Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 8633 ggr
lina71
1

kokosfett

Hej allihopa

Var köper jag rätt kokosfett?

Tilda-T
0

På ICA el. Konsum, el Willys eller nån affär tycker jag billig och fullt godkänd, andra tycker att man ska köpa den på hälsokostaffärer för att få en bättre sort, vi är olika!

Sök på cocosfett så hittar du många gamla trådar!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

lina71
1

Tack för ditt snabba svar.

Ska titta där. Men man skulle väl inte köpa de med silveromslag och blå text? Eller är dom lika bra?

Wildrat
0

Silverpaketen funkar, fettet är detsamma som de dyrare. Skillnaden ligger i framställningen.

lina71
1

tack!

Ska genast köpa ett paket.Glad

gejsa
0

#4# Jag fick brännande värk i magen efter någon vecka med det sämre cocosfettet. Mitt köper jag på burk på Life. Kostar 79 kr utan smak.

Qamilla
0

Hej,
Kokosfettet i silverpaket är tillverkat på annat sätt och håller inte samma kvalitet som de ekologiska om jag har fattat det hela rätt. Silverpaketen görs på kopra som torkas först (och kan mögla) innan det pressas på olja. Den ekologiska tillverkas mer varsamt och behåller flera näringsämnen.

Jag blir sjuk, mår illa och får diarre, om jag äter silverpaketet. Men det ekologiska får jag inga problem av. Jag tror lite på att man får det man betalar för.

Wildrat
0

Jo men inte alla får problem av silverpaketet medan vissa kan inte äta kokosfett alls så man kan ju börja med det som är billigt.

Qamilla
0

Jo visst kan man det. Men jag upplever nog att fler har problem med silverpaketet än med den ekologiska. Jag skulle då hellre börja med den ekologiska och om jag sedan inte hade några problem med den (eller upplevde att den är för dyr) så kan man ju gå över till silverpaketet. Jag antar att vi alla gör på våra egna sätt. Flört

dahlith
0

Är man helt ny och börjar med silverpaketet och får ont i magen (som jag får av det) så kanske det är lätt att man skyller det magonda på lchf och slutar äta på det viset och återgår till kolhydraterna igen.

Kanske då bättre att satsa på det dyrare först och sen när man är inne i lchf kan man kanske testa det billiga kokosfettet för då är man lite mer lyhörd på vad det är som gör att man mår dåligt…?

Men varför är det så att vissa av oss får ont i magen av det billiga kokosfettet? Om det nu ska vara lika bra, hur kan det då vara sån skillnad?

elize-l
0

Jag använder silverpaketet oxh det fungerar utmärkt =)

Wildrat
0

#9 Jag vet inte varför vissa är känsliga. Kanske är det rester av dåliga saker i det trots att tillverkaren hävdar att det inte ska vara det (vad skulle de annars säja). Vilket man väljer att börja med är ju upp till var och en, silverpaketet brukar vara lättast att få tag i därför rekommenderade jag det först.

Jag tror inte nån slutar med LCHF för att de får reaktioner av kokosfett men däremot kan de kanske få avsmak för kokosfettet…

yasminea
0

Hej Allihopa, hur använder ni kokosfettet, tar ni en klick då o då eller?  Hur mycket ska man äta? jag köpte ett silverpaket på Ica idag, har inte känslig mage eller så

egge1se
0

jag köper silverpaketen jag :) för har inte råd med något annat men har inte haft några större problem med det kokosfettet mer än när jag fläskade på lite för mycketHemlis och magen blev helknas Ledsen men numera tar jag en tsk i kaffet och i teet när jag dricker det.. blir ca 1 msk om dagen…

Tilda-T
0

Jag tycker inte om den där fettiga ytan som blir i teet om man har i cocosfett utan jag blandar hälften cocosfett och hälften 86%choklad och smälter det och häller i formar funkar bra när man blir sugen på nåt gott och dessutom får man i sig extra fett!

MimLan
0

#14 Det går bra att göra det på fyra delar kokosfett och en del choklad. Det kan annars lätt bli en hel del choklad om man skall få i sig en dos kokosfett på det sättet.

Tilda-T
0

Hur mycket cocosfett tycker du att en dos är!

MimLan
0

Terapeutisk daglig dos brukar anges som tre matskedar.

Tilda-T
1

Kan 1 msk väga 10gr styck?  då skullehälften av varje cocos/chokladblandningen ge  för att få i sig 30 gr cocosfett  5,7kolhydrater/dag vilket för mig är på tok för mycket!

Men jag tar bara nån bit ibland, det blir aldrig 30 gr cocosfett/dag för mig.

Om man skulle blanda 4 delar cocos med 1 del chocklad så blir det 1,4 kolhydrater på en dagsdos på 30 gr cocosfett, det låter som rimlig mängd kolisar för mig.

Ska kolla hur smaken blir om man ökar cocosfettet!

MimLan
0

Jag gick iofs stegvis från 50/50 kokosfett/choklad, så det var inte ett direkt hopp till den nuvarande fördelningen, men jag började med labbandet på en gång eftersom det smakade så starkt av chokladen på bara 50/50. Men jag har defintivt märkt av hur sötman i chokladen framträder mer och mer med tiden.

Jag tar 40 gram kokosfett på en bit på 10 gram choklad, det landade där, och funkar bra för mig. Jag har iaf svårt att få till kokosfettätandet i övrigt.

I msk brukar anges som 15 gram.

eja-53
0

vad brukar ni använda kokosfett till? tittade på konsum efter det igår, men hittade inget…

Wildrat
1

#20 Steka i, ha i sås, i the och i kaffe. Eller som ovan, i ischoklad.

picapica
0
lina71
0

hej

roligt att så många engegerar sig. Har faktiskt inte köpt kokosfett ännu men jag ska.

