Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6626 ggr
Daydreams
0

HUNGRIG!

Min första dag går mot sitt slut och jag är HUNGRIG. Svinhungrig!

Har ätit 2 äggvitor och 140 g bacon till frukost.  1 youghurt naturell med en fjärdedels tesked sylt.  2 kotletter med gräddsås till lunch/middag.

Och nu är jag jättehungrig men har inget kvar att äta.

På calcounter har jag ätit 

Protein (19%)

Fett (75%)

Kolhydrater (7%)

Känner mig helt villrådig och vet inte riktigt hur jag ska planera dagen…

zeretki
0

Låter som för lite mat, för mig, och tydligen för din mage också. :)

Sen tycker jag du ska skippa sylten helt. Det är mest socker i det som triggar både hunger och kan hindra din viktnedgång totalt.

Daydreams
0

jo sylten var inte meningen men var på stan och jättehungrig så köpte en bärry men den var så himla sur så jag var tvungen att ta lite lite av sylten. I framtiden ska jag vara lite mer förberedd och ha nötter med mig.

Men hur mycket mat ska man äta då?

och tack freja för att du hjälperSkrattande

zeretki
0

Jag hjälper gärna till men kom ihåg att jag ger råd utifrån MINA erfarenheter och inga vetenskapliga argument. :)

Jag tycker du ska äta tills du är mätt, speciellt i början när kroppen behöver vänjas vid denna kost och du kan lära dig kroppens signaler som enligt mig är störda av kolhydraterna. :)

Koylie
0

Stackars Daydreams! När jag började hade jag samma problem som du, ända tills en vänlig själv (hej Mervi!) talade om att 1g protein per kilo önskad kroppsvikt är DET MINSTA man ska äta. 1,5-2g är ingen fara, det är bara bra, så länge du håller fettnivån hög och fin. Du kan läsa mer om det i tråden Gaaah! Jag är HUNGRIG!

Oluf-56a
0

Förstår inte varför du har ätit 2 äggvitor???

Det är hela ägget du skall äta, framför allt gulan.

Ät så du blir mätt, men var försiktig med kolhydrater.

Jag äter så jag blir proppmätt, och har gått ner 11kg hitills.

Just nu äter jag hemgjord glass ( 2dl grädde, 2 ägg och lite kakao)

Sara40
0

2 äggvitor och 140 g bacon låter som en ganska mager frukost, då det mesta fettet från baconet lätt "förvinner", men du kanske sörplade i dig det och i så fall har jag nog fel. Har du testat tex att koka ett par ägg och mosa dessa i hemmagjort kryddsmör? Kanske tom någon extra gula? Du kan ju fortfarande strö lite knaperstekt bacon över för smakens skull.

Vore jag dig skulle jag äta några kuber god fullfet ost och kanske lite skinka eller liknande till en kopp thé. Jag skulle inte klara av att gå och lägga mig hungrig. Jag tror att det är ganska vanligt att man äter ganska mycket från början när man ändrar sin kost till någon LCHF variant, men att man med tiden inte blir lika hungrig, (och dessutom när man är hungrig är man det inte på samma "hål i magen" sätt längre.)

Jag är överkänslig mot laktos så jag har kryddsmör på "tvären och längden" till allt om jag inte gör någon smör-äggulesås vill säga. (Smör är ju så klart fetare än yoghurt och grädde.) Den lilla sallad jag äter häller jag alltid en god hemmagjord vinegrette på, gjord på olivolja. Det är fettet man generellt blir mätt på - i alla fall jag, och jag har svårt att sätta i mig sladdriga feta köttbitar om inte köttet har fettet integrerat, vilket jag upplever svenskt kött sällan har - ja förutom möjligen kotletter då.

Lycka till!!!

Pasi
0

Sara40 - Vadå "ett par ägg"? Nä, 4-5 ägg kan man gott äta (själv tar jag normalt 5-6 st 75-grammare)!Skrattande
Och det godaste som finns till ägg (och till kött, fisk och kyckling med för den delen enligt mig) är KRAV-smör…mums!

Daydreams - Äggvita innehåller bara lite protein och vatten…det är gulorna som innehåller allt det nyttiga.
Ät när du är hungrig!
Är jag på stan och blir hungrig så köper jag mig en bit ost som jag gnagar på….ser väl lite bissart utFörvånad, men det är ju gott och mättande.

