Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 2710 ggr
Fibblan
0

Cal-Counter

Nu har jag varit inne och skrivit in på ett ungefär vad jag ätit idag. Resultatet blev: PROTEIN 30%    FETT 65%    KOLHYDRATER 5%

Vad säger ni som vet lite bättre, är det någorlunda bra?

Vilket superbt program detta var. Nu har man ju stenkoll!

Margareta
0

Det är en fantastiskt bra början om Du aldrig kollat innan.
Grattis!
Målet för de flesta (OBS man provar sig fram själv!!!) brukar vara 20% protein, 75% fett och 5% kolhydrater. Det är vad de flesta rekommenderar.
20% protein är det fasta och sen kan man bolla lite med de andra två, mitt eget mål brukar vara 18-20% protein, 2-5% kolhydrater och 75-80% fett. 80% fett är svårt att få till, men det går.

Det Du behöver finjustera är alltså lite mer fett och så brukar det vara för de flesta som verkligen räknar och testar! Önskar att jag kunde idas göra det ett tag själv…

Numer pensionär i Nynäshamn

Fibblan
0

Tack för hjälp Margareta. Låter ju bra då. Nu åt vi kebabkött med sallad på pizzeria idag. Jag åt inte upp allt på långa vägar och inte vet jag exakt hur mycket kött det var. Men på ett hum i alla fall. Verkligen ett toppenprogram där man kan lägga in motion och allt man vill. Det var skoj för jag har undrat hur mycket jag får i mej av det jag ska. Varit lite orolig över att det blev för mycket fett….men tydligen inte. Även kött, men det kan jag ju lätt kolla nu ju.

PS: Detta forum är bara bäst Skrattande (saknar en blomma bland smilysarna, då hade du fått en)

Margareta
0

Tack…Generad skall be teknikerna om en blomma bland smilysarna…

Fibblan
0

Har precis räknat ut kolhydraterna på en portion Blomkålsgratäng som jag la in som resept en gång här.  2,6 % kolh.  Det är inte mycket.

Margareta
0

Låter hur bra som helst, till och med jag kan äta det!!!
Det är så jag gör. Jag lägger in olika maträtter en gång och ser att det är ok. Hur stor blev fetthalten?

Fibblan
0

Hm, min tröga skalle missade det*S*..ska kolla

Fibblan
0

Kalorier (kcal):

193

B6 (mcg):

0.1

Protein (g):

4.9

B12 (mcg):

0.2

Kolhydrater (g):

2.8

C (mg):

19

Fett (g):

18.1

D (mcg):

0.1

Mättat fett (g):

6

E (mg):

0.2

Omättat fett (g):

2

Folsyra (mg):

30

Kolesterol (mg):

28.6

Kalcium (mg):

68

Alkohol (g):

0

Järn (mg):

0.2

Vatten (g):

55

Natrium (mg):

407

Fibrer (g):

1

Kalium (mg):

169

A (mcg):

80

Fosfor (mg):

72

B1 (mg):

0

Magnesium (mg):

10

B2 (mg):

0.1

Zink (mg):

0.9

B3 (mg):

1.4

Selen (mcg):

0.6

Margareta
0

Jättebra, lägg till lite kött så har du fixat värsta bästa middagen…

Kia
0

INser att jag måste kolla in Cal-counter… Fibblan du får det till att låta kul att kolla ju…… Nus ka jag med kolla *Skrattar*

Margareta
0

Cal Counter är ett suveränt program!!!

Kia
0

Jag måste fylla i hur mycket kalorier jag ska äta per dag???? hur mycket är det då?

Margareta
0

Du måste testa tills Du tycker det verkar lagom.
Börja med 1800-2000.

Eller använd http://www.kolhydratiker.se/forum och räkna fram det

/Margareta

Kia
0

Okej ,,, frågor igen nu när jag kom in på den sidan Margareta *L*

Vad är kcal…. För enligt den ska jag äta typ 54000 kcal hur förvandlar jag det till kalorier.???

3400 g protein

680 g kolhydrater

4231 g fett

Då har jag valt 5% kol 70 %fett o 25 protein……

Kollar jag på min nuvarande vikt hur jg ska äta eller ska jag kolla på min målvikt? Målvikten äter jag väl inte förrän jag är där ?

