Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2661 ggr
Lisabet
0

Frukosttips?

Nu är jag sååå less på makrill i tomatsås till frukost, så igår och idag åt jag pannbiff med avokado. Det var i och för sig gott, men min mage morrade åt mig efteråt. 

Jag har alltid ätit fil till frukost förut, men nu kan jag inte äta mjölkprodukter, och ägg mår jag inte riktigt bra av, och vill inte bli allergisk mot dem också.

Så finns det något annat (som inte behöver tillagas, uppvärmning är OK)?

Min fantasi tryter…

fridelfina
0

Mitt frukost tips är 34% creme fraische (stavas det så?), tinade hallon och kokosfett! Om du nu kan äta creme fr..? Det är som att äta en god gräddglass till frukost Skrattande

Äter det till mellanmål också, men då tar jag bären frusna så är det tinat lagom till 10 fikat på skola.

MimLan
0

Nu på sommaren är ju kallskuret ett givet tips tycker jag. Parmaskinka/Serrano/Kalkonbröst osv.

Lisabet
0

#1 Nej, inte creme fraiche, inga mjölkprodukter alls, det är det som är problemet.

#2 Parmaskinka/Serrano är gott, lite dyrt, men jag får nog unna mig det ibland.

frodig
0

Ja, kallskuret är ju fint, och haloumi är inte så dumt heller, om du tål den.

Den jag använder har per 100gr 19,5gr protein, 2,5gr kolhydrat och 22,1gr fett. Det räcker att hetta upp den i het panna 30sek på var sida.. eller ibland äter jag den kall om jag stekt på för mycket dagen innan.

frodig
0

..okej, haloumin går väl bort om du inte alls tål mjölkprodukter.

Jag tycker att rent kött mättar bra till frukosten, tillsammans med extra mycket fett.

Eftersom jag inte äter gris- och nötkött så brukar jag äta renskav och älgskav t.ex. Det är visserligen också dyrt, men ett paket räcker till att mätta mig ganska länge…

Blow
0

Viltmästarskav är inte lika dyr. Ett paket till frukost för ca 25 kr. Jättegott.

Hönsbuljong med lite allt möjligt i kan också vara en bra frukost.

Mervi
0

Äter du inte ägg??? Ägg med smör är gott och billigt och lättlagad.

Lisabet
0

Jo, jag äter ägg, men inte ofta. Jag tyckte att mitt magonda kom tillbaka när jag åt nötbröd flera dagar i rad. Eller man kan säga stekta ägg, förstärkta inte med nötter utan med lite hela linfrön för att det skulle krasa lite när man tuggade.

Och smör går helt bort - det är svårt med fetthalten, jag kan lätt bli illamående av kokosfett, särskilt på kvällen. Tar lite i te tidigare på dagen.

MimLan
0

Inte ägg och inte fett. Inte mycket kvar. :)

Som någon tipsade om i en annan tråd; gör köttfärslimpa som du skär kall på morgonen. Ätes med gurka och majonnäs eller vad som helst för lite omväxling.

Mervi
0

Det var någon som tipsade om avocado till frukost. Det tycker jag lät gott nu i sommarvärmen.

Keso+olivolja+örtkryddor till avocadon är jättegott.

Lisabet
0

Idag åt jag kallt nötkött i skivor med lite uppvärmd grönsaksröra på vitkål, lök och zuccini, och min mage morrade inte, så det var helt OK.

Avokade äter jag en del, och jag lär mig nog att tycka om det också (den är svår att få lagom mogna, tycker jag).

Keso går inte heller, och det är ändå inte så fett. Majonäs har jag alltid avskytt, så det har jag inte testat ens. Men det ska jag nog göra, hemgjord, lite då och då pga äggen. 

Och tack för förslagen!

Wildrat
0

#8 Det var förmodligen linfröna din mage morrade åt, inte äggen. Linfrön (och andra osmältbara fibrer) kan vara rena döden för vissa magar.

Det är jättebesvärligt att få upp fetthalten utan mjölkprodukter, synd att du inte kan använda smör. Om det är mjölkproteinet som är problemet och du vågar testa kan du kanske göra ghee av smöret. Då försvinner det mesta av mjölkproteinet.

Lisabet
0

Nej, morrningarna var åt pannbiffarna (som jag åt slut på till middag idag). För mycket linfrö är säkert inte bra i alla fall. Och från början tog jag mandel eller nötter för kraset, men det har jag också förätit mig på, där finns också restriktioner, lite och sällan.

Ägg är det mest restriktion på för att inte _bli_ allergisk, det är så mycket enklare att kunna äta en sak då och då i stället för aldrig.

Ghee ska jag testa att göra när jag har samlat mig så jag törs.

Det borde vara proteinerna jag inte tål, eftersom min dotter och lilla barnbarn har just det problemet.

umbra55
0

Jag har hittat Valio Långfil på ICA. 4.5% kolhydrater/100 g

Det håller ju procenten, men blir rätt mycket totalt av 2.5 dl..
Så jag funderar på att göra långfil själv nu i sommar; ta grädde och röra ner 1 msk köpt långfil i denna, och låta den stå svalt men ej kallt i 24 timmar. (ha som rutin att blanda den från dagens frukost  till nästa dags tallrik)

Det borde bli färre kolhydrater, men jag vet inte hur lite!!

Tilda-T
0

#14 Funkar det att göra så? Jag trodde att man måste ha tätört och börja från början för att det skulle funka!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

marabe
0

Köpte ett nät med avocado (6 st) när det var "rea" på Hemköp förra veckan. Då var dom omogna…. La dom i fruktskålen (som numer står tom) och där mognade dom fort.

En snabb latmansfrukost: 1avocado delas och fylls med räkor, krabbkött, tonfisk, makrill eller nåt annat gott. Ev. blandat med majonäs och/eller cremé fraiche.

Vill man skoja till det lite kan man ha i hackad chili så det blir lite sting. Har hört att chili i maten skall "sparka fettkulorna rätt".

Väl mött… Glad

umbra55
0

#15 Det fungerar.. det är bakteriekulturen man behöver. Bäst blir det på gammaldags fet mjölk och medblandad filmjölk.. och en msk "gammal långfil"…rör  om och låt stå varmt ett tag typ 8 timmar och sen in i kylskåp resten av tiden.