Daydreams
0

Oj , jag trodde att min frukost var för mycket, funderade på om jag bara skulle äta ett halvt paket bacon…

Ang ägg är det ett problem, för jag gillar inte ägg. kokt ägg kan jag få ner gulan men inte med stekt.

#4 hittar inte den tråden

Läser och läser och läser här i forumet och är alldeles snurrig av all information.

En del säger grädde andra inte. Men om man inte äter grädde hur mycket smör måste man äta då per dag?

Vad äter ni, och hur mycket?

Förlåt att jag bara frågar och frågar men är lite vilsenFundersam

Bookjones
0

Om du är hungrig så ÄT. Det är ju det som är så bra med LCHF att du inte behöver gå hungrig så länge du håller dig inom de "tillåtna" matvarorna. Stek en hamburgare och ät med en klick smör. Koka ett ägg och ät hela ägget eller, better yet, gör en omelett på ett par ägg och kanske ett eller ett par extra gulor.

Rulla ihop några skivor skinka och ost, gör en sallad, fixa en bit lax med mayonnässås, Ät lite blåbär med grädde. Lövbiff med aromsmör, tonfisk med majonnäs…. oändligt mycket gott.

Hungern går upp och ner för mig. Vissa dagar vill jag inte äta nånting alls och andra dagar gnager jag i mig massor. I början speciellt när man är så fokuserad på mat. Det lugnar sig efter ett tag.

Läs om tillåtna matvaror i Dr. Dahlkvists blogg.

hemul
0

Ahum. Det där stämmer ju inte på alla. Det är ju massor som inte går ner i vikt om de äter fritt och vi är t.o.m några som lyckas gå upp. Själv går jag definitivt upp om jag äter så mycket protein som rekommenderas här. Men det får ju tiden utvisa hur det funkar för dig, Daydreams. Jag håller defintivt med om att i början är det bäst att bara äta. Skit i vikten och koncentrera dig på att komma in i de nya matvanorna, Finliret får komma sedan när omställningen är klar, om det överhuvudtaget behövs.

Mervi
0

Jag brukar koka äggen och mosa dem ihop med smör på morgonen. Ibland tar jag även en bit brie-ost till mitt kaffe.

Grädden har jag skippat, den hindrar min viktminskning, men det betyder inte att andra inte kan använda grädde, man får prova sig fram. Jag äter kött/fisk/kyckling både till lunch och middag.

Jag säger som alla andra ät så du inte är hungrig och passa dig för kolhydraterna. CalCounter är ett bra redskap när man vill kolla hur man äter. Dina procenter ser bra ut men du kanske skall kolla även grammen. procenterna talar bara om fördelningen mellan de olika näringsämnena, grammen visar hur mycket du ätit. Speciellt kolhydraterna, jag håller mig under 20 gram för det mesta.

Lycka till!

[linda-pinda]
0

Hej Daydreams!

Roligt att du känner att det här kan vara något för dig! Varmt välkommen!

Be absolut inte om ursäkt för dina frågor! Här är alla hjälpsamma (en del på ett mjukt sätt, andra på ett mer bestämt sätt; men alla med hjärtat på rätta stället!) och stämningen är god. Tips och råd finns det gott om, både här och i diverse bloggar och böcker. Själv skulle jag rekommendera Piltsons blogg och Gunnar Lindgrens site om margariner. Ruskig läsning!

Som svar på din matfråga, kan jag bara säga som de andra: ät tills du är mätt! Det är den bästa förutsättningen för att inte falla för kolhydratrika frestelser. Finliret med att hitta rätt mängd och balans för att tex. gå ner i vikt - ja det lär du dig efter hand! Själv har jag inte kommit dit ännu, jag håller på att experimentera mig fram till något som fungerar för mig (jag har inte lyckats hoppa av kolhydrattåget ännu, men är på god väg och lär mig mer hela tiden - både om mat i allmänhet och om hur min egen kropp fungerar)!

Lycka till! Återkom gärna med frågor, funderingar och berätterlser om hur det går!
/Linda

brink
0

Ja håller med alla andra och ätt hela ägget. Äggvitan här andra dieter till. Koka ägg på kvällen med smör o strunta i om du inte har ngt kvar att äta , vi räknar inte points här! Att lägga sig hungrig gör ingen lycklig. Personligen tror jag inte att den lilla mängden sylt gör ngn skillnad men bäst är ju att inte äta ngn alls men Rom byggdes inte på en dag o lite är bättre än mycket.

