Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1494 ggr
mariannele
0

Ny

Hej alla. Jag är helt ny på det här med lågkolhydrater. Har ännu inte läst någon bok. Letat runt på nätet men det finns så mycket information att jag blir helt vilsen. Jag hittar recept och sånt men ingenstans står vilka mängder man bör sätta i sig under en dag.

Jag har nog fått någon koll på vad jag bör och inte bör äta men finns det någon lista någonstans? Och någonstans såg jag en lista med mängden kolhydrat i olika livsmedel, men den hann jag klicka bort innan jag bokmärkte och hittar inte tillbaka.

Jag skulle vilja ha 1 eller 2 sidor att leta information från i stället för den mängd som finns tillgänglig.

Johannika
0

Välkommen! Kul att du hittade hit! På förstasidan finns en alldeles utmärkt liten folder att ladda ner, den beskriver i några korta ordalag precis vad du behöver veta till att börja med. Starta där och sök sedan i sökfunktionen på såna frågor du särskilt undrar över.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

ButterflyEffect
0

Välkommen hit!

kickij
0

Välkommen hit.

Wenn
0

Välkommen hit !Glad

Mervi
0

Välkommen hit!

mariannele
0

Hej

Tack för svar. 

Nu har jag läst foldern och det var ungefär det jag vet. Några frågor: Hur stor är en portion?  Mina gamla mått med kalorier fungerar ju inte längre. Lagom mätt står det. Men hur mycket grädde är en skvätt?

Hur många måltider är OK?

Jag har fortfarande ovanestoppandet i munnen kvar. Inte för att jag är hungrig eller ens sugen utan för att något skall stoppas in. En liten tomat? En bit brieost? Att låta bli är förstås bäst men en hel del av er vet vad jag menar.

Pasi
0

#6 Mängderna är ganska lätt när man lärt sig lyssna till kroppen.
Ät lagom med protein och sedan så mycket fett att du blir mätt. Nästa måltid intas när man blir hungrig….enkelt va?
Äter man för mycket en mältid så håller man sig mätt länge och nästkommande måltid behöver inte förtäras på ett tag.
Själv äter 2 måltider per dag, för tillfället.

Doc
0
mariannele
0

Nu har jag läst/tittat på nybörjasidan. Vilket innebär minst 8 webbsidor till att studera. Puuhh! Men jag får väl ta en liten bit i taget. Och hålla mig till den här sidan.

Tack

Dicken
0

Välkommen till den "konstiga" världen! Där man inte blir fet av fett… Hoppas du hittar ett sätt att förhålla dig till LCHF. Man måste nog försöka hitta sin egen riktning utefter den information man får, och modifiera längs vägen.

En del är riktiga "kolhydrats-talibaner" och stryker allt utom kött och smör. Andra skippar potatis, ris, pasta och bröd och är rätt nöjda så.

Själv försöker jag hålla mig till sånt på under ca 2g kolhydr/100g. Det funkar ganska bra (-5,5kg på 4 veckor).

Bra hjälpmedel finns om du klickar på "Länkar" uppe i menyn.

Mervi
0

Så här äter jag en vanlig dag.

Frukost 2 ägg + 20 gram smör ihopa mosad, eller 2 ägg + 4 skivor bacon (stekta)

Lunch. Lax tex. jag tar ofta en portionsbit ca 125 gram och steker det i smör. Sallad till det och olja i salladen. kanske 1 tsk.

altenativt : kött eller kyckling + sallad och lite sås gjort på grädde. Jag är ingen såsätare så det blir bara 1-2 msk.

Middag: ungefär som lunch men jag hoppar ofta över salladen när jag äter hemma.

Kvällen: lite ost eller salami om jag känner mig sugen att stoppa något i munnen.

Jag brukar hålla mig till detta på vardagarna. Helgerna kan det åka ner mer mat.

Sedan januari har jag gått ner ca 7 kilo, ingen hög fart men neråt i alla fall.

