Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 11932 ggr
Johannika
1

Camping-frukost??

Ska i väg till Gotland och Kneippbyn i ett par dagar! MC-träff och en massa skojiga aktiviteter och utflykter runt ön på hoj. En enda sak bekymrar mig dock; hur ska jag få till frukosten? En avancerad gissning är att man kan köpa plastinbakade mackor och kaffe på Kneippbyn, blir ju litet lite att bara knapra i sig pålägget. Vi bor i pyttesmå vandrarhemsrum, utan kylskåp. Vad kan jag ha med mig för att få i mig en ordentlig frukost a la LCHF???

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Raring
0

Här finns en tråd med många liknande frågor. Du kanske kan få lite idéer där?

Länk

Johannika
0

Hmmmm…. handlade om var man ska fjällvandra? Inget mat-prat?

SockerGodis
0

Salami och ölkorv

[Karro]
0

Håller med korv! Scans ölkorv upptäckte jag när jag var på kryssning att de är helt okej både innehållsmässigt osv, dock behöver du väl något mer än det!

Advocado kanske? Köp några som inte är så mogna :P

Johannika
0

Smart! Ölkorv och avocado! Borde ju funka bra!

Raring
0

Men gud förlåt, jag har lite otur när jag läser ibland. Generad

Här menar jag förstås. 

Took
0

Råa ägg håller sig väldigt bra utanför kylskåp, faktiskt! Om man inte tänker förvara dem i många veckor så kan man faktiskt ha dem i skafferiet. Är det jättevarmt och man är orolig så kan man lägga en fuktig duk över äggen, det sänker temperaturen medan vattnet avdunstar (typ afrikanskt kylskåp). Så om ni har någon slags campingkök så är det ju lätt gjort att slänga ihop en äggröra.

En liten kylväska är också bra att ha med. Det brukar gå att byta kylklampar på campingkontoret mot en smärre avgift!

Johannika
0

Så bra, där fanns ju en massa bra tips oxå! Tack raring!

Johannika
0

Liten kylväska med klamp är ju inte så dumt! Håller ju det hyfsat svalt även om man inte lyckas hitta nya kylklampar!

hamalm
0

Är det inte enklare att ta med sig hårdkokta ägg som faktiskt håller otroligt öänge utanför kylskåp och är ätklara.

Took
0

#10: Hårdkokta ägg håller sig inte alls lika länge som okokta och är mycket känsligare för bakterier = måste förvaras i kylskåp. Det lär visst bero på att hinnan innanför skalet blir förstörd vid kokning. Eller nåt.

Johannika
0

Nu har jag varit och handlat litet ölkorv, ädelost på tub (egentligen en väjmelse men det får väl vara ett undantag) babybel Emmentaler, fetaost som jag tänker tärna själv och lägga i olivolja. All annan färdigtärnad fetaost låg i rapsolja, fick för mig att det inte var  optimalt?

Anders-S
0

Har bott på vandrarhem två helger i rad. Hade med mig mat bägge gångerna i yoghurtburkar och andra plastförpackningar som jag kunde äta direkt ur och sedan kasta i plaståtervinningen. Ville gärna undvika att använda vandrarhemmets servis och sedan behöva stå och diska alla andras disk. Dessutom kunde jag sitta ute i skuggan och äta. Till frukost åt jag färdigkokta ägg, köttfärssås med tomat alternativt salami, ost, paprika, tomat och  färdigbryggt kaffe i gräddförpackning som jag värmde i mikron. Lunchmat var kålpudding, köttfärssås eller kycklingbitar och cole-slaw. Middag kött på grillen, färdiglagad gräddsås i gräddförpackning och cole-slaw.  All mat var färdiglagad, hemlagad innan avresan, först nedkyld och klarade sedan transport i 12 timmar i 30 graders värme och stod sedan i kyl resten av tiden. 

Salamin var Euroshoppers från ICA. Det är den budgetvariant som innehåller minst tillsatser och mest kött.

Johannika
0

Tack! Det lät som en smart idé att laga färdigt och förvara i engångsförpackningar. Färdigkokta ägg blir det nog ett gäng, räknar med att de ska hålla sig i alla fall ett par tre dagar….Även utan kylskåp.

Miyu
0

**Sötmandel i påse.
**

[Karro]
0

njaaaa Miyu nu är du ute och cyklar igen hihi

Nötter 

sorry att jag är på dig men *host host*

rätt ska vara rätt Cool

missaz
0

#12 Rapsolja är bra (för att vara olja…) det är solrosolja du ska akta dig för.

Miyu
0

**Karro: Hjälp då har jag fått felaktiga uppgifter. Men nötter i allmänhet  är "i måttliga mängder-mat".
**

Took
0

Miyu: Kolla gärna på MinMat.net, där kan man se vad olika livsmedel innehåller enligt Livsmedelsverket. Den finska sidan fineli.fi är också jättebra (finns i svenskspråkig version).

På MinMat kan man också lägga in vad man äter och se hur fördelningen ser ut.

[Karro]
0

Plus att det finns flera artiklar här på sidan där mamma (Margareta, sajtvärd) har lagt upp saker så som Nötter (se länk ovan) och även Frukt och grönt länken där det står vad det generellt innehåller.

Sen går det alltid att titta i broschyren på första sidan (tryck på Start högst upp) 

Hjälper så gärna till om jag kan Glad

magma
0

…och sedan så är det ju även olika mellan olika personer hur mycket kolhydrater man äter- äter man runt 60 gram/dag så får man plats med en näve sötmandlar. Men det utrymmet finns kanske inte om man äter nedåt de lägre "nivåerna" på 5-15 gram/dag, om man ska tala enbart om gram och inte vilka slags kolhydrater man kan vara mer eller mindre känslig för.

kaisakavat
0

Har inte koll på geografin… Är det långt till närmsta livsmedelsaffär?? Tänkte på en stor fet grillad kyckling med tsatsiki e dyl… just nu flyger den runt framför min inre syn… (hungrig)