När blir det gott?
Efter tre veckors lchf-ätande är jag så trött på ägg, bacon, kött, fett och liknande att jag har tappat aptiten. Vänjer man sig och lär sig tycka om den här maten även om man inte tycker om den till att börja med? Tar det lång tid? ( med lång tid menar jag ett halvår eller mer, typ)
Jag har aldrig tyckt om att äta mat i huvudtaget, är en notorisk småätare som hellre tog lite fil och flingor än åt en riktigt måltid, så det här är ju ett problem jag alltid haft. När sambon varit borta på jobb i veckorna har jag ätit lagad mat kanske var tredje-fjärde dag.
Nu när jag hoppat på det här tåget och vill få ordning både på matvanor, vikt, utbrändhet, fibromyalgi och en enorm trötthet ( konstigt att jag var trött, eller hur ?
) känns det så enormt motvalls att äta. Tittar i kylen och bara VILL INTE. Ännu har jag lite smak för kokt lax, kyckling och bantarbiffar, men äter jag dem för ofta tappar jag dem också, så jag försöker varva de tre bäst det går. Jag får sällan i mig en hel måltid, tröttnar helt enkelt på maten på tallriken och på att äta.
Kan tillägga att jag inte saknar bröd eller socker alls - det enda jag saknar egentligen är aptit. Jag har dessa tre veckor ätit mellan 1300 och 2000 kalorier per dag, beroende på vad jag lyckats få i mig. Broccoli och blomkål plus någon till grönsak blir det till åtminstone ett mål per dag. Jag ligger på 20-40 gr kolhydrater per dag.
Blir det bättre? Jag hoppas verkligen det… Att tvinga i sig fet mat är ju mycket svårare än att få ner lite flingor eller en knäckemacka, så just nu känns allt ganska deppigt och jobbigt…
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!

Besvärligt. Finns det nåt du tycker är gott? Du måste ju inte äta lagad mat om du inte vill men det kan bli lättare att peta i sig om du har färdigkokta ägg eller stekt, skivat kött t ex i kylen.

Nu på sommaren blir det oftast bara ett lagat mål mat per dag. Jag äter fil, grädde och linfrö till frukost. Till lunch blir det en omelett på två ägg och skinka eller två kokta ägg med smör.
Ät det som känns bra så att du inte tröttnar. Jag åt mycket broccoli och biff i vintras men äter det inte lika ofta längre. jag tycker att det finns stort utrymme för variation med den här kosten. Det finns så otroligt mycket bra och god mat som man kan äta.

