köpa kycklingfilé.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Glennart, skulle tro det. Alla andra som tar bort skinnet verkar göra det för att "det är så onyttigt med fett". Jag som inte tror det kan bara inte med att äta det där sliddriga sladdret. Ghh!
Fnyfiken: Jag håller absolut med dig. Får inte heller i mig skinnet.
Annars köper vi oftast färsk kykling i delar…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag plockar skinnet och äter det, kastar resten. 
David äter allt utom ben och vissa hårda bråskbitar.. Jag övar på att äta mer och mer av kyklingen *ler* Det är inte bara rent kött helst file som gäller längre *stolt över mina framsteg* Jag lär mig sas.. =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

90% av den styckade marinerade kycklingen är rent skräp.
Hel frusen blir det, eller kycklinglever och kycklinghjärta som ofta säljs för en spottstyvel.
Jag brukar köpa Euroshoppers enkilospaket (tror jag) med kycklingbröstfileér. Tycker att det krymper minst av de olika märken jag testat + smaken är schysst.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Nu vet jag inte om detta är ren hörsägen eller ej, men på grund av att jag hört att kycklingen är den som får i sig mest av sin egen avföring under sin "odling" rör jag dom inte ens med tång.
Synd, för skinnet var så gott, resten tyckte jag smakade kyckling.
Vad är det för fel på att äta sin egen bajs? Det är det många som gör.
… vilket gör underverk för deras tarmflora.
Åhh huuuuhhh… Jag som älskar grillad kyckling…
Idag har jag varit i Ingelstad och köpt kalkonkött, färskt och utan tillsatser. Kyckling köper jag frysen.
#17 Djur är smutsiga( människor med.
)…

Jag köper ekologisk när det finns o majskyckling om jag får tag i det vilket inte är så ofta.
Gooranka, i boken "Allätarens dilemma" beskrivs en näst intill paradisisk bondgård i USA, med miljö- och djurvänliga uppfödningsmetoder.
Kycklinguppfödningen börjar s a s med korna. Korna går och betar ett par dar på en viss gräsplätt (inte för länge) och gödslar förstås samtidigt där. Sedan flyttas korna till nästa hage, och komockorna får vara i fred ett par dagar, då växer nämligen alla sorts larver, maskar o dyl som lever på komockorna till sig. Sedan kommer kycklingarna i sina flyttbara hönshus. De pickar förstås i sig larver mm, säkert också det som är kvar av mockorna plus en del gräs. De gödslar förstås också själva. Gräset får nu vila ett bra tag och växa till sig av gödseln, men befriat från alla skadedjur. Så kommer korna in osv osv.
Kycklingarna smakar underbart, intygar bokens författare!
Jättefint. Det har funnits utegrisar här i närheten på ett ställe som heter Böketofta!!! ett passande namn. Alltid lika kul att se dem vältrande i dyngan.
Idag har jag varit i Österlen och sett vackra skånska vyer med betande kossor överallt, på Brösarps backar och i skogen osv.
Och iår har skånska skogarna fått härliga höstfärger pga nattfrosten vi haft här och dagarna har varit soliga.
Därifrån får jag mina ägg. Tyvärr säljer de inte kött direkt till kund.
Böketofta var bra! Undrar om det inte finns mer bra gårdar söderut. Får en känsla av det.

hemul gronstedt; Aha, ja det kan ju förvisso stämma.. som sagt hörsägen och en allt för lättlurad Gooranka antagligen.
Ibland får man för sig saker.
Jag ska börja äta mer bajs nu. Bra för min tarmflora :D
Ät skit, Gooranka
!
Höns med modern utfodring har inte samma "problem" med det här som de djur som betar växande gräs - som bokstavligen skiter i maten. Höns som inte går fritt och betar (dvs de flesta som går att köpa) får däremot maten i foderrännor en bit ovanför marken (fast det händer väl att det spills och äts från golvet också, för all del).
En lustig sak angående det där med att "äta skit". Som ni vet idisslar kor - dvs de tuggar först i sig maten en gång, stöter sen upp den och tuggar om den. Äter alltså två gånger. Samma sak kan man säga om kaninen - fast den släpper igenom käket hela vägen innan den "återvinner"…! Kaninen ser skillnad på pluttar som bara "körts en gång" och äter upp dem "en gång till"!!
Själv har jag fött upp både kaniner och höns (fast det var först senare jag fick veta det där med "två vändor om" för kaninerna…!) och måste väl säga att jag tycker höns är rätt lortaktiga. Inte som grisar, hästar osv som oftast utser ett "bajshörn" av sin yta.

