Frukost-tips?
Frukost tycks mig vara det klurigaste målet på dagen att äta med få eller inga kolhydrater. Vad äter ni som håller LC eller VLC-diet?
Den klassiska LC-frukosten är ju bacon och ägg eller någon matrest från middagen!
Själv gillar jag inte salt bacon till frukost så jag har modifierat det.
2 ägg vispas med lite grädde (0,25dl) och stekes LÄTT i rätt mycket smör under omrörning så det blir en lös äggröra.
För enkelhetens skull börjar jag med att smälta smör i en liten kastrull, sen vispar jag ned äggen och grädde med smörkniven och sparar så både tid och disk.
Denna frukost står jag mig väl på till lunch.
Numer pensionär i Nynäshamn
*putta upp*

2-3 steka ägg + en klick majonäs eller kokt ägg är nog det jag äter oftast. Men det är trist…
Imorse blev det 2 stekta ägg och några skivor rostbiff, det var gott!
Jag tar också gärna fler tips!
Jag äter bacon och stekta ägg. Jag tycker det är gott och jag håller mig mätt på det minst 6 timmar.

Jag brukar äta bacon och ägg och en kopp te. Tee.t är med fördel African Roibos med en eller två matskedar kokosnötsolja. Det kanske blir lite "oljigt" men jag tycker att det är gott!!!!
Berätta gärna om din kokosnötsolja Anders!
Var köper Du den?
Vi har inte testat det ännu och eftersom jag gillar Roibos så …
Jag har läst om denna kokosnötsolja på olika forum men aldrig prövat den själv. Berätta gärna mer.
Margareta, innan jag ger mig ut på min morgonpromenad lägger jag baconet i blöt i en skål med varmt vatten. (Det spadet skulle inte jag vilja dricka för allt smör i Småland….!) På detta sätt får vi ett bacon som inte är salt eller innehåller en massa skräp, som i det här fallet Scan tillsatt. Kan varmt rekommenderas om du gillar bacon som inte är salt!
Hej alla LC-vänner!
Om man gillar omelett så kan man ju variera den..
Jag är sådan att jag helst inte vill tänka så mycket så tidigt
så jag gör det lätt för mig:
2 ägg + ett par matskedar grädde, salt och chilipeppar (lite) vispar samman.
När det ligger i stekpannan och stelnar lägger jag på t ex skinka, lite fetaost, korv eller något annat gott.
ibland låter jag omeletten bli som en stor pannkaka ibland "kladdar" jag ihop den, lite olika.. övert lägger jag på ett par skivor ost som får smälta.. gott gott!
Till detta dricker jag grönt the med mjölk 3%..
Denna frukost klarar jag mig på minst 6 timmar.

Angående kokosnötsoljan.
Jag gick till saluhallen i Göteborg, blev hänvisad till en asiatisk mataffär och här fanns oljan. Nu har jag varit där minst en ggr per vecka ock inhandlat 500 gr.
Om man läser boken "Eat fat Lose fat" av Sally Fallon kan man ju anta att hon har ett stort aktieinnehav i kokosnötsindustrin någonstans. Hon propagerar nämligen väldigt för denna olja.
#8 TACK Gittan och välkommen hit till Kolhydrater, det skall jag absolut testa, det låter helt som i min smak.
Tack Anders, skall söka upp en asiatisk affär här.
Måste finnas även där.
#9 Hej och välkommen till Kolhydrater Stumpan!
Det låter jättegott med din omelett. Jag hängde med till grädden, så gör jag med, men så långt som till Din variation har jag inte kommit än…Det skall bestämt testas!!!
#10 Tack Anders! Vi har inte testat oljan ännu, men det blir snart!!!
Hemma är det lättare än på jobb..men det blir kokt ägg och lite gott pålägg som avnjutes medan kollegerna äter sitt vita bröd..
Jag gillar ägg och bacon men vill gärna varierar mig ibland
2 tips:
Grekisk/turkisk youghurt med linfrö och ev fiberX.
eller om man saknar gröt:
Koka (i mikron om man vill) gröt på 3 matskedar malda mandlar, 1 matsked linfrö och 1 matsked fiberX.
serveras med grädde eller mjölk.

hehe jag kör me en balja kaffe ,,,flåt men jag vill ha kaffe på morgonen ,, o så har jag en halv dl vispgrädde i de
sen håller jag mej fram till 14.00tiden

En fråga:
Jag dricker inte kaffe och äter inte bacon (eller något kött). Är det ok att äta turkisk yoghurt med lite frusna bär om man blandar i vispgrädde? Hur räknar man ut kolhydrathalten då? Bara så att jag begriper proportionerna på ett ungefär?
Annars blir det kokt ägg och filmjölk, och det blir väl för lite fett.
Har lite svårt att få i mig vadsomhelst på morgonen, det måste vara lättsvalt…
Hejhopp.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Catlin: Ät inte bären ihop med massa fett. Kolhydrater och fett är nog den farligaste kombinationen. Det skriver Montignac om. Det skall helst gå minst 3-4 timmar mellan intaget av kolhydrater och fett. Jag vet inte hur mycket bär du blandar i. Om det är några hallon så kanske det går men jag ville bara att du skulle veta hur det ligger till.

