Min strategitråd
Mål och strategi
Slutmålet är att äta så ren LCHF som möjligt, hitta tillbaka till daglig rörelse och mental träning.
**Delmål 1, avklarat
**Lära mig om LCHF, äta, handla och tillaga rätt mat. (4 månader)
Fungerat mycket bra och har haft ytterst få avvikelser från kosten då suget minskat. Hälsovinster har jag också fått, magkatarren har blivit bättre.Har gjort en nedtrappningsplan för medicinerna och lyckat minska med halva dosen.
Dock ingen viktnedgång. Har testat att justera kosten på olika sätt men inte fått nåra resultat. Har aldrig vägt maten utan bara höftat. Fokus har dock inte var så mycket på viktnedgång utan mest att komma in i LCHF modellen.
Delmål 2 (start 26 maj- två veckor)
Kost: Lowcarb diet protein drink + extra fett 3gg/dag
= ratio 1:1 ca 1500 kcal/dag, 9g kolhydrater/dag
Stavgång: varje dag så långt som jag känner för. Det viktigaste är att jag kommer ut varje dag och rör på mig även om det bara blir 5 min. Är vanan som ska tränas in.
Mental träning: målbild + avspänning
Delmål 3 (två veckor)
Kost Diet protein drink 2ggr/dag + 1 mål LCHF
Inhandling av köksvåg. Ska byta ut ett av pulver målen till vanlig mat och lära mig väga och räkna ut innehållet och fördelningen i maten jag äter.
Stavgång dagligen 15 min + mental träning
Delmål 4 (två veckor)
Kost Diet protein drink 1ggr/dag + 2 mål LCHF
Stavgång dagligen 20 min + mental träning
**Slutmål
**
Kost LCHF
Stavgång dagligen 30 min + mental träning
Nu ska jag ha uppnått målet med att äta ren LCHF kost, rörelse och mental träning. Hoppas hitta en nivå med kosten med en viktnedgång på 0,5 kg/vecka för att nå mitt viktmål på -25 kg. Vill gärna ha kommentarer och reflektioner kring min plan.

Oj vad du är ambitiös! Blir impad, sånt där skulle jag aldrig klara! Jag lever alldeles för mycket i just denna stunden och klarar inte att planera på detta sättet, det brukar skita sig redan efter några dagar tyvärr!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag måste ha mål att jobba mot annars blir det bara pannkaka av allt ihop. Sen kanske jag inte alltid når mina mål men oftast har jag kommit en bra bit på vägen och lärt mig en massa.

Kul att du startat en egen tråd. Låter som en bra planering du gjort. Du kämpar på bra.
En liten fundering bara… du skrev i en annan tråd att målet när du började med LCHF var att komma in i det hela, med rätt matvanor och så.
För att underhålla det "tänket" så kanske du trots allt skulle köra ett mål LCHF-mat om dan redan när du kör ditt delmål 2??
Det sägs att det tar en månad att få in en ny god vana men att bryta den kan gå på nån vecka…
Det kanske du har rätt i, ska fundera på det. Att fortfarande hålla kvar vanan så blir övergången smidigare. Skulle ju kunna äta äggröra med smör till frukost. Fisk är en favorit så varför inte lax med spenatröra. Va hungrig jag blev när jag tänker på mat, har inte ätit frukost än…
Tack kickelina för dina uppmuntrande ord :)
Hej! Jag tycker också att det ser fint ut. Men håller med om att det kan fungera bättre med ett mål mat direkt. Jag tycker att det är en ambitiöst upplagd plan, men genomförbar, och det är ett jättesmart drag att göra en tråd om den så att du får det stöd du behöver. Antar att du inkluderar den taggning som en slags "redovisningsplikt" innebär. Lycka till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Lycka till! Ser finfint ut.
Det ser underbart bra ut. Och du är ju redan en bra bit på väg. Heja!
Smart tänkt det där med att "lära in ett beteende" innan man går vidare och kräver "resultat".. Klokt, verkligen!
Lycka till IngelaZ :-)
#10 tack :) Känner mig riktigt peppad nu.