Fast… man ser hästar som käkar varandras bajs.. fasen vet om jag inte hellre äter mitt eget då? ;)
Glemuler är också såna. 
Nä, nu får Ni sluta *skrattar* Jag kommer ju snart inte kunna äta något alls ….
Då blir det mer mat till glemulerna.
glemuler? Vad ärd et för djur? Har aldrig hört talas om dom.
Glemulen är ett ädelt djur.
men vad för sorts? Är det en Hemul?
en korsning mellan arten glennart och arten hemul antar jag
Hihihi, då förstår jag. rätt så söt då?

Jamen börja tänka litet nu. Om ett djur äter upp sin egen eller annans avföring så hamnar skiten i mag-tarmkanalen och är kvar där tills den kommer ut i andra ändan. Det som kroppen inte behöver tas inte upp och skits ut sedan.
Kaniner måste äta sin skit eftersom om de inte gör det får de vitaminbrist och näringsbrist. Bakterierna i tarmen bryter ned vegetabilierna så att de kan tas upp nästa gång födan passerar tarmkanalen. Korna låter maten passera två gånger men slipper äta skiten som kaninerna.
Sedan så äter gräsätarna allt vad de behöver i vitaminer och mineraler, lagrar det i muskler, lever, hjära och njure. Sedan äter vi köttet och får i oss allt vad vi behöver utan att äta en enda liten kolhydrat (som är så nyttigt?!)
Gräsätarna är alltså utmärkta kolhydrat till fett- och proteinomvandlare. Vi är jägare sedan 10 000 generationer och skall alltså bara äta kött, fisk, ägg och fett. Vi behöver inte äta en enda molekyl kolhydrat för att överleva och må bra. Se bara på inuiter och samer, hur mycket kan de odla? Just det, ingenting. Varför har de ingen hjärt- och kärlsjukdom, ingen övervikt och ingen sockersjuka?
Vänligen
Björn
Även gorillor äter sin egen avföring. Förmodligen beror det som Björn skriver ovan på att det är svårt att klämma ur några näringsämnen ur vegetabilier och därför måste man helt enkelt "köra en vända till". 
Det där om att glemuler har jag ingen kommentar på. 

Glennart - Mao är avföringsätande något alla veganer kan ta till för att minska alla bristsjukdomar som en sådan kost kan ge!?
Vi protesterar mot, just det, skitpratet,
Finns det ingen moderator som kan radera de värsta övertrampen?
Om vi kunde hitta några så… Bajsar gör väl de flesta, även Niltson och co.

Jag tror Niltson, Niltson och Niltson är lite känsliga för bajs/skit, därför rekommenderar jag er att inte läsa de trådar som kan ha känsligt innehåll.
Det är inte så dumt med skitprat, om man bara kan bortse från den inlärda äckelkänslan. För det är faktiskt inlärt, det lilla barnet lär sig avsmaken av folk som är äldre och har fattat det där med hygien.
I den berömda referenstidskriften Nånstans (tror faktiskt det var en insändare i New Scientist à propos tarmflora) var det en herre som skrev att han räddat livet på en kull valpar och deras mor, vilka höll på att dö av mycket svår diarré till följd av vad veterinären kallade tarminflammation, genom att ta avföring från en frisk tik och blanda i de sjuka hundarnas mat.
Rent praktiskt vore det nog klokt att framställa tarmbakterietillskott av mänsklig avföring i stället för ur alla möjliga andra odlingar. Man fick väl sortera bort de grövsta tungmetallerna och jästsvamparna och driva upp resten. Under förutsättning, förstås, att man kan hitta människor med vettig tarmflora. Kanske en industri att satsa på för civilisationsträngda ursprungsfolk?

