Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3861 ggr
IngelaZ
0

Urless på maten

Har haft en svacka, ätit både det ena och det andra. Är bara så himla less på maten. Det bara växer i munnen med ägg, bantarbiffar, tonfisk, makrill och till och med lax som varit min favoriträtt. Grädde som jag verkligen tyckt om i kaffe smakar illa, har gått över till mjölk. Fettet står mig upp i halsen.

Är första gången på 5 månader som jag tappat smaken för den här maten… känns lite trist, tänker mest på att äta frukt occh bär och grönsaker. Någon som upplev samma sak som mig?

nobban7
0

Njae, inte riktigt, men igår blev det jordgubbar. Tror kanske det är sommaren som gör det, man vill ha "lättare" mat.

Qamilla
0

Jo, jag förstår precis hur du känner dig. Hade själv en svacka i över en månad när jag tyckte att fettet rann ur porerna på hela kroppen. Det var så illa att jag hellre lät bli att äta och gick hungrig bara för att slippa äta denna typ av mat. Jag löste mitt problem genom att frossa i kolhydrater som fruk, bär och faktiskt lite jordnötssmör. Gick upp två kilo på 4 dagar och blev chockad över det. Sedan i fredags så har jag gått tillbaka till detta och redan gått ner 1 kg.

Mervi
0

Nej, jag känner inte igen mig. Men som noppan7 säger så kan det vara att man vill ha lite mera somrig mat. Prova att göra sallader med fräscha grönsaker och använd olja i salladssåsen så får du fettet i dig i alla fall. Olika fil och yoghurt, keso + olja + örter är jättegott till avocado. Ofta är det fantasin som sviker.

Mona-Stina
0

Jag känner inte heller igen mig, jag tycker att det går att variera i oändliheter.

kickelina66
0

Trist att du känner så för maten. Själv har jag inga problem med grädden. Däremot så har jag minskat på smör och ost för det är jag inte sugen på längre. Till mellanmål har jag hittat en salami som jag gillar och har lite kolhydrater och få tillsatser.

Ät lite mer grönsaker  nu ett tag om du känner för det.  Det viktigaste är ju att du mår bra och inte plågar dig mer än nödvändigt.

Nipp
0

Känner igen det helt. Bacon kunde jag knappt svälja ett tag.

Att variera är lite av ett problem fortfarande.

Men samtidigt är det en upptäckar-glädje i mathyllorna att hitta saker att variera med.

Relativt ny upptäckta saker för mig har varit kassler och korv. Annars är ju fläskkotlett finfint, och sedan grädde i skyn för sås.

Måltiden får gärna ha en skivad tomat med svartpeppar på. Kanske olivolja också.

Tror att kroppen på olika sätt signalerar att den vill ha något annat. Så länge man inte lurar sig i sockerfällan så tror jag ändå man skall stoppa in lite grönsaker osv.

MissGaladriel
0

Håller med #5 - ät grönsaker om du känner att du behöver variation, och kanske bär? Med vispad grädde?

Mitt tips till dig är annars att inte ge dig med en gång, utan först försöka variera dig inom lchf, komma på saker du tidigare inte har ätit och äta dem. Nya kombinationer, en nytändning.

Dock kan jag förstå att du blivit less och hur det känns. Det är inte konstigt att bli less på sådant man alltid äter och i de mängder vi ändå gör! Du kan ju alltid starta en tråd om folks bästa måltidsförslag??

MissGaladriel
0

Dessutom är ju kroppen så puckad att om kolhydrater ingått i det där 'ena och andra' du har ätit, är det ju inte konstigt att den får dig att tro att du är less på lchf-mat. Den vill ju ha socker!! :(

Will
0

#0 På ett sätt kan jag förså vad du menar; även om jag tycker den mesta maten är himmelsk, så förändras smaklökarna och matlusten. T.ex. så tycker jag grönsaker är skittrist numera, så jag skippar dem. Grädde med hallon var en favorit i början. Nu tycker jag det smakar konstigt, lite illa t.o.m.