Lycka till.

mariannele
0

Tack Mervi

Exakta svar gillar jag. Inte för att jag sen måste hålla mig till det men att utgå ifrån.

Min mage verkar uppföra sig bättre efter drygt 1 vecka. Har inte ätit visiblin på ett par dagar och det fungerar ändå.

mariannele
0

Men jag undrar?

Första dagarna hade jag ont i ben-och fotmusklerna. Tänkte det var abstinenssymptom och det gick över. Kan också varit Små Grodorna från midsommar men det var lite för långt emellan. Men 2 sista dagarna har jag tendens till kramp i vaderna. Kan det ha med maten att göra?

nemorosa
0

Följdfråga från en annan nybörjare (inne på min andra vecka).

- Enl ett annat forum ska jag äta högst 1400 kcal per dag.
Men jag blir inte mätt, är hungrig redan ett par timmar efter ett mål. Jag håller mig till rätt andelar fett, protein och kolhydrater, men tycker det blir så lite mat. Lite protein, nästan inga grönsaker.

Vet också att jag inte ska stirra mig blind på kalorierna utan lyssna till min kropp. Men den säger bara "mer mat"…

Mervi
0

mariannele:Benkramper är vanligt, köp magnesium på hälsokosten. Man blir lite seg i benen i början och kan räknas till abstinensbesvär.

nemorosa: Ät mer, speciellt i början skall man äta sig mätt. Det brukar jämna ut sig senare, portionerna minskar automatiskt.

När man är van att äta kolhydrater och fylla magen till brädden så känner man denna hunger. Alltså ät mera. Bry dig inte om kalorierna. Äta fetare kött och fisk. Lycka till!

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Wildrat
0

#13 Magnesium hjälper, 250-500mg om dagen, gärna till kvällen.

#14 Är du hungrig så ät. Man behöver mer mat i början. Kroppen är van att drivas av kolhydrater och när inga såna kommer tror kroppen att den fått för lite mat och man blir hungrig igen. Jag skulle rekommendera MINST 1400kcal om dagen (lite beroende på längd och vikt) för att inte hamna i svältläge, det är nästan värre att äta för lite än för mycket nämligen. Hunger är ett tecken på att det är för lite…

Jennix
0

I början är det enligt mig bättre att äta för mycket fett och för mycket protein än tvärtom. När din kropp vant sig lite så kan du dra ner och hålla koll på hur mycket du äter. Men går du hungrig nu är det ett tecken du ska följa.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SvartKaffe
0

Välkomna båda två!

Matintaget reglerar sig med tiden.

Min teori (högst ovetenskaplig) är att om man varit snål med fett och kanske även protein i "sitt tidigare liv" så vill kroppen nästan frossa i fett och protein när man äntligen matar den med det. För den har haft brist på det innan och det är bäst att skicka ut signaler om mer hunger när det nu finns fett och proteiner att tillgå.

Efter ett par veckor (eller tre eller fem) så kommer en period när man nästan kan få aversion eller i alla fall avsmak för fet mat. Man har liksom mättat kroppens behov. Efter den här tiden så brukar även omställningsperioden i kroppen vara över och man kan börja se över vad man äter och hur man fungerar på det man stoppar i sig.

Om det är viktnedgång man är ute efter så kan man börja titta på mängderna protein, fett och kolhydrater och börja skruva lite för att det skall bli optimalt just för dig. Någon som är 1,80 lång och väger 130 kg har ju lite annat utgångsläge än någon som är 1,55 och väger 75 kg.

Ett tips till nya är att komma ihåg att dricka vatten. Ofta kanske man tidigare har ätit frukt som innehåller mycket vätska eller "okynnesdruckit" läskeblask. Ibland kan det vara svårt att skilja på signalerna om hunger och törst. Om jag blir sugen eller småhungrig inom ett par timmar efter att jag ätit så tar jag ofta ett halvt glas vatten först. Är jag sedan fortfarande hungrig så äter jag.