Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1706 ggr
mulligast
0

Betyg

Undras vad jag får i "betyg" på det arbetet jag gör nu…

Egentligen ska man ju följa vår bok

"Näringslära", men där är ju knappt en siffra rätt Oskyldig

I alla fall arbetet handlar om att jag via en "tidning" ska ge kostråd

Först ut är "Andreas" en ung kille som fått diabetes typ 1 och hans farmor som har diabetes typ 2 vad är det för skillnad och kan de äta samma och i så fall vilken mat… Mitt svar;

Hej Andreas

Den största skillnaden mellan diabets typ 1 och diabetes typ 2 är när den kommer.

Diabetes typ 1 som du har fått kommer oftast innan 40 års ålder, kallas ofta Juvenil eller ungdomsdiabetes. Och oftast har kroppen av en eller annan orsak helt tappat förmågan att tillverka eget insulin, så man måste ta insulininjektioner, men med rätt  kost kan man minska på dosen.

Typ 2 däremot kommer ofta smygande och drabbar oftast överviktiga och där har man ofta kvar funktionen att tillverka eget insulin så det kan räcka med en speciell kost.

Med facit i hand så har man i alla fall kommit på att den kost som bäst lämpar sig för de med diabetes är LCHF, alltså lågt med kolhydrater och högt med fett.

Sedan kommer "Konrad" vars son fått glutenintolerans…

Hej Konrad

När man får beskedet att ens barn har en allergi så känns det ofta som om det är jätteinvecklat och krångligt. Och ja, förr var det så, men i dagens utvecklade samhälle så finns det jättebra produkter som man kan använda istället.

Titta efter denna symbolen som visar på glutenfritt:

(finns vissa liknande symboler som också gäller)

Gluten, som är ett protein, finns i vete, råg, korn och havre, så nej havre går inte.

Det som sker om man slarvar är att man kan få magsmärtor, diarré och gasbildningar och är inget som rekommenderas.

Så antingen så letar du efter produkter som är fria från gluten, och det finns mycket att välja på, både på bröd- och pastahyllan. Tänk på att läsa noga på innehållsförteckningen.

Eller så kan man gå över till LCHF, vilket du kan läsa om i mitt svar till Andreas.

Sist men inte minst överviktiga Anna, som tror på en fettreducerad kost och hennes väninna som tror på en energireducerad kost vid viktminskning:

Hej Anna

Det är aldrig kul att få höra att man har fel, men i detta fall är det din väninna som har, enligt somliga, rätt.

En fettreducerande kost rekommenderas åt de som har drabbats av sjukdomar där förmågan att ta upp fett är nedsatt. Som hos dem som har Chrons, eller de som lidar av kroniska diarrétillstånd.

Om man däremot vill gå ner i vikt så kan man äta en energireducerad kost.

Det går ut på att istället för 9,2MJ (2000kcal) per dag kan äta 5MJ (1200kcal), detta kan leda till en viktminskning på ca 1kg/vecka.

Man brukar tyvärr ofta bli trött på denna kosten och ofta ger man upp, då man lever "strikt".

Det som jag rekommenderar dig är LCHF, en kost som baseras på lite kolhydrater men högt med fett. För inte är det många som tröttnar på ägg och bacon till frukostJ

Se gärna listan på livsmedel som jag gav till Andreas.

Var dock beredd på att en liten viktökning kan ske i början tills kroppen inser att du fortsätter tillsätta fett, för då kommer den att börja släppa på det lagrade fettet.

Lycka till med din viktminskning.

Så undras vad min lärare kommer att säga Skrattande

Har jag skrivit något som ni ser är fel, så rätta mig gärna:-)

Wildrat
0

Oj, oj. Din lärare kommer sätta kaffet med lättmjölk i halsen när hon läser detta. Med betygen är det svårt att veta, det beror på läraren. Vissa vill inte att man tänker själv utan bara följer böckerna och är det en sån så har du problem. Annars kan det funka bara du motiverar dina åsikter bra. Snyggt skrivet! Lycka till!

missaz
0

Bra skrivet tycker jag! Ska själv läsa två extrakurser i sommar som tillägg till min universitetsutbildning som jag går nu, en av de kurserna är Nutrition och jag hoppas att jag får en lärare som kan ta eget tänkande, så jag kan gå på min egen linje, precis som du gör. Lycka till med betyget, av mig hade du fått ett A. Skrattande

Took
0

Underbart!

*applåderar*

Halvdansken
0

Du kan kanske få detta svaret, som jag fick nu när jag börjar pusha LCHF i Danmark….

"Problemt med den diæt du nævner er at den fokusere på vægt og ikke sundhed. Der er for få fibre som skal transporter skadelige stoffer ud af kroppen. Der er for få vitaminer, mineraler og sekundærer næringsstoffer som skal holde de frie radikaler i skak og sikre os et godt langt sundt liv. Det hjælper ikke at være tynd hvis ikke man er sund. "

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aniara4
0

Jag tycker det är bra skrivet, men om det var jag skulle jag förmodligen uttrycka det lite mer subtilt och försiktigt, kanske inte ens nämna LCHF utan t.ex. i svar 1 fokusera på kolhydraternas effekt på blodsocker och insulin och att det är bra att utesluta dem och samtidigt äta mer fett eftersom de flesta får i sig för lite.

missaz
0

Efter lite tanke håller jag med #5, kör med samma innehåll, men skriv mer subtilt…

SvartKaffe
0

Hoppas din lärare är "fritänkare".

Om du söker på sockersjuka hos Projekt Runeberg så kommer du att hitta referenser om att man på 1800-talet och 1900-talets början rekommenderade kost med så lite kolhydrater som möjligt till de diabetessjuka. 

LCHF är alltså en gammal och beprövad behandlingsform.

mulligast
0

Jag fick VG iafOskyldig

Så nu är jag utbildad "kallskänka" med 3 G och 4 VG "trots"  min inriktningSkrattande

MaMaMade
0

Grattis! Skrattande

Wenn
0

Grattis ! Skrattande

Mervi
0

Ett stort grattis! Och lycka till!

Jennix
0

GRattis! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

missaz
0

grattis!