Ny medlem.
Så har man äntligen vågat bli medlem ;P
Har läst Dr Dahlqvist andra bok och gillar den verkligen, men kan man säga att man är lite rädd att börja med LCHF-kost? Är så inpräntad att alltid välja fettsnålt och light. Smör ska vi ens inte prata och osten! tror bara jag köpt hem 5 % dom senaste åren.. Grädde, ja det kommer jag ens inte ihåg när jag åt senast.
Men enligt det jag har läst så skulle kosten passamig utmärkt då jag är en diabetiker med ca 10 kg övervikt.
Men hur mycket ska man äta tex till frukost? om man tex väljer ägg och bacon. Är keso ok?
Försökt att läsa i massa gamla trådar, men har ändå tusen frågor. Så jag hoppas ni orkar med mig ;P
Mvh/Sofia
Välkommen hit! :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Hej
Välkommen.
Tackar!
Välkommen Marcie.
Grädde är mumma!
Välkommen Sofia!
Du ska äta så du blir mätt och nöjd i magen och det är väldigt individuellt….Jag äter ½ - 1 paket bacon som jag klipper i bitar och steker i en ordentlig klick smör, sedan rör jag i ett ägg och så klart! Till det dricker jag kaffe + en slatt äggrädde gjord på 100g smör, 1 ägg, 5 gulor och så mixar jag det med 3 dl hett vatten - blir underbart gott och smakar som grädde, men innehåller inte några kolhydrater, vilket grädde gör - det beror på hur känslig för kolhydrater man är…Detta är min frukost oftast….Keso är Ok, men välj den fetare varianten….Men som sagt mjölkprodukter innehåller en del kolhydrater, så det beror på hur känslig man är för dessa, men går du ner i vikt även fast du äter mjölkprodukter, så är det OK…
Jag är 37 år, 168 cm lång och väger 99 kilo ungefär, så jag har ganska mycket att ta av….
Tackar för råden!
Ska gå iväg strax och handla ägg och bacon, så att jag kan starta imorgon. Ha ha är faktiskt nervös, jag tror på detta, men alla år av fett-skräck sitter hårt rotat.
Finns det någon max gräns på hur mycket smör man får äta på en dag?
Hmmm! Jag tror inte det - har aldrig hört det i alla fall, men kolhydraterna kan vara bra att hålla så lågt som möjligt om man vill ner i vikt - välj produkter med max 5g kolhydrater per 100g…
Lycka till i morron

hej och välkommen
vad snälla alla är!
Hej o välkommen in till oss! 

Välkommen hit! 
Välkommen.
Jag började med 2 ägg och 1/2paket bacon som frukost och höll mig mätt halvadagen. Det är väldigt mättande mat. Idag äter jag mindre.
Jag tycker inte du behöver ösa på mer smör än som du gillar. Det finns fett i kött, fisk osv. Om du använder fet kött så behöver du inte lägga till extra fett. Det du behöver tänka på är att inte använda lightprodukter utan välja de fullfeta. Alltså inga lättmargarien, lättmjölk, lättfil od utan smör och fetare mjölkproduktern. Gillar du yoghurt så välj den turkiska 10%.
Ett bra tips med keso fick vi av Margareta. Om man tar ca 1,5 dl keso + 1msk olivolja och örkryddor så blir det precis lagom fettmängd i röran. Keso är bra men har väldigt lite fett i sig.
Jag brukar äta denna röra till lite sallad eller avokado.
Läs så mycket du orkar, det mesta har vi skrivit om här
men hittar du inte svaret genom sökfunktionen så frågar du istället.
Lycka till!
Välkommen!
Vilken support man får!!!
Bacon och ägg är ju bara så gott.
Välkommen! Hoppas det går bra för dig i starten - det kan vara lite problem med abstinens i början - det är bara att härda ut och skriva av sig här!
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej igen!
Nu har jag kört fullt ut i två dagar på lchf, funkar jättebra. Men nyss högg det tag i magen som bara den.. Antar att det är nya maten.. Hoppas det lugnar sig under natten…
Hej och välkommen !
Är själv bara en vecka gammal här men det går bra tycker jag.
Tänk på allt fett och gott du kan äta nu som alla andra inte vågar eller kan för att de är så fettskrämmda !