#11 Jag kör med pulver nu som du kanske läst i nån tråd, har 17 kg kvar till min normala vikt. Sen kommer jag att köra LCHF för att behålla vikten :)
#12 Jo jag läste det, hoppas det går bra för dig 
vi får väl peppa varandra, är inte så många här som är positiva till pulverdiet. Är faktiskt själv rätt kluven när det gäller att äta pulver men det är ju bara för ett tag så viktminskningen kommer igång, sen är det LCHF för resten av livet.
#12 Tack det går bra men jag fuskar ibland
Det gick bra i början att köra ren kur men nu verkar det som om jag behöver nya krafter för att ta itu det. Jag tänker possitivt iaf att det är nya tag som gäller.
Har du börjat med ditt pulver förresten?
#14 jag ska börja på måndag hade jag tänkt, får hoppas att pulvret som jag beställde har kommit då.
Bara du fuskar med rätt saker så är de nog ingen fara. Men jag brukar inte säga fuska, utan istället att jag väljer att ta ett avsteg. Är ju alltid ens eget val som man får ta konsekvensen av. Jag ska ha ett planerat avsteg på midsommarafton, ska dricka vin och snaps och äta sill och potatis.
#15 Jag fuskar mest med LCHF, visst går man inte ur ketos men jag märker att viktnedgången tar en paus. Min kropp är väldigt envis med att behålla sitt fett så länge som möjligt, det är kanske därför.
ja vissa av oss har väldigt svårt att gå ner i vikt helt enkel. Tillsätter du nåt extra fett till ditt pulver?
Nej det gör jag faktiskt inte. Vet inte vad skulle hända, kanske blir alldeles för mkt kalorier?
Tvärt om kan det hjälpa viktminskningen. När jag gick 8 veckor på pulver innan så åt jag fett för att viktminskningen skulle komma igång. Viktcentret som jag var på rekomenderade upp till 8 msk olja/dag
Ska köra en variant och tillsätta kokosfett så jag kommer upp i 1500 kcal/dag, ska bli spännande att se om det blir nån viktminskning på det.
Är nyfiken på resultatet :)
Hej! Har diabetes typ 2 o kan inte fuska. Såg receptet på coccospannkakor o tänkte jag provar. OOOOOO sååååå GOTT!!! Behövde inte någon smaksättning det bara smälte i munnen o det bästa av allt var att blodsockermätaren tillät detta avsteg! Ska kanske våga mig på en tårta som jag sett recept på här i forumet med mörk choklad o vispad grädde som göres till mousse. Det kanske också kan bli ett avsteg som tillåts inom "ramen". Lever på hoppet för det har varit väldigt jobbigt då jag har upplevt ett sötsug som jag inte hade innan jag p.g.a diabetesen var tvungen att sluta med de flesta kolhydrater förutom grönsaker. Har med andra ord inte varit mycket för sötsaker tidigare. Nu unnar jag mig 86% choklad, unnar o unnar jag har svårt att lägga ifrån mig förp. när den väl är öppnad men då jag vet att det är ut o promenera annars så åker den in i skåpet mellan varven. Jaja små problem men men…

#21 Hur länge har du hållit på?
I början kan nog suget bero delvis på kolhydratabstinens. Var försiktig om du tillfredsställer suget så att det inte blir en vana som du sedan har svårt att bli av med.