Lycka till

filea
0

Jag är ganska liten i maten o behöver inte så mkt. För mig skulle 5-6 ägg vara på tok för mkt.

Till frukost äter jag för det mesta 2-3 ägg. Kokta eller stekta. ibland med bacon men den gör mig illamående så den är mitt straff om jag fuskat(vilket sker mer sällan alltså)

När jag blir hungrig nästa gång ca 5-6 timmar senare tar jag lite Grekisk yougurt med kanel, krossade linfrön och solrosfrön. Jättegott.

Sedan är det middagsdags o då blir det alltid en god kötträtt gärna med grädde o fetaost till ev en sallad.

Sen äter jag inte mer på dagen. Blir jag någon gång hungrig innan läggdags tar jag ett par skivor ost eller skinka. Jättegott.

Vet inte om det kan hjälpa men så funkar det för mig. Jag kan gå länge utan mat o behöver inte mer(Då skulle jag definitivt gå upp i vikt)

Amiechan
0

Men gillar du inte ägg så skit i det! Här ska vi inte plåga oss själva ;-)

Min favvofrukost är en stekt karrékotlett med smör. Eller ett kycklinglår med creme fraiche. Smaskens! Idag åt jag hemlagad (lc/hf) frusen cheesecake till frukost ;-)

Och jag håller med alla ovan - ät tills du är mätt! Sen får tiden utvisa om du kan fortsätta att äta allt eller om du behöver klura mer på vad exakt du måste äta.

Lycka till!

Saga2
0

Amiechen….frusen cheescake :P finns d recept här inne?? åhhh va gott!!!

Mervi
0

En typisk dag för mig ser ut så här:

Frukost: 2 kokta ägg  + smör, kaffe + ev lite brieost

Förmiddag: svart kaffe

Lunch: ca 125 gram kött/fisk/kyckling, idag har jag kassler med mig och sallad med olja och kryddor

Eftermiddag: svart kaffe

Middag: brukar vara som lunch men ofta utan sallad och med någon fet sås

Kväll: ost eller ungersk salami ev. kaffe

Allra helst skulle jag ha lite yoghurt till kvällen men den gör att jag ökar i vikt, så det får bli mycket sällan. Jag älskar turkisk yoghurt.

Amiechan
0

Saga2: Ok, jag ska skriva ihop mitt grundrecept! En sekund bara :D

Nu är jag klar! Frusen cheesecake

zeretki
0

Själv äter jag massor av kött framför allt. Älskar kött! :D Och det verkar jag må bra av. Fläskkarre är favoriten och Entrecote (men det är lite dyrt).

VeraP
0

Min dag brukar se ut så här:

Frukost: Turkisk youhurt (1,5 dl), men linfrö, kokos, solrosfrån (ca 1 msk av varje), några hallon och lite kanel. Kaffe med grädde.

Lunch: Sallad (på ovanjordgrönsaker) o tonfisk el kyckling. Till detta vitlöksdressing gjord på creme fraiche.

Mellis: En fiber plus knäckebröd med mycket smör. Kaffe med grädde.

Middag: Något av alla goda recept jag hittat på nätet. Eftersom jag är en efterättsfantast, så vill jag gärna också ha något efter maten. Oftast blir det några frusna jordgubbar som jag mixar med grädde. Blir nästan som glass.

I mitt fall blir det mycket grädde  :-)

KatNyb
0

Min stadiga frukost är ett halvt paket bacon och en omelett bestående av två eko-ägg och en skvätt grädde som jag mixar eller vispar (ibland gör jag äggröra) och så skivar jag stark god fet ost över omeletten. Jag håller mig mätt nästan hela dan på den starten. Så här års tar jag skivade jordgubbar o grädde som lättlunch eller som eftermiddagsmål. Och kaffe med kokosolja.

Oluf-56a
0

Jag blandar också min Turkiska Yoghurt som du, men jag har även linfröolja i ( den äckliga smaken försvinner helt när man blandar det i yoghurten ) sen vispar jag grädde och blandar, lika mycket som yoghurt. Solrosfrån tycker jag är kanongott i Yoghurten, lite tuggmotstånd.

