Nu har jag börjat så smått!
I dag handlade jag storpack med ägg.
Bacon 4 paket.
Riktigt smör fast extra saltat.
Makrill i burk.
Strömmning som vi ska steka i riktigt smör.
Jag har ju ätit Cambridge i nästan en månad men nu började jag i kväll med lite kyckling, ägg, keso och torkade tomater i burk. För det fick man äta väl?
Keso, fick man inte äta sedan väl? Men torkade tomater i burk?
Blomkål som vi ska koka i lite grädde och vatten och göra mos av.
Fläskkarre. Men vad gör ni med den? Jag brukar koka den i buljong men det kanske inte blir så fett då?
Fick och fick - man får äta precis vad man vill - det är jätteviktigt att veta det.
Du avgör själv utifrån de mål Du satt upp vad Du skall äta eller inte äta.
För den som tycker det är svårt att räkna kolhydrater - är det så klart enklare att låta bli den mat som innehåller dem - men för den som både vill räkna och klarar av att äkta mer kolhydrater är det fritt fram med rätt många val.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har också varit och shoppat loss idag. En massa bacon, ägg, ost, nötter, smör, kokosfett……..
Jag testade t.om. te med kokosfett i! Inte otäckt ett dugg!
Det känns stimulerande att börja.

Ja, jag vet att man får om man vill. :) Men jag vill inte räkna helst. Tycker det är jobbigt att väga all mat. Det var ju tex därför jag tröttnade på viktväktarmaten då man fick väga allt jämt.
Nej, helst kunna äta utan att väga. Och då försvinner väl keso?

I morgon tänkte jag göra ägg och bacon till mig och dottern. Hur gör jag den bäst? Steker jag ägg som omelett och har klippt bacon i röran? Ev en skvätt grädde med i också?
Om du inte vill väga och skriva upp i MinMat så kollar du på det du köper, alltså kolhydraterna tex. Keson, hur mycket den innehåller per 100 gram. Det står på förpackningen. Håller du dig under 3 gram kolhydater /100 gram så äter du det. Då får du nog inte i dig för många kolhydrater.
Du får hålla ögonen öppna. 

Det står så här på keson: Protein 12 g, kolhydrat 2g varav sockerarter 2g, Fett 4g varav mättat fett 2,5 g.
så betyder det att det är socker i detta? Och hur var det med mättat fett, var det ok att äta? Så mycket att hålla reda på nu i början ju.
2 gram kolhydrater är inte så mycket men det är lite för lite fett, blanda i grädde så blir det bättre. Mättat fett är det bästa fett vi kan äta.

Oj, nu såg jag att dom där jäkla soltorkade tomaterna innehöll 19g kohydrater. Hur är det med färska körsbärstomater?

En enkel metod är att helt enkelt inte handla hem några produkter som innehåller mer än 5% kolhydrater.
Då hamnar man automatiskt ganska rätt
#8, det finns en bra livsmedelsdatabas på fineli.fi (finns en knapp på sidan för att få på svenska). Där kan du kolla upp olika matvaror.
Keso innehåller inget tillsatt socker, utan finns naturligt i mejeriprodukter.

#7# Vad bra då kan man äta keso om man lägger till mer fett för det är ju gott i stället för tex potatis osv. Om man skär i lite purjolök tex.

Tomater kan du också äta om du vill. Färska ;o)

Det var ju bra. :) men

Men tittade på fineli.fi på tomater och det innehöll 3,5 g per 100g tomater. Det är väl eg rätt så mycket. Om man bara får äta högst 5kolhydrater per dag?
Jag väger nu 52 kg och ska få äta 52 g protein, 5 kolhydrater och vad är det mer?
Kolhydraterna är 5% gejsa
Vill Du hellre räkna dem i gram kan du säkert äta 20g.
Börja med det så får du se om du vill minska eller öka senare.
Hej på er alla!
Det här är alldeles nytt för mig, och det känns hur spännande som helst. Tror på detta.
Fick en artikel av mamma för ett bra tag sedan som handlade om Annika och hennes blogg. Fick artikeln eftersom det bla stod att Annika haft fibromyalgi och blivit så bra efter att ha börjat med denna kost. Jag har varit sjuk sedan -94 och hoppas jättemycket på att bli hjälpt av detta.
Undrar lite över fettmängden på en dag. Behöver inte gå ner i vikt utan vill "bara" må bättre. Någon som vill ge ett exempel? (väger ca 60) vad behöver jag äta?
Tacksam för svar
Undrar lite över det här med fettmängden. Väger ca 60 kg och

3.5 g kolhydrater per 100 gram är 3.5%. Men du äter väl inte 1 hekto tomater när du äter? Det gör i alla fall inte jag
Jag brukar ta en halv 'vanlig' tomat, eller max tre körsbärstomater till maten. Så jag personligen tycker inte att kolisarna från tomaterna gör särskilt mycket.
oj det blev lite tokigt på slutet!

Haha jag är så dålig på att mäta och väga ju. Nej, men jag kanske äter lite fler än bara 3 körsbärstomater. dom är ju som godis. hihi
Men jag skriver ut denna broschyr nu för att läsa bättre. Tackar!
#15 gejsa, 5 gram kolhydrater per dag är extremt lågt, så lågt ligger inte många. Som nybörjare är det lagom att lägga sig runt 20-30 gram per dag.
#18 rocklena, starta gärna en egen tråd med dina frågor istället för att "kapa" någon annans, det blir mycket lättare att hålla isär på saker då.

#22# Ok, trodde att det var så lite man skulle äta. :)
Sorry! Har aldrig gjort detta förr. Nu fattar jag.

Jag läste tråden Hjälp vi går upp! Att dom kanske har ätit för mycket kolhydrater i början. Då är det väl bra att högst äta 25 g för mig som är så liten? Men gubben då, han väger 90 kg och är lång. Vad ska han äta?
Du missuppfattade tråden, vad dom menade var att man kan gå ner i vikt trotts högre kolhydratintag i början, men senare går inte det när kroppen blir van.
Ni får testa er fram till en kolhydratmängd som passar er. Kroppsvikten spelar ingen roll för kolhydratmängden.
Varför äter du LCHF? För viktminskning eller av andra orsaker? Är du väldigt kort, om du nu vill gå ned i vikt även om du väger 52 kg?
Det här sättet att äta kräver lite mer "förundersökning" av den enskilda personen, än om man går till en Viktväktarträff och får ett färdigt recepthäfte i handen med x antal points som man ska hålla sig till. Och med att undersöka menar jag inte att man ska läsa, mäta och väga allt!
Men man bör veta vad som är basen (protein, oftast i form av kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, smör, cocosfett) eftersom man av dessa livsmedel kan äta sig mätt utan att behöva mäta eller väga.
Utöver det så garnerar man med grönsaker som växer ovan jord med högst 5% kolhydratsinnehåll.
Feta mejeriprodukter som grädde, creme fraiche osv använder man främst i matlagningen, inte som ersättning till godis/desserter på regelbunden basis. Även om man förstås äter så mycket man vill/kan så kan det vara en god idé att inte mata sockermonstret med grädde och hallon varenda dag, utan begränsa det till enstaka tillfällen. Fet ost av olika slag kan de flesta äta. Nötter innehåller alla mer än 5% kolhydrater, så om du äter dem så begränsa mängden- ju mer kolisar, desto mindre mängd!
Man får dessutom ta hänsyn om det är lätta livsmedel eller om det är lätt att snabbt få i sig mycket- t.ex så innehåller fet 10% yoghurt ca 4% kolhydrater, men i en frukosttallrik häller man utan problem upp 300 gram=12 gram kolhydrater på ett bräde.
Det är inte så svårt egentligen! Det svåraste är att lära känna sig själv och sin egen naturliga hunger/mättnadskänsla.
Lägg upp kött (eller fisk, fågel, ägg eller vad du nu äter, det som står för proteinet i måltiden) i den mängd du vill äta och som ser rimligt ut. Lägg dit en skvätt grönsaker- inte en full tallrik grönsaker med lite kött på toppen. Om köttet är magert kan du behöva lägg till en fet gräddsås, kryddsmör eller vanligt smör på t.ex varm broccoli. Ät tills du är mätt, likaså gäller din man. Lycka till!
#27, Om jag har förstått det rätt så har hon gått ner i vikt på en annan metod, och vill nu använda LCHF för att hålla vikten.

