Sug under mensen?
Hur är det egentligen? Jag har de senaste dagarna inte ätit så annorlunda mot vad jag brukar, men är sugen på något att äta hela tiden. Kan det faktum att jag har mens just nu bidra?
Känner mig svullen också, binder kroppen upp en massa vätska innan och under dessa förhatliga dagar?
Min tid för sånt är över… skönt nog
Numer pensionär i Nynäshamn

För mej har det varit tvärtom. Mitt sug har varit helt borta sista två månaderna vid mens. Du kanske har ätit mindre fett , utan att du har tänkt på det?
det kan absolut ha med din menscykel att göra. jag har noterat starkare sug sedan jag la om min kost, tror att kroppen helt enkelt blir känsligare för hormonförändringarna. vill alltid ha salt mat (rökt lax, räkor, fisksoppa osv) dagarna före o under mens. skulle det finnas lakrits hemma skulle jag äta den! det vill verkligen till att stålsätta sig under matshoppingen!
jag har helt enkelt accepterat att det före o under mens inte går att väga mig o tro att det ska gå att begripa något. jag binder alltid vätska o ibland kan jag tom känna hur magen står i alla hörn. för dig kanske detta går över, allas kroppar är faktiskt olika!
Ingela: Skönt att höra att det finns fler. Det känns lite motigt nu ärligt talat. Förra helgen var jag på kryssning och slarvade en hel del, det tog en vecka att reparera skadan från den och nu är hela kroppen upp och ner. Gick upp 0,4 kg sedan igår!!??
Bläää… Kan ingen ge mig en veckas meny som jag bara behöver lyda? :-)
Ingen blir klokare i längden av att lyda menyer. Man lurar bara sig själv, eftersom det dessutom är svårt att slaviskt förlja menyer. Då blir det snabbt snack om "synd" och annat som inte hör hemma vid normalt ätbeteende. Försök att hitta "nödmat" istället som Du alltid har tillgång till och ÖVERÄT hellre fett än att hamna i dessa suglägen. Det är förödande.
Tycker jag i alla fall!
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta: Jag vet, du har så rätt så rätt. MEN ibland skulle det vara så skönt bara. Jag har egentligen inte mkt som ska bort, 10 kg kanske, men jag vill ju att det ska hända något åt RÄTT håll.
Men men, det är väl bara att bita ihop. Snart är mensen över och så får vi se hur det går när kroppen får stabiliseras.
Tack för att ni finns!

*S* Tja, har du inte slarvat f ö r mycket under veckan före och under mensen så kan du få en kul överraskning också.. All vätska åker ut igen…
Ah.. det finns fler! Nu har jag mens och det känns som tiden innan LCHF. Svullen mage, gasig och äter hela tiden. Snart käkat upp en halv ost! Fettgrammen springer iväg..
Antar att det inte är bra att äta en massa ost så under tiden? håller fortfarande ner kolhydratintaget under 20 g, men ändå?
Håll ut Marylojs! Det är som de andra sagt mest vatten som åker ut sen :)
ost är ju salt och binder vätska samt kan göra en förstoppad. Så magen blir ju inte direkt bättre av ost… Men hellre ost än godis, skulle jag tro :)
Finns det något annat bättre som man kan småäta på under mensdagarna?
Jag vill ha godis hela tiden innan och under mens..
Mörk choklad brukar vara bra istället för nåt jättesött
Helena
vill du ha salt, sött eller nåt att tugga på bara?
Sött - mörk choklad, äggmjölk + kakao/vaniljpulver eller kanel. hallon & grädde/mascarpone
salt - fläsksvålar/kycklingchips/ölkorv/nötter
tugga på något - gurka/rädisor
Skippys jornötssmör(krokant) men bara en tsk, brukar hjälpa mej då suget är som värst.

Ja fy fan. På den tiden jag hade mens (före hormonspiralen) kunde jag mörda för en bit paj dagarna före mens. Eller choklad, och inte nån mörk nyttig smörja då utan sött och krunchigt chokladgodis, Kinapuffar eller nåt sånt. Jag kunde t.o.m. få cravings efter chips, som jag egentligen inte ens gillar!
Jag har märkt att jag már mkt bättre om jag äter mkt lever, speciellt innan och under mensen (gárna efter ocksá, jag äter lever ett par ggr i veckan). Jag tyckte inte om lever innan, men har vant mig, nu älskar jag lever, konstigt nog. Idag át jag lever skuren i bitar och stekt med bacon, lök och mkt smör sáklart. Mums!!!
Brukar cravea köttbitar av köttfärs, OST, nötter, choklad.. saker som går att tugga på. Har ingen gurka men det var bra tips.
Nötter är ju lite farligare än ost att äta mycket av. Är också skitsugen på turkisk yoghurt, men nu står kolhydratgrammen på 15,70 så nu får det vara nog.