Kött orsak till eksem?
En vän berättade om en han känner som hade ett svårt fall av eksem. Läkaren bad honom sluta med olika produkter som bl.a. kött och laktos, för att senare sakta ta in en produkt i taget. Det slutade med att han åt vegetariskt och eksemen försvann och återkom inte. Inte förrän den dag han återupptod köttätandet.
Kan detta vara ett samband? Kött och eksem?
Jag tror inte på det men jag vill gärna få någon fakta som berättar om det stämmer eller ej. Om det går.

Det är ju sällan man äter kött helt rent, utan kryddor etc. Eksemen kan ju tänkas komma av någon krydda och inte från köttet i sig. Ett sätt att testa den teorin är ju att ta en (helst ekologisk) köttbit, steka eller grilla den utan kryddor och se hur det går…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Din fråga är ju inte generell utan handlar om en person. Hur ska man kunna komma med fakta när det gäller detta fall? Om det är så för honom så är det så. Det kan nog ingen av oss ifrågasätta.
Människor kan vara och bli allergiska mot nästan vad som helst. Det finns dom som är allergiska mot vatten och mår otroligt dåligt.
Men personligen kan jag inte se något samband mellan kött och eksem, snarare tvärtom. MIna hudproblem har bara blivit bättre med LCHF och med köttätande.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Vad var det för slags kött han åt? Spannmålsuppfödd eller gräsuppfödd och ekologisk?

Jag har i stort sett blivit eksemfri sedan jag började med LCHF-kosten. När jag gör avsteg blossar eksemen upp igen inom ett par dagar. Kopplingen är klockren för mig. Ju färre kolhydrater och ju mer smör och kött jag äter, desto finare blir huden.
Så funkar det för mig i alla fall.
Mycket tveksam
Samma för mig som för bluegoose, mina eksem i hårbotten samt små fina röda saker i ansiktet (pfft) dyker upp så fort jag får i mig för mycket kolisar, dock vet jag inte om det är stärkelsen eller sockret….. Tror det är stärkelsen, får mest sug av socker.

Skulle kanske kunna vara laktosen också, jag vet inte hur han tillagade köttet. Steka i smör är ju standard, gräddsås likaså.. Men det vore kul om någon hade ett fakta som säger "Nej, det stämmer nog inte alls för att.." 

detsamma gällde för min morbror som har psoriasis. Han hade massor av utslag och fick ett "råd" att prova att äta endast gröna äpplen och gröt i en vecka. Utslagen gick ner.
Men han var hungrig och himla trött på gröt o äpplen, och efter den där veckan började han äta som vanligt igen, och vips var allt tillbaka på ruta ett.
Nu äter han LCHF och nästan alla eksem har försvunnit, ok lite kvar men inte alls som förut.

Jag har nu fått röda, kliande fläckar som till slut blir väldigt torra och (kanske) fjällande. Jag har ätit LCHF till och från sedan 2006 och kunnat sluta med blodtryckstabletterna. Mår bra men får "återfall" titt som tätt. Har ätit Seroxat i 1½ år och gått upp 14 kg trots LCHF-kost… Nu har jag lyckats gå ner 2 kg men sedan står det stilla.
Jag är nu orolig att jag fått psoriasis. Läste litet på nätet och hittade detta:
"I huden finner man en ökad, ohämmad tillväxt av hornhudens cellager, vilket ger den typiska fjällningen. Det tycks föreligga en störning av fettomsättningen, men troligen är även kolhydrat- och proteinomsättningen samt leverfunktionen påverkad. Många psoriasispatienter har förhöjda kolesterolvärden i blodet och fjällningen består till stor del av kolesterol. Både ärftliga, miljömässiga och psykiska faktorer tycks spela in vid uppkomsten av psoriasis"
Kan det vara så? Störning av fettomsättningen? Det står ingenting om kolhydrater… Jag vill fortsätta att äta enligt LCHF och kan inte tänka mig att behöva bli vegerarian som det föreslås längre fram i texten.
Har ni några erfarenheter från detta?