Minskade på bröd,ris,pasta,potatis till ett minimum våren 2006 o gick ner 5kg på knappt 2mån. På hösten samma år fick jag diagnosen typ 2 diabetes o genom blodsockermätningarna fick jag svart på vitt det jag redan förstått på våren = att kolhydrater var bara att skippa. Genom att utesluta en sak i taget fick jag ner mitt blodsocker så sakteliga, det som skedde snabbast var viktnedgången = 10kg på 1 1/2 månad. Äter fortfarande inte bröd,gröt,ris,pasta,potatis mm. Har däremot svårt att avstå från vetegroddarna o havrekli som jag sätter på långfilen varje morgon. För att inte tala om denna mörka choklad o det är nog som du menar just ett sug som gör att äter jag denna choklad fast det är så hög kakaohalt som 86% så triggar det igång hela karusellen. Får försöka avhålla mig men men…. det är ju nästan larvigt jag får faktiskt tårar i ögonen vid blotta tanken. Det här med "mat" är livskvalite´o lite av denna försvinner tydligen för mig vid blotta tanken att sluta med denna choklad. Det är väl så att det är just denna choklad som jag har unnat mig, kanske o förmodligen en "psykologisk" belöning i min annars ganska "spartanska" kost. Men har sett en del väldigt lovande recept på detta forum som kanske kan sätta guldkant på matfronten o minska behovet av chokladen.

Ok, ingen nybörjare med andra ord. Jag förstår vad du menar, har själv ätit choklad under olika perioder i större eller mindre mängder. Det finns något ämne som är beroendeframkallande i just choklad så det är inte så konstigt att kroppen vill ha mer.
Om man klarar av det så kan man ju försöka med att lova sig själv att äta endast en eller två rutor och sedan gömma resten långt in i skåpet. Och sedan njuta extra mycket av det lilla man unnar sig. Eller som du säger, hitta något annat som fungerar tillfredsställande.
Jag bestämde mig för att göra ett avsteg idag, har mina syskonbarn på besök och vi har varit och shoppat på stan. Till lunch åt jag asiatisk buffe. Tog en msk ris, men till min förvåning så smakade det inte gott. Så det blev mest biff och sallad, den lilla risklicken fick ligga kvar på tallriken.
Till middagen gjorde jag lax och sallad och barnen ville ha pasta till. Tog lite på tallriken, men jag kunde inte förmå mig att äta av den. Kändes så himla onödig och inte nåt jag ville ha. Tänk jag som har i princip varit beroende av pasta.
Barnen har även ätit choklad och glass, jag blev inte ens sugen av att se dom äta. Det känns inte intressant längre. Däremot så blev mitt stora avsteg idag ostbågar och det smakade riktigt gott, men inte så gott att jag åt upp alltihop… tidigare klarade jag inte av att lämna utan åt tills det var slut. Onyttig mat lockar inte längre på samma sätt, känns väldigt skönt nu vet jag att jag inte behöver äta det längre. Nu blir det inte något mer avsteg på länge :) Är ju så nöjd som det är.
Man är ju inte hungrig o därför inte sugen. Har själv festat på 2 löskokta ägg,2 ostskivor o lite bregott så sent som 22:30 o dricker några koppar grönt te till detta.
#21 Ska testa att göra kokospannkakor någon dag, låter smarrigt. Däremot så blir det ingen choklad för mig, känner inte sug efter det och om jag börjar med sånt är jag rädd att jag får tillbaka det där hemska sötsuget. Skulle nog funka om man kunde köpa en ruta choklad, men en stor chokladkaka är jag rädd att jag skulle gå och nalla ifrån hela tiden.
Att äta LCHF är för mig en guldkant i tillvaron, får äntligen med gott samvete äta det jag verkligen tycker är om. Sen finns det mycket recept på desserter här som väl ryms inom LCHF :)
Mitt problem är ju att jag inte går ner i vikt, möjligt att jag äter mer än jag tror. Att hålla kolhydraterna lågt har jag dock inte nåra problem med. Som du såg så har jag en plan för att hitta min begränsning för hur mycket jag ska äta för att gå ner i vikt. Måste helt enkel lära mig väga och mäta för att se till att det inte smyger iväg.
#25 Jag har precis samma känsla för ris… Men en grej kan vara bra att tänka på: OM vågen har hoppat upp ordentligt idag, beror det antagligen inte på riset utan på de mängder av glutamat som finns i asiatisk mat. Det binder vätska i kroppen på dig så till den milda grad!
#28 Jo jag har märkt det, mina fingrar ser ut som prinskorvar idag… Dessutom ska jag ha mens så jag samlar vatten redan som det är. Men det blir inte mer asiatisk mat för mig…
Vad finns det för nåt man skulle kunna tänka sig att äta på stan när man gör en lunchvandring?