Jag hoppar "skitpratet" och går direkt till kycklingfrågan!
Jag har sen ett tiotal år inte köpt de danska kycklingarna. Min man är bonde och vägrar dem eftersom han vet deras salmonellaproblem därnere. Bara svenskt här alltså.
Sen jag blev sockerfri gick även de marinerade och färdigkryddade bort.
Men sen ett år tillbaka går även de flesta andra frysta kycklingarna bort eftersom de sprutat in dextrose i dem.
Nuförtiden äts bara färska svenska kycklingar för några andra ätbara har jag inte hittat ännu.
Jo förresten jag hittade en fryst av märket KALAS som var bra pris på dessutom. Inga injektioner och packad i Sverige, men köpte inte dem ändå eftersom det inte framgick vart kycklingen var uppfödd, (måste det inte det?) Slår vad om att de egentligen var danska.
Synd att de förstör kyckling som de gör för det är ju egentligen billig och bra mat.
//EE

#47 Coop sålde Danpro frysta kycklingöverlår för 10 kr/kg häromveckan. Inte en enda kemikalie i innehållsförteckningen och inte ens saltvatten. Hoppas någon ekonom har räknat ut att det bara kostar extra att tillsätta en massa kemikalier.
#46 Inte bara avföring. Här är en länk om det:
http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1383&visa=pm&pm_id=194
De isolerar bakterier från vagina hos friska kvinnor, odlar upp dem, tillsätter dem i livsmedel. Hur överlevde vi innan livsmedelsindustrin fanns…?
Jag har hittat frysta kycklingben (utan låret) som enligt innehållsförteckningen inte innehåller något insprutat socker, men jag minns inte märket. Jag TROR att påsen är RÖD och det KAN vara Torsåsens. Återkommer när jag hittat dem igen.
Jag kryddar dem med chili, vitlök och örtsalt och lägger över hyvlat smör, en skiva på varje och grillar dem i ugnen - hög värme - tills benen släpper och vätskan är klar. Det går hyfsat fort och blir jättegott. Vi äter dem som "snacks" och utflyktsmat.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag brukar ofta använda torsåsens kycklingdelar….det har aldrig varit tillsatser i dem förut (har inte läst på förpackningen på ett tag)….men man vet ju aldrig när de börjar tillsätta junk.
Om Pasi bekräftar Torsåsen vågar jag säga att det är dem jag använder. Jag blandar lätt ihop… Det är röda påsar på 1kg i alla fall - de är dessutom hyfsat billiga!
Tyvärr vet jag för mycket om hur kyckingar lever, transporteras och slaktas så mitt svar på den ursprungliga frågan blir att jag inte köper någon kyckling alls… Om jag inte har turen att hitta några gårdsuppfödda och gårdsslaktade förstås! Hade tidigare en granne som hade både kycklingar och kalkoner som kom och gick som de ville. Varje höst slaktade vi och sedan blev det kalkonfest!
Apropå att äta skit så vet jag en hunduppfödare som hade jätteproblem med en valpkull med diarré. Alla möjliga dieter och mediciner prövades men inget fungerade. De kom då i kontakt med en gammal jägare som haft mycket valpar. "Ge dem hälften hästskit och hälften filmjölk" sa han. Eftersom allt annat testats utan verkan följde man rådet och valparna blev bra!
Det finns väl förresten inte en enda hundägare som har missat hundarnas budskap att skit i alla dess former är en delikatess!
#52 båda att äta och att vältra sig till mattes och husses förskräckelse *fniss*

Ok, efter denna nyttiga lektion om avföringsätarna får meningen "Kött is the shit!" en helt ny betydelse :D
Margareta: Läste på Torsåsens påsar idag, de innehöll bla dextros och karragenan. De som jag hittade helt utan tillsatser, extra vatten mm var Guldfågelns kyckling, påsarna är blå+vita+guldfärgade.
Jag tror det är nytt. Minns inte säkert, men ett av de märken jag brukade köpa har nyligen börjat med sockersaltlösning även i lår. Tror det är Torsåsen.

Dofilus och A-fil innehåller Lactobacillus acidophilus, bakterie som bott på lab i snart 100 år. Visades, då man på 1970-talet fann att L acidophilus överlevde passagen av magsäcken, att den ursprungligen hade isolerats från människotarm. Äntligen en människovänlig bakterie!
Björn
Vad trist i så fall - hoppas jag minns fel på färgen eller att Pasi minns fel på namnet…
Jag vet att jag köpt dem på CityGross. Skall kolla nästa gång!
Tänk vad man lär sig här på chatten. Allt från kyckling till bajs. Man kan snart doktorera. Ibland kan jag inte motstå en grillad kyckling när jag är hungrig och köper också kycklinglever som är urbilligt. Men nu ska det bli Bosarpskyckling när man hittat listan av affärer. Finns dock inte i mitt Coop tyvärr. Sen får jag väl ut och leta efter en glad gris också.