#27# Jag vill börja äta något som gör mig mätt och inte bli sugen på socker jämt. Jag har gått ner med cambridge tills i dag. Vill börja äta så vikten stannar kvar och kanske lite värk försvinner med om jag har tur. Är sjukpensionär sedan -92.
Samma med min gubbe. Han är väldigt skeptisk till detta. Men han äter ju det jag tar fram. :) Så han är med på det iaf.
Vi har alltid ätit fel mat. Jag älskar chips, godis, kaffebröd och pasta, pizza, potatis, ris och allt som man inte ska äta. Jag vill inte jo-jo-banta.
Ang "förundersökning" så har jag ju hängt här nu säkert en vecka snart och skrivit och frågat massor i olika trådar. Har även gjort egna trådar med frågor. Läst recept och skrivit av. Men jag lär ju ha många frågor ändå. Hur man räknar sedan osv. Tycker du att jag frågar för mycket eller?
Det är fritt fram att fråga på gejsa! Det jag menade var att förutom att ställa frågor så kan man hitta en hel del svar från redan ställda frågor här på forumet, det finns en stor guldgruva att gräva ur inom alla möjliga områden eftersom vi nu har snart 2600 medlemmar och har funnits i 1,5 år (om jag minns rätt:) Jag försökte i #27 ge dig så många "grundtips" jag kunde komma på, det hade jag inte gjort om jag varit less på frågor…
PS: Innan jag började med LCHF så gick jag ned ca 10 kg med Cambridge (inte ren kur), och de kilona höll sig borta när jag började med LCHF. Fick heller inga problem med magen eller dylikt.

#30# Ok, jag trodde att du tyckte jag frågade för mycket. Utan frågor inga svar. Och visst har jag försökt läsa så mycket som det går. Men dom specifika som gäller just mig kan jag ju inte hitta. :)
Skönt att höra att det gick att gå över från cambridge och inte gå upp i vikt med den nya kosten. När jag läser är det ju en hel del som går upp i vikt. Men jag är glad om jag stannar där. Jag är ju liten också bara 147 cm hög så lite övervikt har jag ändå. :) Men min gubbe är 193. hihi

I dag har vi ätit 250 g stekt strömming i smör sedan gjorde jag blomkålsmos med grädde och smör. Herregud vad gott det var. :) Man lurar ju ögat med moset så man tycker det ser ut som vanligt mos men det var nästan godare än vanligt mos. Iaf första gången som jag åt det. Två körsbärstomater också blev det. Men jag är eg inte riktigt mätt än faktist. Vet inte vad jag skulle äta till mer. När jag kollar på minmat så blir det
Energi kcal:
501,00
Energi kJ:
2102,00
Proteiner:
50,50
Fiber:
6,90
Kolhydrater:
11,10
Vatten:
445,80
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
27,10
Kolesterol:
255,75
E-mättade:
8,50
Mättade:
7,00
F-mättade:
8,55
Vitaminer:
A:
32,50
B1:
0,55
B2:
0,25
B3:
9,30
B6:
1,05
B9:
212,00
B12:
24,25
C:
96,00
D:
26,00
E:
6,05
Mineraler:
Fosfor:
781,00
Järn:
2,90
Kalcium:
198,50
Kalium:
1853,00
Magnesium:
121,00
Natrium:
1258,50
Selen:
52,75
Zink:
3,95
250Gram Strömming opanerad stekt
300Gram Blomkål kokt utan salt
Rätt mycket kolhydrater på en enda måltid. Är det blomkålen eller vad som gör att det blir så?
Kolhydraterna är väl OK, tycker jag med fettet är lågt.

Jag kunde inte lägga till smöret på sajten. Men jag lovar att jag la i klick efter klick. hihi Men det luktar inte så gott och bränns vid lätt när man använder smör tycker jag.
Grädde kunde man inte heller lägga till där.
Varför kunde du inte lägga in det????
När du steker med smör så ha inte så varm platta, smöret bränner fort.

Nu kunde jag det konstigt nog. Hittade det inte när jag gjorde den första.
Energi kcal:
714,60
Energi kJ:
2995,10
Proteiner:
50,68
Fiber:
6,90
Kolhydrater:
11,22
Vatten:
450,84
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
51,10
Kolesterol:
332,55
E-mättade:
14,11
Mättade:
23,14
F-mättade:
9,03
Vitaminer:
A:
232,60
B1:
0,55
B2:
0,25
B3:
9,33
B6:
1,05
B9:
213,80
B12:
24,25
C:
96,00
D:
26,18
E:
6,59
Mineraler:
Fosfor:
788,80
Järn:
2,96
Kalcium:
203,90
Kalium:
1859,00
Magnesium:
121,90
Natrium:
1495,50
Selen:
52,90
Zink:
3,98
30Gram Smör 80% fett extrasaltat
Nu sänktes ju t o m kolhydraterna. När jag la in smör. Men grädde fanns iaf inte.

Sökte du på Vispgrädde?
Det är lite lurigt att hitta i listan ibland… bregott finns under "Bordsmargarin", t.ex….
:-)
tycker din fördelning ser bra ut - fast själv ligger jag gärna uppåt en 75% fett ;-)
Strömming o mos lät supergott, måste nog ta och köpa lite strömming snart. Har inte ätit det på flera år av någon anledning…
Jag blir sugen på stömming jag med.

#37# Självklart gjorde jag inte det. *fniss* Jag är nybörjare det märks va? haha jag sökte ju bara på grädde. Klart att vispgrädde fanns där.
Men hur kommer det sig att kolhydraterna sänktes och proteinerna med när jag la dit smöret?

Jag höftar bara nu med grädden för jag vägde inget. Hällde bara i lite grand. Nu blev det så här.
Energi kcal:
789,60
Energi kJ:
3308,50
Proteiner:
51,10
Fiber:
6,90
Kolhydrater:
11,82
Vatten:
461,72
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
59,10
Kolesterol:
355,07
E-mättade:
16,13
Mättade:
28,46
F-mättade:
9,19
Vitaminer:
A:
299,40
B1:
0,55
B2:
0,27
B3:
9,33
B6:
1,05
B9:
215,00
B12:
24,31
C:
96,00
D:
26,24
E:
6,77
Mineraler:
Fosfor:
800,00
Järn:
2,98
Kalcium:
218,30
Kalium:
1879,00
Magnesium:
123,50
Natrium:
1500,50
Selen:
53,18
Zink:
4,04

Hur gör ni levern? Jag gjorde ju leverstuvning förr med mjöl. Har ni bara grädde i? Vad kan man äta till det i stället för ris alltså?
Behöver vi äta några vitaminer eller så nu när man går över till denna kost?
Var kan man köpa flytande cocosolja? Jag såg bara i pkt när jag var i affären? Iofs kan jag fråga i affären men tänkte om det var i någon särskild affär.
jag använder ofta blomkål eller vitkål i stället för ris och potatis, och plussar gjärna på med grön sallad gjärna med paprika i alla färger.
Själv räknar jag inte hur mångra gram kolisar jag äter under en dag. Jag har beslutat att mina ingrediencer får innehålla upp till 5 gram kolhydrater per 100 gram mat/dryck och sen bryr jag mig inte med att räkna på hur många gram jag äter. Jag tror det jämnar ut sig ändå :) Sen lyssnar jag på kroppen. Om kroppen vill ha broccoli.. då äter jag broccoli :) Vill den ha tomat, ja då tilsätter jag lite tomat till maten.
jag tycker det blev det lättaste att gjöra, och för mig är det tillräckligt för att både må bra OCH jag går ned i vikt på det sätt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#41, Flytande kokosolja finns inte, inte i rumstemperatur i alla fall, den är fast. Den finns i hälsokostaffärer och att beställa på nätet. Man kallar den olja för att skilja på kokosfettet som säljs i vanliga butiker (igentligen är det samma produkt).
"Silverpaktetet" som finns i vanliga affärer går också, fast det finns en del som misstänker att det är något lurt med tillverkningsprocessen för den, eftersom dom kan ha den många gånger billigare jämfört med alla andra. Du avgör själv om du vill ha den billiga eller den dyrare. Den dyrare är ekologisk och kallpressad.
Dom flesta behöver inte äta några speciella vitaminer eller mineraler, speciellt om man som du tänker äta lever så får man allt man behöver.
Ett undantag som en del kan behöva dom första veckorna är lite magnesium, man tappar en del sådant dom första veckorna och då kan man få så kallade myrkrypningar eller kramper tills balansen är återställd. För dom flesta är det inte ett problem, men märker du av något sådant så köp dom på 400mg som finns på hälsokostaffärer, det är dom bästa.
Lever steker jag tillsammans med morgonäggröran.

#43# Ok, tack för alla svaren. Hur dyrt är det där från hälsokostaffären? Antar att dom flesta som har det i kaffet använder just det.
Måste man äta lever varje vecka? Jag är inte särskilt förtjust i lever men gubben är det. OM han får något gott bredvid också. Några förslag?
#44, Nej, man måste inte äta lever. Men det är otroligt mycket nyttigheter i lever, så det är en fördel att göra det.
Testa margaretas levermousse som finns som recept här på forumet någonstans. Många som inte gillar lever gillar ändå den.

