Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 717 ggr
elocinave
0

recepttips önskas

eller egentligen handlar det inte riktig om recepttips utan jag vill gärna veta vad jag gör med fett-vätskan som blir kvar när man steker kycklinglår.

Det är ju inte bara rent fett utan även kryddor samt citronsaft t.ex.

Jag har idétorka. Vad gör ni med det? Använda till sås? Hur gör ni i så fall?

Nu står det i kylskåpet, ett lager fett som ligger överst förstås och ett lager gelé-vätska och väntar på att bli uppäten.

Hjälp!

Tilda-T
0

Koka ihop den och använd som kycklingbuljong, gör en god gryta med kyckling och grönsaker som du tycker om!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

andreas0
0

Du kanske kan använda det som smaksättare i t.ex. en kycklingsoppa?

greensis
0

Eller klicka i lite i en grönsaksgratäng, t.ex broccoli med osttäcke.

Fabricati diem, pvnc!

elocinave
0

drägel drägel

fler tips?

Fast då kommer jag kanske lida av beslutsångest ;-)

greensis
0

För att göra sås: värm på låg värme i en kastrull tills det smälter och blir rinnigare. Vänd i en burk creme fraiche och rör tills allt är varmt. Krydda eventuellt på lite till.

Eller vinsås enligt följande:

Koka upp 1-2msk vitt vin samt kycklingstekspadet. Ta av från värmen. Vispa i 2 äggulor som redning. och späd med lite lite vispgrädde. Örtkryddor efter smak.

Fabricati diem, pvnc!

Miyu
0

(Buljongtärningar innehåller glutamat och är inte att föredra allt för ofta.)

Wildrat
0

Det finns buljong utan glutamat men de flesta tärningar gör det. Men inte alla bryr sig om det…

Miyu
0

**Jasså? Det har jag totalmissat.
**

piri-piri
0

Jag har ännu inte hittat buljontärningar gjorda på kött eller kyckling utan glutamat däremot finns det grönsaksbuljonger på hälsokosten både i pulver och tärningar utan glutamat och härdat fett. Så om någon har hittat bra köttbuljong, tipsa gärna.

Miyu
0

**Ja, det är i vanliga mataffärer jag menar.
**