Fettet brinner.......
Det finns ett ordspråk som säger "Fettet brinner i kolhydraternas låga" vilket betyder att om vi inte har kolhydrater inne i muskeln så bränner vi inte fett effektivt.
När kolhydrater omsätts så bryts de ner till bla pyruvat som går in och sätter fart på citronsyracykeln som drar med sig massa ämnan som kommer från fetets nedbrytning.
Hur funker det då om man inte äter kohydrater….. eller räcker den lilla mängd man ändå får i sig? Någon som vet?

Jag vet inget om det tekniska bakom men att det funkar det gör det. Mina 30 kilo har brunnit upp/ner utan kolhydrater och mina muskler är bättre idag än förr, så kör du på bara, vi behöver ju inte kunna allt hihi.
Lycka till
Är du jätte stikt eller……..för jag går inte ner ett gram 
Själv har jag gått ner 50 pannor utan kolhydrater. Nog funkar det som det ska alltid!
Och jag är ganska strikt. Närapå "fakir".

Nej det är jag inte, inte nu, men det var jag under tiden jag släppte de flesta kilona. Nu kan jag tillåta mig att "fuska" för jag har lärt mig hur man gör för att klara av det.
Du är ganska ny medlem här, ålder, övervikt och hur du ätit innan har stor betydelse. Det är ingen kur där man släpper alla kilo på en gång, allt tar tid, det gjorde det när vi åt upp oss också.
Berätta lite mer om dig själv, vad du äter, väger osv så skall du se att du får många svar och hjälp på vägen.
lycka till
Jag får väl starta en egen tråd 

Det här är ju din tråd 

Vi har alltid kolhydrater nog om vi bara är tillräckligt fettkonverterade.
Allt det där förklarar Frank Nilsson på sin sida Corpus Livlinan, enligt utsago lär han sitta och skriva på en bok i ämnet!
http://www.livlinan.eu/html/fettdrift.html
Även Paulun som myntade uttrycket har svängt 180 grader;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#7 Tack för svaret, intressant läsning

Paulun vågar dock ännu inte föreslå intag av riktigt animaliskt fett, men han kommer väl dit när vinden svängt tillräckligt i den riktningen…
I citronsyracykeln är det ett ämne som heter oxalacetat som är kritiskt. Det kommer från kolhydrater och återbildas för varje varv av citronsyracykeln.
De som hävdar yttrycket "fettet brinner i kolhydraternas låga" inbillar sig att de som är fettdrivna till slut skulle behöva oxalacetatet som bränsle och då skulle citronsyracykeln (och naturligtvis också fettdriften) avstanna.
I själva verket är det så, att den fettdrivne just på grund av sin fettdrift inte behöver använda oxalacetatet som bränsle.
I stället är det den sockerdrivne som behöver använda det, när glykogenlagren tar slut. När han/hon använder det som bränsle, avstannar citronsyracykeln och han/hon "går in i väggen".
Det blir faktiskt så låg nivå på energianvändningen, att inte ens hjärnan får tillräckligt med energi. Därav bilderna av raglande löpare, som "gått in i väggen".
Tack så mycket, bra förklarat.
Paulun varnar i sin bok om fetter om alltför högt intag av fett så det ska bli intressant att se om han svänger med vinden.

Han har iallafall komit så långt att han rekomenderar cocosfett vilket kostdoktorn hade en bloggning om;
http://www.kostdoktorn.se/?p=558
Nu väntar jag bara på att han skall rekomendera smör oxå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Frank för bra förklaring!
När kommer din bok?
Numer pensionär i Nynäshamn
#7 Tack för länken livlinan, den var super.
Några grundföreställningar som presenteras som att mängden fett inte spelar roll för viktnedgång, bara andelen är stor nog har fått sin dementi:
"När kroppen förbränt det fett du fått genom maten, kan den fortsätta med kroppsfettet."
Finns under Glukagonets roll på Ät dig smal-avdelningen.
Därmed faller bitarna på plats och kalorierna har betydelse precis som studierna med Atkins visat och som jag själv erfarit.
Jag tänker sätta mig i kö på Franks bok, det är helt klart.

Hej, Margareta!
Jag hoppas bli klar någon gång under hösten.
Har stommen klar, men mycket arbete återstår. Jag räknar också med att det blir åtskilligt mer föreläsande under hösten än tidigare, så ett mer bestämt besked är svårt att ge.
Det vill ju till att den blir bra också, det är många kolhydratmyter som ska ned i graven!

Frank - föreläser du i Stockholm?

Ja, det är klart!
Jag föreläser varhelst man vill ha mig och Stockholm är ju hyggligt centralt!