Ok, ska leta efter den då. Jag gillar inte det torra köttet som blir när man gör stuvning. Däremot är smaken rätt så god. Gubben älskar lever. :)
Kycklinglever blir inte lika torrt tycker jag.

Kycklinglever har jag aldrig köpt förut. Ska pröva det. Steker du det i skivor eller små bitar?
I dag har jag tagit en cambridgepåse till frukost och så har jag nyss ätit mat. Jag stekte kycklingbröst och hade i creme frachie, lite grädde, några stora champinjoner, halv tomat. Sedan gjorde jag den goda blomkålsmoset som jag verkligen gillar. Lite grönsallad som jag inte ens tog med i räkningen. Men så här blev det om jag räknat rätt. Lite ost la jag i både i moset och i såsen som jag rev.
Energi kcal:
711,00
Energi kJ:
2974,00
Proteiner:
45,28
Fiber:
3,84
Kolhydrater:
9,11
Vatten:
332,55
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
54,56
Kolesterol:
240,52
E-mättade:
13,20
Mättade:
35,57
F-mättade:
1,55
Vitaminer:
A:
447,80
B1:
0,48
B2:
0,43
B3:
19,94
B6:
1,56
B9:
210,80
B12:
1,03
C:
49,50
D:
0,97
E:
3,01
Mineraler:
Fosfor:
567,00
Järn:
1,73
Kalcium:
286,40
Kalium:
1038,40
Magnesium:
77,30
Natrium:
427,50
Selen:
21,74
Zink:
2,90
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn
50Gram Crème fraiche 34% fett
150Gram Blomkål kokt utan salt
20Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram Smör 80% fett extrasaltat
30Gram Champinjoner
30Gram Ost hårdost 38% fett
Vad tycks? Troligtvis blir det inget mer att äta i dag. Möjligtvis ett äpple. I går åt vi ju strömming och stod mig resten av kvällen förutom ett äpple.
Jag delar kycklinglevern i lite mindre bitar, halvor eller fjärdedelar, beroende hus stora de är. Jag steker ihop dem med lök och champinjoner, och häller sedan vispgrädde över och låter koka tills de är färdiga.

Tack det låter ju gott faktist. Ska pröva det någon dag när jag ser att det finns i affären.

I dag har jag lagt in cambridgepåsarna i minmat. Eftersom jag tar en sådan till frukost bara ännu. Sedan äter jag mat på eftermiddagen. Det enda jag inte har tagit in där är turkisk yogert än. Det tog jag ca 1 dl också i dag. Men det är inte med. Jag gjorde en liten (sur) efterrätt åt mig. Frysta hallon och yogert som jag körde i mixern. Vet inte vad jag ska söta med än.
Men så här blev det: Ska man lägga ihop kolhydrater och proteiner och se om det är lägre än fettet eller hur var det man kollade nu? Hjälp mig snälla.
Energi kcal:
755,11
Energi kJ:
3164,39
Proteiner:
70,41
Fiber:
4,08
Kolhydrater:
27,55
Vatten:
265,05
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
37,85
Kolesterol:
353,48
E-mättade:
14,88
Mättade:
9,80
F-mättade:
11,83
Vitaminer:
A:
519,95
B1:
0,97
B2:
1,19
B3:
15,88
B6:
2,27
B9:
168,60
B12:
9,01
C:
49,30
D:
18,10
E:
11,00
Mineraler:
Fosfor:
930,80
Järn:
8,78
Kalcium:
492,50
Kalium:
998,72
Magnesium:
208,50
Natrium:
2720,57
Selen:
86,00
Zink:
8,21
43Gram Cambridgepåsar
30Gram Ägg kokt
100Gram Gravad lax
30Gram Räkor
10Gram Majonnäs 80% fett
40Gram Blomkål kokt utan salt
20Gram Tomat
20Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
50Gram Kyckling m skinn stekt
30Gram Korv typ falukorv 19% fett
50Gram Hallon frysta
Ser det ok ut?
Kan tala om att jag började äta mat i torsdags med en omelett och bacon sedan 2 påsar cambride. Från fredag en cambridgepåse och mat resten. Hade gått ner 1.2 kg från måndag till måndag i dag. 900 g rent fett hade jag fått bort också. Det är väl underligt???!! Det verkar ju fungera på mig. Som ni säger så blir jag inte inte hungrig mellan måltiderna heller. Helt otroligt känns det. Men jag blir ju väldigt hård i magen av cambridge. Skulle köpa cocosfett men såg inte det på Lidel i dag. Får väl handla det på Ica sedan. Tar ni ca 1 msk i kaffet för att få igång magen? Läste att det var bra mot hård i magen men det stod inte hur mycket man skulle ta?
gejsa - eftersom alla är olika hårda i magen måste man prova sig fram när det gäller kokosfettet - det går inte att säga generellt
#52, Är dom där siffrorna för hela dagen? Eller bara för cambridge-påsen?
Om det är för hela dagen så bör du nog fundera på att öka mängden mat, 700 kcal per dag är trots allt långt under svältgränsen.
Det finns två sätt att räkna om man använder min mat:
Antingen kan du lägga ihop kolhydrater och proteiner i gram, och då ska fettet överstiga det. Det är altså dom siffrorna som står högst upp på minmat rapporten.
Eller så kan du kolla på energiprocenten längst ner. Då ska det vara ungefär 20-35% protein, 60-80% fett, och max 5% kolhydrater. Energiprocenten längst ner är altså inte samma sak som procent av vikten.
Många sätter också en maxgräns för kolhydraterna per dag, runt 20-30g är bra att ha som gräns för nybörjare.

#53# Jo, jag förstår att det individuellt. Men om det hjälper några så kanske det är värt ett försök även för mig tänkte jag. :) Finns det något annat annars som kanske kan hjälpa?
#54# Tack andreas0! Nu blev jag lite klokare. Såg att fettet var ju alldeles för lite då. I går åt jag inte så fet mat och sås som dom andra dagarna. Det var mest lite rester. Fast jag var mätt hela dagen.
Det var med både påsen och maten som det blev sådana värden. Jag kommer att öka på fettet varteftersom. Är lite rädd om magen så här i början. Ville bara se vad ni tyckte. Men det är ju massor av kolhydrater i en cambridgepåse.

Vad tycks om min mat i dag då? Äggen vet jag inte vad dom väger men räknade med ca 20 g/styck. Jag gjorde en omelett med bacon i dag.
Energi kcal:
1230,61
Energi kJ:
5145,39
Proteiner:
54,50
Fiber:
3,76
Kolhydrater:
25,36
Vatten:
197,48
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
99,71
Kolesterol:
400,98
E-mättade:
32,42
Mättade:
36,29
F-mättade:
8,23
Vitaminer:
A:
719,60
B1:
1,10
B2:
1,35
B3:
7,01
B6:
1,20
B9:
132,70
B12:
2,67
C:
26,00
D:
3,27
E:
8,51
Mineraler:
Fosfor:
721,85
Järn:
7,55
Kalcium:
442,25
Kalium:
915,02
Magnesium:
171,60
Natrium:
2129,47
Selen:
53,09
Zink:
7,00
43Gram Cambridgepåsar
100Gram falukorv kyckling kalkon-vitlök
25Gram Avokado
35Gram Smör 80% fett extrasaltat
100Gram Champinjoner stekta
100Gram Bacon gris
60Gram Ägg stekt
Äggen lär nog ha vägt det dubbla åtminstone. Har du köpt dem i kartong står det på den.

Aha, det tänkte jag inte på. Men jag köpte stort paket med plast över. Men det kanske står där med? haha

Normalägg 55-65g….stora ägg….är större!

Ok nu har jag lagt till mer ägg. Då blev det så här:
Energi kcal:
1457,41
Energi kJ:
6094,59
Proteiner:
67,73
Fiber:
3,76
Kolhydrater:
26,83
Vatten:
265,73
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
118,61
Kolesterol:
839,88
E-mättade:
42,18
Mättade:
40,17
F-mättade:
11,91
Vitaminer:
A:
933,80
B1:
1,21
B2:
1,77
B3:
7,01
B6:
1,30
B9:
202,00
B12:
4,03
C:
26,00
D:
4,74
E:
12,50
Mineraler:
Fosfor:
933,95
Järn:
9,54
Kalcium:
497,90
Kalium:
1048,37
Magnesium:
186,30
Natrium:
3147,97
Selen:
78,39
Zink:
7,32
43Gram Cambridgepåsar
100Gram falukorv kyckling kalkon-vitlök
25Gram Avokado
35Gram Smör 80% fett extrasaltat
100Gram Champinjoner stekta
100Gram Bacon gris
60Gram Ägg stekt
105Gram Ägg stekt
Bättre eller?
Jodå, det är en bra fördelning, förutom den låga mängden mat då, men jag antar att du ökar mängden mat gradvis när du avvänjer dig från cambridge, så det blir säkert bra.