Mawi
0

Gubben och jag har provat både silverpaketet och en annan sort som vi köpte på Life (hälsokost). Silver paketet fungerar inte för oss, båda får ont i magen. Det vi köpte på Life mår vi jättebra av. Nu har vi beställt en hink på 5 kg via nätet adressen till firman är: http://www.crearome.se/. Man får prova sig fram, silverpaketet kanske funkar för dig./ Mawi

AnnaC79
0

Jag hittade en jättegod kokosolja i min hälsokostaffär, märket på oljan var soma nordic.

Mumrikshumla
0

Jag avänder smält kokosolja att smörja fötterna med. Funkar superbra! Det verkar till och med motverkar fotsvamp, vilket jag har problem med till och från…

Aniara4
0

Jag har också börjat använda det som hudkräm till mina torra sommarsmalben, trodde det skulle bli kladdigt men det försvinner rätt snabbt!

konichiwa
0

Jag har nyss fått hem en 5 kgs hink från Crearome. Det smakar och doftar mums!

Jag har lyckats göra av med ½kg på en vecka :-)

Ska försöka lugna ner mej lite men det är så GOTT

Rekommenderar verkligen deras och priset blir OK när man köper så mycket och kanske delar med någon/några.

Utmärkt att smörja in sej med också, vem kan motsåt den doften ;-)

gejsa
0

Men inte är väl den med smak som säljs i 5 kg,s hinkar?

lina71
0

Hej på er.

Tack för alla svar. Har nu köpt kokosfett på hälsokostaffären. Kan väl inte påstå att det är gott precis men jag har lite i kaffet och så steker jag i det tillsammans med smör. Ha det så bra alla!

konichiwa
0

#29, jo den säljs också i 5 kg:s hink!

Buppan
0

Gillar kokosoljan från hälsokostaffären, går bra i kaffe, mums. Använder silverpaketsfettet att steka i.

Margareta
0

Jag har nyligen gjort en FoodAnalyseProfile som sa att jag inte tål kokos så bra. Det kändes lite snopet eftersom jag gillar kokosfett. Jag har i alla fall slutat sen jag fick veta det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Miniot
0

Jag har en liten fråga, när jag tar kokosfett i mitt te verkar det som om det "kommer ut" genom händerna… Känner mig "kladdig" om händer efter att jag druckit en kopp. Är det någon mer som har märkt av detta? Min förhoppning var att det skulle nå ner till benen Flört men det verkar som sagt stanna på vägen. Fast jag behöver inte smörja mig lika mycket längre.

Bengt-Olov
0

Om man vill köpa ekologiskt eller annat bättre kokosfett (än silverpaketet), så brukar man ju måsta välja i hälsokostbutikerna: Det lite dyrare som smakar och luktar kokos, och det lite billigare som inte luktar eller smakar just någonting. Vad är skillnaden förutom i smak dessa emellan (kvalitetsmässigt menar jag då), om det finns någon!?

Wildrat
0

#35 Lite mindre vitaminer i fettet utan smak men annars ingen större skillnad. Mer om kokosfett kan du läsa här

buschiq
0

Är det någon som hittat en internet-hälsokost förutom crearome som säljer kokosfett? Jag har googlat lite men inte hittat någon…

Jag bor många mil från närmsta hälsokost och kommer inte iväg så ofta, det vore praktiskt att kunna få hem det i brevlådan. Däremot känns det ganska dyrt att behöva beställa för minst 500:- när man bara vill prova på det här med kokosfett. Inte behöver jag några andra produkter heller direkt.

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

Bengt-Olov
0

Tack! Tycker att det verkar som att man utan dåligt samvete gentmot sig själv kan köpa en billigare av de två… Om det stämmer att kokosfettet i "det silvriga paketet" innehåller en del transfetter, så är det förstås istället läge att VARNA för detta… Kanske redan har gjorts här på forumuet!? Frågan är ju om dessa uppgifter (från detta konkurrerande företag) är riktiga!? Någon som vet något där!?

MimLan
0

#37 Jag sökte i forumet och här är några exempel:

bodystore.nu

Örtapoteket  

Mora yoga center

gejsa
0

#37# Har du någon hälskokostaffär som heter Life i din stad? Dom har iaf cocosfettet i Eskilstuna.

Wildrat
0

Tänk på att kokosfett blir rinnande vid ungefär 25 grader så beställ inte på postorder under en värmebölja. Risken är stor att innehållet rinner ut i paketet.

nemorosa
0

Hjälp en nybörjare (började med kosten i måndags) och
förklara varför man ska äta kokosfett! Och varför tar så
många det i kaffe/te?

buschiq
0

#39 #40 #41

Tack!

#41, smart!!! Ska tänka på det Skrattande

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

Miniot
0

Här är en till sida på nätet som säljer bland annat kokosfett.

http://www.vitavera.se/

MissGaladriel
0

#42. För att det är nyttigt och gott och för att få i sig extra fett :)
Jo, och så reglerar vissa även förstoppning med det.

elize-l
0

Fick hem min hink kokosfett igår som jag hade beställt från  http://www.crearome.se. Beställde en med god likt och smak så nu vet jag skillnaden. Konsistensen är annorlunda, liksom mjukare och det ny smakar muuuummmms =)). Vilket inte silverpaketet gör.

Wildrat
0

#42 För att få upp fetthalten lite mer och för att främja fettförbränning. Plus att det hindrar förstoppning om man tar större dos.

Att ha det i the/kaffe gör att man får i sig det lätt. Jag tycker det är äckligt att äta från sked och kan inte äta det på kvällen så jag kan inte ha det i sås till middagen.