Vegetabiliskt B12
Är det någonm som har koll om det finns vegetabilsikt B12? Hur pass bra är kroppen på att tillgodogöra sig det i sådanafall? Har läst att det endast finns i animalisk föda.
Enligt det här så nja…
Det finns inget vegetabilisk B12. B12 finns bara i animaliska produkter.
Däremot finns det ämnen som kan maskera en del av symptomen av B12 brist i en del vegetabiliska produkter, främst soja. Därför påstår ofta veganer att det går att få B12 från vegetabiliska källor. Men detta är inte B12, och det är ingen bra ersättare. Dels så maskerar det inte alla symptomen, men eftersom det maskerar en del av symptomen så är det svårare att upptäcka att man har B12 brist när man får det (när, inte om). Dels så ökar faktiskt de här ämnen kroppens behov av B12, så kroppens eget lager tar slut snabbare.
Relaterad Artikel från WAPF: Vitamin B12: Vital Nutrient for Good Health och även artikelkategorin Soy Alert!

Hur är det med alger?
Enligt Wikipedia innehåller vissa alger B12 men också en hel del jod vilket inte är bra att få i sig mycket av så animaliska produkter är enda alternativet.

Fermenterade grönsaker innehåller för all del B12, men i mycket skiftande grad. Vad gäller algerna så vet man inte om vi tar upp den typ av B12 som bildas där. Säkra källor är fortfarande enbart de animaliska.
//Zac

Eller så köper man det på apoteket, har ätit det i åratal p.g.a. brist och märker genast om jag gör uppehåll. Så det är effektivt, även om det är syntetiskt/kemiskt!
Aloe Vera lär vara den enda växt som innehåller vitamin B12.
#7, det är inte riktigt vitamin B12.

Är det någon som vet hur lång tid det tar för att få symptom på brist av B12?
#8 vaddå inte riktigt??????

Har själv fått diagnosen "grav B12-brist". Hade tagit prov 1,5 år tidigare men då var allt okej. Mitt tecken på att något var fel var ett munsår som aldrig gav med sig. Hade det nog i ett halvår.
Sökte på nätet och kom fram till B12-brist. Ringde VC och fick tid.
Man skulle ha ett värde på ca 600. Var det under 300 så var det grav brist.
Jag hade 130.
Igår fick jag reda på att proverna som jag tog i april visade att jag nu hade normaliserats och värdet låg på >1400
Vet ärligt talat inte vad det innebär. Men i brevet jag fick från läkaren så sa hon att jag skulle fortsätta med injektioner en gång i månaden eftersom jag var vegetarian.
Är du vegetarian (som jag har för mig att jag läst att du är) så är det mycket troligt att du har b12-brist.
Ring VC för blodprov.
Det sägs att kroppen lagrar b12 i 3år, men jag vet inte om jag kan lita på det riktigt. Jag gick ju från helt normal till 130 på bara 1,5 år.
Förstår inte riktigt det här med hur kroppen lagrar b12… Någon som kan?
Alltså, får man för mycket så kissar man ut det men ändå lagrar kroppen det. Hrmmm

Besika, det är något med att kroppen tar inte åt sig av det vegetabiliska b12. Det måste vara animaliskt.

#11 och ni andra:
För att förtydliga, jag är alltså inte vegetarian. Men ändå intresserad :)

13# Okej, jag minns nog lite fel då om att du var vegetarian. Sorry för det! 
Skulle ju naturligtvis kollat din sida innan jag skrev mitt inlägg.
Men alla som är vegetarianer bör nog kolla upp sitt b12 lite.
Särskilt om man varit det längre tid.

#14: Ingen fara! :)
#11 Det är inte så konstigt att värdena nomaliserats när du tar injektioner. Men det betyder ju inte att man kan sluta med dem, då får man ju brist igen.
Andra symptom på B12-brist:
frusen/kall
trött
Blir det riktigt illa får man domningar och stickningar, Depression och balansproblem då B12 behövs för nervsystemet.

