Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1347 ggr
missaz
0

Mina framsteg!

Skapar en tråd nu om hur det går med min viktminskning, sötsuget och hälsan (även om den redan innan var rätt bra, hälsan alltså….) och än så länge är det stadigt nedåt både i vikt och mått!

Efter 2 veckor har jag gått ner: 4kg i vikt och 7cm i midjan!

Känns underbart att byxorna börjar trilla ner på höften. *glad* Sötsuget kommer mer och mer sällan, känns inte alls som ett problem, jag har från start varit hård mot mig själv och tänker fortsätta så ett bra tag. Har planerat att fuska lite under semestern när vi reser bort med lite vin och kanske någon glass. =) Magen är fortfarande lugn som en filbunke, inga gaser, ingen förstoppning eller diaré (har haft problem med alla dessa 3 områden tidigare). Känner mig piggare, även om jag fortfarande känner mig svagare än vanligt vid ansträngning.

Uppdaterar lite nu och då under denna tråd om framsteg. (hoppas slippa rapportera om motgångar!)

Lehane
0

Att dricka vin är helt ok fusk i måttliga mängder, men varför glass?

Du får ju tillbaka allt du motat i grind….

missaz
0

Nja, jag har inte tänkt mig att svulla i glass, men OM jag blir sugen på t.ex en glass (eller ngt annat kolhydratrikt) när vi är ute och reser i sommar så tänker jag inte vägra mig själv det. Ska fortsätta med denna kost helt klart, men har lagt in i min plan att jag kan fuska lite ytterst sällan och vid speciella tillfällen; semesterresa med barnen är ett sånt speciellt tillfälle. =)

Lehane
0

Finns det inget annat du kan unna dej? Ett avsteg leder lätt till ett nytt…Flört

Maia
0

Grattis till dina framsteg! Underbart med känslan när kläderna börjar bli för stora. Hurra!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

Tja, tycker jag unnar mig allt redan nu (inom lchf-gränserna såklart) =) Saknar inte mkt faktiskt. Men om jag blir sugen på något "förbjudet" under semestern unnar jag mig det. Ser inte ngt problem med att återgå sedan. SSS talar ju t.o.m om "konsgjorda somrar" eller hur han nu uttryckte det…. Liksom urfarfar antagligen åt mer kolisar under sommaren kan jag åxå göra det, fast inte HELA sommaren såklart! =) Det troligaste är väl inte att det just blir en glass (är ingen glassfantast, det var mer som exempel), mer troligt är att det kke blir en kall öl med mannen ngn vacker kväll när barnen lagt sig.

Jaja, vi får se, kanske känner jag inget behov av avsteg och då gör jag såklart inget! Tror att planerade avsteg under en kort tid är rätt ok, värre är oplanerade avsteg i vardagen… Jag har ju dessutom inga direkta hälsoproblem (diabets, fetma, metabola syndrom el.dyl.) jag har "bara" ca 10kg kvar till målvikt nu, så jag tror inte det är lika känsligt för mig som för de som har svårare problem.

missaz
0

#4 Tack!!! =) Japp, det är huuur skönt som hellst! Tur att jag inte slängt alla kläder sedan jag var smal, då skulle det bli dyrt med helt ny garderob. Men kul blir det att få köpa LITE nytt i mindre storlekar. *drömmer mig bort till shoppingens underbara värld*

kalleankasmormor
0

Klart du skall äta glass och dricka vin  om du känner för det! Får du besvär av det så är det ju inte mer med det. Och skulle du ha ökat något i vikt efter semestern får du väl ta tag igen. Vart skall du resa?

Wildrat
0

Var bara beredd på att det kanske inte smakar som du minns det. Särskilt söta saker kan bli riktigt äckliga.

Har aldrig gillat cola med sötningsmedel men det har funkat om man är törstig men hu vad illa det smakade härom dagen när jag testade. Det gör jag aldrig om…

missaz
0

#7 precis min tanke! Mår jag inte bra av avsteg så vet jag ju det och gör inte om det. Annars tänker jag njuta och ta tag i eventuella extrakilon sedan, inte värre med det! Eftersom jag inte känner att jag svårt för att leva med denna kost lär det inte vara svårt att komma igen efter ett felsteg. =)

Vi åker varje år på husvagnssemester i Sverige (fast i fjol var vi faktiskt ner i Danmark och Tyskland en sväng med, bara helt kort. Vi bodde då till stor del i Skåne på en camping) I år tror jag att det blir Kalmar, vi var där ett par dar i fjol på vägen hem och där var så mysigt! Nära att ta dagsturer till Öland och Gotland åxå. =)

Lehane
0

Ser inte värdet i att besegra sitt sötsug o gå ner i vikt för att sedan kliva de stegen tillbaka…

Men om din livstrevnad ökar av detta så ska du givetvis äta o dricka vad du vill!Glad

missaz
0

#8 hmmm… jag kan tänka mig att det ändras, tungan vänjer sig ju av med sött. Smakar det inte gott är det ju iofs bara att ge bort glassen till barnen eller ölen till mannen. =)

Drack funlight härom dagen, det var iofs gott, men OH så sött! Tog ett tredjedels glas med färdigblandad saft och fick späda det till fullt med vatten, DÅ smakade det lagom!

missaz
0

#10, vet ju inte ens om jag kommer att VILJA ha ngt med kolisar! Vill jag inte ha låter jag såklart bli, inget fuskande bara för sakens skull! =) Men inte tror jag att jag kommer att gå upp allt jag gått ner pga en öl/glass/kaka eller två. Har aldrig varit typen som haft lätt att lägga på mig egentligen.

