Brunchäventyr gav mersmark för LCHF
Jag har nu strukit omkring på forumet några veckor utan att presentera mig ordentligt…
Jag är en 29-årig tjej som under många år (hela livet faktiskt) bantat och ojjat mig över vikten. För fyra år sendan vägde jag 49kg på mina 160cm, vilket knappast kan räknas som övervikt. Efter att ha träffat en sambo som är kock blev 49kg snabbt 69kg, som är lite i överkant. Har spenderat de senaste 4 åren, med att prova olika metoder för att bli av med vikten. Förra sommaren tappade jag 5kg genom att gå stavgång och jaga kalorier, men när hösten kom var de snabb tillbaka igen.
GI och south beach har fungerat superbra för mig, men det finns alltid en underton av fetträdsla i dessa dieter. När jag första gången provade LCHF hände någon märkligt - jag blev mätt och förblev mätt!
Jag har nu kört LCHF i två veckor och har "bara" tappat 2 kg vikt, men gått ned en byxstorlek! Jag inte en enda gång under dessa två veckor varit hungrig och desperat efter mat (dock haft lite huvudvärk och varit trött, men det börjar vända nu). Jag har lovat mig själv att fortsätta denna livsstil till mitt bröllop om ca ett år och sedan göra en rejäl hälsokoll för att se hur mina värden ser ut…
I helgen var jag bjuden på brunch hemma hos en vän och det var en kolhydratsfest utan dess like, men jag surfade runt här lite och hittade alternativ. Tog med mig nötbröd och kokospankaka och lyckades utan problem att hålla mig ifrån att äta den kolhydratsrika maten - vilken mersmak det gav! Insåg att livet inte behöver betyda salladsblad och ändlösa timmar på en trappmaskin för att man ska kunna må bra!!
Det här forumet verkar väldigt bra och jag har hittills hittat massor med bra info här. Känns skönt att veta att det finns fler som tror på denna livsstil när ens vänner tror att man blivit knäpp eller kommer att dö av fettöverdos inom en snar framtid…
Jag hoppas på att kunna lära mig mer om kemikaliefri och kolhydratsfri mat framöver genom detta forum och andra. LCHF har blivit lite som min hobby på sista tiden. Jag som ALDIRG lagade mat förut har nu börjat göra matlådor och skriva matlistor och lägga in saker på minmat :)
Hoppas att detta ska fungera för mig utan sockeråterfall. Just nu kämpar jag med att bryta mig fri från lightläsk… inte bra….
Tack för all inspiration!

Välkommen hit!
Jättekul att du märker en sån skillnad.
Just mättnaden och att slippa salladsblad och trappmaskin är ju något annat. (sedan att man kanske gillar sallad och träning är en annan sak, men man har ingen piska på sig så samma sätt)
Fabricati diem, pvnc!

Tack! Ja, det är verkligen en enorm skillnad! :)
Varmt välkommen!

Tack :)

Välkommen hit! 

Välkommen.
Välkommen hit!
Ja, nog känns det som om man hittat Lösningen! Jag har ätit LCHF (tämligen icke-strikt) en månad idag och tycker det funkar lysande.
Trappmaskiner, vik hädan!

Haha! Ja, verkligen! Jag kämpar dock fortfarande med att bryta behovet av att ta ett glad sprite light eller cola light när alla andra äter potatis och pasta….
Någon som har några bra tips om man vill dricka något annat till maten än vatten?

Virgin Mary, kanske - sök så finns det recept här på forumet.
Fabricati diem, pvnc!
Välkommen hit !

Välkommen hit Mumrikshumla och lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Välkommen =)