Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10284 ggr
Lydia
0

Räksallad!????

Hej köpte idag en burk räksallad med kolh. 1,5g/100g, är det ok att äta eller? Innehåller det nåt annat kanske som vi inte ska äta? En fråga från en nybliven medlem som försöker komma in i detta med LC-kosten!

Mervi
0

Vad står där på innehållsförteckningen?

Kolisarna är ju inom ramen.

Margareta
0

Du har helt fattat galoppen när Du äter räksallad med så lite kolhydrater. Kolla bara att den är nog fet. Lägg till majonnäs eller något fett annars.

Om den sen innehåller något som just DU inte tål lär Du upptäcka, men när vi är nere på sådana petitesser kan det ta tid.
Lång tid till och med.

Under tiden äter Du din räksallad!

Numer pensionär i Nynäshamn

Lydia
0

Ja det står en himla massa ingredienser, nåt särskilt du tänkte på ex.vis?

Lydia
0

Räksalladen innehåller 40g fett är det ok?

Margareta
0

Hur mkt protein så kan vi räkna åt dig?

Lydia
0

7g protein.

Mervi
0

Det jag tänkte var massa tillsatser med E-nummer och socker. Men det kanske inte finns med.Fetthalten är Ok tycker jag. Och inte så jättemycket proteiner heller.

Margareta
0

Lite snabbt får jag det till:

7g protein
40g fett
1,5g kolhydrater
Totalt: 48,5 gram "energi" dvs resten är "vatten".

40g fett av 48,5g är ju jättebra för det blir 82%
7g protein av 48,5g är 1/7 vilket är 14%
1,5g kolhydrater av 48,5 är 3%

Har jag räknat rätt ni som kan? Det känns lite sent för mattelektion. Det ser i alla fall HIMLA bra ut!!!

Så här håller jag inte på i vanliga fall i affären och miniräknare har jag inte med mig heller.
Jag går på det Sten Sture lärde mig:
Om fettet är mer än summan av protein och kolhydrater är det ok och i det här fallet är det OK med hästlängder…

40g>>8,5g

Margareta
0

Lysande val om jag får säga det.
Vad heter märket?
Har Du någon bild på burken?
Jag och några till är ju känsliga för div E-nummer men bortsett från det är detta ett utmärkt val av mat som man kan "äta direkt ur burken" om det krisar någon gång…

Såna val behöver vi många av!!!

Lydia
0

Hej o tack för hjälpen, då kan jag äta räksalladen, mums!!! Det var en bra tumregel Sten Sture lärt ut, kan man tänka så oavsett vilket livsmedel det gäller?

Lydia
0

Hej det är Euroshoppers räksallad som jag köpt o billig var den oxå o väldigt god på exvis en ostskiva lite när som helst.

Marylojs
0

Vad lustigt, jag stod och klämde på euroshoppers räksallad idag men lade den ifrån mig och tänkte: "Någon annan dag". :-)

Margareta
0

Ja, men var försiktig med innehållet ändå.
Socker i innehållsförteckningen brukar inte vara bra. Det kan ge sug och andra otrevligheter.

Ett knep är att kolla ordningen på ingredienserna eftersom de står i viktordning. Jag brukar tänka på vad som tex står före och efter salt. Salt vet man är det ofast inte mycket av (i så fall känner Du det direkt). Om socker eller potatismjöl står bland kryddorna är det bara "spår" och de flesta tål det, men om det kommer i början, då fungerar det sämre, men då är kolhydrathalten också högre oftast.

Margareta
0

Ja, men var försiktig med innehållet ändå.
Socker i innehållsförteckningen brukar inte vara bra. Det kan ge sug och andra otrevligheter.

Ett knep är att kolla ordningen på ingredienserna eftersom de står i viktordning. Jag brukar tänka på vad som tex står före och efter salt. Salt vet man är det ofast inte mycket av (i så fall känner Du det direkt). Om socker eller potatismjöl står bland kryddorna är det bara "spår" och de flesta tål det, men om det kommer i början, då fungerar det sämre, men då är kolhydrathalten också högre oftast.

Kia
0

Någon som vet vad man ska ha i om man vill göra egen räksallad?

Gozan
0

majonnäs, hackad dill, räkor eller kräftor (finns i lag i kyldisken) ev sparris.

AnnK
0

#16: upptäckte igår till min stora besvikelse att båda märkena av kräftsjärtar i lag som min fina ICA-butik för, har rejält med SOCKER i lagen.

Gozan
0

jamen i så fall finns det räkor både med och utan skal i frysdisken… jag har inte kollat men räkorna bör inte innehålla nåt socker. kräftorna kan ju göra det beroende på vad domhar i lagen

jag köper själv bara såna man själv skalar… dom skalade frysta tycker jag blir lite väl vattninga o smaklösa

AnnK
0

#17: jo det finns ju härliga räkor att köpa. jag menade mer att jag inte ens hade tänkt innan att kräftstjärtarna i lag innehöll socker, så det var en ren slump att jag kollade på burken.

håller med om att de redan skalade blir alldeles för smaklösa. min favvolunch just nu är äggsallad gjord på två kokta ekoägg, hackad dill, en nypa chilipulver och rejält med majonnäs. till det en handfull, 15-20, handskalade räkor. värsta lyxen, sååå gott! prövade igår med ett par salladsblad till, men det gillade inte magen tyvärr.

Amiechan
0

#19 AnnK: Vill du inte ta och lägga ut din ägg&räksallad under recepten också så blir den lättare att hitta? Jag tycker det låter riktigt smaskigt :)