Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3286 ggr
Larspeter
0

Potatis & kolhydrater

Jag har läst nånstans att om man tärnar eller skivar potatisen tunt och sköljer det hela noggrannt i vatten så att stärkelsen försvinner så finns det inte några kolhydrater kvar. Stämmer det?

Margareta
0

Det har jag aldrig hört … verkar märkligt

Numer pensionär i Nynäshamn

miagumman
0

Hoppas att det är så……! Känner nämligen för att göra en nubbesallad framöver!Flört Kokta kalla potatisar lär oxå innehålla färre kolhydrater än kokta varma. Fråga mig inte varför…..

Aniara4
0

Inte färre kolhydrater, men lägre GI har jag hört.

miagumman
0

Hm….Vad ska jag då ersätta potatisen i min nubbesallad med…..?

Aniara4
0

Hmmm… blomkål?

miagumman
0

Nja…..tror inte det passar riktigt…..

SvartKaffe
0

zuccini kanske?

miagumman
0

Ja kanske det! Ska testa med zuccini och kolla hur det blir. Kan ju även testa med blomkål för det behöver ju inte smaka lika illa som det låter! Tack för tipsen! Skrattande

Ps: Förlåt att jag " kapade " tråden Larspeter!

Wildrat
0

Du kan aldrig skölja bort kolhydraterna från potatisen då potatisen består till 86% av kolhydrater (när vattnet är borttaget). Tar man bort kolhydraterna blir det bara vatten och lite fett, protein och vitaminer kvar och hur mycket potatis blir det då?

magma
0

#4: Behålla nubben men strunta i potatisen? Räcka ut tungan

kaisakavat
0

Jag gjorde häromveckan en nubbesalladsliknande sak, med zuccini och hackade ägg, hackad röd lök, hackad dill, gräddfil, majonnäs och kryddor (salt svartpeppar). Kan tänka mig att dijonsenap kan va bra i - men det provade jag inte då.

Jag hade i gravad lax, men för den som vill ha sill så borde det ju gå fiiint. Fast lite socker blir det ju då, åtminstone med köpessill…

kaisakavat
0

#0 Potatisar är lömska saker, dem aktar jag mig för.. Flört

miagumman
0

# 10 Skrattande

MissGaladriel
0

Larspeter: Potatis består ju till största delen av kolhydrater. Om det nu vore så som du har hört och kolhydraterna 'försvinner', vad skulle den då bestå av?

reamdn
0

Får jag välja mellan nubbe och potatis som engångsföretéelse vet ag inte riktigt hur jag skulle välja faktiskt.. beror nog på mängden.