Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6610 ggr
Amiechan
0

Lergrytetips?

Hurra! Jag har köpt en lergryta! Idag hittade jag en på Erikshjälpen för bara 15 kronor och kan få prova att laga mat i lergryta :) 

Då jag bara var barnet på 80-talet då lergrytorna var populära minns jag bara svagt hur lergrytor ska behandlas. De ska läggas i blöt före användning (typ i 20 minuter, före första ggn flera timmar) och så ska de sättas in i kall ugn är vad jag kan erinra mig. Ja, och så att man inte ska tillaga fisk i samma lergryta som man tillagar kött i eftersom smaken sitter kvar…

Det jag undrar: Har ni några goda recept och tips som ni vill dela med er av?

Margareta
1

Kyckling
Släng i en hel kyckling fylld med persilja och andra örter (vitlök?).
Nu kan man ju frossa i allt möjligt.
Den kommer att koka i sitt eget fett…

Numer pensionär i Nynäshamn

TinaH
0

dem är kanon!Glad
men se upp.

så du lägger den i kallbad i minst 2 timmar innan och sätter in den i kall ugn som värms upp på 150grader.

sedan så ska du nog inte ha fisk i samma gryta…kan ge smak ava köttet….

LYCKA TILL!!Flört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

EarlyBird
1

Grattis Amiechan!

Jag kan rekommendera en lite bok som heter "Godare mat i Römertopf", från firman Eduard Bay, Ransbach, Tyskland. 160 sidor med skötselråd och recept + register. Kanonbra! Boken är på svenska och jag har köpt den i nån bokhandel här.

Ang. det Du tar upp så står det där att en ny gryta skall ligga under vatten över en natt, därefter sköljas och borstas så ev. lerdamm försvinner. Begagnade grytor skall ligga under vatten minst 15 minuter innan användning. En (kall) lergryta får ALDRIG ställas in i en varm ugn!

Mitt favvorecept: Tjälknöl i lergryta! En kväll tar man ett fruset köttstycke direkt från frysen in i lergrytan, in i den kalla ugnen som ställes in på över- och undervärme 75 grader. Sen får det stå så i 12 timmar. Man kan slänga i nån lök eller morot också om man vill. Gott!

Det finns inget ISBN-nummer i boken, men på baksidan står:

"Römertopf-international Eduard Bay D-5412 Ransbach"

Amiechan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha! Nu står lergrytan i ugnen med makens lunch och mina frukostar för ett par dagar framöver i sin feta mage.

Jag gjorde en köttfärslimpa (för köttfärs hade vi planerat att köpa idag till skillnad från lergrytan). Nötfärs, äggulor, vispgrädde, färska örter (mycket timjan, basilika, oregano, rosmarin och kyndel), svartpeppar och så lite sälta från min fina soja rördes ihop och lades i lergrytan. I grytan lades också små lökar och ovanpå la jag min egen hemkokta buljong.

Nu står alltihopa i ugnen och gottar sig. Det här är grejt!

Bildtext: Köttfärslimpan i grytan. Det där som ser slemmigt ut är läcker buljong, de små vita kulorna är frusna smålökar. 

Fibblan
0

Mmmm….måste köpa mej en lergryta, ser underbart ut

Gozan
0

det ser jättegott ut!

jag gör ofta fläskastek i min lergryta … den lergrytan är över 20 år och jag vårdar den ömt…

eivorunosson
0

min gubbe lagar mycket gärna mat i lergryta.kyckling eller fläskstek tillsammans med kryddsalt ger mycket njutbara måltider.lergryta (invand) iblöt 10 min. allt klart på en timma. full fart på ugnen.

Amiechan
0

Mmmmm vad gott det luktar! Och så smaskigt! Tyvärr kan jag inte dela med mig av doften eller smaken, men en bild kan ni få iaf :)

Planen är att hälla av en del av den goda buljongen och röra ihop med creme fraiche och ha som sås. Blir nog gottigt och hänger dessutom med gaffeln till munnen lite lättare ;-)

EarlyBird
1

Amiechan skrev bl.a.:

"…min fina soja…"

SOJA!!??!!