Ja, självklart äter jag mer när påsen försvinner. haha fattas bara annat. Jag blev så hungrig i går så jag gjorde to m det där linfröbrödet i micron på kvällen och hade på keso och en skinkbit så jag åt lite till mot vad som står där. :) Men jag har gått upp ett halvt kg nu. :(
#62: Det är ju tyvärr bara att vänta eftersom det är så svältkurer fungerar.
Men med rätt kost nu så kan du förhoppningsvis hejda viktuppgången snabbare än du hade gjort på "normalkost". Och så kommer det ju att ta tid för din kropp att reparera skadan Cambridge-kuren har gjort på din kropp. Det har ju gått åt en hel del muskler när du ätit Cambridge och nu måste de byggas upp igen samtidigt som kroppen är rädd för en ny svältkur.
Sammanfattningsvis: Det kan ta tid, men det är såklart bättre att äta bra än dåligt efter en tid av svält ;)
Jag rekommenderar varmt att du köper SSS nya bok. GI=0
I den hittar du massor med bra recept och får bra info, om du är osäker i LCHF matlagning och vill skippa räkna allt.

Ja, jo jag vet att jag kommer att gå upp i vikt. Men vi ska ju till Kanarieöarna den 15 mars också. Vill inte gå upp för mycket nu bara. Men jag har inget sug efter godis, chips eller potatis osv faktist.
Jag ska komponera min måltid och sätta upp här i dag så får vi se vad det blir.

Så här blev min meny i dag. Åt jättegott och är proppmätt nu. :)
Energi kcal:
1409,71
Energi kJ:
5900,14
Proteiner:
71,80
Fiber:
7,18
Kolhydrater:
32,87
Vatten:
397,07
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
108,04
Kolesterol:
331,22
E-mättade:
27,53
Mättade:
49,45
F-mättade:
15,76
Vitaminer:
A:
844,45
B1:
2,32
B2:
1,52
B3:
15,66
B6:
2,27
B9:
269,60
B12:
2,72
C:
114,00
D:
3,50
E:
7,47
Mineraler:
Fosfor:
916,15
Järn:
9,88
Kalcium:
530,55
Kalium:
1688,92
Magnesium:
231,60
Natrium:
816,02
Selen:
57,05
Zink:
13,42
155Gram Fläskkarré gris stekt i skivor
25Gram Crème fraiche 34% fett
20Gram Majonnäs 80% fett
100Gram Vitkål
100Gram Turkisk yogurt
43Gram Cambridgepåsar
50Gram Tomat
30Gram Vispgrädde 40% fett
40Gram Smör 80% fett extrasaltat
Ser att det nästan blev lika mycket fett som protein och kolhydrater. Lite för mycket kolhydrater också för en dag. men det beror på påsen förstås.

Så nu är jag igång på riktigt. I dag tog jag ingen cambridgepåse utan brassade på med en omelett och bacon. Jag åt den ca 11.30 och var mätt ända till kl 18 på kvällen då jag åt mitt huvudmål. :) Inget sug efter socker än.
Men jag fick köpa mig mitt andra smörpaket i dag och min 3:a vispgrädde och turkiska yogerten var min andra också. Herreje!
Vad tycks? Känner lite sug i magen nu. Men detkänns för sent liksom. Men om jag tar några skivor ost vad höjs då? En 34 % ig ost? Det är väl eg inte bra att äta för mycket ost och yogert eg eller?
Så här såg min matlista ut iaf.
Energi kcal:
1462,35
Energi kJ:
6116,45
Proteiner:
70,47
Fiber:
4,87
Kolhydrater:
13,64
Vatten:
432,70
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
125,63
Kolesterol:
965,94
E-mättade:
43,15
Mättade:
48,16
F-mättade:
20,60
Vitaminer:
A:
690,70
B1:
1,77
B2:
1,37
B3:
13,56
B6:
1,31
B9:
312,70
B12:
4,07
C:
72,00
D:
3,90
E:
9,36
Mineraler:
Fosfor:
915,60
Järn:
7,19
Kalcium:
251,70
Kalium:
1608,85
Magnesium:
117,70
Natrium:
2691,10
Selen:
66,88
Zink:
7,83
165Gram Ägg stekt
50Gram Bacon gris
10Gram Ost hårdost 38% fett
120Gram Fläskkarré gris stekt i skivor
20Gram Majonnäs 80% fett
25Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Vitkål
30Gram Tomat
50Gram Tur

Är det inte för mycket proteiner när man väger 52 kg bara? Hjälp mig gärna där.

synd att ingen kunde hjälpa mig i kväll. Hade gärna velat veta vad jag behövde äta för att det skulle bli en bra kvot på allt.
Än sann LCHF ätare skulle nog säga att näringsintaget var lite för lågt och fettet lite för lågt det med. tips är ju att lägga till extrafett lite här och var :) kokosfett i téet, steka allt i smör, ha extra ost i omeletten osv :)

Men vad jag förstod så är fettet bra men proteiner för mycket?
jag steker allt i smör och hade lite ost i omeletten i dag. :) Men funderar på att gå ner och ta några skrivor ost. Då är det ok iaf?
Jag skulle säga det, ditt näringsinnehåll är ganska lågt och fettprocenten är ju inte skyhög heller. Å andra sidan är jag själv ganska mycket nybörjare men några skivor ost skadar ju inte iaf :)

Ok å går jag ner och tar några skivor. Är lite småhungrig nu ju.
Natti natti. :)
#72, #74, det är väl inte alls för låg fettprocent? 77 E% är väl bra, runt 65-80 E% ska man ju ligga på ungefär. Högre andel fett tycker jag inte att hon ska ta, då riskerar det att bli för lite protein. Vad gäller totalt energiintag så håller jag med om att det är aningen lågt, men tänk på att hon bara väger 50 kilo och därför inte behöver äta lika mycket som någon som väger mer. Och att hon dessutom håller på att trappa upp från en svältdiet till LCHF, och då är det tydligen bra att trappa upp långsamt.
#70, Nej, det är inte för mycket protein. Runt 1.5-2g per kilo kroppsvikt tycker är lagom. 1g är minimum. Så länge procenten ser bra ut kan man inte få "för mycket" protein, för man blir mätt innan dess. Jag tycker dina procentsatser ser jättebra ut.
Tar du ost höjs fett och protein. Speciellt om det är en fet ostsort. En del ostar har lkolhydrater, men jag tror inte att någon har mer än ett gram per 100g, så man kan äta massa ost om man vill. Jag brukar äta ca 100g gräddost varje kväll innan jag lägger mig.
Jag håller med Andreas :) Det där ser fint ut :)
Tycker det ser alldeles utmärkt ut.

Oj, vad kul att det ser bra ut. Fast jag tog 20 g ost i går kväll med klickar av bregott på varje ostbit. :(
Men det roliga är att jag gått ner från jag börjat äta detta nu i dag 8:e dagen 2 hg. Vet att det inte är mycket i era ögon. Men för mig är det helt kanon. Min gubbe fattar ingenting. Han tror inte på detta men han äter det jag lagar. Han har varit borta en vecka och åker då och då bort så när han bor hemma får han äta detta iaf.
Jag som var inställd på att gå upp eftersom jag har använt cambridge.
Men i dag har jag dundrade huvudvärk. Kan det höra ihop med ändringen av kosten?

Inte behöver du väl sätta en ledsen smily efter din ost med bregott heller? Det är ju bra käk! Jag äter mer än 20 gram ost med bregott på, plus en kopp te innan jag går och lägger mig. Då håller jag mig mätt till morgonen.
Och grattis till att du fixar viktnedgången utan påsarna! Det är ju kanoners!

Och ja, huvudvärken är abstinens. Det är mycket kolhydrater i Cambridgepåsarna, och nu har du slutat med dem. Det kommer gå över så härda ut =)

Hej Gejsa
Har läst din tråd men inte skrivit innan, tycker att du gör ett kanonbra jobb! Hoppas att du snart kommer över den där tröskeln, huvudvärk är en trist sak. Jag mådde illa som bara den i flera dagar och hade huvudvärk med. Men det går över!
Ha det gott!

#80# och 81 Ja, jag anade nästan att huvudvärken kommer av kostombytet. Kände också hur det stack eller värkte i hjärtat i morse när jag låg på en sida. Jag ändrade sida en stund och la mig igen och då kom värken. Brukar inte ha sådan känning så det är väl lite av detta. Men har läst att ni får olika krämpor efter några veckor men jag har fått det tidigt. Har ju bara kört i 8 dagar. Men jag kanske är känsligare eftersom jag svält mig med cambridgen.
Jag hade ju lagom med fett skrev 76,77 och 78 och så går jag ner och äter ännu mer fett ju. :)
I dag har vi ätit så gott men har ännu inte skrivit upp det i minmat än. ska göra det och se vad det blev i dag.