SvartKaffe
0

Håller du på med fakirkost annars, det låter nästan så? Varför inte variera maten med lite grönsaker på tallriken, det måste inte vara jättemycket men det kan se mycket ut ändå.

Igår käkade jag "sommarmat". Täckte en tallrik med ruccolablad som har en härligt nötig smak. La på en avrunnen burk tonfisk i vatten i mitten, runtom lite fetaost i tärningar, svarta oliver, 3 cocktailtomater i halvor och ett kokt ägg delat i fyra klyftor. På med en vinägrett med lite senap i och toppa med lite oranga kronblad från ringblomma.

Hade inte batteriet i kameran varit urladdat hade det blivit förevigat på bild för det såg både somrigt, fräscht och läckert ut. Man skall faktiskt komma ihåg att man äter med ögonen också, inte bara med munnen.

Mervi
0

#10 Låter jättegott.

konichiwa
0

Jag känner likadant just nu, vill grina som ett barn och längtar efter kolhydrater (för att inte nämna godsakerna vid namn).

Längtar efter nåt fräscht.

Igår kväll sprayade jag vardagsrummet med apelsinolja och det hjälpte lite.

Eftersom jag just spräckt 90 kg vallen (89,5 kg igår) så släpper jag inte dieten.

Kämpa på, det går över!

birma
0

…."tappat smaken för den här maten… känns lite trist, tänker mest på att äta frukt occh bär och grönsaker. Någon som upplev samma sak som mig?"

IngelaZ, mitt svar är Ja. Ledsen

Inte något uppmuntrande svar, men sanningsenligt.
Ger heller inte det resultat man hoppats på, som för min del varit i första hand viktminskning. Andra goda hälsoeffekter, om de skulle inträffa, är förstås också bra.

Hoppas du finner din väg!

dahlith
0

Jag kan också bli enormt trött på allt vad mat heter.

Man står och lagar mat i flera timmar ibland och sen äter man i kanske 5 minuter. Blir mätt på bara pyttelite.

Nu har ju jag inte kött som du gjort ingelaz. Men jag har börjat att ta lite råare livsmedel. Alltså jag står inte och wokar grönsakerna. Tar då hellre något som till exempel grekisk sallad.

Det här med att du är sugen på bär och frukt. Det kanske du ska lyssna lite på ändå.

Visst skrev väl Skaldeman om att man efter ett tag skulle införa en "sommarvecka" då man åt lite mer av just bär och frukt…

Efter en vecka med sånt kanske kroppen släpper ifrån sig lite fett igen.

Nåja, det är bara en fundering. Hoppas att du inte går över till pulvret igen bara.

kram

Glad

Margareta
0

Jag har ätit LC sen början av 2000-talet och LCHF sen 3½ år och nästan aldrig ätit bacon till frukost. Det äter jag på hotell när någon annan steker.

Sen en månad tillbaka äter jag inte ägg heller.

Försök att hitta något du INTE ätit på länge och hitta några varianter på det ett tag.

Att fettet står Dig upp i halsen kan betyda att du äter för mycket fett. Att äta mycket fett är inget självändamål - det är en livhanke istället för att vara hungrig. Får du en magrare kost att fungera utan sug och återfall till kolhydrater - så kan det mycket väl vara din väg. Ju längre jag själv hållit på ju mindre fett behöver jag för att hålla mig mätt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Eremitha
0

Ja, jag känner också igen det där. I synnerhet efter min åttadagarsfakir, då mådde jag illa vid blotta tanken på ägg, till exempel, eftersom jag baserade fakiren på ägg och lax (hade inte börjat med kött då utan var fiskvegetarian).

Liksom Margareta #15 tror jag att man kanske försöker tvinga i sig för mycket fett, och att kroppen då reagerar med exempelvis illamående. Jag vräkte på smör och grädde i början, för jag hade missförstått lite grann av det jag läste här på KiF. 

