Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 4085 ggr
LottaO
0

Modifierad beanäs

Idag skulle vi grilla - såklart med det fantastiska vädret. Fina feta entrecoter.

Maken sa att han ville ha bearnässås till. Jag tittade vad vi hade - ingen lök, ingen persilja, för lite vinäger…

Såhär blev det.

150gr smält smör
3 äggulor
2 små vitlöksklyftor (hackad)
1,5 msk vinäger (vitvin)
1,5 msk lime (flaskpressad)
3 msk vatten
vitpeppar
basilika

Koka vätska, kryddor och lök till halva mängden. ta av värmen och ställ kastrullen i vattenbad. Vispa i äggulor. Vispa tills det tjocknar. Ringla i smöret tills det är slut. Smaksätt med salt och dragon.

Det var inte beanässås, men det var supergott! Det jag vill säga är att det går att fixa till efter smak eller vad man har hemma Cool

/LO

Dansa kan man alltid göra!

Koylie
0

*HAHA* Vilken grej! Jag skulle nog inte ha kommit på tanken att ta vitlök istället för lök, inte heller att ta pressad citron istället för vinäger. Vad påhittig du är!

LottaO
0

Det var vad som fanns, annars hade det blivit kryddsmör. Det är ju inte otäckt det heller, men det är rätt vanligt förekommande i detta hushållet. Ombyte förnöjer.

/LO

LottaO
0

Jag glömde säga tack! För jag tog det om påhittigheten som en komplimang.

Tack! Glad

Koylie
0

jamen det är väl solklart att det är en komplimang!

Varsågod!Flört

Airam1
0

Härligt!

Man skulle kunna kalla den för Hollandaise faktiskt. Med vitlökssmak ;-)

LottaO
0

Ja det kanske det var - jag är inte så bra på sånt. Men jag är rätt bra på att röra ihop saker (och då menar jag så att det blir gott att äta)

/LO

susanne.s
0

Flaskpressad var ett mycket bra nytt ord!

Dicken
0

Provade förra veckan att modifiera en hemgjord Hollandaise. Hade i lite vinäger, vitpeppar och rätt mycket torkad Dragon, värmde försiktigt i micron och rörde om. Funkade kanonbra!

För övrigt är det suveränt att ha såna smörbaserade såser i kylen. Perfekt att ta till när man ett litet snabbt "fettigt" mellanmål. Skinkskiva och en klick kall Hollandaise/Bea - Mums!

Wenn
0

Härligt med vitlöken !

Annabbk
0

Jag brukar göra basen - kryddvätskan och smälta fettet i den. Häller äggulorna  i ett högt smalt kärl sätter mixerstaven i och häller i lite av den något avsvalnade fett/kryddblandningen medans jag mixar. Det ska vara ganska varmt, men inte hett. Sen häller jag på fettet i en fin sråle och låter lök och allt följa med och mixas. Så slipper man vattenbad…. Fettets värme gör att äggulorna ändå tjocknar