Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3233 ggr
kajsa71
0

Brocolli eler honung?

100 gram broccoli och en tesked honung innehåller ungefär lika mycket kolhydrater, ca 3 gram.

Om jag t.ex. antingen äter 200 gram brocolli eller 100 gram broccoli + 1 tesked honung så får jag i mig ungefär lika mycket kolhydrater. Jag undra om viktnedgång, blodsockervärde mm mer påverkas mer om kolhydraterna kommer från socker som i honung än från t.ex. brocolli eller annat livsmedel?

magma
0

Det hänger ju också ihop med vilket glykemiskt index livsmedlet har, dvs hur snabbt blodsockret höjs= vilken mängd insulin som frisätts i kroppen. Om blodsockret höjs långsamt under en längre tid så hinner ju det "befintliga" insulinet med att bryta ned det utan att behöva ta till en extra hög koncentration av insulin under en kortare tid. Det är min slutsats ivarjefall, men sedan kan den förstås vara fel..!

SvartKaffe
0

Försök googla och hitta nån tabell över glykemiskt belastning så kan du se vilka livsmedel som belastar systemet. Bara glykemiskt index är inte hela sanningen om jag fattat det hela rätt.

kajsa71
1

Broccoli har ju lägre glykemiskt index än honung, så strax efter att man ätit honung så stiger säkert blodsockret, men i övrigt? Jag tänker på det totala dagsintaget av kolhydrater, om det kan bli någon märkbar effekt av en tesked honung då och då om man håller samma totala antal gram kolhydrater per dag.

MimLan
0

Har du tänkt äta honungen utan något annat (läs: fett) till?

kajsa71
0

Nej jag har inga planer på att vräka i mig honung , men det kan komma upp tillfällen då man vill söta något, t.ex. rårörda lingon eller tranbär som är ganska sura utan något sötningsmedel. Några bär och en liten skvätt honung kunde ju vara gott till renskav t.ex. Blir eventuell viktminskning eller ökning densamma efter en middag med detta intag av honung som om man istället äter något grönt med samma kolhydratinnehåll?

Det handlar alltså  om ifall det rent principiellt går att byta ut olika kolhydrater mot varann inom ramen för det totala antalet gram per dag.

Rita-S
0

Hm, om du inte är sockerkjänslig eller mår illa av at blodsockret går upp en liten aning kan det väl inte va fel att söta lingon eller tranbär en liten aning med lite honung, jag skulle nog hellre tagit honung enn socker iaf. Men nu tycker jag inte om lingon eller tranbär i sig heller då ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Raring
0

Jag tror att skillnaden i det långa loppet är högst marginell och att det på det stora hela handlar om ungefär hur mycket kolhydrater man stoppar i sig per dag.

kajsa71
0

Raring!  Det var precis det jag ville få till svar, för så tror jag med! Det betyder att om man inte lider av sockersug så kan man unna sig lite sött ibland inom ramen för LCHF! Annars får man lätt intrycket av att många här är hemskt rädda för sött, men några gram då och då tror jag är OK. .

Rita-S
0

#8 jag bryr mig inte sådar hemsk mycket, jag använder lite lönnsirap på paj och glass en sällan gong :) men sen är jag inte sockerberoende, men jag låter bli i vardagen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Raring
0

Ja man kan alltid lyssna och se om man får de svar man vill ha. Eller varför inte föra diskussioner med sig själv? Flört

Skämt åsido. Det finns många här som har enorma problem med socker och sockersug. För dem funkar det oftast bäst med nolltolerans. Att "unna sig" kan få förödande konsekvenser för en del. Därav rädslan för sötsaker. Finns en diskussion om det i "nybörjar-avsteg"-tråden som är rätt aktuell nu också.

För andra som inte triggas att äta enorma mängder av en skvätt honung borde det varken göra från eller till om man sötar upp tranbären en aning. 

Prova dig fram och se om det funkar för dig.

Jennix
0

Om du frågar mig så tror jag kroppen reagerar mycket mer på honung än på broccoli…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0

Jag är inne på din linje Jennix…:) Även om mängden kolhydrater är densamma så har honungen ett innehåll av ca 82% fruktos och polysackarider (dvs kolhydrater) och bara tre teskedar honung skulle förbruka hela min kolhydratskvot den dagen. Men det finns förstås de som äter mycket mer än så på en dag.

Bara 20 gram honung ger 16 gram kolhydrater (två teskedar, om nu en tsk är=10 gram) För att få i sig 15 gram kolhydrater från broccoli så måste man äta ett halvt kilo.

Jag kan förstå dem som kan och vill söta lite, litegrann med ett naturligt sötningsmedel och som kan klara av det! Och om det är så man vill göra så ska man förstås göra så. Men för de flesta skulle det antagligen innebära en snabbare höjning av blodsockret om man åt två, tre tsk honung under en kort stund än om man åt ett halvt kg broccoli fördelat på hela dagen.

MiaKia
0

Jag tror man får hitta sina triggerpoints. Är du inte sockerkänslig, så är det nog inte så illa. Är man sockerkänslig, så är det väl framför allt risken att väcka ett sug i kroppen som är det värsta och det gör du lättare med honung än broccoli.