Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3972 ggr
Johannika
0

Johannikas jox

10 veckor har nu gått. Nu kommer jag snart inte i håg hur jag hittade hit, till LCHF, men det var via Atkins som jag började på, efter de två induktionsveckorna ville jag inte sluta, eller snarare så ville jag inte börja igen med kolhydrater. Så jag fortsatte, och letade på nätet och läste både det ena och det andra. Och när jag så småningom lyckats hitta Kolhydraterifokus var jag fast. Ni gav svaren på alla mina frågor och funderingar och nu fnissar jag hysteriskt åt tråden om "man vet att man är LCHF:are…" Kom just tillbaka från köket där jag tog fem blåbär och en redig klunk grädde direkt ur tetran, snacka om antioxidant-shot! Inte ens diska behövde jag göra efteråt! Glad Min gubbe undrar när jag ska sluta med min diet, och ser allmännt konsternerad ut när jag svarar: aldrig! Har lärt mig att se till att få vad jag vill ha på restauranger och hemma hos folk, har börjat släpa med mig småbyttor av både det ena och det andra till jobbet. Tex. en liten flaska olivolja att förstärka sallad med, hårdkokta ägg med majonnäs om det skulle krisa och ingenting vettigt finns att äta, kokosfett i en liten plastpåse till teet eller akffet. Fast i dag upptäckte jag att det smakar bra med grädde i kaffet också, jag hade för mig att jag inte gillade det nå´t vidare, men det var väl "före LCHF". Har just firat sonens student, vi hade mottagning hemma och catrade en jätteplanka med plockmat. Italiensk. Salami, oliver, skinka, paprika, grönmögelost, parmesan, mozarellasallad och en hel massa annat gott. Det enda som inte var LCHF var pastasalladen, men med allt annat gott var det inte särskilt svårt att låta bli pastan. Märkligt nog tycker jag inte att det är svårt att hålla sig på "spåret". En enda gång har jag råkat falla av och då drog jag i mig en sån där grön "dammsugare"!. Var väldans sött och gott, men var definitivt inte värt det. Ledsen När det är fikabröd på jobbet är det mest smörgåsar numera eftersom det anses hälsosammare. Jag pillar bort ost och skinka och gurkskivor och salladsblad och rullar i hop och mumsar i mig, de andra undrar vad i hela friden jag sysslar med. Gubben och jag åker mycket hoj och hamnar titt som tätt på olika små fik med gods räkmackor. Mackorna överlåter jag efter att jag tagit bort det ätbara åt gubben. Räkor, ägg och majonäs blir ett utmärkt litet mellanmål.

Och litet drygt fem kilo ner på tio veckor, och inte bara det, hela kroppen tycks ha tajtat till sig på ett himla trivsamt sätt!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

kickelina66
0

Grattis till viktminskningen.

Raring
0

Välkommen hit och grattis till en så härlig intro till resten av ditt liv!

Du är inte ensam med mc-intresset heller Flört. Kör du själv eller åker du bakpå? Själv skulle jag gärna köra oftare men har inte råd med mcc i mitt liv just nu, student som man är.

Johannika
0

Åker alldeles själv! *stolt* Tog hojkort sommaren 05 (fick kämpa på ordentligt med krypkörning och broms- och undanmanövrar), så nu har jag en alldeles egen underbar hoj och i lördags var ja ute från åtta på morgonen till fem på eftermiddagen halva sörmland runt med en massa jobbarkompisar! Härligt. Hade fika med oss och satt i gröngräset och mös i solen.

Margareta
0

Välkommen!

Numer pensionär i Nynäshamn

Johannika
0

Tack! Måste säga att jag hänger maniskt över den här sajten och kollar in alla era uppmuntrande, kloka och humoristiska inlägg! Ett jättestöd att fortsätta med LCHF!

Raring
0

#3 Härligt! Och alltid kul med fler tjejer på vägarna.

Jag hade sjukt svårt med tvärniten från 90. Fick stoppies rätt ofta… även på uppkörningen Förvånad. Men det gick rätt bra ändå. Tog mitt kort förra året bara. Vad är det för båge du har?