Om man tänker lite kreativt kan man variera i det oändliga med olika grönsaker, såser och kryddningar. Det är kanske "slentrianätandet" som gör det tråkigt? Jag skulle snabbt tröttna på att bara äta "bantarbiffar" och kokta ägg, även om jag gärna äter samma sak flera dagar i rad.
Prova att söka inspiration här på webben, i kokböcker, tidningar…Klassisk fransk matlagning innehåller massor av matnyttiga och inspirerande recept!
Det krävs lite ansträngning i början när man ska "lära om" matlagningen.
#1 Jo, jag har mina "bantarbiffar" färdiga i kylen, men det växer i munnen det med tillslut… Kokta ägg har jag någon fånig fobi för sen jag smakade på ägg som blivit dåliga. Jag klarar att steka dem och göra omelett ( som jag ätit alldeles för många gånger de senaste veckorna eftersom det var något jag kunnat tänka mig att få i mig ) men kokta ägg - nej…
#2 Ah, linfrö är ju bra till filen! Att jag inte tänkt på det, det tycker jag ju om…
Usch vad jag är besvärlig. Tycker ju inte ens om ost… Jag var en sån där unge som åt mackan utan smör och vägrade sås på maten tills jag var tolv. Min ultimata mat är kokt fisk och ris utan något på och utan salt. Hur trist är inte det - men en av de få saker jag tycker om… Som sagt - jag är Besvärlig !!! 
Men, jag kanske vänjer mig vid riktig mat tänkte jag… Hoppas det!
#3 Jo, jag har insett att jag måste göra så, söka recept och inspiration!
Egentligen undrar jag mest om fler haft samma problem och hur lång tid det tagit för dem att vända på det och få lite aptit och att tycka om lchf maten…
Jag håller med Ulf
Klart det finns variation, men vill man inte se det eller inte är intresserad så faller ju utbudet bort. Du får ta ett aktivt tag i det här om du skall få variation eller se möjligheterna. Köp någon kokbok (Smörstekt kanske?), gå en matlagningskurs. Titta i trådarna om vad folk ätit under dagen så får du en massa tips. Vad som helst som kan bjuda på stimulans.
Jag skall alldeles strax strimla kycklingfilé, steka i en massa smörfrästa kryddor, hälla på creme fraiche och strimlad squash. Senare ikväll skall jag ha taco-middag med några kompisar. Det betyder helt enkelt att jag istället för tortillas/tacoskal kommer att linda in den strimlade biffen/kycklingen/kryddfärsen i salladsblad och äta det så. Och eventuellt byter jag ut yoghurten med vitlök mot Gourmet Creme Fraiche. (Och till köttet äter jag riven ost, gurka, tomat, och salladslök.)
Jag tror de flesta har perioder när man helt enkelt inte känner för att äta. Om man ser evolutionärt är det normalt att äta lite eller inget alls i vissa perioder - det fanns inte alltid mat att få tag i. Dålig aptit är också normalt under utrensning - kroppen säger att den vill dra ned på intaget för att hinna balansera sig. Avsmak för vissa livsmedel är normalt om det är så att kroppen vill slippa något som finns i just detta livsmedel.
Oroa dig inte för bristande aptit om det inte varar i flera månader, eller om du inte får i dig mat alls under mer än tre dagar. Drick mycket vatten, bara!
När LCHF börjar balansera hormonerna blir man känsligare för dess signaler, och signalerna blir kanske starkare, på samma sätt som kvinnor som vill ha/kräks åt vissa saker under graviditeten beroende på att graviditetshormonerna gör kvinnan mer känslig för kroppens signaler.

Vad med räkor och andra skaldjur? Det är mums. Med avocado och Creme Fraiche.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jo, jag har samma nu. Kanske beror det på att jag inte gått ner nästan något i vikt (vilket var min stora motivation) så nu känner jag ett enormt motstånd mot att äta över huvudtaget. Ingenting känns lockande eller gott. Kanske tror jag att jag kommer att gå ner mer i vikt om jag matstrejkar. *Ler*
Samtidigt vet jag sedan jag var ung och smal att jag brukade tappa aptiten på sommaren så det kan också bero på det. Vi får väl se till hösten.
Du kan ju äta mycket frukt och bär nu och göra som björnen. Det är ju något som SSS har provat.

Går du ned i vikt när du äter så lite som du gör, eller står den stilla? (Eller går upp?) Om du äter lite utan att vikten förändras nedåt, betyder det att din metabolism går på lågvarv? (Jag tänker högt här, försöker förstå fenomenet!).
Jag känner en liten tjej som nästan inte äter, bara lite. Hon klarar sig på lite mat, uppenbarligen. Är alldeles normalvikitig. Skulle hon få bestämma själv (hon är bara 8 år) skulle hon småäta småbitar istället för att äta måltider.