#29 Det är svårt, tycker jag…
Men jag har ett kebabställe nära jobbet i Gbg, som har riktigt kött och det är kanongott med kebabsallad. Annars blir det ofta "dagens" fast utan potatis/ris. Åt en biff à la Lindström på Stadsteaterns fik för ett tag sedan och den var det inte mycket kolhydrater i. På Världskulturmuseet finns det lunchbuffé med riktig mat och då man man ta riktigt mycket av kött eller fisk… (Alla de här tipsen är tråkigt nog inriktade på Gbg, men det finns ju en del som bor här också.)
Till nöds går jag till ett gatukök och köper den fetaste och tjockaste korven, utan bröd.
Har inte fått mitt pulver ännu så jag har inte kunnat börja med mitt försök.
Istället har jag plockat bort grädden och brieosten. Har insett att jag överäter när jag käkar sånt. Jag triggas igång och vill bara äta hela tiden. Tror faktiskt också att jag borde äta mer mat när jag äter 2-3 mål /dag så jag håller utan att börja småäta. Kanske helt enkelt äter för lite, motsatsen till vad jag trott innan.
Har fått ytterligare en hälsovinst. Min PMS har blivit betydligt bättre. Tidigare började mina besvär vid ägglossning och höll på tills mensen kom, men nu har jag haft besvär max 5 dar innan och inte lika kraftiga. Matsuget har minskat, viken känns som att min överätning innan mens blir mer hanterbar.
Börjar tappa suget för mitt pulverförsök, skulle inte vilja att de positiva hälsovinsterna försämras. Kanske vikten börjar röra sig neråt ändå, kroppen kanske tar ett steg i taget och reparer sig bit för bit innan den vågar släppa fettet. Sen blir det ju mycket lättare för mig när mitt PMS sug har blivit mindre och om jag undviker det som triggar mig.
Ska fundera på saken och först pröva äta mer vid måltiderna, utesluta grädde och brieost. Börja med mina promenader och jobba på stresshanteringen med avspänning. Sen får jag se hur det känns när pulvret kommer. Annars kan jag ju använda det för att byta ut enstaka måltider när jag inte orkar äta annan mat eller fått i mig för lite protein. Kanske finns en mening med att pulvret blivit försenat
Jag åt faktiskt lite spagetti i söndags, fick kramp i magen och svettningar som höll på över en timme, så det gör jag inte om. Tydligen tål jag inte mjölmat överhuvudtaget. Någon annan som reagerar som mig? Har haft så innan också när jag ätit mycket spagetti men inte lika kraftiga smärtor som nu.

Skönt att din pms har blivit bättre. Jag får också ont i magen av mjölmat. Nu har jag inte ätit så mycket av det på fyra månader, det är inte värt det. Jag lägger hellere kolhydraterna på grönsaker. Det är bra att du ser över hur mycket du äter av tillåtna saker. Som jag skrev i min egen tråd så kan man om man har problem överäta det mesta. Jag kan inte ha grädde hemma hela tiden för då äter jag det hela tiden och det triggar sockermonstret. Nu försöker jag begränsa det till helgerna.
Det är ett fixande och trixande innan man hittar rätt. Men jag tror att du är en bra bit på vägen att hitta ett sätt att äta så att du mår bra och går ner i vikt.
Nu har jag fått lite hjälp med matmängden i en annan tråd "matmängd" Det ser ut som om jag ätit aldeles för lite. Det jag trodde var mycket mat kanske inte är så himla mycket. Har säkert också gjort så jag har småätit brieost och grädde mellan måltiderna då och då.
Har ätit ordentligt idag och varit ute på en timmes promenad i solen. Eftersom pulvret inte har kommit så ska jag köra så här ett tag och se vad som händer. Kanske jag får starta en ny strategitråd med andra mål.
Kan du inte avbeställa pulvret? ;-) (Du ser glimten i mitt öga, väl?)