#82# Tackar! :) Ja, lite måilla känsla har jag med. Men jag älskar just sådan här mat så det är nog bara för att jag känner att det börjar bli så salt. Känner mig torr i munnen och dricker extra med vatten då. Men köpte extrasaltat smör första veckan. I går köpte jag normalsaltat det räcker nog med salt åt mig. Bacon tex är ju salt i sig.

Så nu har jag komponerat min mat för i dag. Lite svårt när man gör till fler men det är ungeför delat på tre. Men jag undrar ska man väga kotletten när man stekt den? Det är ju ben också ska man dra ifrån dom sedan? Lite svårt allt det där. Men jag drog ifrån lite och vägde dom stekta iaf. Är rätt så nöjd med resultatet. Jag åt en omelett med bacon till frukost. Och på kvällen kotlett med grönmögelsås (smaksens) och lite vitkål med turkisk yogert och vitlök, stekta champinjoner och blomkålsmos. Faktist tyckte min gubbe det var riktigt gott. En riktig festmåltid. :)Nåja, så här blev det iaf.
Energi kcal:
1413,40
Energi kJ:
5912,60
Proteiner:
67,09
Fiber:
2,64
Kolhydrater:
8,96
Vatten:
378,14
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
124,28
Kolesterol:
982,32
E-mättade:
45,23
Mättade:
58,15
F-mättade:
10,70
Vitaminer:
A:
808,05
B1:
1,77
B2:
1,30
B3:
15,22
B6:
1,00
B9:
211,40
B12:
4,05
C:
30,00
D:
3,91
E:
8,74
Mineraler:
Fosfor:
916,30
Järn:
5,99
Kalcium:
288,00
Kalium:
1302,00
Magnesium:
95,15
Natrium:
3060,20
Selen:
63,33
Zink:
5,53
25Gram Dana blue mögelost
20Gram Turkisk yogurt
90Gram Bacon gris
20Gram Smör 80% fett extrasaltat
165Gram Ägg stekt
20Gram Ost hårdost 31% fett
125Gram Fläskkotlett gris m 2 mm fettkant
90Gram Blomkål kokt utan salt
30Gram Champinjoner stekta
Det ser väl rätt så ok ut va? Min gubbe är ju större än mig och äter nästan som jag med men han behöver väl mycket mer? Han väger 87 kg och 192 lång. Jag väger 52 eg vägde jag 50,6 i morse utan mat i magen. :) Men är bara 147 lång.

Fast som vanligt börjar min hunger komma nu. Vad är bra att äta nu. Det fattas lite protein och jag kan äta kolhydrater också. Men inget mer fett väl? Hjälp mig med något att äta är ni snälla!!!
Gubben äter förresten lite mer mat. Han äter fel som tex flera apelsiner och ibland fil med flingor. Men han är hungrig säger han. Suck! Helt fel mat ju.

gejsa - Du behöver nog inte hänga upp dig så på siffror…är du hungrig ät det du känner för och som är "tillåten mat" enligt dig själv….så blir nog allting perfekt.

Men vad är tillåtet vid det här laget i kväll alltså. Ett linfröbröd?

Hehe…inte hos mig (äter aldrig frön)!:-P
Tillåtet hos mig är allt animaliskt (ägg, kött, fisk, skaldjur) inkl grädde, smör och ost. Varför inte en ostbit eller en burk makrill/tonfisk ihoprörd med creme fraiche!?

Äsch jag är sugen på linfröbröd med keso och en tomat kanske en ostskiva med ju. :) Duger det? Kanske för mycket ost i dag?

Njeee
*Grimaserar kraftigt*
Hehe, du får äta det du tycker att du vill ha.

Haha jag skulle aldrig ha frågat dig som inte äter frön. Jag har ju läst det förut. haha
Men nu äter gubben filmjölk. Nu har han förstört sin mat i dag iaf. Han var för hungrig nu. Men det förstår jag ju eftersom han äter ungefär som jag och är mycket större. Han kanske borde äta nästan dubbelt mer än mig. För att behålla vikten inte gå ner och inte gå upp?

Han skall ju åtminstone äta sig mätt!
Själv äter jag nog 3ggr och lite till, så mycket som du.
#85, Man väger maten före tillagningen, inte efter.
Bröd anser dom flesta att det inte går ihop med LCHF alls, eftersom det innehåller den sämsta typen av kolhydrater. Men du får väl testa dig fram.
jag tycker som så , Gejsa, är du hungrig, så äter du litegrann, av sådan som är lov att äta för oss :) Sen spelar det för mig ingen roll om du är hungrig vid 11-12 på kvällen. Fast lönar sig dårligt för min del att äta mig proppad så sent på kvällen, och jag mår hemsk om jag äter riktig tung mat sent på kvällen, då känns det som en murblock på min mage när jag ligger, så jag undviker stora mängder kött. Fast några bitar skivad skinka är inte stora mängder.. ;)
Får jag kvälls-sug tar jag oftast en bit ost, kanske en bit paprika och en bit tomat eller nåt tunnskivad köttpålägg, bara presis lagom för att inte va direkt hungrig när jag lägger mig :)

#93# Men du är ju kille också så du ska ju äta mer än mig. Vet inte hur stor du är heller. :)
#94# Men linfröbrödet är väl ok? Det är ju på 1 ägg, lite bakpulver och 2.5 msk eller var det tsk linfrö bara. Det var väl ung 1 kolhydrat på det. Och jag har ju inte ätit så många kolhydrater i dag.

Hej på dig Rita! Har sett att du med äter denna kost fast du verkar komponera lite för dig själv ibland. :) Går det bra?
snart flyttar ni väl också? :)
#96, Fröer och spannmål innehåller fytinsyror och annat dåligt som hindrar upptag av flera mineraler och andra viktiga näringsämnen. Linfrön är ju dessutom en massa fibrer, och det får många mag/tarm-problem av, speciellt problem med gaser. Testa brödet om du vill, det kanske fungerar för dig, men jag själv hade undvikit det i alla fall.

Äsch, jag bryr mig inte om linfröbrödet i natt. Jag går ner och tar några skivor ost med bregott på. Så hungrig är jag inte. Ska gå och sova snart. hihi
Men tack för all hjälp i kväll. :)

I dag har jag ätit lite rester. Trodde inte att det skulle bli så pass höga värden ändå. För jag blev inte jättemätt i dag. Vill nog äta något mer i kväll. Men så här blev det iaf. Nästan likvärdigt alla andra dagar.
Energi kcal:
1505,20
Energi kJ:
6296,30
Proteiner:
77,97
Fiber:
2,40
Kolhydrater:
9,99
Vatten:
457,33
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
129,24
Kolesterol:
1408,33
E-mättade:
48,36
Mättade:
51,92
F-mättade:
19,14
Vitaminer:
A:
949,40
B1:
1,57
B2:
1,61
B3:
12,36
B6:
1,05
B9:
355,60
B12:
6,43
C:
43,20
D:
7,63
E:
10,90
Mineraler:
Fosfor:
1099,75
Järn:
7,92
Kalcium:
432,90
Kalium:
1295,35
Magnesium:
108,25
Natrium:
3047,90
Selen:
92,94
Zink:
5,16
165Gram Ägg stekt
25Gram Smör 80% fett extrasaltat
90Gram Bacon gris
25Gram Ost hårdost 31% fett
10Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram Lax konserv
110Gram Ägg kokt
120Gram Vitkål
15Gram Majonnäs 80% fett
90Gram Fläskkotlett gris m 2 mm fettkant
Vad kan jag äta mer tror ni? Kan jag äta en chokladdryck på 1 äggula och smör, kakaou och vanlij. Låter så gott. :)
Hej Gejsa :D Jo jag komponerar en del egna recepter, och har en högre gräns för vad jag tål av kolhydrater enn många andra här inne :) Inte dras jag med candida, och inte dras jag med sockerberoende dessutom. Jag mår hur bra som helst, och jag hoppas du med kommer njuta gott av denna kosten! :D Jag har läst din tråd med iver, har även bokmärkt den :D
Och flytten, 14 dar 14 DAAAR! *ylar av glädje*
Just nu sitter jag och njuter gott av en lasagne jag har gjort. Utan lasagneplattor eller mjöl ;)