Jag känner igen mig i det här med att inte ha lust att äta… så var det för mig före LCHF, och periodvis blir det så fortfarande…
Visst var det enkelt då man kunde trycka i sig lite fil med musli, när man inte hade matlust, bara för att få i sig något…
Knepet är att hitta något inom ramen för LCHF, som går enkelt att fixa till, och som man står ut med att äta… vad det skulle vara är ju individuellt. Men jag har korv i frysen (bra korv med låg halt av kolisar) som nödmat, korv går alltid ner när jag inte har matlust. Varmkorv går snabbt att värma, och ibland, då jag vet att jag har en period, så köper jag räksallad, som jag äter till. Inte särskilt bra LCHF-mat för den renlevande, men för min del tycker jag att det är bättre att jag äter överhuvudtaget ibland. Då går kroppen inte ner sig under "matvägrarperioden", och när lusten återkommer, så blir det faktiskt både kul och gott att laga lite ordentligare mat.
Ett annat knep jag har är att göra stora satser köttfärssås, när jag ändå lagar. Den fryser jag i portionsförpackningar, så är det bara att värma, och riva massor med ost över… det äter jag rakt av, utan någon "pastaersättning" (typ vitkål, eller squashstrimlor) till.
En annan sak jag gör, som funkar för mig, är att grunda rejält med fett till frukosten. Två kokta ägg med runt 20 g smör, samt en stor balja kaffe med 40-50 g osaltat smör, och en tesked kokosfett, och vispgrädde. Det står jag mig länge på, och om matlusten tryter, så vet jag att jag ändå har fått en bra start på dagen… och att jag inte behöver tänka så mycket på fettprocenten under resten av dagen, om jag inte känner någon matlust…
Men på det stora hela så tycker jag att min matlust har förbättrats under de 2 år jag har ätit LCHF. Så ofta äter jag bättre mat än korv och räksallad… 
"still lost in space and time"
#11 Tja, jag har ingen våg, så jag vet inte. Jag har tagit mått, men det lär väl dröja innan det syns på dem.
#9 Räkor och skaldjur ska jag nog satsa på att köpa lite, det har jag inte tänkt på. *ler* Jag måste tillbringa mer tid inne på receptsidan helt klart. (även om jag tycker det är trist)
Allmänt. Egentligen ville jag nog mest höra att man vänjer sig, lär sig tycka om… tja så… eftersom jag ju faktiskt tror på att det är bra att äta den här maten och vill att det ska fungera för mig. Jag vill tycka om maten, men många års selektiv föda gör att det nog tar lite tid att få in bättre vanor. Allt känns bara så fett och växer i munnen ännu. Förhoppningsvis ställer kroppen om sig så den föredrar den här födan.
Jag läser recept, men bara för att jag måste få till en shoppinglista - måste ju ha något hemma att äta. Jag provar det mesta, är inte feg för det, men när jag ätit det några gånger och mest får kväljningar är det inte roligt.
Men, jag kämpar på, det vänder väl! 
#12 Bra tips! Tack!!!
Hur lång tid tog det innan du kände att det vände? Jag vill ju så gärna få till lite matglädje, det är inte speciellt roligt att känna så här…
Konstigt det där, när suget sätter in funderar jag på vad det jag vill ha, men kommer sällan fram till något. Varken tillåtet eller dumt känns rätt. Så, då blir det en kopp kaffe eller en skinkrulle, men suget är kvar ändå - otillfredställt. När jag känner efter ordentligt är det varken kakor eller något annat jag ätit tidigare som lockar, jag tror suget är psykologiskt och då har jag ingen aning om vad jag ska göra för att tillfredställa det. Men, då finns ju KiF där jag kan läsa och reflektera tills suget släppt och jag kan fokusera på annat igen. Så fånig man kan vara… 
#8 Tack! Det var betryggande läsning. Om jag släpper på kontrollbehovet ( måste äta nog mycket) kanske jag lättare kan hitta tillbaka till glädjen i att äta…
Hej, nå´t som funkar för mig är att ta till keso med litet mascarpone och vispgrädde i, smaksätt med vaniljpulver och eventuellt litet bär typ hallon. Det är den eminenta Greensis som gav mig tipset och nu är det min frukost nästan alla dagar utom till helgen då det blir god omelett med mycket ost i!
Annars äter jag tex. till lunch så här på sommaren någon god röra (CF, majonäs etc.) med kallskuret, salami, prosciutto, rökt skinka (utan sockertillsatser).
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
#16 Till frukost? Ha ha, det känns ju nästan syndigt! 
Det måste jag prova!!!!!