Hehe, nej kan jag inte, men jag tror att det kan va bra att ha för mig när jag har svårt att få i mig protein ibland. En nödlösning så att säga eftersom ibland står maten mig upp i halsen, får inte i mig det jag ska har jag förstått. Det som är bra med det här pulvret är att det är anpassat för LC kost, innehåller endast 3g kolhydrater/portion. Annat pulver ligger betydlligt högre.
Har varit ute och promenerat i morse, tog med mig grannens hund. Är kanonväder här i umeå idag vilket gör att jag känner mig betydligt piggare och gladare :) Känns som att det börjar lossna för mig nu… Är viktigt att jag rör på mig för stressens skull.

Så bra att du börjar få ordning på maten. Jag fick mig också en tankeställare ang matmängd. Jag äter nog för mycket till varje mål.
Skön med en promenad. Det är helt underbart väder idag. Jag har legat på altan och sovit en timme. I kväll blir det en långpromenad med hunden, nu är det för varmt. Han vill bara vara i skuggan.
Ska också ta en långpromenad i kväll, är så underbart väder :)
Hm. Bra pulver. Ha det gott på den skönta promenaden.
Praktiskt det där att kunna låna en hund, så man är säker på att det blir en rejäl promenad.
Javisst DrAnna, sen är det så trevligt sällskap också 
Har fått pulvret och det smakade verkligen illa, sötsliskigt chokladigt. Så det blir inte att äta pulver på heltid, får inte ner det som det är. Har istället gjort det enkelt för mig och börjat med en typ av fakirdiet.
Blandar i lite av proteinpulvret med äggmjölk som jag äter på morgonen, sen blir det 1 burk makrill till lunch och bantarbiffar till middag. Dricker fortfarande kaffe med grädde i, men ska byta till äggmjölk istället.
Bantarbiffarna har jag både, ägg, grädde och bacon i samt hälften är fläskfärs. Äggmjölken innehåller smör och makrillen är fet. Så jag tror att jag får tillräckligt med fett i mig.
Tänkte också köra lymfareningsdrycken i tre veckor för att hjälpa njurarna på traven.
Har också blivit duktig och börjat styrketräna samt att jag går stavgång ca 30 min flera ggr i veckan.Funkar riktigt bra och jag känner mig jättepeppad.
Har förresten även inhandlat en våg, så jag kan börja väga och lägga in i min mat sen när jag känner mig peppad för det.
Det går alltså framåt även om jag har modifierat min tidigare strategi. Är ju alltid bra att ha nåt att utgå ifrån och sen justera eftersom :)

Så bra att du kommit igång med stavgång och har börjat styrketräna. Även om man inte går ner i vikt av motion så känner man sig piggare och gladare när man varit ute och rört på sig.
För mig är det viktigt med motionen för att minska stressnivån. Tror ett av problemet med att jag inte går ner i vikt är just stressen, så på det sättet kan man nog säga att jag går ner i vikt av motion
När stressen minskar brukar jag kunna gå ner i vikt. När stressen ökar går jag upp i vikt utan att ha ändrat på kosten.
Vilken fin start! Lycka till nu. En sak bara: Jag brukar stanna lite i viktnedgång när jag sätter igång med något liknande styrketräning efter att ha haft uppehåll. Så om det sker…är du förvarnad ;-)
#44 Jo jag tänkte på det jag också, men då hoppas jag att man märker det på måtten istället :)
Helt sjukt vad bantarbiffarna mina mättar bra :) Mycket bättre än pulver 
Bantarbiffar VS proteinpulver 1-0
Bara det nu ger viktnedgång också skulle proteinpulvret vara helt besegrat 

Du är på rätt väg, det kommer att släppa nu. Biffar är bra och mättande.
Hittade din Strategitråd IngelaZ - Tycker att du är kanonuktig….Mycket i det du skriver påminner om mig själv - sockersuget och risken för överätning om jag/vi inte äter tillräkligt bra…..Jag håller också på med mental träning - Mindfulness…Just nu är jag inne i en svacka vad gäller mindfulnessträningen och jag blir bara irriterad, men tänker att OK, det Är så jag känner, då får det väl vara så då…..Jag har också börjat att styrketräna, förutom mina hundpromenader….