Margareta
0

Mja något är det som inte stämmer med decimalerna.
kcal är det vi normalt pratar om och det betyder 1000 kalorier.
Du måste ha fyllt i fel någonstans och fått allting för stort…

Kia
0

ska kolla igen *S*

Kia
0

aha nu fattade jag *S* Trög Kia…….

Proteinet hade jag skrivit fel…… 1,0  protein är väl ganska normalt antar jag. då fick jag 2175 kalorier

Låter det vettigt?

136 g protein

27 gram kol

169 g fett

Margareta
0

Jättebra blev det då.
0,8-1g protein för kvinnor som inte tränar extra.
För mig skulle 27g kolhydrater vara lite för mycket, men det där är ju som du vet väldigt olika.
Jag håller mig åtminstone under 20g.

Jättebra!!! Nu är Du igång!!!

Kia
0

Så nu har jag räknat ut min frukost på calcounter som blev……Som bestod av 82 %fett, 17 % protein och 2% kolisar…….hur låter det?

får väl se hur jag räknar resterande av dagen:)

Fattar inte det själv men detta är ju riktigt spännande *S*……

Margareta
0

UTMÄRKT!

MVG direkt…

Du ser man behöver inte räkna egentligen om man äter som vi, men det är ändå kul att göra det ibland så att man ser att man är på rätt spår!!!

Kia
0

åhhh MVG :)

Ja det behövs inte räknas men jag måste sga att det är lite kul ändå och inte fel att göra kanske under ett par dagar för att få rätt på det:)

Bara jag som haft skräck ett tag här *skratt* att räkna

Kia
0

En liten fråga till, ska jag äta  så mycket kalorier som den visar att jag ska äta på min nuvarande vikt? Sen när man går ner så ändrar man det efterhand?

Margareta
0

Jag brukar aldrig bry mig ett enda dugg om kalorier faktiskt.
Vet inte om de ens spelar någon roll för viktminskning alls.

Det som är viktigt är proteinintaget och fetthalten och att det inte blir för mycket kolhydrater. Håller man nere kolhydraterna och uppe fetthalten och sen äter tills man är PRECIS mätt (inte mer) då brukar det lösa sig utan kaloriräkning.

Kia
0

Jo det där låter mer vettigt…… Det var mest att på cal counter ska man ju skriva in kalori intaget så därav min fråga…….

Men det du säger… Det låter vettigt

copia
0

ja,visst är det ett fantastiks verktyg? jag har numera inga problem med att komma rätt i procenten, jag anpassar det sista målet till hur jag ligger till under dan för övrigt.

Jag räknar ju kalorier fortfarande, vill kolla hur det påverkar min önskade minskning på 3-4 . Så jag har lagt medj på 1700 om dan, då äter jag mej mätt!

Fibblan
0

Grattis till MVG Kia SkrattandeSkrattande

Kia
0

Så dagen är slut och jag har fyllt i Cal Counter hela dagen nu och det slutade med

20%protein

78%fett

2%kolhydrater

Tyckte jag själv var ett bra resultat för första dagen som jag räknade eller???? Känns som man vet att man äter hyfsat rätt faktiskt:)

Margareta
0

Kan inte blir bättre. Jag sa ju MVG redan från början.Flört

För mig är det viktigt att jag har någorlunda rätt i procenten vid varje mål (även mellanmål) annars får jag förstoppning.

Sussili
0

Har en fråga. Hur många kcal ska man lägga in sig på egentligen (tänkte mest efter Skaldemans viktminskning). Jag är kvinna, snart 41 år, 162 cm lång och väger ca. 30 kg för mycket.

Jag använde programmet för första gången igår och då lade jag mig på 2000 kcal. (Fast när dagen va´r slut såg det ut så här:

2387 kcal, 19% protein, 81% fett, 2% kolh.    Är det rimligt? (Jag försöker äta massa fett och har på majonnäs på allt).

Vill även passa på att skicka en eloge till Cal-Counters skapare. Tackar för programmet och att du dessutom låter oss använda det utan kostnadKyss