Något som är gott och slinker ner ganska lätt är: Avokado, CF, rom, rödlök och räkor. Det är nästan syndigt gott och alla på jobbet blir avundsjuka när jag äter så. Ska man äta räkor så måste man tillsätta en hel del fett eftersom det är mager mat.
Här är en till som känner igen sig i att inte ha lust att äta. Ibland säger magen till och ibland inte. Ibland kan magen vara hungrig, knorrar och vill ha mat men "jag" är inte det minsta intresserad… konstigt hur vi funkar egentligen.
Innan LCHF kunde jag komma på framåt tre-tiden på en ledig dag att jag inte ätit frukost och det kanske var dags. Ändå gillar jag att laga mat och tycker om god mat men i perioder så hade jag önskat man kunde ta nåt piller och så var det bra med det.
Det här har med tiden reglerat sig till det bättre med LCHF. Jag börjar oftast dagen med 2 koppar kaffe med en gräddskvätt i, det är min frukost. Framåt lunch, nån gång mellan 11-13 så är jag hungrig och har lust att äta något. De allra flesta dagar i alla fall. Nån enstaka gång nu det sista har jag faktiskt haft lust att äta "en riktig frukost" istället för bara kaffe.
Det förekommer fortfarande perioder utan matlust men de är inte så långvariga längre. Men jag hör till dom som behöver lite mer kolhydrater varje dag för att må som bäst. Ligger mellan 20-40 gram. Försöker jag fakira/ligga nära noll så tappar jag matlusten och annan lust också, nästan som en mini-depp. Nån enstaka dag utan kolhydrater går bra men inte flera på raken. Tog ett tag innan jag fattade det sambandet….
Man kan också få avsmak av allt fett som nybörjade men det upplevde jag också reglerar sig med tiden. Ett tag åt jag turkisk youghurt och försökte hitta rätter som "inte kändes" så feta. Känner man sig lätt illamående kan det hjälpa med att dricka extra vatten.
De dagar jag trots allt inte har någon matlust brukar jag äta sånt som går snabbt att få i sig, typ ett par, tre, fyra tuggor. Makrill i tomatsås tex. Eller att ha kokta ägg i kylen. Man behöver bara skala, klicka på lite majonäs, ta en rejäl bit och så en ny klick majonäs och svälja resten också. Rökt lax ger också bra mättnadskänsla och går relativt fort och smärtfritt att tugga i sig utan att tuggorna växer alltför mycket.
Önskar jag visste vad det här berodde på. Funderar på om det har med ämnesomsättningen att göra, det borde vara det logiska tycker jag. Skönt att höra att det finns flera där ute, trodde jag var ganska ensam om problemet.

