Milliliter/gram
Jag har börjat använda minmat men har ingen våg så jag kan inte väga maten. Det blir lite svårt att beräkna mängden mat. Min fråga är om 1 tsk är 5ml är det lika med 5g och är 1 dl =100g?
Hur räknat man om till gram?
Fungerar relative OK när det gäller vätska, men inte när det gäller fasta saker som kan vara mer eller mindre porösa. Keso stämmer det iofs hyfsat på om jag minns rätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tack, det var det jag misstänkte. Hur ska man då beräkna?
Bra fråga. På Maria Tausons hemsida kan du använda Livsmedelsverkets portionsbegrepp. Där kan man t.ex. få fram att en "portion" kotlett anses vara 125 gram. Det betyder då att en normalkotlett är så stor. Men det kan vara lurigt att gissa vad de menar med de olika portionerna. Kanske skulle du investera i en våg?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jo, det ska jag. Tack ska du ha för sidan 

Jag tycker att det verkar som att du är såpass ny på detta att du inte skall börja med mäta och väga o räkna o sånt!
Börja med att lära dig vad som är bra mat och vad som är dåligt!
Läs ALLA innehållsförteckningar, är det för mycket kolisar, köp inte, är det för många E-nummer, köp inte, är det något som du inte vet vad det är, köp inte.. osv!
Se dig om i butiken, fundera på vad du kan äta istället för det du åt förut.. snart lär du dig vilka hyllor du skall undvika!
Börja med att dra ner på kolisar, sluta vara fettskrämd, det är en himla bra start.
Skaldemanindex är en bra metod att ha i huvudet när man handlar o lagar mat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#5 Jag är INTE fettskrämd, har aldrig använt lightprodukter. Använde kokosfett i te innan jag ens hört talas om LCHF kost.
Jag läser alla innehållsförteckninga och köper aldrig någonting med tillsatt socker , förtjockningsmedel, glutamat mm………..vi äter så ren mat som möjligt hemma hos oss.
Slutade med spannmål, pasta och dyligt för länge sen.
Så för mig är det det där sista som inte riktigt vill sig.

Oops.. förlåt såg bara att du hade varit medlem knappt en månad.
Det sista vill inte ramla av på mig heller trots att jag hållt på över ett år.. men jag har inte gett upp för det.
Förr eller senar lär kroppen anpassa sig vad den anser vara normalt, dock ser jag en tendens att det lossar lättare ju mer jag rör mig.
Tycker iallmänhet att en del har alldeles för bråttom.. därav mitt inlägg.
Har ätit LCHF i ca 3 månader och går varken upp eller ner. Är inte överviktig men vill bli av med 5 kg men det verkar som min kropp inte riktigt håller med mig.

Det tog tre månader för mig innan nålen på vågen ens darrade!
Sen gick jag från 92-94 till 85-87 på ett halvår.. sommarhalvåret!
Sen vart det stopp.. tror jag skall tappa några kilon till framtill hösten.. iallafall har matportionerna minskat en del o jag rör på mig mer och trivs med tillvaron bättre under den ljusa årstiden.
För mig spelar kalorier roll, men så länge jag äter nyttigt och inte går hungrig så verkar det som om jag klarar mig på mindre än vad jag trodde förut.
Blir alldrig sådär vrålhungrig längre, verkar som kroppen har en helt annan tillgång till fettreserven.
Jag är glad för att det går åt rätt håll att jag inte går upp mer och att jag är frisk och mår bra.
Jag har funderat på samma sak och även fast jag har våg så har jag inte kollat förrän igår.
100 ml = 100 mg är inte alls säkert, nej.
Mätte tex grädde, 1 dl väger 90 gram.
Så mitt råd är att väga OCH inte köpa mat som innehåller mer än 5 g kolhydrater/100 g.
#10 Tack, försöker köpa mat med så lite kolhydrater som mojligt men äter nog för mkt grönsaker även om jag bara äter de med lägst kolhydratinnehåll.
#9 Jag tränar mkt och blir då ofta hungrig, äter mkt grädde, antagligen det som stoppar viktnedgången men har svårt att få i mig tillräckligt med fett annars.
#11 Jag skulle snarer tro att det är grädden som spökar än grönsakerna… Men du får testa. Ta bort grädden i typ en månad eller så och se vad som händer.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#0 Tycker det går bra att bara uppskatta vikt i handen och man blir allt bättre med lite träning.
Ibland läser jag på ett oöppnat paket och känner vikten av det i handen som referens om jag är osäker.
Har ett paket med 3 kotletter, jämnstora, så läser jag på paketet och delar med 3 osv. Viktar i handen och får lite övning hur tungt det känns osv.
Ett paket bacom brukar vara 120-140g. Äter man halvt paket, eller hur många slices? Lite mellanstadiematte å så klart.
För FinnCrisp räknade jag antal slices i paketet och delade med för att få fram en slice(tror det fanns tryckt också 6g/slice såg jag sedan)osv.
Allt som rinner kan man jämnställa i stort sett 100g per dl.
Noggrannare än så behöver man knappast vara.
Men skaffa en brevvåg eller hushållsvåg nästa gång i livsmedelsbutiken. Det brukar finnas. Bra när man skall skicka paket osv också för att uppskatta kostnad.
Dessa siffrorna har jag tagit från Viktklubb där jag varit medlem sen 2003 till och från. Där står visserligen att 1 dl grädde = 100 g men jag tror det skall stämma.
AVOKADO 1 st 120 g
C FRAICHE 34% 1 msk 15 g
LINFRÖN 1 msk 10 g
MAJONÄS 1 msk 14,25 g
MJÖLK 1 dl 100 g
OST 31% 1 skiva 10 g
SMÖR 80% 1 msk 14 g
SOLROSFRÖN 1 msk 9 g
VISPGRÄDDE 1 dl 100 g
TURK YOGHURT 1 dl 100 g
ÄGG 50 g
ÄGGULA 18 g
ÄGGVITA 32 g
Tack för alla svar, fick lite hum om hur jag ska tänka.