Detta med kött...
Alltså, jag måste fråga: Hur vet man vad djuren vi äter har ätit? Om man köper ekologiskt kött, kan man utgå från att djuren varit ute och betat då/ätit naturlig föda? Eller handlar ekomärkningen mer om levnadsförhållanden i form av yta per djur och hur djuren slaktats?
Nej, ekologiskt kött är inte per automatik bra. Man får leta efter "naturbeteskött" eller liknande på förpackningen.
Jag VET ingenting, men hör från min son som går naturbruksgymnasium att många i branschen tycker det är fiffel med all märkning, eftersom det går ut på att fuska för att få bättre betalt.
Jag litar INTE på det, men jag tror på "australiskt kött" osv till någon bevisar motsatsen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag såg lammkottletter på ICA Maxi från Irland. Dessa borde väl vara bra????? Har sett naturbeteskött i AG:s, då är det oxkött.

Lamm är nog alltid bra. De slacktas normalt innan 6 mån efter att ha gått ute och betat. Normalt används inte kraftfoder.
#4 Tack Pasi för svaret, då skall det ätas mer lamm hos oss.
Det är kanske bättre kött, men jag tänker på de långa transporterna.
Om man utgår från att ekologiskt kött är fusk, kan man då utgå från att "naturbeteskött" och liknande från australien eller brasilien är vad det utsäger sig att vara? Ekologiskt innehåller inte antibiotika eller andra mediciner, det får de andra djuren i fodret. Samma gäller för genmanipulerad mat.
Jag köper hellre ekologiskt, även om det är lika nyttigt eller onyttigt för att visa producenterna vad jag vill ha.