#14 Jag kan inte säga exakt när det vände. Jag åt ganska mycket under första halvåret, trots att matledan kom och gick. Jag kände ett illamående då jag hade ätit för lite, då fick jag mer eller mindre tvinga i mig något, och när jag hade gjort det, så gick illamåendet över… och det har skrivits om att hunger kan ge sig tillkänna som illamående i början. Kan ju vara lite knepigt om man redan sedan tidigare har lite svårt med aptiten.
Kände också ett sug… så det fick bli många snabba mellanmål. Jag hade kokta ägg i kyskåpet, som jag kunde äta med majonnäs, det stoppade suget ett tag. Jag gjorde ostrullar, dvs hyvlade ost och hyvlade smör, och rullade in en oliv. Skinka med en oststav inrullad. Det blev många koppar te med vispgrädde i under en dag (kaffe dricker jag bara på morgonen). Det gick åt 5 st 5 dl-förpackningar vispgrädde i veckan. Dvs 2,5 liter!
Numera äter jag nog bara häften av vad jag åt under första halvåret. Det går bara 1-1,5 liter vispgrädde i veckan, men desto mera smör. För det mesta äter jag numera bara 2 mål om dagen, frukosten, samt ett lagat mål framåt eftermiddagen-kvällen. Men är jag hungrig någon dag, så äter jag givetvis mer. Jag låter kroppen styra helt och hållet.
Som sagt, det är svårt att säga när det vände, men det där jobbiga suget, utan att veta vad man vill äta, gick över efter ett halvår. Allra bäst blev det när jag började med min smörladdade frukost, men jag minns faktiskt inte när jag gjorde det… dock minns jag att jag i början åt 3 ägg, numera räcker det med 2.
Jag tror att det är fett (dvs smör) är det som kroppen behöver, när man har det där suget. Så prova att stoppa i dig något fett, t ex fet ost, eller smör, till skinkrullen, och vispgrädde i kaffet. Vispgrädden kan du dra ner på, när suget har avtagit, om du behöver det för eventuell viktnedgång.
Kanske bäst att tillägga att jag inte började med LCHF för viktens skull, så jag har inte behövt tänka så mycket på de extra kolisarna som finns i vispgrädde. Men även om du vill komma tillrätta med vikten, så kanske det är bättre attt ändå tillåta sig vispgrädde i kaffe och te, i början, tills kroppen har fattat galoppen. När du känner dig mätt och lugn i magen, och suget har släppt, så kan du ju börja finjustera, om du behöver det.
Ytterligare ett mattips: Gitsans schweizerfärs, finns bland recepten här på forumet, om du söker. Jag gör dubbel sats, och får då ca 14 portioner i frysen. Bra och fet mat att ta till när matlusten tryter, bara att värma i stekpannan, och jag tar ofta med en sådan portion som matsäck,när jag behöver, den är god att äta kall, gärna med lite majonnäs till… När jag har matlust så blir det lite broccoli, eller blomkålsmos till. Rena festmiddagen!
"still lost in space and time"

Några salladsblad, gärna med stark smak som ruccola, lite färska kryddor från trädgård eller kruka, kan fräscha upp i allt det där kött-fettiga. Cocktail-tomat, i halvor, räcker med 1-2 så SER det mycket ut. Allt sånt (litet) kan göra att det känns godare, särskilt när det är varmt ute.
#16 Niger och bockar.
Fabricati diem, pvnc!
Tack snälla ni för alla tips!
Det känns som om jag nog ska klara av det här nu, med alla bra tips och peppning jag fått!!!
Utan alla kloka inlägg på KiF vet jag inte om jag hade orkat eller vågat tro på att jag gör rätt, men ju mer jag läser här ( och jag jobbar mig bakåt i tiden i de flesta kategorierna ) desto bättre känns det!
Nu har jag varit iväg och handlat lite mer köttfärs och - körsbärstomater
faktiskt. Gott gott!
TACK!
Jag blir väldigt lätt trött på kött om jag övertillagar det. Blodigt går väl an, men tjock köttbit, cirka 10-20 sekunder på varje sida i en väldigt varm panna i mycket fett, så är man i himmelriket varje måltid. På detta sätt blir även s.k "grytkött" (högrev etc) hur mört och lättätet som helst.
Köttet bör vara så färskt som möjligt och aldrig fruset för att smaka bra på detta vis.
Visst blir köttet till störst del rått, men alla bakterier sitter på ytan och förstörs vid denna tillagning.. även om det kanske inte låter gott så testa, jag klarar inte av att äta genomstekt längre.. så otroligt torrt, svårtuggat och svårsvalt. Stekar på låg temp under lång tid i ugn är OK, men av näringssynpunkt är det bättre att bara yttillaga.
Kom ihåg att alltid tillaga gris och fågel till 100% dock, om du äter det.
Om du är van att äta "kall mat", så kan du ju äta kall kyckling med avocado röra, eller lite sill och gräddfil emellanåt?
Jag lagade ALDRIG mat till mig själv förrut, men nu har jag kommit in i det och tycker att lagad mat är godast. Det kommer, men försöka hitta recept som du gillar bäst som du kan äta oftast och sen äta "något som känns lite motigare" lite då och då så det inte känns som ett måste.
Lycka till!
#0: Jag skulle nog vilja påstå att det antagligen känns bättre om ett tag… Det låter som en vanlig situation just i vecka tre, och är en vanlig anledning kanske till att man hoppar av LCHF-tåget. Mina förslag är att du varierar kosten mer och byter ut det du känner dig trött på, tex byta ut ägg och bacon till frukost till något annat. Du kan även äta mer grönsaker, kanske i form av gurka och salladsblad som ger en knaprig, fräsch känsla som jag saknade i början av LCHF när fettet gjorde sitt intåg.

