Trött och slut!
Jag har hållit på med denna kost i 7 veckor nu och tyckte ganska snabbt att jag blev piggare men dom sista veckorna har jag varit så enormt trött och slut på kvällarna att jag har kunnat gå och lägga mig sju (fast jag har hållit ut längre).
Jag sover ungefär 6,5-7 timmar på veckorna. Det är väl förmodligen omställningsbesvär men tycker dom håller i sig lite länge!? Jag åt typ GI/Medelhavskost så jag åt väldigt lite mjöl och socker.
Jag hoppas det vänder snart. Jag får ingenting gjort här hemma, det bara hopar sig.
Jag har 6 veckors jubileum på LCHF idag och upplever detsamma som du sedan ca 1 vecka tillbaka. Är till dödens trött på kvällarna!!! Själv har jag antagit att det beror på att min kropp håller på att ställa om sig till en sundare dygnsrytm; jag vaknar ju tidigt (runt 5 på morgonen) och är PIGG då. =) Egentligen är det ju meningen att man ska upp i ottan och jobba, inte att man ska sitta uppe till jättesent och uggla….
Jag är väldigt trött på morgonen men på dagen är jag oftast piggare än vanligt. Klockan 16 när jag slutar jobba är jag så trött att jag undrar hur jag ska orka göra något över huvudtaget när jag kommer hem.
Jag går upp halv sex så det är ju inte jätte tidigt.
#2 ja, det kan ju även vara ett övergångsbesvär. Har faktiskt i samband med den trötthet jag är i nu fått tillbaka en enorm ketos-smak i munnen och vikten har börjat gå nedåt igen. har för mig (rätta mig om jag har fel någon!) att det är runt 5:e veckan man börjar gå på fettdrift på riktigt, kke kan ha med detta att göra…?
Skulle kunna varit jag som skrivit TS.
Kände mig också piggare i början men nu efter 7-8 veckor har jag blivit så himla trött. Jag har förklarat det med att jag haft mycket på jobbet men om vi nu är flera stycken som känner samma sak så kanske det hänger ihop med kosten?
Kan det vara omställningsbesvär kanske? Har för mig att SSS skriver att det tar upp emot ett halvår innan kroppen är helt omställd till fettdrift. Jag hoppas verkligen att det blir bättre för jag har svårt att fungera normalt pga denna trötthet. Skulle kunna somna stående ibland känns det som.
Eller skulle det kunna vara nån slags vitamin/mineralbrist?
Hoppas nån har nån vettig förklaring.
#4 kaaanske skulle kunna vara brist på c-vitamin…? Har inte tänkt på det nämnvärt förut, men jag äter nästan inget c-vitaminrikt alls! Hmmm… värt att testa ökning på det kanske?
Ja det var intressant, att vi är flera som hållit på ung. lika länge som känner så.
Jag har ätit Vitaminer/Mineraler och andra kosttillskott i många herrans år så jag tror inte det är problemet i mitt fall…….
Kolla att ni äter tillräckligt, för lite mat kan vara en förklaring.

6 - 7 timmar är ju inte särskilt mycket. Jag skulle aldrig klara mig på det, oavsett vad jag äter.
I övrigt tycker jag att ALLA är jättetrötta nu. Vädret?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har inte varit så här trött och orkeslös tidigare.
Det finns mycket vitaminer i t.ex. kött, men de flesta av oss äter nog inte tillräckligt med rent kött för att vi ska få i oss allt vi behöver. Så det är nog inte helt fel med en vitamintablett om dagen. Särskilt de av oss som lägger sig på en lägre kalorinivå.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har hållit på i tre månader (på dagen imorgon). Är inte lika trött längre som de första två månaderna. Det började vända ungefär då. Har alltid varit en trött och yr person (mkt lågt blodtryck), och i början av LCHF var det nästan katastrof. Fick mjölksyra i benen av att bara gå i trappor, ännu mer yrsel, koncentrationssvårigheter mm.
Men nu är det bättre. Sover gott om nätterna och vaknar tidigt. Inte lika svårt att komma upp på morgnarna. Bättre uthållighet på jobbet. Allt detta trots att jag för tillfället inte är vän med min mage (har Ulcerös kolit). Magen håller väl också på att vänja sig antar jag, fast den är rätt sur just nu, inga gaser dock. =)
Man brukar ju säga att det tar ca 8 veckor att märka någon förändringen vid kostomställning. Sedan tror jag nog att det kan ta något år innan omställningen blir stabil.
Jag har kört LCHF ett par månader nu. Jag är inte piggare o jag klarar mig inte på mindre sömn än tidigare. Känner ingen skillnad alls mot tidigare i det avseendet..
Vet inte om jag tror på att man blir piggare av LCHF? Kanske bara gäller dom som i det avseendet påverkats negativt av kolhydrater? Tiden får utvisa. Iaf fördelar med vikten o lugnare mage för min del
. Jag tänker fortsätta o se hur det utvecklar sig…
Och jag tänker inte ta några "tillskott".
Jag insåg efetr ett halvår att jag var saknade c-vitamin. Var så trött!
Ät en skiva citron eller ännu bättre är paprika, gul eller röd.
Jag äter en skiva varje dag. Känner inte av den tröttheten längre.