Varför? Jag tror att Du gör ju precis allt annat klockrent perfekt med en reservation för om det blir tillräckligt med mättat animaliskt fett, men soja…

Ta en titt på Weston A Price, där står det en hel del om soja, bl.a. följande i översättning:

"Moderna sojaprodukter blockerar mineralupptag, hämmar proteinupptag, sänker sköldkörtelfunktionen och innehåller cancerframkallande ämnen. "

"Myt: Vitamin B12 kan erhållas från vissa växter såsom blågröna alger och sojaprodukter. Sanning: Vitamin B12 tas inte upp från växter. Moderna sojaprodukter ökar kroppens behov av B12. (Soybeans: Chemistry & Technology Vol 1 1972) "

Myt: Användningen av soja som föda daterar sig tusentals år tillbaka. Sanning: Soja användes för första gången som föda under den senare Choudynastin (1134-246 f. Kr.), först efter det att kineserna lärt sig att syra sojabönor för att göra mat såsom tempeh, natto och tamari.

Myt: Aseater konsumerar stora mängder med sojamat. Sanning: Genomsnittlig konsumtion av soja i Japan och Kina är 10 gram (ca 2 teskedar) om dagen. Aseater konsumerar små mängder som smakförstärkare, och inte som ersättning för animalsikt föda.

Myt: Modern sojamat ger samma häslofördelar som traditionellt syrade sojarätter. Sanning: De flesta moderna sojarätter är inte syrade så att sojabönans toxiner neutraliserats, och har tillverkats på ett sätt som förändrar proteiner och ökar halten av cancerogener.

Myt: Sojamat ger fullgott protein. Sanning: Som alla legymer har sojabönor otillräckligt med de svavelhaltiga aminosyrorna metionin och cystin. Därtill, moderna tillverkningsmetoder förändrar det instabila lysinet.

Myt: Syrade sojaprodukter kan ge vitamin B12 i vegetarisk kost. Sanning: Den förening som liknar vitamin B12 i soja kan inte användas av människokroppen; tvärt om, sojarätter orsakar att kroppen kräver mera B12.

Myt: Soja är ofarligt för småbarn. Sanning: Sojamat innehåller trypsinhämmare som hämmar proteinupptaget och påverkar bukspottkörtelns funktion. Vid djurförsök har dieter med höga halter av trypsinhämmare lett till störd tillväxt och sköldkörtelfunktion. Sojamat ökar kroppens behov av vitamin D, vilket behövs för en stark benstomme och en normal tillväxt. Fytinsyran i sojarätter medför mindre tillgängligt järn och zink, nödvändiga för hälsan och utvecklingen av hjärnan och nervsystemet. Soja saknar också kolesterol, lika viktigt för utvecklingen av hjärna och nervsystem. Exceptionellt stora doser av fytoöstrogener i soja hänger samman med den rådande trenden till en allt tidigare sexuell utveckling bland flickor och försenad eller ofullständig sexuell utveckling bland pojkar.

Myt: Sojarätter kan förhindra osteoporos. Sanning: Sojarätter kan orsaka brist på kalcium och vitamin D, vilka båda behövs för en frisk benstomme. Kalcium i köttbensbuljong och vitamin D från fisk och skaldjur, ister och inälvsmat förebygger osteoporos i asiatiska länder - inte sojarätter.

Myt: Moderna sojarätter skyddar mot många typer av cancer. Sanning: I en brittisk regeringsrapport dras slutsatsen att det finns svaga bevis för att sojarätter skulle skydda mot bröstcancer eller någon annan typ av cancer. Faktum är att sojarätter kan resultera i en ökad risk för cancer.

Myt: Soja skyddar mot hjärtsjukdomar. Sanning: Hos vissa individer leder konsumtion av soja till lägre kolesterol, men det finns inga bevis för att lägre kolesterolnivåer minskar risken för hjärtsjukdomar.

Myt: Sojans östrogener (isoflavonider) är bra för dig. Sanning: Isoflavonider i soja stör fytoendokrina funktioner. Vid födointag kan de förhindra ägglossning och stimulera tillväxt av cancerceller. Att äta så lite som 30 gram (ca 4 teskedar) av soja per dag kan leda till försämrad sköldkörtelfunktion med symptom som apati/slöhet, förstoppning, avmagring och matthet.

Myt: Sojamat är säker och nyttig för kvinnor efter klimakteriet. Sanning: Sojamat kan stimulera tillväxten av östrogenberoende tumörer och förorsaka sköldkörtelproblem. Låg sköldkörtelfunktion hänger samman med svårigheter under menopausen.

Myt: Fytoöstrogener i sojamat kan förbättra mentala förmågor. Sanning: I en färsk studie visas att kvinnor med de högsta nivåerna av östrogen i blodet hade de lägsta nivåerna på kognitiva funktioner; hos amerikaner av japanskt ursprung är konsumtion av tofu i medelåldern kopplad till uppkomsten av Alzheimer's sjukdom senare i livet.