Haha jag visste inte ens att du var här. Råkade se dig skriva i någon tråd. Jättekul att du är med här och då kanske man kan få lite extra hjälp av dig. haha
Ja, om 14 dagar sitter vi på kanariöarna och du sliter med flytten. Jätteskönt! Ska tänka på dig då. *fniss*
Vad har du i stället för lasagneplattor? Jag har en aborguine (stavas?) tror jag den heter, lila sak, som jag tänkte skiva och ha som plattor. Är det ok? Det är väl en grönsak som inte är så mycket kolhydrater i hoppas jag? Har inte kollat den än.
Aubergine, Squash, vitkål o så funkar jättebra som lasagneplattor! Det går även att beställa low-carb lasagneplattor från webben, men jag har fått höra dom smakar papp och då låter jag bli själv ;)
Själv lyxar jag till med mozarella i skiver i stället för lasagneplattorna :) Hur gott som helst anser jag! :D

Vitkål kan jag inte tänka mig det blir nog för hårt. Mozarella är väl en sorts ost?
Stämmer, mozarella får man köpt i påser, en liten rund ostboll som ligger i vätska :) Den är jättebillig på Lild iaf, har för mig den kostade 7-8 kronor nånting, medan den ligger på 14-20 kronor på Ica här

Ok men den är inte som grekisk ost då som också ligger i vätska och är vit?
Nej det är väl mer som feta tror jag? Mozarella är mer .. hm hur skal jag forklara.. mindre torr, mer mjuk och eftergivande medan grekisk ost är hårdare, smuligare. Jag tror nog feta skulle fungera bra som lasagneplattor då, om man tycker om fetaosten :D

Ok ska pröva. Nej nu börjar melodifestivalen. Måste titta. TAck för pratstunden Rita.
Får ni tag i buffemozzarella? Den är ju så mkt godare men är hopplös att få tag på här! Måste gnälla på handlarna…*usch* så jobbigt! Det är väl deras jobb att veta precis vad *jag* vill ha…el hur?! 
Buffermozarella?
Originalmozarellan är gjord på buffelmjölk. Har fått tag i den ett par ggr bara men den smakar så mkt godare än den gjord på komjölk!

Ska jag vara ärlig har jag aldrig köpt mozarella.
Men jag åt nötbrödet i kväll var lite småhungrig. Så nu blev det så här:
Energi kcal:
1857,30
Energi kJ:
7769,90
Proteiner:
89,17
Fiber:
3,00
Kolhydrater:
12,37
Vatten:
508,13
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
162,70
Kolesterol:
1646,47
E-mättade:
62,35
Mättade:
65,63
F-mättade:
22,34
Vitaminer:
A:
1350,05
B1:
1,66
B2:
1,89
B3:
12,50
B6:
1,16
B9:
423,70
B12:
7,34
C:
43,30
D:
10,54
E:
15,63
Mineraler:
Fosfor:
1302,05
Järn:
9,21
Kalcium:
586,10
Kalium:
1414,55
Magnesium:
135,35
Natrium:
3290,60
Selen:
105,48
Zink:
6,01
165Gram Ägg stekt
25Gram Smör 80% fett extrasaltat
90Gram Bacon gris
10Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram Lax konserv
110Gram Ägg kokt
120Gram Vitkål
15Gram Majonnäs 80% fett
90Gram Fläskkotlett gris m 2 mm fettkant
30Gram Bordsmargarin Bregott mellan 60% fett berik
15Gram Ost hårdost 31% fett
10Gram Hasselnötter
45Gram Ägg rått

Någon som kan hjälpa mig och ge mig ett "hum" om vad värdena kan bli när jag rör ihop ca 3-4 msk majonäs, 3 dl turkiskt yogert, ½ dl grädde, 1 vitlöksklyfta. Detta äts med vitkål med maten i ca 3 dagar.

Nu börjar jag bli sugen på något igen. Herregud jag vill bara ha mer och mer nu ju. Titta så mycket jag har ätit i dag redan. Är sugen på en halv avocado med majonäs eller också nötbrödet med ost och mycket bregott ju.
D
Energi k
cal:
1913,80
Energi kJ:
7995,65
Proteiner:
99,57
Fiber:
5,98
Kolhydrater:
18,22
Vatten:
517,17
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
160,59
Kolesterol:
1086,17
E-mättade:
54,37
Mättade:
62,42
F-mättade:
17,89
Vitaminer:
A:
887,50
B1:
1,25
B2:
1,27
B3:
18,66
B6:
2,44
B9:
411,80
B12:
16,65
C:
65,00
D:
33,96
E:
12,66
Mineraler:
Fosfor:
1237,90
Järn:
7,31
Kalcium:
500,95
Kalium:
1791,80
Magnesium:
152,90
Natrium:
4414,70
Selen:
117,32
Zink:
4,80
40Gram Turkisk yogurt
165Gram Ägg stekt
35Gram Smör 80% fett
20Gram Crème fraiche 34% fett
100Gram Vitkål
200Gram Lax stekt
20Gram Tomat
20Gram Ädelost grönmögelost 30% fett
90Gram Bacon gris
100Gram Hallon frysta
100Gram Turkisk yogurt
Det är väl redan för mycket åt mig som är så liten?
Jag tror du får sug av yogurten, faktiskt. Prova att ta bort mjölkprodukterna en vecka och se om suget försvinner?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tror du?! Men då kan jag inte göra min vitkål som jag äter till alla kötträtter. Och i såser ju.

Blanda vitkålen med creme fraiche istället, vetja!
Det är ganska mycket för dig som är så liten men - Jag tror ditt sug efter mat kommer av att du svältit dig ett tag innan och din kropp helt enkelt behöver mat.

Men är cf bättre mot suget än turkisk yogert då? Ja, jag blir hungrigare och hungrigare för varje dag. Nu räcker inte det jag äter. Fast jag håller mig länge minst 5-6 timmar på omeletten till frukost.

När jag svältit mig i bara en dag så kan jag sedan vräka i mig mat….kroppen kompenserar.
När sedan kroppen fyllt på sina föråd, byggt upp nya muskler etc så minskar säkert suget.

Creme fraiche är i alla fall fetare än yohurten, det skiljer 24% fett mellan dem. Så det kan bli skillnad om du byter =)

#122# Men fett får jag i mig så det räcker. Det är ingen annan skillnad alltså?
Jag har alltid varit stor i maten och ätit mycket. :) Jag skrev ju det i början innan jag började till folk i olika trådar att jag tyckte att dom åt lite på en hel dag. Jag undrade bl a om dom verkligen blev mätta osv. En del äter ju bara 2 ägg till frukost och en köttbit på kvällen. Det skulle jag gå hungrig jämt av.
På så många ställen så står det att man ska äta när man blir hungrig hur ofta som helst. Det stämmer ju inte då eg. Äter jag för mycket, ska jag minska till 2 ägg till omeletten och ta en mindre köttbit tro?
Jag tror som Pasi. Är det något jag lärt mig är det att lita på sin kropp och lyssna på dess signaler.
Med tanke på att du svultit så länge måste din kropp få mat nu för att reparera sig. Ge den vad den behöver så ska du se att det blir bäst i det långa loppet.
Jag skulle inte börja plocka bort mjölkprodukter och experimentera i det här läget.

#124# Fast jag har redan ätit så mycket som jag behöver enl minmat och mer därtill eg. Jag ser hur ni andra (en del av er) gör godis och smarrar i er. Dricker cocosfett i kaffet för att få i er fett nog. Och jag som redan ätit för mycket utan problem. Jag som köpte cocosfett i dag. Tänkte pröva att lägga det i kaffet. Men då förstår jag att jag inte får äta så goda såser till maten i stället. Herregud vilket dilemma. Vad gör jag för fel eg?
Varför tror du att du gör fel? Ät så att du blir mätt av rätt saker.
Du måste nog acceptera att nu är din kropp skadad och det kommer ta ett tag för den att återhämta sig. Det kan bl a innebära att du tycker att du är orimligt hungrig under en period. Det blir så, men det lägger sig.

Det finns väl ingen egentlig gräns för hur mycket fett du "får" äta. Så länge du får i dig tillräckligt med protein också. Och det verkar du ju få. Så ät dig mätt på fett du, tycker jag. Här räknar vi ju inte kalorier.

Jag tog en fjärdedel av nötbrödet i kväll lite smör och ost. Kunde inte motstå. Så nu sänktes ju kolhydraterna.
Energi kcal:
1925,20
Energi kJ:
8051,45
Proteiner:
97,55
Fiber:
2,88
Kolhydrater:
11,14
Vatten:
434,26
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
166,95
Kolesterol:
1120,47
E-mättade:
61,84
Mättade:
70,31
F-mättade:
18,46
Vitaminer:
A:
980,10
B1:
1,30
B2:
1,21
B3:
18,28
B6:
2,50
B9:
381,20
B12:
16,79
C:
40,10
D:
34,04
E:
13,61
Mineraler:
Fosfor:
1290,50
Järn:
6,70
Kalcium:
572,55
Kalium:
1645,80
Magnesium:
147,10
Natrium:
4504,00
Selen:
118,63
Zink:
5,03
40Gram Turkisk yogurt
165Gram Ägg stekt
35Gram Smör 80% fett
20Gram Crème fraiche 34% fett
100Gram Vitkål
200Gram Lax stekt
20Gram Tomat
20Gram Ädelost grönmögelost 30% fett
90Gram Bacon gris
10Gram Hasselnötter
10Gram Smör 80% fett
10Gram Ost hårdost 31% fett
Ja, jag får väl äta och se om jag går upp eller ner i vikt.