Jag har inte blivit direkt piggare, det jag märker är snarare en större uthållighet. Jag blir inte så trött när jag jobbar i trädgården tex. Men jag sover lika mycket.
PS. Upptäckte idag att min torra hårbotten och allt mjället var borta!! Lite udda (bra) konsekvenser av den här dieten….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ni som känner er trötta kanske behöver tillskott av D-vitamin.
#8 Jag klarar mig fint på 6-7 timmar, men det där med sömnbehov är ju individuellt. Hmmm… vädret kan vara en förklaring faktiskt, det ska vara SOMMAR nu inte snöfall (som det varit här i Östersund till och från ett par dagar…) Mulet och lågtryck är ju inget som piggar upp!
#13 och #15 ska nog prova att tillsätta både C och D för att se om det piggar upp! Tack för tipsen!
Jag äter en Depå C-vitamin per dag men D-vitamin är nog värt att prova.
Det är lite lurigt det där med kosten. Även om man tycker man äter bra så får man nog inte i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler med dagens mat.
Tackar också för tipsen!
Jag knaprar också D-vitamin sedan en månad tillbaka. Och Magnesium, annars får jag muskelsammandragingar lite överallt i kroppen..
Jag har ätit ingefära som jag köpte i Hötorgshallen i Stockholm. Jag vet inte om den är torkad eller syltad eller hur den är behandlad. Den är förmodligen lätt sockrad också. Men jättegod! Man får frisk andedräkt också! Har någon förslag på något annat att ta till när man blir sugen på något. Helst innehållande 0 eller väldigt få kolisar.
#0, Du tror inte att det bara är så att du sover för lite? 6.5-7 timmar hade jag själv i alla fall gått runt trött på eftermiddagen/kvällen om jag hade sovit så lite. Jag behöver minst 8 timmar. Men självklart är det olika för alla.
Du kanske kan testa att lägga dig lite tidigare någon dag när du blir trött, och se vilken effekt det har på dig nästa dag? Kroppen kanske behöver extra sömn under en period nu i början på LCHF, för att sedan gå tillbaka till det som för dig är det normala?
D-vitamin kan hjälpa om problemet är att ni sitter inne på dagarna och inte får tillräckligt med solljus vid timmarna runt 12 på dagen (enda tiden då huden kan skapa d-vitamin av soljus på våra bredgrader).
#21 Jag upplever att jag nästan är lika trött på helgerna fast jag sover 8-10 timmar men det kan ju bero på att det blivit för lite sömn på vardagarna…..
D-vitamin kan det säkert också bero på. Jag jobbar ju heltid inomhus och bor dessutom i Norrland.
Det kan ju vara värt att prova.
#22, ta det då antingen i form av torskleverolja eller dom här tabletterna. Alla andra märken är antingen fel sorts d-vitamin (D2 istället för D3), eller för lågdoserade.
#23 Jag äter EyeQ.
Holistics tabletter tror jag är riktigt bra. Dom ska jag prova om det fortsätter men jag tror jag ska vänta tills vi har varit till Grekland, Kanske det löser sig av sig självt då.
# 21 Enligt en artikel i Läkartidningen (?) som var uppe i någon tråd här så kan vi faktiskt bara tillgodogöra oss D-vitamin från solen under några timmar runt lunchtid under juni-juli. Sen är det kört på våra breddgrader. Efter det är det bara D-vitamin från kosten som gäller. Jag har ätit D-vitamin från Holistics i en månad snart (2 st/dag) och jag tycker mig känna mig mindre orkeslös. Men jag har inte känt av den enorma effekt en del rapporterar. Men jag kanske har bra nivåer från början. Dricker väldigt mycket mjölk.
kommer man någonsin komma ur den hära tröttheten? har haft det i drygt en månad nu ? man orkar ju ingenting länge , suck!
Jag sover minst nio timmar per natt, det har jag alltid gjort. Utan min sömn blir jag en hemsk grinolle, det funkar bara inte.
Jag har aldrig kunnat förstå de som bara sover fem-sex timmar, hur de orkar…
Däremot har jag blivit väldigt pigg på morgnarna, sätter på glad musik i köket och skuttar runt till medan frukosten tillagas. Bättre sätt att börja dagen på finns inte.
Vi är olika vi
#0 Hoppas det har vänt för dig vid det här laget!
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!
#27 precis så är jag med, måste få mina 7-8 timman och vaknar pigg på morgonen.
Tröttheten i början av LCHF är lite olika för oss. Vissa går snabbt förbi omställningen och andra får dras med det en längre tid.
Jag tror att man inte skall göra några avsteg i början så att kroppen snabbare börjar använda fett som bränsle. Om man avviker så hoppar man mellan och kommer liksom aldrig över och då kan omställningsperioden bli onödigt lång. Nu vet jag inte hur trådstartaren har gjort, detta var bara ett tips för andra nybörjare.

#27-28 jag behöver mina 9-10 timmar, jag >.< (det är en sak som jag hoppas på kommer eventuellt att förändras. Litet för många timmars sömn som behövs, och sällan vaknar jag upp utsövd heller =)
Jag har inte gjort några avsteg, ja det beror ju på vad man menar med det iofs men jag har inte fuskat mycket i alla fall.
Jag har varit i Grekland 2 veckor nu så jag har ju slappat mycket. Just nu känner jag mig inte trött men det kanske inte är så konstigt. Jag hoppas det har gått över.
Har nu kört LCHF i ca 3 månader och vikten står fortfarande stilla och även midjemåttet. Hade hoppats att midjemåttet skulle minska även om vikten står stilla men icke. Det verkar som många minskar i midjemått trots att vikten står stilla.