Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3463 ggr
Bengt-Olov
0

Behandling av mjölkprodukter

Gissar att det är fler än mig som ännu inte har en tydlig bild klar för sig vilka mjölkprodukter som är syrade, homogeniserade och pastöriserade. Tänkte att vi tillsammans skulle kunna göra en liten kategorisering i den här tråden.

Jag börjar här så nätt (rätta mig nu om jag har fel)…

Syrade mjölkprodukter:

Alla former och märken av yoghurt, alla former och märken av fil, alla former och märken av gräddfil, alla former och märken av creme fraiche, alla former och märken av smör (alltså riktigt smör)

Icke homogeniserade mjölkprodukter:

Arlas Gammeldags mjölk

Icke eller bara svagt pastöriserade mjölkprodukter:

Arlas Gammeldags mjölk

Så, nu har jag börjat, så nu hoppas jag att folk vill fortsätta att lägga till produkter och märken till listan… Så har ni en skön fredagkväll sen!

Bengt-Olov
0

Var alltså all grädde (i alla fall över en viss % fett) icke homogeniserade, och kanske även gräddfil då!?

Babz
0

Smör är väl inte syrat??? Det är väl bara kärnad grädde plus ev. lite salt??? Eller är jag helt ute & cyklar???

Tror inte att grädde (40% "riktig" grädde) är homogeniserad, däremot är den troligen pastöriserad.

Arlas Ekologisk Gammaldags Mjölk tror jag är pastöriserad, men vid något lägre temperatur än "vanlig" mjölk. Jag har för mig att det inte får säljas opastöriserad mjölk i Sverige (annat än i liten skala direkt hos mjölkbönder)

Produkter med "lång hållbarhet" är i allmänhet högpastöriserade (alltså upphettade till högre temperatur än de som är Pastöriserade eller Lågpastöriserade)

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Empe
0

Syrade/homogeniserad/pastöriserad…eh..jag är kanske dum men vad betyder de olika begreppen? Och vad spelar de för roll i vår diet? Någon som orkar förklara för mig?

Nipp
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homogenisering

Jag brukar googla och lägga till ordet wiki på slutet så får jag alla wikipediaartiklar först.

MimLan
0

#2 Dagens vanliga och strömlinjeformade smör är inte syrat. Men förr var det syrat. Det går att få tag på syrat smör om man har koll på små gårdsmejerier eller kan köpa utrikiskt.

Empe
0

#4 ok. brukar inte läsa wiki då jag har svårt att lita på deras information.

Melindrea
0

#6 Liten trådkapning, men när det gäller den svenska har du helt rätt i det. Däremot den engelska kan du lita på ganska bra, eftersom det är väldigt många som fyller i uppgifter. I en jämförelse mellan engelska wiki och ett stor kommerciellt uppslagsverk var antalet faktafel etc ganska likartat. =)

frodig
0

Det finns en tråd "Homogenisrat fett" som startades 26 juni med en massa info.

Till din lista Bengt-Olov vill jag lägga till

Järna Mejeri som producerar biodynamiska (och ej homogeniserade) mejeriprodukter, t.ex. mjölk, grädde, ost, smör, fil, youghurt, creme fraiche och färskost.  Gå in på deras hemsida jarnamejeri.com så ser ni hela processen.

Bengt-Olov
0

2: Trodde allt att det var mjölksyrat, i de fall de är gjorda av  mjölksyrakultur (som i alla fall Svenskt Smörs KRAV-smör är). Fast tydligen inte, eller!?

MimLan
0

#8 Just grädde säljer de inte. Jag frågade dem för inte så länge sedan.

frodig
0

..Du har rätt, glömde det, att dom inte säljer grädde.. Tack för påminnelsen.

Bengt-Olov
0

Den uppdaterade listan. Fortfarande gäller att - kom och hacka ned på allt som ev. blir fel… 

Syrade mjölkprodukter:

Alla former och märken av yoghurt, alla former och märken av fil, alla former och märken av gräddfil, alla former och märken av creme fraiche, vissa former och märken av smör (alltså riktigt smör) från vissa gårdsmejerier eller sådana som producerats utomlands (vi får komma med märken allt eftersom här - efter tips från läsare/skribenter…).

Icke homogeniserade mjölkprodukter:

Arlas Gammeldags mjölk, Järna Mejeris mjölk, ost, smör, fil, youghurt, creme fraiche och färskost.

Icke eller bara svagt pastöriserade mjölkprodukter:

Arlas Gammeldags mjölk. Möjligen/troligen även Järna Mejeris mjölk, ost, smör, fil, youghurt, creme fraiche och färskost (får rätta detta senare, om detta inte stämmer).

Wildrat
0

#5 Både Bregott och Arlas smör innehåller syrningskultur enligt innehållsförteckningen så de är visst syrade. Kanske inte lika mycket som smöret förr men dock syrade…

Bengt-Olov
0

Nya uppdaterade listan… Bregott och Arlas smör kommer här med under syrade produkter. Vi lägger nu också till all grädde som vid vispning blir till "vispgrädde" under icke homogeniserade mjölkprodukter. Fortfarande gäller att - kom och hacka ned på allt som ev. blir fel…

Syrade mjölkprodukter: Alla former och märken av yoghurt, alla former och märken av fil, alla former och märken av gräddfil, alla former och märken av creme fraiche, Bregott och Arlas smör samt smör från vissa gårdsmejerier eller sådana som producerats utomlands.

Icke homogeniserade mjölkprodukter: Arlas Gammeldags mjölk, Järna Mejeris mjölk, ost, smör, fil, youghurt, creme fraiche och färskost.

Icke eller bara svagt pastöriserade mjölkprodukter: Arlas Gammeldags mjölk. Möjligen/troligen även Järna Mejeris mjölk, ost, smör, fil, youghurt, creme fraiche och färskost (får rätta detta senare, om detta inte stämmer).

Bengt-Olov
0

Till nästa uppdatering kan vi tydligen lägga till att Arlas ekologiska smör (och kanske även andra ekologiska dito), bara är LÅGpastöriserade.