Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1694 ggr
Lottamaja
0

Fakir?

Exakt vad får man äta under fakir? hur länge ska/bör man hålla på med det?

Mervi
0

Kött, fett, ägg och ev. fisk och kyckling (=är väl kött det med)

Margareta
0

Hur länge finns väl inga regler?

Numer pensionär i Nynäshamn

Lottamaja
0

har ni tips på vad man då kan äta… blir det typ bara biff och sås?

denno
0

'Fakir' utesluter väl alla vegetabilier och mjölkprodukter med enda undantaget smör. Dvs du får äta allt från djurriket utom mjölkprodukter.

Finns ingen tidsgräns för hur länge man kan köra 'fakir'. Det finns massor exempel på folkslag som 'levt' fakir år eller generationer i sträck, med utmärkt hälsa (senaste exemplet inuiter). På våra breddgrader finns inte någon vegetabilisk föda under större delen av året, och innan vi lärde oss odla och konservera har vi oundvikligen levt 'fakir' under större delen av året. (Detta har med all säkerhet rådit även på sydligare breddgrader under t.ex. istider).

Med dessa argument borde 70% kolhydrater a'la SLV-rekommendationer kallas 'fakir', inte en helt animalisk kost. En kost med minst 70% vegetabiliska kalorier är långt mer extrem (artfrämmande) än någon köttkost är.

C-vitamin brukar de flesta oroa sig över, går att ta som tillskott eller lite rå paprika, om man tror det är någon fara. Väldigt små mängder som behövs. Verkar dock som kött (ej tillagat) har skörbjuggsmotverkande egenskaper. Inuiterna fick det inte, och dom åt varken lever eller tuggade valhud som vissa fruktdyrkare påstår.

denno
0

Du kan äta precis vad du vill som kommer från djurriket, med tidigare nämnda undantag. Att det skulle vara begränsat till 'biff' och 'sås' är nog att ha tunnelseende. Finns dussintals olika köttdetaljer från varje djur, och dussintals olika djur. Detta kan sedan tillagas på dussintal olika sätt, och till olika grad.

Pasi
0

#3 Nötkött, fläskkött, älgkött, renkött, lammkött osv
Ägg, fågel, fisk, skaldjur, blötdjur (sniglar, bläckfisk, musslor), orm och amfibier.Flört
Smör, ister, kokosfett, talg, hemmagjord beasås, hemmagjord majonäs, macadamiaolja och olivolja.

Personligen skulle jag också tillåta mig ost med låg laktoshalt och kycklinglever.

Lottamaja
0

oki.. jag får prova mig fram

shin
0

har hört att äkta pemesanost i räknas till världens bästa näringskoncentrat, man skulle en kort tid bara kunna leva bara på permesan o vatten. Ett hg ger mer protein än samma mängd ägg eller kött. Så vad tror ni, kan man inte använda prmesan då man fakirar?

Pasi
0

denno - Jag tror att inuiterna äter och åt lever…dock inte från säl (för mycket a-vitamin), dessutom åt de njuren som innehåller lite c-vitamin.
Många inuiter har ju andra baser i kosten än säl och fisk och tog säkert vara på levern från ren och annat.

Om man är orolig för c-vit så kan man som sagt inta lite kycklinglever….alla de andra vitaminerna får man på köpet.Räcka ut tungan

denno
0

#9 enligt allt vad jag läst ang. traditionell inuitkost åt de inga inälvor alls.

bluegoose
0

#10 Enligt norrmannen som skrivit om nunamiuterna så åt de rätt mycket inälvor. (Mage med innehåll, tunntarm med innehåll, m.m.)