Som tur är reagerar jag inte alls på grädde, kan äta hur mycket som helst, påverkar inte vikten alls.

Mervi
0

Så avis jag blir, turkisk yoghurt + vispad grädde, det skulle smaka det.

VeraP
0

Grädde i youghurten har jag inte ens tänkt på :) måste testas. Jag kan också äta massor av grädde utan problem, och jag tycker det är sååå gott :)

Mervi
0

Skrattande

Amiechan
0

Turkisk yoghurt blandad med grädde är smaskens :)
 Från början hade jag vispad grädde i, men jag tycker ovispad grädde är godast i nuförtiden :) Och det är ju praktiskt att jag tycker det är godare när det är enklast…

[linda-pinda]
0

Japp: turkisk eller grekisk youghurt med några hallon, en (stor) skvätt vispgrädde (ej vispad) samt lite kokosflingor och lite kokosolja. Blandas väl.
En frukost att stå sig på, minsann! Och smaskigt värre!

Mervi
0

Nu blir jag sugen värre, kanske prova till frukost i morgon.

axolotl
0

går man upp i början av omställningen från kolhydrater till fett? började äta enligt LCHF idag och vill bara veta vad jag ger mig in på ;D

Marylojs
0

#29 Tvärtom. De allra flesta tappar rätt rejält i början, bl a för att man tappar vätska som kolhydraterna binder. Lycka till! :-)

anki1
0

12, Jag har inte heller lyckats kliva av kolhydrattåget, men håller ner dessa. Jag har helt lyckats bli av med socker - det är jag glad för. börjar "ändra" på smaklökarna. Det är jag oxå glad för. Sockerråtta är jag inte längre. Har "noll koll" på sockerförrådet i huset numer.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

axolotl
0

jag måste bara säga att allt detta jag läser här på forumet känns fruktansvärt trösterikt för framtiden. jag ser framåt att må bättre!Glad

mumsan
0

Håller med om alla kommentarer om kött, fisk, ägg ost och feta såser och ägg vilket är min huvudföda. Men jag äter mycket smör till all mat en stor bit på den varma maten eller på köttet som jag bakar i ugnen. Ekologiskt kokosfett i kaffet vilket är bra för matsmältningen och ämnesomsättningen och huden. Dricker mycket vatten. Man blir törstig av allt fett.

magma
0

Daydreams: Vad menar du med:"…nu är jag jättehungrig men har inget kvar att äta." Hur tänkte du då? Kalorimässigt, kolhydrater i gram eller vad? Speciellt i början är det viktigt att du äter dig mätt, tills du vant dig av med kolhydraterna och fått lite kläm på hela LCHF-tänket. Om du är hungrig på kvällen så ät något! Jag ska snart äta isbergsallat toppat med räkor i en blandning av majonnäs, creme fraiche, gräddfil, torkad dill och hackat ägg och lite citron. Ovanpå det lite strimlad, rökt smörgåsskinka. Gott!

mammam
0

Ja Daydreams, ät för guds skull!

Det finns inga begränsningar för hur mycket du får äta, tycker jag. Det dummaste du kan göra är att hålla igen för då tror ju din kropp att det är svält på gång och vägrar släppa fettet.

Så ät så mycket du vill bara det inte är kolhydrater.

Daydreams
0

Hmm jag skrev in i cal counter och tyckte ändå jag tog i vad gällde kalorierna, skrev in 2500 per dag. Och det kom jag upp i och sen hade jag inget mer att äta.

Men idag har jag ätit mer än igår men nu är jag hungrig igen. Det är bara så jobbigt att man inte bara kan gå och bre en macka.

Hur är det med honung? Kan man ta lite av det i turkisk youghurt? provade med kokosflingor och kanel men klarar inte surheten. 8varför är man så himla kräsen)

Får hem stevia imorgon så då blir det lite lättare

magma
0

Kan och kan… Det är upp till dig, men vad gäller socker/kolisar så spelar det ingen roll om du tar rent socker eller honung- fast det låter bättre med honung.Räcka ut tungan Jag kan trösta dig med att man vänjer sig efter ett tag, både smak och luktsinne tycker jag har blivit känsligare. Numera tycker jag naturell yoghurt (Meze) smakar sött, och även Marabous 86% choklad smakar sött. Men om du redan från början underhåller sockersuget och ditt smaksinne med själva smaken för sött, så kan kanske "avvänjningen" ta längre tid…

Mervi
0

Ta lite hallon + grädde i yoghurten så blir den lite mildare i smaken. Jag har aldrig gillat söt yoghurt, vill ha det suraFlört, kanske det finska arvet???? Vi åt aldrig sockrat fil tex. Och sur råglimpa har väl lämnat sina spår.

stallostby
0

#7 4-5 ägg till frukost!? hur går det med kolesterolvärdet då?