Jag går och drömmer om en sånhär….  en vacker dag!

MiaKia
0

Hej och välkommen! Jag tappat lite räkningen förtillfället, men jag tror jag har hållt på i 8 veckor. Vill inte heller börja med kolhydrater igen, men jag har tur som har en make som har blivit biten han med.

Visst är det här forumet kanon! Glad

Gnici
0

Hej Johannika!

Välkommen hit önskar jag också - Fast jag bara är här i perioderHemlis Just nu är en sån period efter att ledsnat på då jag förätit mig på socker och snabba kolisar och mår fruktansvärt PISS…..

NU har jag tagit tag i min "Avgiftning" och sitter just nu och sörplar te med en regäl klick kokosfett i…..I morron blir det stekt sidfläsk och ägg till frukostOskyldig

greensis
0

Hej och kul att se en presentation. Visst är känner man igen det här med att omgivningen tror att det är en diet och inte fattat att det är en kost!

Fabricati diem, pvnc!

Johannika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Raring: Min hoj finns i den bifogade filen (hoppas jag)

I dag började planenligt med keso/mascarpone, en skvätt grädde, blåbär och en knivsudd vaniljpulver. Och litet sukrin oxå. Och kokosfett i teet förstås. Det står man sig på lämge tycker jag. Nu nästan 6 timmar senare är det dags för lunch, men jag är inte så där vrålhungrig och darrig som jag brukade bli förr. Lyckades med konststycket att ha fyra möten innan lunch, men eftersom solen skiner och allt känns bra blev det ingen stress egentligen. Stress ska man ju undvika! Cool

Hade ett riktigt tidigt möte så morgonträningen får bli en eftermiddagsträning istället.

Johannika
0

Just ätit middag i form av en tre-äggsomelett med litet paprika och riven parmesanost. Alltså färsk och god, inte det där torkade tjafset de brukar servera till pastan på lunchrestauranger å så.

Tränat har jag hunnit med oxå, det kändes skönt att få det gjort även om jag föredrar att köra på mornarna, känns som om jag har mer energi då och det ger också mer ork över dagen.

Sen blir det nog en gräddskvätt och litet blåbär. Undrar om jag ensam står för hela sveriges samlade blåbärsutbud så här års?

Maia
0

Hej och välkommen säger jag också! Låter gott med lite blåbär…:-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mervi
0

Välkommen och grattis till viktminskningen.

Johannika
0

Tack! Just det där varma välkomnandet måste vara unikt för den här sajten! Finns så mycket att lära och så många vänliga människor som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter!

Johannika
0

Trögt i morse, upp ett halvkilo på vågen. Undrar om det beror på något jag gjort (eller inte gjort) i går eller kanske i förrgår? Hur fort reagerar vågen egentligen? Eller är det bara så att det beror på dagsformen? Jag kan i bland känna att vikten kan pendla på ungefär ett kilo fram och tillbaka, men den håller sig stadigt inom detta kilo…. för mycket grädde? För litet vatten? För mycket stress? Kan min astmamedicin påverka? Man undrar och funderar….

Johannika
0

Å som ett brev på posten kom en anings överätande i kväll, gjorde först kräftstjärtar med litet paprika och lime-aioli med två kokta ägg och litet machésallad. Gott. Men sen åkte det ner en dec grädde och litet hallon oxå, och då var jag ju egentligen mätt! Hann inte riktigt känna efter bara, det där är nå´t jag måste lära mig! Att liksom hinna konstatera att jag inte är hungrig, jag är faktsikt mätt. Men det är svårt konstigt nog!

Maia
0

Ja, våg+ brukar ge ät+ om man inte aktar sig. Jag känner igen det där med "som ett brev på posten".

