Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 1991 ggr
Blenda01
0

Blenda01 i fokus!

Åtta veckor sedan jag startade med GI rivstart. Drygt en månad sedan jag startade med LCHF.
Från 104 kg -> 98 kg!
Från 108 cm -> 98 cm i 'midjemått' (osäker på var midjan sitter Räcka ut tungan)!

Jag trivs som laxen i smörsåsen! Detta sätt att äta ger bara sköna känslor.
Jag blir mätt och håller mig mätt. Jag behöver inte fundera speciellt på vad jag skall äta idag; det är så enkelt även när jag inte är på hemmaplan.

Familjen, bestående av make, döttrar 17 & 18 år och son 16år, tycker att jag är något knasig. De stöttar mig, men skakar på huvudet.

Förutom att jag lagt om kosten slutade jag att röka den 16:e februari! Detta efter att ha läst 'Äntligen icke-rökare' av Allen Carr.
Jag känner mig så nöjd!

Jag är så glad för alla trevliga människor här på KiF, och tycker att det är så roligt att vara med i den stora förändringen!

greensis
0

Grattis till dina fina resultat och välkommen hit.

Fabricati diem, pvnc!

BoelLouise
0

Grattis, bra jobbat och kämpa på Glad

andreas0
0

Välkommen hit!

gejsa
0

Vad kul blenda. Är också rätt så ny. Har varit här några månader bara. Började om med kosten i dag efter att ha varit bortrest 8 dagar.

Men hur gör du när du inte är hemma? Såg att du skrev att det var lätt även när man inte var hemma. Min gubbe vill ju äta denna kosten men han är på resande fot mycket. Och jag vet inte hur han ska äta då ärligt talat. Dom stannar ju ofta vid korvkiosker och vägrestauranger.

Blenda01
0

Nu är jag ju inte på resande fot direkt, men jag tycker att det går ganska bra att undvika kolhydraterna över lag.
Är jag vid en korvkiosk kan jag ju välja en korv/burgare/köttbullar osv. fast utan bröd. T.om. kan jag välja räksallad till!
På restaurang har jag valt två förrätter (t.ex carpaccio och musslor) istället för varmrätt. Var på frukostbuffé och åt ägg, sill, smör och ost.
Om jag snabbt behöver fixa något att äta, finns det många alternativ i mataffären också.

Om jag vet om att jag skall äta borta grundar jag med t.ex ost & smör, så behöver jag inte vara så beroende av vad som serveras.

greensis
0

#4 Vägrestauranger och dagens-lunch-ställen brukar vara lätta att äta på, bara man hoppar över spannmålstillbehören och sötad dricka. På korvmojarna finns det burgare och kebab med sallad, lök, dressing osv. Det är inte fakir-strikt, men det funkar för de flesta.

Din man kan kanske ha med ett par kokta ägg i någon väska, om han behöver tillskott eller mellanmål. De klarar sig rimligt i rumstemepratur.

Fabricati diem, pvnc!

Blenda01
0

Just nu finurlar jag på vad jag skall äta till lunch. Drack chokladäggmjölk vid 10.30.
Det kanske blir helgskinka med lite rödkål och senap.
Till kvällsmat blir det kycklingfilé i någon form. Påsklovslediga mellandottern vill nog ha ett ord med i planeringen där!

gejsa
0

Tack för era svar. Men ta med sig några ägg tror jag inte han vill. Du vet killlarna trackar honom då. :) Nej, denna tråd skulle inte handla om honom ju.

Blenda01
0

Jag undrar om det är många som är med i shapelink.com härifrån KiF.
Jag är det som Blenda01 även där.

Om ni använder det skulle det vara kul att bli 'träningskompisar'. Hör gärna av er!

Blenda01
0

Ikväll blev det fläskpannkaka. Något som familjen längtat efter sedan jag började med LCHF.
I min egen lilla form gjorde jag en smet på 4 ägg, 2 dl grädde, 1 dl vatten, 1 dl kokosmjöl, knappt 1 dl mandelmjöl, 1 krm bakpulver och lite salt. Rökt fläskfilé fick ersätta fläsket pga kort datum! Den formen var lagom till 3 portioner. Jättesmarrigt!

Maia
0

Det låter väldigt gott det där Blenda01. Jag blir riktigt hungrig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Blenda01
0

Nu har jag lite funderingar…
Är det så när ni övriga kollar er mat att procenten ligger som det t.ex står i nybörjarguiden på startsidan:

fett 75% kolhydrater 5% proteiner 20%

Räcker det egentligen att det är över dagen det stämmer, behöver det inte vara procentuellt så vid varje måltid?
Jag funderar på detta eftersom jag hamnat i ett 'dödläge' rent viktmässsigt. Ingenting händer!

Blenda01
0

Jag fick så bra svar i en annan tråd så ni behöver inte bry er om #12 här!

Wenn
0

Välkommen hit !!

