Hjälp med tillbehör
Jag och min gubbe har nu gått några månader på lchf-livstilen om vi ska ha något till köttet så blir det broocoli och blomkål och inget annat och detta är vi sååå innerligt trötta på nu så vi blir illamående bara vi ser de två grönsakerna har ni något annat tips på vad man kan ha som är billigt? vi har försökt med gurka och tomater också men det försvinner så snabbt och jag känner inte mig mätt
hejsan!!
jag har en blogg där jag skriver upp lite olika lchf recept nästan verje dag! välkommen in och titta runt!
det jag brukar ha till kött är keso/valnötsbröd, ägg eller lite grönsaker med mycket sås!

Till kött en grekisk sallad med oliver o mycket Fetaost.
Man kan nästan äta hur mycket salladsgrönsaker som helst utan att det blir för mycket kolhydrater!
Sparris e oxå gott.. baconlindade sparris e ännu godare!
Smörslungade harricoverts e mumsigt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Smörslungad spenat, strimlad squash (t.ex. med strimlad kyckling i creme fraiche-sås), cole slaw, etc.

Cöleslaw kan man göra på vitkål, broccoli och även rättika!
Gurksalad typ Tzasiki!
Potatisallad kan man göra på lätt förvälld rättika.
Jag äter rätt mycket olika grönsaker, rårivna morötter går oxå bra eller morotsstavar.

Möjligtvis kan man göra Coleslaw på broccoli men jag menade så klart rå blomkål….

Min favorit, Floridasallad
//Karin

Vi brukar oftast inte ha några grönsaker till köttet - vi är för lata. Däremot händer det ganska ofta att vi gör någon kall sås till. T.ex.:
Creme Fraiche med lite nymald svartpeppar och en rejäl klick hot Ajvar Relish (paprikaröra)
Creme Fraiche och majonnäs blandat, kryddat med lite extra stark curry, svartpeppar och fransk senap
Creme fraiche (ev. med majonnäs) med lite finhackad lök peppar och stenbitsrom (jättegott till fisk) - går att variera med saffran
Tsatziki (riven, avrunnen gurka med grekisk/turkisk yoghurt, vitlök, svartpeppar och lite olivolja - ibland mosar vi i fetaost)
Creme fraiche med hackade svarta oliver, mosad fetaost, krossad rosépeppar, svartpeppar och ev. lite vitlök (Den här röran är god att lägga i paprikahalvor som gratineras i ugnen - det finns recept här på siten)
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
"Falsk" potatissallad.
Skala och tärna rättika och förväll i lättsaltat vatten tills den blir lagom mjuk. Häll av vattnet och låt svalna.
Blanda med majonnäs, creme fraiche, finstrimlad purjolök, kapris och/eller annat kryddgrönt som man gillar. Salt och peppar.
Gott! De som ätit denna rätt har trott att det var vanlig potatissallad.
Rättika innehåller c:a 2,5 gram kh/100 gram.
Man kan också göra en alldeles utmärkt "potatisgratäng" med rättika. Det finns en tråd om detta under rubriken "Mat".
Lycka till!

Fast har man slut på fantasin kan man alltid surfa till Airams Blogg.. jag blir sååå himla sugen bara jag kikar in där;
Och ni glömmer väl inte;