Fast jag som väger 52 kg ska väl eg äta bara ca 52 g protein i stället för 97,55 g? Det är nästan dubbelt så mycket.
Jag skulle vilja säga att man ska ha MINST 1,5 gr protein/önskad kilo kroppsvikt. Å andra sidan har jag ätit såhär i två år utan att räkna på någonting och det har funkat hur bra som helst att låta kroppen styra.

ja, tar man 1,5 g per kg kroppsvikt blir det ju faktist inte såååå mycket för mycket.
Jag ska nog inte räkna jag heller sedan. Men jag måste ju få ett hum om hur mycket jag får äta och så innan jag slutar räkna. Jag orkar inte heller räkna i resten av mitt liv om detta fungerar. Hihi
Men jag undrar en sak till: När man väger kotletter säger ni att man ska väga dom innnan man steker dom. Men benen då och köttet krymper ju vid stekning? Likadant med allt annat som man steker. Ska man inte bry sig om att det minskar efter stekningen?

Jag är dubbelt så stor som du, äter 200g protein…och mer än dubbelt så mycket kalorier.
Tror inte man skall hänga upp sig på siffror…kroppen vet normalt bäst vad den behöver. Min mat kan ju inte veta det!
Nej man skall inte bry sig om att saker krymper vid tillagning eftersom inget annat än vatten försvinner ur pannan vid tillagning.
Angående kotletterna så får man använda siffrorna för "kotlett med ben".

Ok pasi, då ska jag väga det innan man steker allt då?
I dag orkar jag inte ens skriva in minmat. Jag gjorde min sedevanliga omelett med bacon. Har nästan blivit beroende nu. :)
Sedan åt jag nyss köttfärssås med bacon i och blandfärs. En burk tomater, vitlök, lök och lite andra kryddor. När jag skulle äta så la jag först sallad sedan riven ost och så köttfärssås uppepå. Bredvid hade jag aburgine som jag stekt. Gud vad smör det gick åt. :) Så fett har jag nog fått i mig. Tänkte på att sluta äta när jag kände att jag var mätt. Jag har ju alltid ätit upp allt som är på tallriken och jag lassar inte på lite heller. :) Så nu har jag kvällsmat när jag känner mig sugen vid 23 tiden i kväll. Det var iaf suveränt gott alltihop. Gubben drack en cambridge till frukost och pasta till maten. Så för honom är det ju kört.

I dag på styrelsemötet så fick vi landgång. Jag åt upp osten, gurkan, äggen, räkorna och majonäsklicken, Mackan, köttbullarna och olika krämiga sallader lät jag bli. Kände mig riktigt duktig. Många undrade vad jag åt. Så jag berättade. hihi vilka miner. Men du har ju nyss bantat med Cambridge var någon som sa. En hade börjat äta gi-mat i dag. Men syndade i kväll redan. En god kaka fanns med. Men den tog jag inte heller.
Bra jobbat gejsa!! Otroligt starkt gjort!

#135# Ja, jag känner mig jätteduktig. hihi Har väl aldrig haft så lätt att motstå allt som jag annars har älskat. Då ska ni veta att smörgåstårta har varit min storfavorit. Min gubbe och jag brukar ofta köpa stora smörgåstårtor som är billigare pga datumet men inget fel på ju. Och sätta i oss själva. En dag köpte vi en bamsetårta och åt den i 4 dagar som huvudmål. Men då var vi ärligt trötta på smörgåstårta i ett halvår ungefär. haha
Dottern äter inte den hon tycker inte om smaken säger hon.
#125, Min mat kan inte veta hur mycket du behöver, det är bara din egen kropp som vet det. Lyssna på den!
#129, 1 gram protein per kilo kroppsvikt är minimumgränsen, att äta mer är inga problem.
#131, Det stämmer att man ska väga innan tillagning. Det som försvinner vid tillagning är främst vatten, och näringstabellerna är baserad på maten så som den är med vatteninnehållet i sig. Om du vill vara riktigt noggran så mät benet efter du ätit färdigt och dra bort det. Benet minskar inte i vikt vid tillagning eftersom det inte har så mycket vatten i sig, så det är ingen fara. Men vem orkar vara så nogrann? Inte jag i alla fall.
Geisa
På airams matblogg o i Skaldermans senaste bok finns recept på smörgåstårta du kan svulla i dig. Har gjort den själv många gånger med varierat pålägg-smaskens!! 
DET tycker jag var duktigt gjort, Gejsa, att undvika smörgårstårtan! :)
Jag har gjort en egen som var mycket lägre på kolhydrater och gubben älskad den, sedan har jag även gjort en med äggkaka i stället för bröd :)
Hmm, undra hur det skulle bli med bolarbröd..?
Jätteduktigt av dig. Det är lite lättare att avstå med denna kost än GI. 

Men herregud jag har missat min egna tråd! Såg inte att någon hade skrivit i den. Tack snälla alla för era råd och svar.
Jag har faktist ätit detta i 15 dagar nu och mår jättebra. Jag är jättemätt och belåten. Inte småhungrig eller frusen. Det låter inget i magen, jag får gå på toan varje morgon efter frukost.
Jag äter lite som jag tycker nu. Vet ungefär vad jag kan äta och hur mycket det blir. Har to m börjat med kokosfett i kaffet och det är faktist gott. Köpte häromdagen två påsar fläsksvålar och den ena påsen är snart slut. Har inte orkat titta på hur mycket fett och sånt det finns men det är ju iaf 0 kolhydrater. :)
Jag är tokig i omeletten med bacon, hade några ägg extra i dag och rev på mögelost också som huvudrätt. Det är ju kanongott. Men frågan är ju hur jag mår när vi åker bort. Ska ju till Kanarieöarna nästa lördag morgon en vecka. Undrar om det finns bacon och ägg att köpa där så man åtminstonde kan göra en god frukost till oss. :)
Nåja, så här ser det ut just nu på min matsedel. Rätt så bra om jag får säga det själv. Jag har gått ner 0.8 kg sedan jag startade och ändå hade jag ju druckit cambridge i 4 veckor. :) Så i morse innan frukost vägde jag 50 kg precis. Det är kanonbra med min längd som är 147 cm bara.
Energi kcal:
1768,83
Energi kJ:
7393,57
Proteiner:
67,63
Fiber:
1,76
Kolhydrater:
9,89
Vatten:
361,47
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
163,84
Kolesterol:
1460,08
E-mättade:
60,33
Mättade:
73,90
F-mättade:
16,09
Vitaminer:
A:
926,42
B1:
0,92
B2:
1,55
B3:
4,75
B6:
0,52
B9:
255,68
B12:
5,73
C:
14,00
D:
5,25
E:
13,62
Mineraler:
Fosfor:
964,66
Järn:
7,23
Kalcium:
337,54
Kalium:
857,06
Magnesium:
87,07
Natrium:
4500,60
Selen:
87,02
Zink:
3,79
303Gram Ägg stekt
150Gram Bacon gris
10Gram Ost hårdost 31% fett
15Gram Smör 80% fett
15Gram Ädelost grönmögelost 30% fett
20Gram Tomat
40Gram Hallon frysta
40Gram Turkisk yogurt
40Gram Vispgrädde 40% fett
20Gram Kokosfe
Det ser bra ut va?! :)