Kan du äta mjölkprodukter? Isåfall kan du testa fet 10 % youghurt, Arlas meze eller Lindahls turkiska eller grekiska yoghurt. Du kan ha krossade linfrön, kokos, kakao, hackade nötter eller hackad mandel på i valfri blandning.
Kan du äta nötter så kan även 5-minuters nötbröd (recept finns i forumet) vara ett alternativ.
Gör en god grönsallad till maten. Byt gärna ut tomaten mot paprika och ha i lite god ost, feta eller grönmögel i salladen.
Gör någon form av sallad med tonfisk och kokta ägg.
#25 Tack för att du berättade det, om tre-veckorsdippen :-) Det är nog i den jag hamnade, skulle jag tro *LOL* Men, nu kämpar jag vidare och försöker få i mig något när jag är hungrig.
Allmänt. Jo, ni har nog rätt, jag ska "tillåta" mig att äta mer grönt. När man sätter igång en ny kost och läser så mycket om den blir det lätt att bli lite extrem. Vissa dagar har jag inte ätit mer än 7-8 kolhydrater per dag och det är ju faktiskt inte nödvändigt att ligga så lågt.
De två senaste dagarna har jag ätit keso/mascarpone/hallon-frukost och det känns faktiskt riktigt lyxigt och gott. Fräscht, precis som matens ska vara för att jag ska känna lite matlust. Tack Johannika och Greensis för tipset!!!!!
I går köpte jag urtagna kycklingklubbor som jag ska ungssteka och ha kalla i kylen. Dessutom kom sambon hem efter två veckors arbete borta, så nu har jag fått matlagningshjälp igen. Det blir lite roligare när man är två!
Däremot har jag fått ont i magen de senaste dagarna, känns som om jag har hur mycket luft som helst i den. Antagligen är det det också, byxlinningen spänner, så nu får jag fundera på vad jag ätit annorlunda för att det skulle bli så här och plocka bort det… Hm…
Så bra att det känns bättre nu. Lite grönt kan göra underverk.
Buller och svullad i magen får jag av fiberrika grönsaker och frukt. Tex. jordgubbarna nu i midsommar. Kaffe kan ge buller.
Hoppas du kommer på vad du åt som kan ha varit orsaken.
Jag har för länge sedan hört ett radioprogram om en man som åt kvällsmat. Han hade försökt äta frukost och lunch i perioder men gick bara upp i vikt och mådde inte bra. En rejäl middag framåt 20.00 var det som passade honom. Vi är nog olika……

#25: Jag kände inte heller till att tappad matlust var vanligt i vecka tre, men det var ju precis vad som hände mig, och jag trodde det var pga att jag börjat äta magnesium! Tack för den infon.
Ja, det lönar sig att luska runt här och läsa alla trådar, alltid snappar man upp något!
Magen mår bättre idag, det var nog bara något tillfälligt - hoppas jag!
Kaffet vill jag ju inte vara utan, men det kan ju ha varit hallonen förstås… Fast det åt jag i morse med, men bara litegrann….