[tillbakalutat]

Johannika
0

I morse hade jag gärna legat kvar i sängen! Men det var bara till att skotta sig upp till sedvanlöig keso och mascarpone med blåbär. Te och kokosfett sitter bra också. I dag ska vi springa blodomloppet med jobbet. Verkar ju bli en härlig dag för såna aktiviteter! Det serveras picnic-korg efteråt, undrar om det finns något LCHF nyttigt i den eller om man ska gardera sig med litet babybel och skinka eller så? Hmmmm… tål att tänka på. Eller så äter jag en något senare och litet stadigare lunch?

bigganj
0

Hej! Jag har också gått ner bra i vikt och jag har gjort som du. Jag rullar ihop pålägget och njuter av det och överlåter brödet till någon annan. Det känns jättelyxigt. Man gottar sej åt det lilla extra som tidigare var förbjudet vid bantning! Fortsatt lycka till!

Johannika
0

Tackar för det bigganj! I kväll har vi sprungit blodomloppet. Vilken knasig historia, flera tusen människor som försöker springa/jogga längs smala små stigar, alla på en gång! Det var trångt och flåsigt och man försökte göra omkörningar i vänsterfil och sen blev man omkörd ännu mer själv och somliga körde med armbågsstilen och for fram som bulldozrar. Fast det var rätt kul ändå och efteråt fick vi picnic-påse och satt i gröngräset tillsammans och mumsade. Det var en herrans massa så kallade "bars" i påsen, och bröd och potatissallad. Men där fanns också rökt lax, skinka, coctailtomater, ost på tub (fasa!) med 18% fett och bara 1 kolhydrat. Så det gick hyfsat bra ändå med ätandet. Fick fylla på med litet grädde och blåbär (har ni hört det förr?) när jag kom hem.

Johannika
0

Tidig morgon i dag! Var uppe med tuppen klockan fem och åt frukost. I dag ska jag i väg på OC-utbildning (pepparspray) och då måste man själv få pepparspray i ögonen. Just nu känns det som en ganska onödig idé att frivilligt utsätta sig för det, men har man lovat så har man!

Maia
0

#21 Varför ska du utbildas på pepparspray? Jobbet? Och hur fungerar det med sen där astmamedicinen du skrev om ovan? Det låter inte trevligt iaf, skönt att det snart är över…

[tillbakalutat]

Johannika
0

Jo, utbildningen är för jobbet, men nu är det över och det var ganska intressant att se hur man själv reagerar på stark smärta och hur man faktiskt kan fortsätta att agera och jobba om det är nödvändigt trots att man har väldigt ont och knappt kan öppna ögat. Men det tog längre tid än jag trodde att bli av med smärtan, trots ihärdigt sprutande av vatten i ögat, det hade nog inte klingat av förrän ca 35 minuter efteråt. Nu, flera tinmmar senare känns det fortfarande, fast nu mer som grusigt och irriterat. Det är dock alldeles ofarligt och jag var också litet orolig hur det skulle påverka astman, men det verkade tvärtom försvinna, kroppen koncenterar sig kanske på en sak i taget?

Emlan
0

Intensiv smärta ger en rejäl adrenalinkick, adrenalin vidgar luftrören, sá det är väldigt bra att sporta om man har astma, men det vet du nog redan!

Johannika
0

Ah! Hade jag kanske inte riktigt tänkt på, är egentligen bara deltidsastmatiker i samband med pollensäsongen, men det har du ju naturligtvis rätt i!

Johannika
0

Fortfarande litet ont i ögat, skavigt och irriterat. Hmmmm… Nu har jag också varit och hämtat Skaldermans bok som kom med posten i dag. Har redan läst ett bra stycke! Mycket att lära! Och intressanta delar som att om man vill öka på fettbrasan ska man käka mera fett!!!! Jag vet ju att det är det vi gör, men det känns ändå fortfarande konstigt att läsa det så där i en bok, helt tvärtom liksom. Skyndade mig på att ta litet te med kokosfett så att jag inte missar nåt! Men i dag har jag lyckats med 7-77-16% energiprocent alltså. Hyfsat nära det jag försöker nå, det vill säga 5-75-20.

Johannika
0

I morse stod vågen på 66,1 och det känns jättebra! Fast numera vet jag att vikten pendlar från dag till dag men har i flera veckor legat kring 67 så detta med att det nu börjar ligga kring 66 istället gör mig alldeles väldigt belåten, det har ju liksom kommit smygande, så jag håller tummarna för att jag snart får se vågen visa 65 oxå! :-)

MissGaladriel
0

*håller tummar och tår för Johannika* :)

Hur lång är du, om man får fråga? Jag siktar på 60 kg (drygt) och är 171 cm.

