Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 9635 ggr
mrsTree
0

Bästa Omega3 tillskottet...?

Nu annonseras det så många olika Omega3 produkter att
det är svårt att gissa vilket som är bäst.
Är det någon som har en uppfattning om det och något tips på vad jag ska köpa?
Trevlig Helg alla!

umbra55
0

det som kommer från fisk! Ialla fall en bra början. Märke vete fan. Eskimå kanske?

Sambon såg på TV häromdagen. En läkare som haft stora problem med reumatism, med svullna värkande leder osv. Han åkte och hälsade på en kollega i Norge(?) och följde hans ordination; börja med  3ggr daglig dos med omega 3, efter viss tid (vet ej vilken) gå ner till 2 ggr daglig dos.. och slutligen- gå över till dagsdos och fortsätt med den.
Han har inga problem med reumatismen längre.
Visar verkligen tydligt hur inflammationsdämpande Omega 3 är..

marimu
0

Sälolja lär ska vara bra. Jag äter det själv sen några månader och har blivit mindre stel i kroppen.

greensis
0

#2 Sälolja är bra att testa om man är allegisk mot fisk. Jag klarar varken fiskolja eller fiskleverolja, och trodde att jag var tvingad att leva på makrillburk varje dag resten av livet + valnötter & linfrön - är dessutom småallergisk mot valnötter.

Men säloljan är ett bra alternativ när man inte har så många alternativFundersam

Fabricati diem, pvnc!

knorris
0

Vet att ICA kuriren testade lite olika oljor. Pikasol forte var bland de bästa och Eskimo bland de dyraste.

Titta efter ren fiskolja på vild fisk inte odlad för de har mindre omega 3 då de utfodras med pellets av spannmål.

ebet
0

greensis!

Intresserad av säloljan, men jag klarar inte 'fisksmaken' som typ i pikasol forte, jag är dålig av det i många timmar. Hur smakar säloljan och var köper du den?

knorris
0

ta oljan med lite yoghurt så brukar det gå bättre.

själv äter jag Morepa. smart fats. men jag vet inte om reklamen ljugerFundersam 

undrar oxå om säloljan? har inte testat den.

man får väl försöka äta slut för de är ju inte billiga.

greensis
0

#5 Sälolja i flaska smakar *bluärk!* - kräkäckligt och man behöver skölja munnen efteråt. Jag försöker ofta vara "rolig & lättsam" på internet, men det här är ingen överdrift! MEN den finns som kapslar, lite dyra men man slipper smaken.

På vår hälsokost (tillhör Life-kedjan) har de två sorters säloljekapslar, jag brukar köpa den mer koncentrerade.

Fabricati diem, pvnc!

Medlem
0

St Clements har fått bästa betyg beträffande renhet i tester gjorda av den brittiska motsvarigheten till SLV  och rekommenderas på WAPF.

sussie
0

Jag är bekväm och prenumererar, man fick en burk gratis och sen kommer det ett paket i brevlådan när det börjar sina, det heter fritt flyt.

Blow
0

Håller sig verkligen omega 3 när de förvaras i såna kapslar i butiker? Det sägs ju att inte ens fisk, bortsett från färsk vild fisk, har tjänlig omega 3 i dag.

omelett
0

Jag tar sedan en tid tillbaka "eye q" En EPA-rik marin fiskolja. Just detta preparatet hade blivit testat på personer med autism och koncentrations störningar, med goda resultat. Resultaten figurerade i media ett tag. Jag brukar säga att jag har DAMP, så jag hoppas på resultatGlad

greensis
0

#10 Bra fråga. Men vad har jag för alternativ?

Fabricati diem, pvnc!

Lynxx
0

He-he - du har ju ''gratisprov'' (fast det kostar ju 40 spänn i frakt) idag i 30 dagar enligt reklamen högst upp Flört

BlueOmega

Blow
0

# 12 Det bästa alternativet är väl såklart att få omega 3 via kosten och att då samtidigt minimera intaget av omega 6. Men det kräver ju att man äter mat med en naturlig fettsammansättning: vildfångad fisk, vilt kött, gräsuppfött kött och ekologiska ägg.

Annars är det kanske bara omega 3-kapslar som gäller. Jag vet inte hur fiskarna är uppfödda när det gäller dem. Står det på burken? Om de är uppfödda på växtfoder så borde väl också kapslarna vara skadliga och då är det kanske ett bättre alternativ att inte ta nåt tillskott alls?

På t.ex. Konsum (i åtminstone Göteborg) är omega 3-kapslarna också placerade mitt i den ljusa rumstemperaturen. Borde de inte härskna då eller de kanske tål det? Innehåller de mycket konserveringsmedel?

Alltså jag frågar mest för att jag är nyfiken och gärna skulle vilja ta tillskottet själv, om det är nyttigt.

Trollbus
0

Det är E-vitamin i kapslarna vilket hindrar fettat från att oxidera.

