Kolsyrat vatten?
Hej, jag har precis blivit medlem men har varit inne på sidan och kikat ett tag. Jag började med LCHF för 1,5 mån sedan. Efter att ha läst div inlägg så börjar en del falla på plats. Bl a förstår jag nu varför jag fick våldsamma magknip i lördags morse (tillbringade 2 timmar på toaletten). Kan det ha varit den knappt halva pizzan jag åt i fredags kväll? Trots att jag lämnade kanter och halva botten och åt upp fyllningen?
Hur är det med smaksatt kolsyrat vatten. Får man dricka det? Är tuggummi ok?
Jag vet bara det SSS skriver att vi ska dricka vanligt vatten och inte kolsyrat, varken naturellt eller med smak. Jag dricker naturellt kolsyrat ibland för jag tycker att det är gott. Tuggummi har jag slutat med, var förut en riktig "stortuggare". Var hos tandläkaren igår och hon föreslog att jag skulle börja tugga igen för att få mer saliv i munnen. Finns det något tuggummi som innehåller mindre kolisar än de andra, tro?

Att äta mjölmat när man äter LCHF brukar för mig göra samma sak. Min mage blir helt i uppror.
Jag dricker kolsyrat vatten och det har aldrig förorsakat några problem med magen. Jag dricker ett par liter om dagen.
Tuggummi har jag hört kan trigga igång sötsug, sen är det ju konstsocker i dem för det mesta och det är heller inte ok som jag förstår.

Behöver man komplettera med C-vitamin?
#3, Det beror på hur du äter. Många LCHF-vänliga grönsaker har mer än tillräckligt med c-vitamin. Om man vill utesluta grönsaker helt så kan man t.ex. äta lite lever och på det sättet få i sig tillräckligt.
Vill man värken äta lever eller grönsaker så blir det svårare, då kan man behöva komplettera. Men hellre genom att t.ex. pressa lite citron över maten än att tabletter eller liknande med vitamin c, eftersom kroppen tar upp det mycket lättare i samband med mat. Plus att det är gott.

Tror inte att kolsyrat vatten är farligt i sig. Däremot har man ju miljöaspekten iom att vattnet transporteras med lastbil till affären och kr per liter att tänka på. Kranvatten är billigare. Sodastream, motsv, är ju ett alternativ till köpevatten.

Har man soda streamer hemma så får man kolsyrat vatten av sitt eget goda vatten ur kranen. Då blir det inga transproter.
Jag dricker mineralvatten istället för läsk. Har inte gett mig några problem utom i tisdags då magen var i olag pga lunchmaten, men det är en annan historia.
Kolsyran i champagnen gör att den ger en snabbare berusningseffekt än samma mängd alkohol i stilla drycker. Kolsyran stimulerar nedre magmunnen att öppna sig.
Detta utnyttjar snabbmatsbranschen för att du skall välja plusmenyer och annat liknande. Magsäcken töms fortare och du äter mer!

Jag dricker mineralvatten ibland (även med smak), för att få lite variation, men det är sällan.
Kolhydraterna i sockerfria tuggummin, kommer från sockeralkoholer och ger inte samma blodsockerhöjning som socker. Men kanske det kan trigga sötsug hos vissa, som någon annan sa. Tar själv ett par tuggisar om dan för att friska upp andedräkten efter t.ex kaffe, men jag tuggar inte så länge förrän jag spottar ut det…
Apoteket har flour-tuggummin som inte innehåller aspartam, som de flesta andra tuggummin gör. Däremot har jag för mig att de innehåller xylitol och det kan ju ge lös mage om man tuggar för mycket. Smak och konsistens är ganska ok.
#10 Fluor är inte nyttigt heller, tyvärr.

Jag har alltid druckit vanligt kranvatten, aldrig gillat kolsyrat vatten, varken naturellt eller med smak, läsk har jag däremot gillat…
Men nu sedan jag ändrat min kost så kan jag faktiskt dricka kolsyrat med smak…*kryss i taket*
Så nu har jag gjort mig en drink, ja inte precis NU
, på morgonen, men igårkväll…
Absolut Vodka Hallon, med ramlösa skogsbär…
Inte många kolhydrater där inte
Jag kolsyrar mitt vatten själv och det är det enda jag dricker till maten. Köper inte vatten i butik om jag inte håller på att dö av törst en kokhet sommardag..

Smakämnena i smaksatt vatten är nästan alltid konstgjorda. Jag undviker dem som pesten.
Dricker kranvatten på dagen. Vid sängen har jag dock en flaska kolsyrat vatten.
Vem var det som sa att även kolsyran var farlig för tänderna? Vi har funderat på att köpa en sodastreamer för att kunna kolsyra vårt dricksvatten. Tänkte att det skulle vara lättare att få i ungarna batten på det sättet, kanske smaksätta lite m bär o frukt.
Själv tycker jag att det är gott om man är på långfärd, då vanligt vatten lätt känns unket när det blir ljummet. Dricker också kolsyrat när jag har ont i halsen (försöker undvika halstabletter i tid o otid, särskilt på natten, vid sjukdom) o det känns fräscht i munnen m lite bubbel när man börjar återhämta sig från magsjuka. I övrigt anser jag att jag inte behöver dricka köpt bubbelvatten. Sparar hellre ihop till en champagneflaska till nyår då…fast de bubblorna är inte lika goda. Brukar vispa bort ca 50% av dem. 
#14 Jo men det där är myggen och elefanterna igen. Bättre med smaksatt vatten än läsk som jag alltid drack förut och jag dricker inte alls lika mycket konstgjort nu som jag gjorde förr men lite variation vill jag ha.
Jag har en soda streamer och dricker kolsyrat rent H2O till maten. Annars under dagen dricker jag vanligt vatten från kranen. Att dricka kolsyrat vatten till maten gör att man äter mer. Det var en intressant hypotes som tål att tänka på.
Jag är väldigt muntorr pga jag äter antidepressiv medicin nästan året om. Min tandläkare rådde mig att tugga sockerfria tuggummin. Ja så har jag gjort i många år. Men nu sedan jag börjat med LCHF -kosten så tog jag mig en titt på vad mitt tuggummi innehöll. Sugarfree gum står det. Men även Xylitol.Vänd på sidan. KOLHYDRATER: 67 G!!! Vad menas? Jag känner mig lurad. Slut forever med denna shit. Läppjar på vatten ist.

Nocke, med LCHF:n, tror du inte att du är mogen för att trappa ned på de antidepressiva medicinerna!? Ja, i alla fall om du är noga med att få i dig mycket omega 3!? Jag ska väl inte komma å råda. Fast jag vill gärna få dig att tänken om det faktiskt skulle kunna vara så att du med nya dieten skulle klara dig med bra mycket mindre medicin - och i förlängningen t.o.m. UTAN… Kanske värt att prova i alla fall!? Om det skulle funka, och du tittar bakåt, så är det ju dumt om du aldrig har gjort något försök… Tror vi är många här som förbättrat vår sinnesstämning rejält, efter kostomlägget… (Själv skulle jag inte ens rådfråga doktorn om detta. Tror inte dessa får lära sig att det är felaktig mat som är den överlägset största orsaken till Depression, som så mycket annat, vilket i alla fall är MIN fulla övertygelse. De får nog bara lära sig vad forskningen som läkemedelsföretagen bekostat, visar…)
Nocke, det är nån sockerart i isåfall. Sötningsmedel är det ju alltid i alla sockerfria tuggummin?

Har någon referens till det där om att bubbelvatten stimulerar aptiten?