Olja
Är lite frågade varför alla på forumet använder smör och grädde till allting. Finns det nån nackdel att använda olivolja ex? Man blir inte lika "tung" av mättnaden tycker jag, känns fräschare. På en tomat och mozarellasallad exempelvis. Vissa typer av pesto och tapenader innehåller under 5% gränsen, är ju jättegott!

Jomenvisst olivolja på grönsakerna i rikliga mängder.. men det skall vara en högkvallitativ olja då, ingen billig, då är den förmodligen blandad med något av okänt ursprung!
Man kan inte steka i olja förutom cocosolja, de vegetabiliska oljorna "hårsknar" då de uppvärms!
Ju mer fleromättade fettsyror ju lättare härsknar det, linfröolja tror jag e värst, den härsknar redan på flaskan!
Sen innehåller de vegetabiliska oljorna mer Oega-6 vilket ställer till det i Eikosanoidsystemet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

De vegetabiliska oljor jag personligen använder är oliv, kokos och macadamia. Oliv till sallad, macadamia till majonnäs och ev. stekning*, kokosolja som "kosttillskott" och ev. stekning*. Alla oljor är förstås kallpressade och så hög kvalitet jag kan få tag på.
*Steker mest i smör.