ärligt talat så tycker inte jag att några ägg och ett paket bacon låter som en sund frukost…

(jag anammar "GI metoden" till den grad att jag väljer fullkorn framför vitt samt inte äter allt för mkt bröd)

magma
0

Ärligt talat så tycker inte jag att spannmål till frukost (eller någon gång under dagen för den delen) låter som någon sund kost… De flesta som äter LCHF, och således ofta mycket ägg, har inte mer problem med kolesterolvärdet än andra. Jag äter ofta 2-5 ägg/dagen och mina egna kolesterolvärden som togs för ett tag sedan var enligt läkaren "exeptionellt låga".

zeretki
0

#39 Ägg och bacon är betydligt nyttigare än fullkorn. :)

stallostby
0

men sänker inte fibrer (fullkornsprodukter) kolesterolvärdet..?

magma
0

Många här anser att animaliskt fett inte höjer kolesterolvärdet, eller att förhöjt kolesterol ens nödvändigtvis är något skadligt. Det kan jag däremot tänka mig att margainer och vegetabiliska oljor kanske gör- och då kan kanske fibrer ha den funktionen att det "binder" och för ut en viss del av fettet ur tarmarna. Läs gärna lite om kolesterol här.

stallostby
0

jaha..och jag som trodde det var tvärtom..att animaliskt fett höjde kolesterolvärdet och växtoljor var mer nyttigt.

Men jag förstår faktiskt inte varför spannmål skulle vara onyttigt, som t ex osockrad musli.. Är vi inte allätare..

(känns ung. som diskution med vegan fast omvänt)

Ulf-S
0

Som att diskutera med en vegan, men omvänt… Skrattande

Problemen med spannmål är följande: De innehåller fytinsyra, lektiner och olösliga fibrer.   

Fytinsyra binder mineraler så att vi inte kan ta upp dem, lektiner är en sorts proteiner som fungerar som svaga gifter och kan irritera mage och tarm, fibrerna kan naturligtvis också stressa matsmältningen. 

Traditionellt surdegsjäst bröd är bäst eftersom det avaktiverar fytiner och lektiner bäst, vanligt jästbakat bröd är otjänligt som föda. Vitt bröd innehåller också mindre skadliga ämnen eftersom de är koncentrerade främst till skalen.

Det är inte så underligt att många mår bättre när de skippar spannmål… För övrigt ska ris tydligen vara det mest skonsamma spannmålet. 

Lösliga fibrer, som finns i t.ex. många frukter, grönsaker och havre är allmänt nyttiga dock! De ska vi gärna äta!

Gojkan
0

<Oj, menar du att det är OK att baka bröd på havre då?

Ulf-S
0

Njae, jag menade att havre är bra rent generellt… Inte för oss som jagar kolhydrater förstås!

Sedan är nog havre inte ett jättebra bakmaterial?

Gojkan
0

Jädrans osis. Upp som en sol ner som en pannkaka, och det ska vi ju inte äta!

stallostby
0

menar ni på denna sajt att man inte ska äta några kolhydrater alls? vad jag har hört så går man inte ner i vikt om man helt utesluter detta utan man ska byta ut de mot bättre..(fullkorn) och minska men inte ta bort helt, för det är väl ingen balanserad kost…

Ulf-S
0

stallostby, vi äter mer eller mindre kolhydrater. En del försöker komma så nära noll kolhydrater som möjligt, andra är mer generösa. Personligen är jag inte superstrikt alls utan äter alla typer av grönsaker, bär osv.

Man kan gå ner i vikt hur bra som helst utan några kolhydrater. Att fett brinner i lågan från kolhydrater är en myt. Fett brinner faktiskt ännu bättre utan kolhydrater.