B12 lagras i levern, så lever är en mycket bra källa till vitaminet.
I viss mån kan också bakterierna i tjocktarmen tillverka B12, vilket lär vara förklaringen till att vissa vegetarianer kan klara sig utan animalier.
#17, Men det som bakterierna i tarmarna producerar kan inte vi ta upp, det försvinner ut med avföringen. En del veganer använder som argument att gorillor klarar sig med bara det som bakterierna producerar så då borde vi också göra det eftersom vi är så lika dom. Vad dom missar eller "glömmer" är att gorillorna inte heller kan ta upp det, utan dom äter sin egen avföring för att få i sig B12.

#18: varför skulle vi inte kunna ta upp B12 från tjocktarmen? vi tar ju upp andra ämnen därifrån
Upptaget är normalt dock mycket dåligt därifrån, men borde vara förklaringen till att vissa vegetarianer klarat sig utan B12 decennier i sträck. Eller tror du att de äter kött i smyg?

#19 De veganerna tror jag handlar om en by, i indien om jag inte minns fel, där man tydligen sköljde av grönsakerna i samma vattendrag som man hällde ut avskrädet/latrinavfall i. Det är också en typ av vitamintillskott… :o|
Dessutom tar det ofta lång tid innan b12-brist blir akut, men när det gör det så är det inget att leka med alls.
//Zac
#19, Jag vet inte exakt hur det går till. Definitionen av vegetarianer säger ju att man inte är helt strikt, utan tillåter sig själv till exempel ägg. Då får man ju massor av B12.
Är man dock strikt vegan så blir det svårare. Kroppens B12 lager sägs ju räcka åtminstonde 2-3 år, hur dom som är veganer längre än så klarar sig vet jag inte. Att vara vegan är ju inte lika vanligt. Det finns ju veganer som regelbundet tar B12 sprutor i alla fall. Andra kanske äter multivitamintabletter eller liknande, och får i sig B12 den vägen?
Sedan finns det säkert sådana som går runt med B12 brist också, och inte vet om det eftersom dom äter produkter som maskerar symptomen på B12 brist, till exempel soja. Det är nog inte så hälsosamt på lång sikt, eftersom B12 brist som sagt kan ge rätt allvarliga permanenta skador.
#19, Kollade up det hela, och det verkar som om B12 bara kan tas upp i tunntarmen, och dessutom bara en viss del av den. Så att det bildas i tjocktarmen gör ingen som helst nytta.

ja jag menade förstås veganer
I vilket fall som helst så är det förstås bra för alla med B12. Tillskott känns självklart för de som inte vill eller äter dåligt med aniamalier.
Demens är den ultimata B12-bristen. Denna demens är irreversibel då utvecklad.

#24 Har du en källa? INte för att jag tvivlar på det, men vill fortfarande gärna ha en källa =)
Hela min utbildning är min källa
Ganska intressant att vissa veganer (eller, för all del, vegetarianer) tror att de äter som dom gör p.g.a hälsoskäl, när det finns så uppenbara brister med en sådan kost.
För de som är det för djurens skull har jag all respekt, men ändå inte helt förståelse. All föda kommer från liv, oavsett om det är från växter eller djur är det något medvetet som måste sätta livet till för att ett djur ska kunna överleva. Varför djur (eller för den delen människors) liv skulle vara mer värt än växter har jag lite svårt att se. Att vi har lättare att känna för djuren är väl högst på grund av en instinkt kallad empati, då ett djur har känslor väldigt lika våra egna.
Fast vem vet, snart uppfinns väl solceller som glykossätter vatten så vi kan leva på det samt tillskott, likt växter i harmoni med allt liv på planeten (och dödssjuka)… 
Att vissa inte bara kan acceptera att naturen är vacker, acceptera den för vad det är och leva.