Själv har jag länge använt Pikasol Forte, som enligt mina efterforskningar är det mest koncentrerade och prisvärda alternativet på marknaden. Men har precis bytt till Fritt Flyt, som jag prenumererar på. Det är lika koncentrerat som som Pikasol, men är gjort av krill. Månadskostnaden blir för mig 20 kr mer. Tillverkarna av Fritt Flyt rekommenderar också denna till gravida, vilket jag inte hittat på någon annan fiskolja eftersom de flesta innehåller för mycket miljögifter. Pikasol avrådes från att användas av gravida.

greensis
0

#14 Som jag sa förut är jag gravt allerisk mot de allra flesta sorters fisk. Äter en del gräsuppfött kött och oftast eko-ägg. Så jag hör till dem som troligen måste komplettera - och då är det sälolja som gäller. Glöm allt vad fiskoljor heter, för min del!

Mina kapslar säljs i en ogenomskinlig burk. I butiken står de i hyllan, hemma har jag dem i kylen. Så länge de inte är uttryckligen skadliga är det värsta som kan hända att jag slösar pengar på en produkt som inte funkar.

Fabricati diem, pvnc!

basta-ya
0

Hej, Jag undrar hur mycket fisklever olja jag bör äta per dag?

Tycker inte mycket fisk, kanske tonfisk på burk en gång per vecka.

Har kapslar, och detta är innehållet i 100 gr.

Proteinas 18,5   kolhydrater 6,7   fett 70,6

Hjälp, jag kan ingenting om näringslära…

Inke
0

Jag har också undrat. Man är ju rätt utlämnad till reklam. Nu har jag frit flyt ( stötte på en försäljare). Tidigare hade jag pikasol. Om jag tog kapseln först och sen åt mat gick det bra med fisksmaken och fiskrapen. Ja hur vet man vad som är bra???

piri-piri
0

#15 Varför Pikasol inte rekomenderas till gravida beror på att det är naturläkemedel och ingen forskning har gjorts på gravida.

#16 Ofta är det proteinet i fisk man är allergisk mot och det är borttaget i en bra fiskolja. Eskimå-3 är ett naturläkemedel som är en mkt stabil fiskolja och som verkar fungera på allergiker….men som alltid så får man vara försiktig.

#10 Kapslarna skyddar mot härskning samt att man har tillsatt E-vitamin, rosmarin eller fettlösligt c-vitamin. Försiktighet vid flytande fiskolja då den är mkt känsligare, måste förvaras i kylskåp när den är öppnad.

magma
0

Jag har börjat med sälolja, Life's eget varumärke- den starkare sorten. Har hört att den ska vara "bättre" än "fiskomega" och fick även rådet av min kiropraktor att börja med säloljan. Och eftersom burken med Omega3 började ta slut hemma så köpte jag en. Den enda nackdelen är storleken på kapslarna!

#17+18: Daglig dos brukar stå på burkarna.

bocco
0

#15 Fri flyt innehåller också mycket miljögifter.

#18 Om oljan smakar illa är den dålig. Någon äcklig fisksmak bör man inte känna.

Inke
0

#21 Det var när jag åt pikasol som jag rapade äcklig fiskolja när jag tagit kapslar. Men om jag tog dem precis före maten och sen åt, gick det bra.

Ska fiskoljan vara luktfri??

kajsa71
0

Jag fick idag med posten ett gratispaket från NaturaMed med en ny sorts Omega3-kapslar. De heter  LaxoMarine och har följande innehåll per 2 vå kapslar Man ska äta två om dagen:

två kapslar LaxoMarine innehåller 1000mg olja varav :

50% laxolja  50% EPA33/DHA22 TG

Herav EPA 225  mg   

Herav DHA 197mg         E-vitamin 2,0 mg

Herav DPA 29 mg         Omega 6 94mg

Omega 7 80 mg            Omega 9 1250 mg

Fettsyror totalt 1010 mg

Protein 387 mg             Kolhydrater 153 mg

Kaloriinnehåll 5 kcal, 20,5kj

En kapsel Omega3 + Krill innehåller

Rekommendationen är 2 kapslar dagligen.

500 mg olja:

Herav EPA 80mg           Astaxanthin från krill 125 ug

Herav DHA 49 mg         E-vitamin 2,0 mg

Herav DPA 18 mg          Fettsyror totalt 505 mg

Protein 129 mg             Kolhydrater 51 mg

Kaloriinnehåll 5 kcal, 20,5kj

Kan någon säga vilken av dessa båda Omega3-kapslar som verkar vara bäst?

piri-piri
0

Laxomarinen är lite starkare och den innehåller även omega-6-7 och 9 …..så om du vill ha det så? Krilloljan innehåller Astaxanthin som är en stark antioxidant, det tas från en liten räka. Den har också lite mer DPA, samma som finns i säloljan och som man menar är det som är possitivt för lederna.Jag skulle nog välja Krilloljan

Gusan
0

Eye Q har jag hört ska vara det bästa. Det är nog den Omega 3 oljan som det har forskats mest om.

Googla om den så hittar du mycket om forskningen kring den.