Min kost...
Tänkte bara säga att jag finns här på forumet om ni vill ställa specifika frågor om just mitt sätt att äta.
Och också passa på att tacka Margareta för att jag fått en helt egen tråd! Inte utan att man blir lite stolt över uppmärksamheten!
Ha det bra i sommarvärmen alla!

Hallå Maria och välkommen hem!
Kul att du dyker upp så här. Jag har pratat med många nybörjare om Dig och rekommenderat din fil "Mamma äter inget vitt" till många.
Skulle gissa att många dyker upp nu när Du är här "live".
KLART att Du ska ha en egen tråd!!!
Utan Dig hade det inte funnits något forum alls, för då hade jag simmat runt i kolhydratsträsket än.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej Maria!
Kul att se dig här också!

Men så kul att du är här!! Det var du som inspirerade mej till att äta lc.
jag har ingen övervikt, men ligger på övre gränsen ,kan man säga, så det är 5 kosmetiska kilo jag vill ha bort. Inser nu att det kanske inte blir så? Är det så att kroppen balanserar upp det där självt? jag äter kanske för lite fett och för mycke protein,jag vet inte ,men jag har fortfarande ett litet motstånd i kroppen.*S*
Copia: Det är likadant för mig. BMI 25-26, skulle bli bättre med några kilo mindre men de vill inte försvinna. Dock har cm:ar försvunnit. Kropppen vill inte som jag.

Som jag brukar säga så är inte low carb alltid det optimala för att få bort "kosmetiska kilon". Kroppen stabiliserar sig på den vikt som den själv upplever som normal.
OCH - sluta VÄG ER och släpp kilo-fixeringen!!! Ta fram måttbandet istället! Vad spelar det för roll vad vågen visar om cm försvinner?
Skulle knappast tro att du äter för lite fett om du håller dig till "normal" low carb (dvs inga light-produkter etc). Däremot kanske du motionerar för lite? ;) Ökar man muskelmassan ökar man förbränningen i hela kroppen - även under vila.
För s.k. kosmetiska kilon, dvs för sådana som vill "deffa" kroppen så brukar jag snegla på hur fitness folket äter. De drar ner rejält på både kolhydrater och fett och äter mycket protein samtidigt som de tränar hårt - och oj vad fettet försvinner fort och effektivt! Men jag är ingen expert på det området utan hänvisar till de olika fitnessforum som finns runt om på nätet. Nu är vi ju inte ute efter samma slutresultat, men grundtanken är trots allt densamma!

Samma här, 5 kosmetiska kilon, och jag lever på tron att det Skaldeman sa är sant, att man inte går ner i vikt av motion. Visserligen var han väl av annan åsikt när de gäller de där "sista" kilona - mina både första och sista!
Då menar du att man ska dra ner på fettet och motionera mera + äta mer protein? Hm, måste man nu börja omprogrammera hjärnan…
Hej Maria!
Jag har funderat mycket sen i går när jag läste att man inte ska vräka på så mycket fett och äta mer protein om man bara har några kilos övervikt. I morse skippade jag att slå baconfettet över baconet på tallriken.
Hur gjorde du med dina sista fem kilo?
Hoppas Maria tittar in här och svarar.

Jag säger inte att man ska omprogrammera sig - jag säger att man ska försöka hitta den väg som man tror passar en själv. Läs flera olika författare och hitta en väg som passar er. Att läsa en författare räcker inte - i regel utgår de bara ifrån sig själva och alla funkar inte på samma sätt. Och man måste också se på helheten i kosten.
Räknar ni kalorier? Räknar ni kolhydrater? Jag tror man måste räkna båda för en dag någon gång då och då för att se var man ligger till.
MIna sista 5 kilon? Ärligt så tänker jag inte ens i de banorna! Jag har låtit kroppen bestämma sin egen vikt och så länge jag är nöjd med spegelbilden och snygg i kläderna samt känner mig extremt bekväm i bikinin på badstranden så tycker jag det är OK. BMI och kilon säger bara halva sanningen: Mycket muskler --> Snyggare kropp men högre BMI!
Man kan alltid bli av med några extra kilon om man äter mindre och rör på sig mer - svält funkar i alla lägen. Problemet är egentligen inte att bli av med "de där sista kilona" - utan att man ska kunna hålla dem borta resten av livet. Det är där som low carb skilijer sig från andra dieter: De som äter VV, Modifast etc är i regel livrädda för att återgå till "vanlig" mat eftersom de inte lärt sig äta "vardagsmat" utan bara "bantar". Det är det som är skillnade med low carb enligt mig: Här har man hela tiden ett livslångt ätande framför ögonen.
Jag ser inte "vanlig" low carb som det optimala sättet för att bli av med några kosmetiska kilon. Och att man ska kunna bli av med dessa utan att moitonera och samtidigt hålla dem borta - det ser jag som rent bullsh*t.
Starta med morgonpromenader (ev. med lite proteinpulver) i magen före frukost och se vart det leder! I övrigt kanske kosten inte behöver ändras ett endaste dugg!

Maria: Det du skriver låter väldigt klokt och du har gjort precis så själv, studerat och tagit till dig det du tycket passar. Jag har läst mycket på din "sida" och även läst dina svar och kommentarer på kolhydratiker listan, jag skall prova att promenera före frukost. Idag gör jag det efter då det har passat bättre i mitt "schema" på morgonen.
Har promenerat 45 minuter före frukost varje morgon i 1½ år och ändå gått upp i vikt!
Men proteinpulver!?!?! Hur naturligt är det egentligen? Min sköldkörtel slutade funka efter allt Herbalifeskräp, den niten går jag inte på igen.
Är proteinpulver samma sak som Harblife-produkterna?. I början använde jag proteinpulver ganska ofta men så innehöll det sötningsmedel så jag slutade. Det kanske finns utan också.

Man gör som man vill och hur "ren" mat man vill äta men protein-pulver är gjort på vassel. Herbalife har inget med detta att göra. Besök en fitness-butik och fråga efter Tiwnlab Triple Whey.
Men var och en äter det som den känner passar en bäst….

Ja, Maria är glad för sötningsmedel!
Jag puttar upp Maria för nytillkomna

Härligt och tack för gratisboken. Jag läser och läser
//Karin
Välkommen säger då jag som är ganska ny här!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag hoppas verkligen att alla nya förstått vilken guldgruva som finns både i Marias kunnande och i hennes "gratisbok"
"Mamma äter inget vitt"