Numera har jag inget problem alls att variera kosten och ha god aptit. Nu under sommaren äter jag gärna kesosallader i olika varianter, blandar lite smält smör i för att få upp fetthalten. Ett par salladsblad, lite hackad purjo och paprika och kanske dill eller persilja, gör susen för smaken och tillför i princip inga kolhydrater alls. Och så lax, tonfisk, korv, kyckling, eller annat gott till.

Det väldigt strikta har sitt syfte tidvis för mig, men jag ger kroppen annat också när den signalerar att den vill ha det. Och då menar jag givetvis inte sötsaker och andra kolhydrater, för det ropar den aldrig efter längre Glad. Ligger på 25-30kh/dag nu under jordgubbssäsongen (skulle aldrig falla mig in att avstå ifrån) och normalt 10-15g.

OCH jag har börjat så sakteliga gå ner i vikt. Sedan jag började äta jordgubbar faktiskt, men huruvida det är en tillfällighet eller en konsekvens har jag ingen åsikt om.

Det är vanskligt att råda någon annan eftersom vi är så olika, men kanske något av det jag noterat kan vara till hjälp. Lycka till!

Fair Winds and Following Seas!

ToFat
0

Blir också trött emellanåt, och försöker då hitta lite andra alternativ. Kanske öka på grönsakerna, eller äta lite frukt. Hellre ta en period med lite mer kolhydrater än att falla huvudstupa och må dåligt. Kan ju vara att kroppen försöker lura dig till att äta kolhydrater…

När jag har fallit, har jag efteråt alltid kunnat konstatera att det inte var värt det. Så gott är det inte. Och jag mår heller inte bra av det…

IngelaZ
0

Tack för alla svar. Jo jag körde fakir här ett tag och tror att det är efter det jag blev less på maten. Gick inte heller ner på fakiren utan började gå ner när jag ökade  maten och kolhydraterna lite.

Har inte ställt mig på vågen nu efter slarvet jag gjort i helgen, ska låta bli det och inrikta mig på att hitta tillbaka till en kost som jag kan äta.

Har faktiskt varit och handlat, hittat en korv med lite kolhydrater, kassler, avokado, turkisk yoghurt och bär ska jag äta. Grillad fläskfilé. Grillad kyckling funkar kanon. Är ju lite magrare kött men det kanske funkar bra för mig attt inte äta så mycket fett just nu och istället lite mer kolhydrater. Sen äter jag vitkålssallad med lite morötter, vanlig sallad med fetaost, tomater, gurka, oliver.

Har ätit flatbröd med ost och pekannötter till frukost och kaffe med mjölk. Mycket gott.

kaisakavat
0

Känner igen mig delvis. Fick t ex akut leda till kokt ägg häromveckan. Blää! Det gick över efter ett tag.

Tänkte häromdan ungefär som Mervi mfl skriver, att det vore gott med sommarlätt mat. Jag gjorde en grönsallad med en massa räkor, ägg och majonnäsdressing. Men - Usch vad tråkigt med så mycket grönsaker… Skrattande Tydligen är det bäst för mig med kött/fisk som huvudingrediens ändå, och grönsakerna som komplement.

Ett tips kanske: Soppor. Det är ofta "lätt" mat och går att göra både varma och kalla, efter behov och önskemål. Med mycket grädde eller klar, med vad man gillar, och t ex god ost till.