Däremot behöver kroppen energi, tar man bort kolhydraterna måste man ersätta dem med fett. Lite kolhydrater och lite fett blir helfel och kan t.o.m. vara skadligt eftersom det blir en högproteinkost.

Att kolhydrater behövs för en balanserad kost är också skitsnack… Fett från animaliska källor, kött, ägg, fisk och ev. lite grönsaker är allt som behövs för att vi ska få i oss alla näringsämnen vi behöver. Vilka viktiga näringsämnen innehåller kolhydrater som bara finns i just kolhydrater…?

Margareta
0

stallostby:
Läs "Om sajten" först… fliken finns uppe när mitten av sidan…

Man får göra precis hur man vill, var och en bestämmer helt själv.

På den här sajten delar vi med oss av erfarenheter från att äta KRAFTIGT kolhydratreducerad kost och då ingår oftast inte spannmål alls.

Vi propagarer inte på något vis för att "äta balanserad kost" i den mening Du avser.

/Margareta, sajtvärd

Numer pensionär i Nynäshamn

mooseella
0

Tycker du inte om ägg så prova med keso och passionsfrukt   och för fibrerna så strö på lite psylliumfrö. protein och fiber på samma gång. Eller grönsaker till och finhackad purjolök på keson, dressing på olja och vinäger + valfria kryddor. man blir ganska mätt av keso, fast det beror ju på hur mycket man äter. jag brukar äta en halv stor burk, ibland blandar jag keson med kokt hackat ägg och purjolök, då känns inte ägget så mycket.

zeretki
0

#49  den här sajten är för oss som vill skära ner på kolhydrater. Vissa äter Atkins och då ligger man högre, vissa äter GI, vissa äter mer strikt inga kolhydrater alls. :) Men spannmål är dåliga kolhydrater, bättre är det med grönsaker. :)

venuseva
0

Den här gången jämfört med augusti förra året så har jag tagit till mig att äta ett kokt ägg med 20gr smör på morgonen. Gjorde det idag med. Hade tagit fram salladsblad som jag lagt en makrillfilé på. Fick kämpa i mig den. Var så mätt!!

Har verkligen ätit 20 gr smör till varje måltid. Och är MÄTT. Och glad. Har minskat 1,5kg på 4 dagar.

Margareta
0

Grattis venuseva - det var en bra start. Smör är gott och jag mår väldigt bra på det.

Numer pensionär i Nynäshamn

venuseva
0

Ja, vet ju att copia skrev om hur hon mosade ägg med smör och åt. Jag bara såg steka bacon och ägg. Det blir liksom en annan sorts fett, som tydligen är svårare för mig att smälta. Glad iallafall att detta fungerar så bra.

Har igen avslutat mitt mosade ägg med 20 gr smör, ätit min makrill och kämpar nu med salladsbladen.  Flört

Miyu
0

Är det lungt att äta när man är hungrig och inte alls bry sig om kalorier? Är hungrig/sugen hela tiden, nybörjare också kan tilläggas.

magma
0

Så länge man äter rätt saker så bör man enligt mig äta, speciellt i början så hjälper det till att stilla både sug och hunger.

Miyu
0

Så det är ok att äta när man är sugen? Bara det är tillåten mat.

missaz
0

#59 Jag tycker det, speciellt när du just börjat. Suget blir mindre med tiden, men är jag sugen (har hållit på i 3 månader nu) tar jag något tillåtet. Se till att du äter ordentligtnär du äter dina måltider så minskar suget snabbt. Ät gärna något riktigt fett om du är sugen, då äter du mindre = suget försvinner bättre.

Miyu
0

#60 Okay. Men du kanske tillåter mer kolhydrater än jag gör? Ligger på 4% eller max 13,5-14 gram om dagen.

Börjar seriöst spy på den här maten..

Wildrat
0

#61 Ät mer kolhydrater då? Man ska inte behöva må dåligt. Om du går upp till 20g kolhydrater om dagen så är det fortfarande strikt men du kan äta mer grönsaker, särskilt såna med lite kolhydrater i. Grönsaker ser till att du bibehåller aptiten och inte blir illamående av den.

Miyu
0

Äter rönsaker nån gång om dan. Men de triggar mycket till "fräsch" mat som frukt. var morotsberoende förut.

Oh well ska inte stjäla tråden nu!