Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3753 ggr
MegN
0

Olika vikt-ideal i världen...?

Eftersom jag är 162 cm lång och väger 72 kg har jag alltså ett BMI på 27.4 vilket retligt nog ligger mitt i området "övervikt" på skalan.

Följde en länk till diet.com … i min uträkning av mitt "amerikanska BMI" fick jag räkna om min vikt till 160 lbs och längden till 5'4".

Döm då om min stora förvåning (/besvikelse) när jag såg en "notis" om en tjej som gått ner massor i vikt och nu väger endast 160 lbs till sin längd som är 5'5" …! Hon har alltså BMI = 26.6 (fortfarande i överviktsområdet).

I Sverige är jag överviktig, men i USA skulle jag alltså betraktas som normalviktig. ELLER? Har jag räknat fel någonstans?

(Å andra sidan hade tjejen förut vägt 320 lbs (dvs 145 kg) så då kan jag ju förstå att man är rätt nöjd med att ha kommit ner i samma vikt som jag själv har…)

reamdn
0

Eftersom så många är "modbidly obese" (bmi > 35) i USA som det nu är tror jag dom ser en lätt övervikt som extraordinär hälsa

Blow
0

Hur då menar du? Det blir väl samma BMI och 27,4 räknas som övervikt även i USA?

MimLan
0

Framför allt är BMI inte en intressant siffra ur någon synvinkel alls. Den är bra för läkemedelsföretag och trötta läkare, och för att skrämma folk. Och graderingarna har dessutom inte varit konstanta, utan ändrats efter när man kunnat se något vinstsyfte med det.

Ta en titt på dig själv, använd måttband, och ha koll på bukfetma.

Raring
0

#3 instämmer…Kom att tänka på att det finns en site där man vill banta folk. Länk

Om mig säger de: Du har uppgivit att du är Kvinna, 175cm lång och att du har en Normalbenstomme/kroppsbyggnad. Då ligger riktlinjen för din normalvikt på mellan 61 och 67 kg.

67 kg på mig är samma sak som BMI 21,8! Jag har vägt så lite, och det var smaaaaalt. Enligt dem måste jag vara monstruöst stor med mitt BMI på 26 nu… Förvånad Flört

MimLan
0

Jösses ja. Minns när jag var smal enligt min kropp och utseende, medan BMI sade något annat. (Vägde nog runt 72, till en längd på 1,69.) Skolsytern som skulle kolla upp alla tjockisar blev förtvivlad, för det gick ju inte ihop!

_Så_ mycket behöver man inte tänka för att förstå hur det inte går ihop tycker jag. Det är bara att jobba på att få bort den här dumheten från läkarna och (mestadels) kvinnors medvetande.

Jennix
0

Nej, jag förstår inte alls BMI. Enligt det skulle jag vara farligt överviktig och det är jag inte alls, knubbig måhända men inte mer.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Aniara4
0

För att få "normalt" BMI skulle jag behöva gå ner sådär en 40 kg. Det kan de glömma. Ja, jag är fet, men SÅ jäkla fet är jag faktiskt inte!

Maia
0

#4 Ja, jag ska enligt den sidan ligga mellan 49 och 54 kilo. Jag vet av erfarenhet att det är benrangelvarning på det. Och jag är 48, så det är inte 20-åringsvikt de ger. Det där gör att folk som inte behöver banta börjar göra det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Took
0

Enligt dem skulle jag ligga mellan 53 och 58 kg… och det gjorde jag när jag var 20. Nu är jag 42. Hallå, liksom? Har de räknat bort alla kvinnliga former, eller nåt?

Maia
0

#9 Det måste handla om att så många som möjligt ska behöva deras tjänster…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Inke
0

Vad de jagar och stressar folk ( kvinnor ) på så många sätt som möjligt . Som ger övervikt.

ingrid-in-sweden
0
kaisakavat
0

Det står ju såhär: 

"it is useful as a population measure only, and is not appropriate for diagnosing individuals."

Tänker genast på Viktklubben, där de är totalt BMI-fixerade, och där gäller det minsann individen.

papa-bear
0

As such, it is useful as a population measure only, and is not appropriate for diagnosing individuals

enöff sädd

MegN
0

enöff sädd, indiid!

DrAnna
0

Jaha, nu har jag också varit inne på sidan och tittat! Det är helt sjukt vilka låga "normalvikter" de har, inte ens VV på den tiden sa att jag skulle väga så litet!  Man vill verkligen ha fler kunder!Fundersam

[Karro]
0

Nä den där BMI fixeringen är verkligen inte bra!

