Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2040 ggr
RaggSockan
0

Tips på mat

Hej. Jag är ny här och har inte riktigt förstått mig på sajten än så jag ber om ursäkt om detta jag kommer att fråga om varit uppe förut.

Jag har precis börjat med LCHF-metoden. Jag vet inte riktigt vad jag ska byta ut mitt bröd, potatis, pommes och sånt. Vad kan ma istället för det? Blir lätt enformigt. Sen har jag jättesvårt med grönsaker men på jobbet har jag ätit rivna morötter med vitkål till antingen rökt lax och grillad kyckling. 

På mina kafferaster har jag ätit turkisk yoghurt med krossat linfrö.

Middagen har varit så och så där. Blivit pommes till vårt grillade köttbitar och egengjord aioli på äggula, olja, vitlök och lite salt. Mjölk till middagen men i övrigt har det varit vatten.

Det är det här som jag har fastnat på. Det har blivit enformigt och mitt sötsug har varit skyhögt då jag även har slutat med godis. Resulterade i smygätande av godis samt en påse chips på två dagar. En påse för båda dagarna alltså.

Snälla hjälp mig förstå denna metod. 

MVH Ylva

DaMum
0

Hej RaggSockan!

Du kan äta blomkål, broccoli, vitkål, haricots verts, brysselkål, spenat, grönkål, isbergssallad, zucchini…

Egentligen kan jag göra en lista som blir hur lång som helst. Bättre är att du kommer ihåg tumregeln "gröna ovanjordsgrönsaker".

Man kan göra mycket gott av t ex blomkål. Koka och mosa som potatismos! Eller ostgratinera förvälld blomkål eller broccoli.

Det finns några fina recept på rättika här på siten, leta i vänstra spalten under rubriken "Mat", så hittar du en hel del!

Lycka till!

RaggSockan
0

Tackar för tipsen.Skrattande

Skall leta upp länken.

FruFilur
0

Hejsan och välkommen!

Har inte heller hållit på så länge (några veckor bara) med LCHF och har hitintills testat på nedanstående som "tillbehör" till maten istället för ris, pasta & potatis

• Strimlad vitkål, både rå och fräst i smör (till köttfärssås)

• Coleslaw (till korv & hamburgare)

• Stuvad vitkål (till isterband och korv)

• Förvälld broccoli (till det mesta)

• Ostgratinerad broccoli (till det mesta)

• Strimlad och smörfräst zuccini (till köttfärssås)

• Blomkålsmos (till pannbiff)

• Ostflarn (till tacos)

• Friterada zuccini-skivor (till kycklingnuggets & dip)

• "Squashagne" (=Lasagne) med hyvlad squash

Äter inte speciellt mycket grönsaker utöver de som blir tillbehör, nån enstaka tomat och lite grönsallad ibland, men inte varje dag (har aldrig varit nån grönsaksätare, så det passar mig alldeles utmärkt)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

RaggSockan
0

Nä inte jag heller. Mamma min var ju så snäll så vi slapp äta grönsaker. Hihi