Johannika
0

Jag är 169, en gång för länge sen vägde jag 62 kg (åt inget alls på grund av hjärtesorg) och då var jag åt det skrangligare hållet. Jag tror mig veta att 64-65 kg är perfekt för mig, tränar styrketräning rätt tungt sedan 28 tillbaka så jag har en hyfsad andel muskler oxå. Det där är ju så olika hur mycket som är lagom för en. Det får man nog känna sig fram lite tror jag.

MissGaladriel
0

Ja, absolut!

Jag vill först och främst komma i mina jeans igen :)

Johannika
0

Jeans! Det är ett bra mål, att komma i sina gamla jeans! Då vet man ju hur det har varit en gång i tiden, å så skönt när man kan komma i dem igen! Lycka till MissGaladriel! Jag håller oxå tummar och tår för dig!

Johannika
0

I morgon bär det av till Gotland. Typiskt att pronosen lovar regn i två dar när man ska åka hoj och bo på camping! Men nu har jag laddat med babybel, färdigkokta ägg, ölkorv utan kolisar, prosciutto (eller hur det nu stavas) så jag hoppas att jag klarar frukostarna. Det är nog det som blir knepigast. I värsta fall får jag helt enkelt vänta med att äta framåt lunch då vi antagligen hamnar på någon resturang och där är det ju enklare, om man är tuff nog att fråga efter det man vill ha (och be dem ta bort de man inte vill ha).

MissGaladriel
0

#31. Tack, söta rara du!! :)
Fast det är bara mitt första mål, efter det vill jag tappa lite till .. Men inte för mycket, inte så att jag inte kan få på mig dem igen :D

Ha så roligt på Gotland, och hoppas att allt blir bra med maten! Klart att du skall vara tuff, du åker ju hoj och har tatueringar ;)

Johannika
0

Hemma igen! Har variot hur kul som helst och inga större problem med maten. Frukosten var jättebra, de hade både kokta och stekta ägg och litet tomater och gurka och ost och skinka. Men det var svårare att få i sig fett. Till lunch försökte jag se till att det blev röror eller smörsåser men det var ganska skralt med det också, middagarna rätt OK. Men det bidde ju en hel del vin förstås, så nu blir det stratightare tag igen, ska följa Skaldemans råd att inte väga mig på ett par dagar så att jag inte får stora chocken och tappar sugen. Blir morgonpromenader och träning och tidiga kvällar utan vin ett par dagar. Fast sen är det ju midsommarafton på fredag… :-)

Johannika
0

I lördags natt på Gotland blev vi alla i sällskapet rejält sugna på nattamat. (För mycket vinofino kan jag tänka mig). Sagt och gjort vi begav oss till närmaste korvmoj och där satte jag i mig en så kallad Bamsekorv med räksallad och bostongurka. De hade inget vidare utbud av LCHF-mat :-)

Men, på natten, uj uj uj, min stackars mage bullrade och blåste upp sig och jag kunde inte sova på flera timmar, dagen efter var jag smått illamående och satt på toaletten femtielva gånger. Inget vidare. Massor av socker i både Bostongurka och räksallad misstänker jag, och vad korven egentligen inehöll vill jag nog inte veta, mest potatisflingor och annat skit förmodligen! Inget som jag gör om igen i brådrasket!

Johannika
0

Har nu varit och handlat till midsommar, vi ska ha ett trettiotal människor till sill och potatis. Och Rock´n Roll förstås. De andra får käka potatis och bröd så mycket de vill, men jag ska göra massor med smarriga ägghalvor med 41% CF och Röd stenbitsrom och sen har jag köpt en massa feta goda efterrättsostar. Nu undrar jag bara, hur illa är det med sillen? Jag vet ju att det är socker i lagen och så, men hur mycket är det som finns inne i sillen så att säga??? Hinner inte lägga in någon sill själv som jag sett tips på här.