Aha - jag hade ingen aning. Vad synd, det är ju så gott!
Jag får väl ta linfrön på i stället då. Tack för varningen!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Kokosnötolja?
Ni menar inte kokosfett då?
Själv kör jag med kokosfett från Örtapoteket.
http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793&sub=11
Funkar bra och jag tror i alla fall det ökar förbränningen. Men det är viktigt att vänja kroppen sakta med lite i början, annars får man ont i magen och blir illamående och diarre (Det fick jag).
Äter det varge dag innan frukost och ibland innan (när jag kommer ihåg) middagen på kvällen.
Men kokosnötolja är det den där MCT oljan?
Jag puttar upp det här så nytillkomna får läsa
Skaldeman tipsar om en vegetarisk frukost, bra alternativ och dessutom bra krismål när man t ex är på resa:
½ avokado
1 msk olivolja
1 dl hasselnötter
12 oliver
Vilket märke är det på olivoljan i den asiatiska affären?
Hej, är ny medlem och ny i tänkandet om LC. en fråga: om man inte ska blanda kolhydrater och fett- ska man då inte äta sallad med vinegrettdressing eller den i grädde kokta blomkålen tillsammans?? Kan någon reda ut begreppen för mej? Tack på förhand.

#24 Det finns lite olika åsikter om detta så Du kan inte få något entydigt svar. De som lärt sig av tex Montignac blandar inte kolhydrater och fett så gott det går, eftersom en del mat innehåller både och.
Det finns även ett mer generellt sätt att se det och det är att ingen måltid skall innehålla mer än 5% kolhydrater. Då fungerar blandningen.
Min erfarenhet är att det mesta fungerar bara jag helt och hållet låter bli stärkelse och fruktos och inte äter för stora proteinportioner.
Här finns en lista på vilka livsmedel som innehåller olika kolhydrater, den går att sortera om man klickar på rubrikerna.
http://www.kolhydratiker.se/dokument/kolhydrater.htm
Man får prova sig fram helt enkelt, det som fungerar för en fungerar inte för alla, så enkelt är det inte.

Kaffe triggar insulinet och det är insulinet vi ska hålla lugnt, så lär dig gilla koffeinfritt kaffe.

Hej!
Jag heter Tina och är ny på listan och har börjat idag med LC-SSS idag/igår.
Jag har läst igenom forumet här till och från och norpat idéer och recept och tips.
Men jag har inte blivigt "klok" på vad hemligheten med detta är ännu, bara att det verkar funka! 
Å det är ju huvvesaken.
att man plockar bort det som bygger fettet är jag med på…men men…
Jag såg att det var disskusion om kokos mjölk och dess kolhydrater.
Jag har alltid haft socker i kaffet.
Vill absolut inte för allt smör i småland ha sötningsmedel.
Men prövade idag och blanda kokosmjölk med lite grädde.
Är det "tillåtet" ?
Detta var lite om mig, är det nått ni undrar så bara fråga! 
Välkommen till oss och hoppas Du skall trivas.
Att det fungerar att äta så här beror på insulinproduktionen.
När den avtar, för att blodsockerhalten ständigt är låg, lagrar Du heller inte in fett.
Vad som är tillåtet eller inte bestämmer Du själv, det är bara att prova sig fram. Vi har inga regler här, bara tips och idéer.
Eftersom alla fungerar så olika är det svårt att säga vad som är rätt och fel. Det låter som en bra idé att blanda som Du gjorde.
Du vet väl att det finns kokosGRÄDDE också, den är ännu fetare än kokosmjölken och har mindre kolhydrater?
Min frukost är oftast en omelett gjord på två ägg som jag sedan skipper ner ett halvt paket bacon i det. Ibland byter jag ut bacon mot riven ost istället eller båda två. MUMS. Till detta blir det en Pint vatten och en kopp té. Även jag gillar African Roibos + en massa andra smaksatta té sorter med grädde i. Inget socker för det slutade jag med på 80-talet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Hej!
Jag äter nästan aldrig omelett och bacon till frukost. det är för salt. Margaretas variant lät god, den ska jag testa kanske redan i morgon!
Jag brukar äta fil eller yogurt, standardvarianten. Turkyougurten är för stabbig *rys* På med linfrö och solrosfrö och flagad mandel och kanske några hallon. Jag är lite mer tolerant ;-)
Jag äter ibland en avocado med mjukost och gurka och några skivor skinka eller vad som nu finns hemma…
+kaffe med mjölk i.

I morse blev det 3 kokta ägg med en rejäl klick majonnäs….en rulle med skinka,ost och ett salladsblad runt…..och kaffe.
Katarina2 - Vad menas med en rejäl klick? En matsked eller ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag testade margaretas milda äggröra idag, jättegott!
Men attans vad jag blev kass i magen sedan
Måste vara rötmånadens fel. Fick rusa in på busstationens toa….(var ute på promenad
Kokosgrädde?
Var köper man det?
cocosgrädde finns i märket blue dragon, jag har köpt både på ica och på hemlivs!
och Santa Maria (jag puttade upp en länk nyss)

Diana61 - En rejäl klick = 2-3 msk.
Jag har ätit 1 kokt ägg men kan inte med majonnäs
så jag tog smör det blir gott, om du hackar ägget ihop med smöret.
Sedan åt jag ca 2,5 dl grekisk yoghurt med lite vispgrädde i + en mugg kaffe med lite vispgrädde. Så mätt jag blev.
Brukar äta stekta ägg + bacon men hade slut på baconet.

Här är ett nytt frukostrecept som jag hittade på idag:
ostkake-omelett
2 ägg+ 1 msk vispgrädde och ca 3 msk keso vispas ihop och gräddas ´på svag värme i en smörklick(osaltat smör!) i stekpannan.Jag hade i lite hackad mandel oxå och serverad med ½ msk osockrad lingonsylt.
Riktigt smarrigt och mättande för de som inte vill ha salt mat till frukost!
Detta skall jag pröva, tack!