Kram på dig
Om du vill skippa grädden helt kan du blanda smör i biffsmeten. Ger kanske inte riktigt lika saftiga biffar men man slipper mycket av mjölksockret.
#49 har läst nånstans att grädden i tillagad mat inte påverkar på samma sätt som att äta ren grädde, vet inte om det är sant dock.
Minstan som verkar ännu mer laktosintolerant än vad Mellis är fixar att äta gräddsås utan att få ont i magen. Hur det påverkar insulinpåslaget har jag däremot ingen aning om.
Tack för senast förrexten! Guben tyckte att ni var trevliga tjejer. 
Tack själv, jo å guben din han var trevlig han med.
Vi får göra om det till hösten så kanske vi kan locka ihop fler också :)
Har faktiskt lagt in receptet på mina bantarbiffar i Formfixaren (tycker det är bättre än min mat) och fördelningen på de blev.
1 E% kolhydrater
28 E% protein
71 E% fett
Låter som ngt man skulle ta o stoppa i sig de där dagarna då matlusten inte infinner sig.
#48 Tack för dina fina ord.
Jag har också svackor när jag lägger bort den mentala träningen. Ibland kan det bli en press att hela tiden tänka på det så då låter jag det bara vara ett tag och sen tar jag upp det igen när lusten faller på. Tror inte man ska ha så stora krav på sig själv. Måste tillåta sig att bara vara ibland :)
På mina promenader använder jag mindfullness, går en bit sen stannar jag upp och andas och betraktar naturen, hur ett löv är utformat eller nåt annat, bara för att stanna upp i just den stunden. För andra kanske det låter lite kocko men funkar verkligen för att få ner stressen. Gör så när jag går och handlar på stan också, försöker lägga in det i min vardag lite överallt.
När jag ska sova gör jag lite andningsövnigar och lyssnar på mina andetag och sen tänker jag mina muskler avspända, börjar vid tårna och slutar vid huvudet. Ibland använder jag avslappnings CD som jag lyssnar på,men det är inte så ofta längre.
Ibland när jag tappat bort det kan jag behöva styra upp det hela ett tag, sätta upp mål och jobba med det, men sen börjar det oftast funka av sig själv utan större ansträngning. Jag jobbar inte så mycket med målbilder just nu pga. stressen, blir lätt för kravfyllt utan försöker ta en dag i taget.
Nu har jag fattat detta!
För det första så har jag ätit för lite mat ett tag, ren svält alltså. Fakirkost med kaloribegränsning… Som annikas rekomendation men med ännu mindre kolhydrater. Tror att det kanske funkar på mindre människor men jag är både lång och har minst 25 kg att gå ner
Sen måste jag vara försiktig med grädden och brieosten, vanlig ost går dock bra.
Jag tål också lite mer kolhydrater i form av grönsaker och ett litet flatbröd då och då.
Jag har allltså börjat gå ner, känner att kroppen blivit fastare så jag har förmodligen lagt på mig lite muskler under de 5 månaderna som jag har ätit LCHF.
Det lustiga var att jag började gå ner efter midsommar när jag slarvat, ätit mer och lite mer kolhydrater. Har alltså gått ner 1,5 kg sen midsommar, trots att jag ska ha mens. Min ork och kraft har också kommit tillbaka. Jag hoppas att detta funkar för mig nu och håller i sig.
Pulveridén har jag kastat bort helt och hållet.
Håller tummarna! Jättebra att du kommit på vad som felas!

Skönt att det har släppt och att du kommit på ett sätt att äta. som passar dig.

Härligt att höra! :D
Suveränt!
Vill bara tillägga att nu när jag mår bättre och fått bättre ork så är det inga problem för mig att komma ut på mina promenader. Har till och med kört intervallträning utan att bli utslagen efteråt. Återhämtningen funkar mycket bättre.
Vet inte hur mycket det har att göra med att jag börjat äta d-vitamin, säkert en kombination mera mat och det.