IngelaZ
0

Jo en stor påse räkor har jag också köpt, mums. Soppa låter inte så dumt heller. Nikkaloukta soppan med vitkål och köttfärs är ju supergod. Hade helt glömt såna alternativ. Har nog saknat lite inspiration och kanske känner mig lite lat att tillaga maten, vill att de ska gå snabbt nu på sommaren, har så mycket annat i mina tankar…

SamanthaJones
0

jag har bara hållt på i dryga veckan och igår fick jag tokspelet på maten, allt känndes bara piss och maten kändes äcklig. Men jag kom på att det nog är för att jag levt på sallad och pasta sallad i stort sett hela mitt "vuxna" liv och nu sista veckan bara ätit kött med smör o ägg med smör, kroppen fick en chock och + det slutade jag röka. Men idag gick allt lättare när jag grode en avokadosallad (avokado,krispsallad,grurka,tomat,fetaost) med majonäsdressing och stekt kyckling i gräddig "gegga" och nu känns det genst lite lättare. Jag tror att det är dömt att misslyckas för mig om jag inte får min sallad. Och jag gör inte detta för att gå ner i vikt utan för att jag måste få ording på magen (början till magsår)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Karin20
0

Även jag som är jättestrikt och mår toppen av den här maten blir ibland urless, tappar fantasin och lusten. Vill inte laga mat igen känns det som ibland.

Och jag firar två år idag!

Detta trots att det finns hur mycket som helst att välja på och inte heller att jag saknar något, typ skulle vilja ha….. Det bara känns så tråkigt ibland öht.

Men jag vet ju att detta inte beror på den goda och variationsrika maten, utan mera på min sinnesstämmning i allmänhet just den dagen. Och dessutom vet jag ju att det inte blir något bättre om jag skulle göra ett avsteg, så något sådant blir det inte heller.

Då kan jag tänka mig att steppa iväg till butiken och handla färdiggjort t ex en härlig Skagenröra, en bit rökt lax, lite fiskrom, CF, färsk lök och kanske en avocado. Sen bara njuta av maten som jag inte tillagat. Och känna mig väldigt lyxig. Men det får inte bli för ofta. Är det helg kan det tänkas läggas till ett glas vitt också.

//Karin

buschiq
0

Blåbären har börjat mogna!!! ( värmland)

Jag åt en näve när jag var ute i skogen med hundarna idag! Om ett par veckor är de nog som bäst.

Vilken lycka det är att kunna ströva runt och plocka bär…

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

birma
0

Ja visst ja! Nikkalouktasoppa. Det som jag ätit en gång och som var så väldigt gott. Det har jag inte tänkt på som lchf-mat, men det är det ju. Det var verkligen ett bra tips, då kanske jag kan få i mig mer kött, med en sådan god soppa. Jag har samlat på mig och skrivit in lite lchf-mat-tips i en "anteckningsbok" jag har, fast på datorn. Nu ska jag skriva dit Nikkalouktasoppa också! Och försöka hitta receptet, eller har du det tillgängligt kanske rent av?
Generad

Melindrea
0

Vad är Nikkalouktasoppa? Låter mycket intressant… =)

IngelaZ
0

Har lagt ut receptet på Nikkaluoktasoppan under soppor. Smaklig spis.

Melindrea
0

Tackar, ska testas. Hmm. Jag undrar om den fungerar att ta med sig. Behöver massa färdigmat som bara behöver värmas =)

MissGaladriel
0

#27. Du behöver ju inte kasta matlådan upp och ner eller vifta runt med väskan matlådan befinner sig i .. Då borde det gå FlörtSkrattande

greensis
0

#27 Det finns sopp-termosar, dvs ganska rymliga termosar med bred öppning.

Jag har för mig att du skrivit tidigare om begränsade resurser, men jag tror att försvaret har haft såna termosar, så det kan vara värt att kolla på second-hand affärer, Röda korset eller liknande.

Fabricati diem, pvnc!

Inke
0

#27 Soppan kan du ha i en glasburk. Voila .Den kan säkert frysas också,så kan du göra storkok. Åt sådan soppa på 70-talet. Den var god.

birma
0
  1. Har nog sett…. tråden med nikkalouktasoppan, den blev väldigt bokmärkt på en gång kan jag säga. Tack så mycket!

Skrattande