Det där sjuka sötsuget tycker jag har varit lätt att besegra med LCHF, kan ibland bli sugen, tycka att det vore gott med t.ex. choklad, men inte så att jag håller på att dö av det!

Tror att om jag vill ha en kall öl på semestern eller en kaka till kaffet så kommer det att öka min livstrevnad att få det då. De ev. kilon detta kan föra med sig tar jag tag i sen! =)

kalleankasmormor
0

# 9 ÅH, då får vi verkligen hoppas att sommaren blir så där härlig som den KAN vara(även om den verkade ha glömt det förra sommaren) Själv kommer vi inte iväg till södra Frankrike, som vi brukar (snyft), för vi har fått lägga alla pengar på vårt nya kök. Fast det är ju iof trevlig det med! Hoppas du får en jättehärlig resa!

Lehane
0

Att må gott är det viktigaste….Glad

missaz
0

Södra Frankrike varje år låter ju inte sådär väldigt illa… =) Nytt kök vill jag åxå ha, men det får vänta. Japp, hoppas på en fin semester, Röder (vädertolkaren i Aftonbladet) har sagt att det ska bli fint, så jag hoppas att hans prognos stämmer!

Önskar dig en fin sommar med, trots utebliven resa!

missaz
0

#14 absolut, det var därför jag började med LCHF; det var den enda metod att gå ner i vikt som inte framstod som tortyr för mig! Sen har den ju visat sig ha flera fördelar förutom viktnedgång. =)

kalleankasmormor
0

Glad

MaMaMade
0

missaz; vi låter ganska så lika. Jag tänker också att jag ska tillåta mig emellanåt el kanske tom gå upp mot GI framöver. Först o främst för att det inte ska kännas så betungande nu, har dålig karaktär o inget tålamod så att köra strikt skulle skita sig på en ggn för mig. Sedan får vi se; förmodligen *vill* jag inte synda. Mår tillräckligt dåligt redan nu av (vissa) kolisar.

(Vi husvagnar i norr vi! Skrattande)

missaz
0

MaMaMade; känner ganska lika, kommer förmodligen inte att övergå helt till annan kost för att jag mår så bra på detta (har inte testat kolisar än, förutom det lilla som finns i ovanjordgrönsaker - som jag äter väääldigt lite av) Däremot får vi se om jag ngn gång i framtiden tex kan tillåta mig en frukostmacka nån gång (mest för att det är så enkelt och snabbt med mackor!)

Husvagnsemester äger! Skrattande

MaMaMade
0

Jag har märkt att jag äta en del även "onyttiga" kolisar utan att börja må dåligt men inte i hur stor mängd som helst. T ex går båbär bra men inte lättsockrad blåbärssylt. Kan äta en "vanlig" muffins utan att reagera men det är bara första tuggan som smakar gott så hemma äts det ingenting sådant. Tar en tugga när jag jag blir bjuden o sedan får Guben äta upp resten. Skrattande

Har insett att för viktnedgång räcker det nog att jag håller mig borta från de värsta fällorna o börjar röra mig lite mer. Dock hoppas jag att jag m tiden ska kunna hålla mig borta från alla "fulkolisar". Just nu känns det dock för jobbigt då fam äter i stort sett som vanligt o jag är sliten. Tror på att ta det pö om pö för att inte trilla dit för hårt el för evigt.

missaz
0

Var ett tag sen jag skrev något och det beror (tyvärr) på att det inte hänt så mycket rent viktmässigt på ett par veckor. Har däremot hänt lite till i måtten, och nu verkar det som om vikten har börjat röra sig neråt igen också.

Har nu hållit på lite drygt 1 månad och har följande siffror;

vikt - 4,3 kg = 71,5kg nu (vill ner till minst 62 innan jag är nöjd…)

kroppsfett; från drygt 37% till 34%

Midja - 10cm, stuss -5cm, lår - 3cm

Har inte syndat något än och har ingen obändig lust att göra det heller så länge jag ser till att vara mätt och äta tillräckligt fett. Otroligt att det fortsätter att gå så lätt!!! Jag som är (har varit)sockerberoendets urmoder!!! (eller något ditåt…)

[Karro]
0

grattis Glad

missaz
0

#22 Tack! =) Det känns som om det går segt bara för att inte mkt hänt på vågen på ett par veckor, men det HÄNDER ju saker! =)

missaz
0

För första gången på mååånga år ligger vikten nu UNDER 70 kg!!! Vägde 69,8 imorse och är helt överlycklig!!! Måtten minskar de med, om än i lite långsammare tempo än tidigare. (vilket ju inte är konstigt; svullenhet och vatten minskade ju mycket i början).

Halvdansken
0

Pass upp med Aspartam, som te i Fun light. Det är ett utmärkt myrgift. (nervgift). Sk adu nödvändigtvis dricka läsk, så ta en med riktigt socker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

missaz
0

#25 Hehe… tror ditt svar hamnade lite fel. =)

Halvdansken
0

Ne, jag hänvisade dig till ditt inlägg nr 11 - "Drack funlight härom dagen, det var iofs gott…."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

missaz
0

#27 aha… Där ser man. Ska tänka på det med aspartam!