Myt: Sojaisoflavonider och sojaproteinisolat är GRAS-märkta (Generally Recognized As Safe, U.S. Food and Drug Administration label) Sanning: Företaget Archer Daniels Midland (ADM) drog tillbaka sin FDA-ansökan om GRAS-status för sojaisoflavonider efter en ström av protester från det vetenskapliga etablissemanget. FDA prövade aldrig sojaproteinisolat på grund av förekomsten av toxiner och cancerogener i framställd soja.

Myt: Sojamat är bra för ditt sexliv. Sanning: Ett flertal djurförsök visar att sojaföda orsakar infertilitet hos djur. Sojakonsumtion förstärker hårtillväxt hos medelålders män, vilket indikerar lägre testosteronnivåer. Japanska hemmafruar ger ofta tofu till sina män när de vill minska deras virilitet.

Myt: Sojabönor är bra för miljön. Sanning: De flesta sojabönor som odlas i USA är genetiskt manipulerade för att möjliggöra för odlarna att använda stora mängder med herbicider.

Myt: Sojabönor är bra för utvecklingsländer. Sanning: I tredje världen ersätter sojabönor traditionella grödor varvid förädlingsvärden överförs från den lokala befolkningen till multinationella företag.

Sojamat till spädbarn: P-piller för spädbarn

Spädarn som ges sojabaserade produkter har 13.000 - 22.000 gånger högre östrogenföreningar i sitt blod än spädbarn som ges mjölkbaserade produkter. Spädbarn som uteslutande föds upp på sojaprodukter får en östrogenekvivalent (baserad på kroppsvikt) motsvarande minst 5 p-piller om dagen.

Pojkar i späd ålder genomgår ett "testosteron-svall" under de första månaderna i livet, testosteronnivåerna kan då bli lika höga som för en vuxen man. Under denna period sker en programmering för utvecklandet av manliga karaktäristika efter puberteten, inte enbart i utvecklingen av könsorgan och andra maskulint fysiska drag utan även i att skapa de mönster i hjärnan som är karaktäristiska för manligt beteende.

Hos djur indikerar sojautfordring att sojans fytoöstrogener orsakar kraftiga störningar i endokrina systemet. Spädbarnsmat med soja - vilken översköljer blodkärlen med kvinnliga testosteronhämmande hormoner - kan inte uteslutas som en möjlig orsak till störda utvecklingsmönster hos pojkar, inklusive inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Pojkar som exponerats för syntetisk östrogen DES har sämre resultat än normalt i mognadstest.

Nästan 15 procent av vita flickor och 50 procent av afroamerikanska flickor visar tecken på pubertet, såsom utveckling av bröst och könshår, före åtta års ålder. Några flickor visar sexuell utveckling före tre års ålder. För tidig utveckling hos flickor har kopplats till användningen av soja och exponering för östrogenliknande ämnen såsom PCB och DDE.

Ett högt intag av fytoöstrogener under graviditeten kan även ha ogynnsam påverkan på fosterutvecklingen och tidpunkten för puberteten senare i livet.

För referenser och ytterligare information, sänd $12 till Soy Alert! PMB 106-380, 4200 Wisconsin Avenue, NW, Washington, DC 20016 eller besök www.soyonlineservice.co.nz

hemul
0

Ahem… "lite sälta från min fina soja" tyder väl på att hon just använder "små mängder som smakförstärkare, och inte som ersättning för animalsikt föda". Flört

Amiechan
0

tack hemul :D

Min ingredienslista ordnades i fallande ordning efter mängden (precis som på köpemat…) så det var inte direkt några stora mängder.

Jag använder en skvätt soja 1-2 ggr i månaden, det räknar jag in bland "myggen". Jag har fortfarande "kameler" att jaga, så min konsumtion av soja låter jag vara :)

Jag lovar - jag har läst på om soja på Weston Price-sidorna :D Tack för översättningen förresten, den kan jag skicka vidare till mina veganvänner ;-) 

Bildtext: Min "fina" soja - Mrs Cheng´s Imperial Soy är av klassen "Superior grade" vilket lär vara den högsta kinesiska sojaklassen. 

Amiechan
0

Men Early Bird och hemul! Vilka nattsuddare ni är :D

Gittan-Xyz
0

Early Bird, äntligen någon jag kan fråga! Varför låter du tjälknölen stå i 12 timmar? Jag gjorde det i början men när jag sen satte en köttermometer i såg jag att t ex oxstek har kommit upp i rätt temp efter ca 5 timmar. Är det inte att förstöra vitaminer och näringsämnen eller är det något jag har missförstått?