Blenda01
0

Har varit med ett gäng från jobbet på studiebesök i Ronneby idag. Blev bjudna på lunch på Ronneby Brunn; senapsmarinerad strömming med potatispuré eller Husets lasagne…….

Det blev ett antal sillar med lite gurkstrimlor, 2 tomatbitar och 2 pkt bregott. Det mesta av 'strömmingsskalet' låg kvar på tallriken under servetten….Oskyldig.

Det var ingen som kommenterade det, så förmodligen lyckades jag göra det väldigt diskret!

Blenda01
0

Förresten: jag har nya siffror!

Vikt: 95,7 kg
Midja: 94 cm

Röker gör jag inte heller. 3 månader den 16:e!

[imba]
0

Jätte Grattis till fantastiska resultatSkrattande

Mervi
0

Grattis, bra gjord.

Maia
0

Inte minst grattis till rökfriheten. Det är en prestation att kombinera det med såhär goda resultat med vikten. Go girl!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Blenda01
0

Tack för er uppmuntran! Det känns mycket bra Skrattande

Jennix
0

Heja på Blenda01!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Blenda01
0

Ytterligare tid har passerat och lite lättare sedan sist.
Vikt: 94,3 kg, snart -10!!! (vägde 104 kg den 29 jan) Det känns som det är i lagom takt också.Skrattande

Jag har inte ätit en brödbit, potatis, pasta, ris osv. sedan januari.
Jag tycker att det är busenkelt att äta på detta viset, MEN känner det lite pirrigt just nu.
Skall på bröllop på lördag och vet inte vad som serveras…. Tänker dock grunda ordentligt med fett & protein innan och ha ölkorv och babybel i väskan som nödkost. Räcka ut tungan Det passar väl utmärkt till bröllopsmiddag!?
Jag har fått låna en klänning av min syster och har köpt fina klackeskor.

PS. Jag och maken är fortfarande nikotinfria!

DrAnna
0

Skarpa bort kolhydraterna eller göm dem.

Ät det som är gott! Ha det så trevligt!

Axol
0

Du är duktig!

Måste få njuta av dina kunlinariska övningar någon gång!

Puss syss, Axol (som skriver sitt allra första inlägg nu)

Blenda01
0

#24 - Jaså det var här du gömde dig Räcka ut tungan.

Det är klart att vi kommer att dela måltid någon dag. Du har ju redan fått testa Floridasalladen, visst var den god?

Axol
0

Hur går det söss?

Några nya kulinariska utsvävningar?

Pöss

Blenda01
0

Kebab idag! Bara kött & sås.
Lite turkyog med hallon ikväll. Mumsigt! Räcka ut tungan

Blenda01
0

Äntligen semester!!!! Trodde aldrig att jag skulle hamna på denna dag Skrikandes. Har varit så trött.

Maten funkar mycket bra. Trots en massa udda aktiviteter i helgen, tycker jag att jag har kunnat äta vad jag känt att jag borde.
Jag drack ett par vanliga öl när jag hjälpte min syster flytta i lördags. Dock mådde jag inte dåligt av att göra det. Snarare mådde jag dåligt av att dricka alldeles för mycket vin på kvällen, när det var Tivolirock här i stan! Hemlis

Edit: Det var så roligt att vara där, att det uppvägde dagenefterkänslan!

MiaKia
0

Vad härligt med semester! Hur gick det på bröllopet, undrar jag som precis läst hela din tråd?

Grattis till en fantastisk viktnedgång!

Axol
0

Jo, vinet kanske inte är så bra alltid… Jag var på samma fest och fick också lite för mycket… Det straffar sig nu när jag sitter här med skrubbade knän och en stukad fot.

Pöss

Blenda01
0

#29 Det funkade jättebra på bröllopet. Det var enkelt att peta bort/undvika kolhydraterna. Jag hade lite babybelost som jag åt innan middagen, så jag var inte så hungrig heller. Skrattande

#30 Stackars lilla Axol! Det är inte förståndigt att tro att man kan cykla med vin i kroppen! Oskyldig

------------------

Just nu håller jag på att ladda inför Turkietresan på lördag. Det skall bli så skönt!!! Det är så härligt att gå in på nätet och kolla temperaturen på morgonen. Det brukar vara runt 34 mot 18 här! Cool

Blenda01
0

Nu har vi i stort sett packat klart!
Det skall bli en spännande resa på många sätt. Inte minst rent matmässigt. Jag har varit sanslöst rättrogen hela tiden. Skall jag så förbli under dessa 2 veckor???

Ikväll; 17 grader i Kristianstad 21.50 - 31 grader Side 22.50.

Äldsta dottern är lite nojjig för värmen. Jag hoppas dock att vi klarar den!

Får se om jag ramlar på någon dator på hotellet. I så fall tittar jag in här en sväng!

Ha det!

Kramar Eva

Torpet
0

Ha en jättebra resa!!!

Axol
0

Klart att det går bra med LCHF, åtminstone HF tror jag!!!

Puss, ha det bra!