En död gris är inte en glad gris. En död gris är en död gris.
Nu börjar du falla ur rollen, Niltson. 

Man blir vad man äter, och jag är glad, alltså är en död gris en glad gris!

Man blir vad man äter. Jag är då hellre en glad gris än en sur citron

Blivit kycklingfilé på sistone, frysta.
ICA eller Willys.
Väljer svenskt i första hand.

Äter inte kyckling längre - mår inge bra av den.

Min favorit är kycklinglårfiler lite fetare och saftigare tycker jag.
Köpte Bösarps förut men det verkar som om det är svårt med leveranserna, för jag ser alldrig dessa mer i min affär?
Bösarps smakade helt annorlunda.. antagligen så som kyckling skall smaka egentligen.
Dyrt men ack så gott.. tror att riktig mat med näring o djurskydd o allt måste få kosta lite mer.
Oandra sidan nu när oljepriset stiger kommer nog skillnaden att bli mindre?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Färsk kyckling innehåller iof druvsocker har det kommit fram.

Ja.. marinerad färsk kyckling!
Lite olika, men generellt köper jag mest kycklingfilé eftersom det känns som om det effektiva kilopriset blir likartat mot att köpa delar med allt ben och krafs som försvinner (är väl kanske för kräsen för att vilja äta vad sladder som helst, så jag lämnar säkert mycket som andra anser vara ätligt kvar).
Utöver det kriteriet så köper jag aldrig dansk kyckling pga dess hiskeligt äckliga skumgummikonsistens som gör att den känns rå fortfarande efter typ tre timmars tillagning; den får vara precis hur billig som helst, men knappt ens katten ville äta av den…
Oftast blir det Guldfågelns kycklingfiléer, deras 2kg-paket brukar vara till bra pris lite då och då och då passar jag på att köpa på mig om det finns plats i frysen.
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Var det inte guldfågel som stod som märke när en stackars pojke hittade ett kycklingHUVUD i påse?
#70 källa tack?

OM den är fryst är den inte färsk.. då är den fryst!!
Köp färsk i stället i storpack, styckfrys det som inte går åt med en gång, gör egen marinad!
Varför tror ni man kan köpa billig fryst kyckling???

BLir färsk kyckling bra om man kör den i köttkvarn? Jag gillar kycklingfärs men tycker den är oskäligt dyr.
#76 Det står ju färsk också längst upp i artikeln.
#77 Du får väl testa men jag tror det är mer fett i färsen än vad som är i kycklingdelarna…

Numera har Livsmedelsverket reagerat på hur producenter använder "possitiva" uttryck för att ge sina varor ett merväde som inte motsvaras av verkligheten!
Man utarbetar nu nya regler för vad man får skriva på förpackningarna.. vore bra om dom kunde göra någon nytta för alla skattepengar!
Hur kan något vara färskt om det har en hållbarhet uppemot ett år??
Känns mer som en felsägning, ett syftningsfel.. joo den e färsk bara ett år gammal….
Men kan man lita på att det inte är något annat än kyckling om det står "ingredienser: Färsk kyckling"?
jag menar finns en innehållsförteckning måste väl ev. tillsatser stå där?
#73 Stackars pojke? Som inte vet var kyckling kommer ifrån?
#81 Haken är väl inte att de inte skriver ut vad de proppat i köttet eller inte? Det står ju i innehållsförteckningarna, men de flesta läser inte det. Så fort det är något annat än bara kyckling i förpackningen är det kört. (Disclaimer: man måste verkligen vara insatt i vissa krumbukter för att förstå vad det innebär.)
Någonstans måste vi börja lära oss att riktig mat kostar. Det är inte rimligt att köpa färskslaktad glad pippi för ett par tior. Den prissättningen finns inte. Är det billigt har man kompenserat på något vis, och det är aldrig till vare sig pippins eller konsumenternas fördel.
Men det är jäkla taskigt att man måste kunna jaga vilt och/eller ha bondgårdar i sin bekantskapskrets för att få tag på vettigt käk till hyfsade priser.