Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 3397 ggr
Amiechan
0

Gozans kålpudding

Detta är alltså Gozans kålpudding. Jag kopierade den från en annan tråd så att den skulle vara lite lättare att hitta!

Gozan skrev:

recept *ler* tja jag gjorde ungefär så här:

jag skar upp vitkålen och stekte den lite i smör saltade lite.

sedan använde jag mej av nötfärs eftersom det fanns i frysen.

färsen blandade jag med stött kryddpeppar, salt och vispgrädde tills den blev lagom mjuk.

jag la hälften av kålen i en ugnsform. klickade i färs och resterande kål överst . och sedan in i ugnen där fick den stå tills kålen blev härligt mörkbrun..

ja det var min version av kålpudding. såsen gjorde jag av stekskyet som blev av kålpuddingen och tillsatte 3 dl vispgrädde och en smörklick.

Kia
0

Tack Tack:)

ulrika_m
0

Kan meddela att det blev kålpudding till middag igår! Gjorde på ett helt kilo nötfärs när jag ändå höll på, så nu har jag lunchlåda för hela veckan …

Receptet är jättebra - och enkelt. Såsen blev pricken över i:et.
Tack Gozan!

Marylojs
0

Verkligen supergott blev det!!

Jag gjorde såsen på grädde + en klick smör + lite creme fraiche + lite buljong (ja, jag vet, glutamat, men jag klarar det)

Diana61
0

MUMS!!!

Tusen tack !

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Gozan
0

kålpudding är gott.. liksom all "gammal" husmanskost,,,,

jag gillar att laga mat och har en karl som gillar att äta den *skrattar*

planerna fram över är..

brynt vitkålsoppa med fett fläsk som får koka med… nåt jag inte gjort på nästan 20 år för det blev för fett..

sedan har jag funderingar på kallops, pepparrotkött… *himlar med ögonen* det finns ju massor att göra… jag måste leta  upp mina gamla kokböcker….

idag har vi haft stekt sill med broccoli till

Tilda-T
0

Det är helt riktigt "tänk" med husmanskosten för den bestod ofta av sovel (som man iofs tog lite av) och till den var det någon form av bukfylla ex potatis.

Om vi vänder på det , mycke sovel och ändrar lite av bukfyllan till tex broccoli el.blomkål blir det perfekt mat åt oss som vill ha LC.

Jag bara älskar fläsklägg och rotmos ,så kan jag göra blomkålsmos i stället!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

#6 Och tillsätter fett … i många "kokrätter" är det nog för lite fett i recepten…

Numer pensionär i Nynäshamn