Jag har haft "samma" problem med att jag har legat alltid i överkant mot vad det kära bmi säger även fortfarande och jag väger som du vägde Maia i plugget… mellan 70-72 till mina 169 cm och nu är jag ju smalare än nånsin pfft!

greensis
0

Just det här att man stirrar på BMI och inte fattar skillnaden mellan muskler och fett.

Rarings lilla länk hävdade att jag skulle väga mellan 55-60kg för att vara normalviktig. Ursäkta? Jag har typ 36/S på ca 63kg just nu - senast jag vägde under 60kg såg jag ut som ett streck (ett kurvigt streck, men i alla fall) och köpte centilong-storlekar. Fattar inte hur jag någonsin skulle kunna väga 55kg med mindre än att någon opererar bort det mesta av mina lårmusklerFundersam

Fabricati diem, pvnc!

Fnyfniken
0

Det handlar ju inte bara om muskler/fett heller. Det handlar om kroppsbyggnad (axelbredd, bröstkorgsomfång, huvudstorlek, fötter…). Själv är jag ett prima exempel på det. Jag är inte så lång, 165 cm. Väger 78,3 kg. Har alltså ett BMI i överkant på överviktig. Jag är nästan fet. Men jag vet många i samma längd som har bukfetma, dubbelhakor valkar och grejor som väger mindre.

Jag minns att jag läste någon "expert" som uttryckte sig om det här när folk säger att de har "kraftig benstomme" som ursäkt för att få vara feta. Hon menade att skelettet inte väger särskilt mycket, så det kunde på sin höjd röra sig om 0,5-1 kg! Men vad som inte hade dykt upp i hennes hjärna är hur en bred och vid ram måste musklas för att se normal ut och fungera normalt, och det är ju det som väger. Inte skelettet i sig.

Min son är ju ett typexempel för BMI-idiotin också. Han föddes mager som en skata. Något fel med moderkakan och han fick nog inte mycket näring på slutet. Dåligt skött av mödravård på semester, och en massa elände som jag inte orkar gå in på, men. Han vägde 3,265 till 52 cm. Detta är åt det lägre hållet men väl inom ramen för normalviktig. Om man bara stirrar på pappren. Vilket verkar vara vad personalen på förlossningen/BB gjorde. Själv var ja så nära en psykos man kan komma och vågade inte ta upp det med personalen att jag tyckte han"såg konstig ut" förrän en läkare (som också såg att jag inte mådde bra) sa till mig att gossen är mager och ska tillmatas så mycket han vill ha.

Min son har ärvt benstommen från både mig och sin far. Stoort huvud, jäggestor bröstkorg, stora händer och fötter, breda axlar. Det lilla kött som satt på benen skulle väl ha räckt till ett barn med normal-ram. Men på min son kunde man räkna alla revbenen längs ryggraden, vaderna var stickor, och skinnet satt löst. När jag ser andra nyfödda barn nu för tiden så ser de ut som små knytten, små knoppiga huvuden, smala axlar, pyttefötter, etc. Och stor mage. Och så säger mamman att barnet vägde 3 kg när det föddes. Och fettet ligger i valkar.

Generellt angående BMI så tycker jag att om man har BMI som säger att man är sjukligt fet, så bör man ta sig en funderare. Men inom både normalviktig och överviktig ska man snarare se till hur man mår och vad som är bekvämt och hållbart, snarare än något specifikt BMI.

Och så bukfetman. Jag har sett många kvinnor, ofta lite äldre, med pinniga armar och ben, smalare höfter än de flesta män och tämligen skinntorra. Däremot är de motsvarande gravida i 9:e månaden. Riktigt bukfeta, mao. De kanske är lika långa som mig och väger mindre än mig. Men de är i farozonen, snarare än jag. Jag tror inte man ska gå blint efter det heller, men om man lägger sig på rygg och magen sticker upp som en hård buls, så bör man försöka göra något, oavsett var på BMI-skalan man befinner sig. Om man inte är just i 9:e månaden, vill säga. Då har man kanske redan gjort för mycket  Flört

Monsun
0

Intressant läsning! jag är också "drabbad" ab BMI sjukan. Enligt läkare är jag med mitt BMIpå 32 någonting - "obese" men det håller jag inte med om.

Överviktigt ja, men fet - nej

Stackars alla de som inte vet bättre utan mår dåligt pga detta!