Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6967 ggr
egalia
0

Nötfärs, blandfärs, fläskfärs?

Läste nånstans att fläskfärs är bättre att äta p g a högre fetthalt. Ser samtidigt att många recept innehåller nötfärs.

Är det någon som vet mer om detta och vill vara snäll och dela med sig? Kyss

Mona-Stina
0

Det är bara att byta ut färsen som står i recepten till den färs man själv önskar. Så gör i alla fall jag, använder i de flesta fall ren fläskfärs.

Margareta
0

Jag giller inte ren fläskfärs så jag blandar.

Man gör som man vill - som vanligt.

Numer pensionär i Nynäshamn

egalia
0

Ok, så det är inte så himla noga då? Skönt att höra! Skrattande

Wildrat
0

Det viktigaste är att få så hög fetthalt som möjligt. Om du har tur så hittar du nötfärs med 17% fett, har du otur tar affären in den med 5% fett. Blandfärs brukar ha ett bättre fettinnehåll. Fläskfärs har en väldigt speciell smak som inte alla gillar.

egalia
0

Ok, jag förstår, tack för hjälpen! *L*

Om köttfärsen är mager kan man väl tillsätta fett i någon form, t ex om man vill göra biffar eller nåt?

Pasi
0

Jag varierar mig med de färser som finns att tillgå eftersom jag tycker om dem alla….speciellt lammfärs. Är färsen för mager så kan man tillsätta mer grädde, ister eller talg.
Just nu håller jag på och söker renfärs….något jag aldrig smakat.Räcka ut tungan

Johannika
0

Jag hittade Toscana biffar i kyldisken på min affär. De hade 20% fetthalt och var liksom två färdigtillplattade biffar av ren fläskfärs med endast kryddor tillsatt. Toscana-produkterna var tydligen något slags "Slow food" från just Toscana, varsamt framställt utan gifter och ekologiskt och allt det där. Ska prova i kväll.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Mervi
0

Jag blandar fritt också. Efter tillgång och pris. Nötfärsen brukar jag bland bacon eller sidfläsk-bitar i om den är för mager.

egalia
0

Tack för tipset, Johannika! *L*

Squirrel
0

Jag köper alltid irländsk nötfärs, 20% fett, he heSkrattande Dessutom är den billigast.

egalia
0

Ok,,, får börja läsa mer noga på förpackningen tror jag! *S*

Cowboy
0

Den svenska brukar ha 10% och irländsk 20%. Snacka om att skjuta sig i foten. Naturligtvis upptäcker konsumenterna att den irländska är billigare och GODARE.