Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2270 ggr
Skogstrollet
0

Mattekunnig?

Nu undrar jag om jag "lost it". Mattekunniga se hit. Jag lägger in en vara i min matdagbok (Viktklubben) som enligt innehållsförteckningen innehåller 8 g. kolhydrater, av 100 g. Då anger tjänsten att varan innehåller 21 % kolhydrater. Har ett svagt minne av att jag här eller på Aftonbladet frågat om liknande och fått ngt svar gällande "viktprecent"/"energiprocent". Her är det? Vilket värde gäller?

Hjälp!

MimLan
0

1 gram kolhydrat ger 4 kcal, samma med protein, medan fett ger 9 kcal per gram.

Det är kcal-siffrona som man måste använda för att räkna ut energiprocenten. Din vara innehåller 8x4=32 kcal av kolhydrater per 100 gram, och det är 21% av totala energin/kcal per 100 gram vara.

tinaoskarsson
0

Det anger väl helt enkelt hur stor andel av den totala energin som du får i dig som kommer från kolhydraterna. Energiprocent verkar vara ett bra ord.

Vad jag försöker sträva efter är fördelningen 70/25/5 (även om jag sällan lyckas). Dvs 70 e% fett, 25 e% protein och 5 e% kolhydrater. För tillfället ligger jag ofta istället kring siffrorna 70/20/10, vilket är lite för lite protein för min smak. Andra människor har säkert andra siffror de strävar efter.

Skogstrollet
0

ok… så det räcker alltså inte att läsa på innehållsförteckningen för då får man bara reda på hur stor % av vikten som är kolhydrater. Man måste räkna hur stor del av varans kalorier som är kolhydrater och denna siffra ska vara under 5 ex.???????

MimLan
0

Nej. 

Det beror på vad du är ute efter. Jag räknar kolhydraterna i antal gram (min övre gräns är runt 3-5 gram per måltid), och då behöver jag inte bry mig om energiprocenten för i praktiken blir det lågt ändå.

De flesta räknar inte energiprocent på matvarorna, utan ser till hur mycket kolhydrater varan innehåller, är det inom ens egna tillåtna gräns, t.ex. 5 gram kolhydrater/100 gram vara, så äter man av det.  

Det är mer intressant att se energiprocent/fördelningen över hela måltiden eller dagen.

Och man behöver inte räkna ut något sjäv när det gäller energiprocenten, man använder sig av verktyget minmat.net, t.ex.

tinaoskarsson
0

#4 Ja, naturligtvis var mina siffror för en hel dag… (Tänkte inte på att precisera mig.) Liksom du så strävar jag efter max 5vikt% kolhydrater i det jag köper hem (undantaget är nötter som ju har högre vikt% kolisar). Sen försöker jag äta lite mindre av de saker som är i närheten av eller över gränsen.

SvartKaffe
0

Här är en tråd där jag försökt skriva och förklara grammen och procenten. Hinner inte just nu skriva om så det passar din fråga exakt, är något oklart så får du gärna fråga igen.