I morgon är det 3 veckor sedan jag började äta den här kosten. Har inget sötsug eller sugen på bröd, pasta eller ris. (konstigt nog)
Däremot så bränner det i magen kvällstid. Jag äter mycket fett och allt går bra. Har kollat med minmat nästan varje dag och har nu fått in ungefär hur mycket jag ska äta. I 2 dagar minskade jag på fettet och då var jag några hg tyngre på vågen. Så jag märker direkt när jag inte äter som jag behöver. Ca 1500-1800 kcal blir det och minst 80% i fett, 18-20 protein och 2-5 kolhydrater verkar vara det bästa intaget.
Kan det vara kokosfettet som gör att det bränner i magen? Jag började ju med det för ca 1 v sedan.
Min mage annars är tyst och fin. Går ung varannan dag på toan. Jag är inte så trött som jag ser att ni andra verkar vara. Är ungefär som jag var innan jag började, kanske lite piggare.
Nåja, i morgon måste jag äta något annat och försöka vänja magen vid "vanlig" kost eftersom vi reser utomlands lördag morgon. Fast jag har ingen större lust att bryta detta nu. Men jag vill kunna dricka öl (gillar inte vin) och äta mat och njuta av vår första semester på 30 år. Jag börjar med den här kosten igen när jag kommer hem. Eftersom jag mår bra av den. Ville bara berätta eftersom jag inte har skivit så mycket på några dagar här. så här blev min mat i dag:
Energi kcal:
1882,40
Energi kJ:
7872,50
Proteiner:
84,49
Fiber:
2,03
Kolhydrater:
11,43
Vatten:
449,05
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
168,28
Kolesterol:
1130,78
E-mättade:
52,88
Mättade:
93,35
F-mättade:
11,83
Vitaminer:
A:
1133,70
B1:
0,88
B2:
1,46
B3:
18,38
B6:
1,68
B9:
163,40
B12:
4,80
C:
28,40
D:
4,28
E:
11,32
Mineraler:
Fosfor:
1133,00
Järn:
5,51
Kalcium:
644,80
Kalium:
1168,30
Magnesium:
109,30
Natrium:
3414,40
Selen:
72,15
Zink:
5,78
180Gram Ägg stekt
20Gram Smör 80% fett
30Gram Vispgrädde 40% fett
90Gram Bacon gris
120Gram Kycklingbröstfilé u skinn
70Gram Crème fraiche 34% fett
70Gram Brieost vitmögelost 34% fett
70Gram Blomkål kokt utan salt
30Gram Tomat
30Gram Ädelost grönmögelost 30% fett
20Gram Kokosfett
Glömde skriva att sedan jag började har jag gått ner 0,8 kg och det var inte väntat. Så jag är mer än nöjd. :)
Grattis till minuset.

Tackar! Och ändå var det inte jobbigt. Tvärtom. Jag äter gott och mår som en prinsessa. :)
Men i dag var jag tvungen att börja med "vanlig" mat. Tog vitt jasminris till levern. Fast gjorde ingen stuvning med mjöl bara grädde i. Känner inget än. Svårt att börja när jag nu är så van vid den här kosten. Men måste ju eftersom vi åker om ett dygn nu.

Usch så jag mår i magen. Har ätit så mycket fel mat nu i nästan 2 veckor pga resan och så för att gubben fyllde så hade vi ju tårta och sånt när vi kom hem nu i påsk.
MEN i morgon smäller det! Då börjar jag igen. Längtar till hur jag mådde när jag åt kosten. :)
Du kommer snabbt dit igjen, du är så duktig så duktig!:)
Jag har i övrigt en del recepter på low-carb snällare tårtor just till anledning födelsesdagar o så, blant annat en chockladtårta som inte skall gräddast utan man smälter smör och chocklad och har i form och låter kylast över natten :D

#146# Haha hej Rita! Har du flyttat nu? Känns det skönt?
Jag vill gärna ha dom receptena på tårtan är du snäll. Har du lagt in det här på sajten menar du? Min dotter fyller ju om några veckor så då är det tårtdags igen. :)
Nej, några få här inne, men en hel rös på min blogg iaf :D
Jo det känns underbart med flytten fixat och klart, vi har lagt ut massor av bilder på min andra blogg från lägenheten :D
Jag bakade även muffins med mandelmjöl för att fira flytten överstökat :D

Ok då får jag titta i dina bloggar.
#149 lär va lite för varje smak med :) jag gjorde även smörgåstårta på eggkaka i stället för bröd nån gong, det åt gubben av hjärtans lust av iaf :D

Min gubbe är så petig så han gillar inte något som är konstigt. Så jag undrar om han skulle tycka om en sådan smak på smörgåstårta. :)
Hur går det Gejsa? :)

#153# Jo, tack det går finfint. Det är inga problem med maten. Jag äter så mycket jag vill nästan. Har inte använt min,mat och räknat på några dagar heller så jag vet inte hur mycket jag får i mig. Men vågen visade på -0,5 i morse igen. Så jag har gått ner 2 kg efter resan tack och lov!
Hur går det själv?
Jo tack, har inte gått på vågen på ett tag nu, men jag mår prima och det är nästan viktigare tycker jag :D

Ja, det är ju det. Men eftersom jag är så pass ny så väger jag mig varje morgon för jag vet ju inte riktigt säkert än hur mycket jag kan äta. För jag är ju en storätare som gillar mat. :)
Det samma är min gubbe :D Fast, det begränsar sig själv hur mycket man klarar äta värkar det som för han äter mindre portioner helt av sig själv :)

Haha ja, jag tror inte att jag minskat på portionerna än iaf. Och i dag känner jag mig t o m hungrig redan fast jag ätit omelett och bacon till frukost. Jag brukar stå mig rätt så länge. Nu ska jag äta kyckling och blomkålsmos med någon gräddig sås till. Har inte bestämt vad för sås än. :)

Haha vad kul det var att leta upp sin gamla tråd. Kommer inte ens ihåg alla frågor jag hade till er.
Äter ju fortfarande kosten och står helt still på vågen. Men är nöjd med det. Väger på morgonen mellan 50.8-51,5. Vet att jag antgaligen äter för mycket ost. Är lite hård i magen pga det. Men jag tycker det är så gott.
Har i 3 dagar ätit frukost vid 10 tiden med 3 kokta ägg, 5-6 skivor ost med smör på. En klick cocosfett och grädde i kaffet.
Detta står jag mig på till kl 15-17.00 på eftermiddagen. Dricker några glas vatten emellan bara. Äter en rejäl lunch/middag och kaffe med grädde efter maten.
Sedan har jag inte ätit mer under kvällen. Tar bara några glas vatten till innan jag går och sover vid 1 tiden på natten. :)
hm, du kanske skulle prova äta lite mer utspridet för att se om kroppen då kanske tycker den kan ge släpp på sina ekstra små kilo? Om du äter oftare kanske den tycker det är överflod och den inte behöver knipa hårt? Bara liten tanke från mig här :)

#160# Jag har så svårt att äta lite och ofta. Men har ju gått ner några hg sedan jag skrev detta. Så länge jag inte går upp är jag nöjd iaf. :)
#161 jättebra attityd egentligen :) Själv har en annan lagt på sig i vatten under senaste månaden. Fusket har inte varit sådär jättestort men värmen gör att jag sväller som ett bär. Snart ser jag ut som ett med…. >.<

Har gått ner några hg till sedan jag skrev. Vägde mig i morse och vägde nu 50.3. Men i morgon sväller jag upp. Då är det smörgåstårta, tårta, glass och fruktsallad och bål. Dottern min tar studenten i morgon. Men det får man ta. Går ner igen sedan. Bara jag inte får magknip och mår illa. :)
Har ni sett min lilla schäfervalp som jag hämtade hem i går?
Åååå, så underbar! Ljuvligt söt, helt enkelt! Hur gammal är hon?

#164# Tack! Hon är 2 månader i dag. Hämtade hem henne i går. :)
**Tycker det är svårt att veta i gram vad man äter. Hur gör ni?
**
Räknar inte!
Busenkelt ät inget som har mer än 5g kolisar ;) per 100g så behöver man inte räkna, vill man äte ännu mindre kolisar äter man inget under 3g/100g

Om man vill räkna är det enklaste att titta på hur mycket som ingick i förpackningen och räkna hur stor del man tagit. (1dl ur en 3:a grädde är en tredjedel av allt på innehållsförteckningen).
Några saker, typ tomat, ägg, får man antingen väga eller slå upp i en kokbok.
Sedan tycker jag att om ens hälsa och viktsituation inte oundgängligen kräver det är 3g/100g ett onödigt restriktivt sätt att leva och inget jag slentrianmässigt rekommenderar nybörjare.
Fabricati diem, pvnc!
Inte jag heller men sen finns det ju olika anledningar till varför man måste dra ner mer eller var mer strikt samtidigt att det finns de som är som greensis som tål lite mer :-)

#168 Nu vet jag inte om det är jag som är trött eller det är du Greensis. 
1dl är väl räknat som 100g ungefär, så tar jag en dl så borde det ju bli det som står på innehållsförteckningen rakt av. Det brukar ju alltid stå per 100g.
Så inte blir det 1/3 av det som står på förpackningen då. Eller är det jag som är yr i nattmössan?
Men i övrigt håller jag helt med dig.
Brukar kolla på vikten på varan. Dela med antalet som finns i och sen är det inte så svårt att räkna ut vad just en av den varan blir i gram.
Ägg kan man väl läsa i äggförpackningen vad dom väger…
Sen brukar jag höfta till det med att en tesked är 5g, en matsked är 15g, en ostskiva är 10g.